Oletteko ns. "porvareita"?
Ketkä ovat mielestänne nykyajan ns. "porvareita"? Onko esimerkiksi diplomi-insinööri tai pienyrittäjä porvari? Millä tavalla ihmisen pitäisi elää, että edistaisi porvaristoa? Kuulutteko porvaristoon ja oletteko ylpeitä siitä?
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:57"]
Mikä itseisarvo on olla porvari? Kaiken voi menettää hetkessä. Juuri kuuntelin erään suuren suomalaisen yritysjohtajan vaimoa, joka pelkäsi, että mies saa potkut. Uusia töitä olisi hankala löytää, edessä olisi muutto kehyskuntaan. Kaikki on suhteellista. Arvokasta on terveys ja läheiset. Suomessa ei edes ole niin rikkaita kuin ehkä alle prosentti, joiden varallisuus oikeasti periytyy. Tavallinen porvaristo ei ole niin rikasta, että pystyisivät takaamaan jälkeläisilleen saman elintason.
[/quote]
Eihän siinä olekaan mitään itseisarvoa, eikä kukaan halua olla "porvari". Kaikki haluaisivat työstään kilpailukykyisen hinnan, mutta porvarius on silti äärimmäisen paheksuttua. Onnistut saamaan työstäsi kilpailukykyisen hinnan --> olet inhottava porvari. Et onnistu vaikka olisit halunnut --> voit vapaasti inhota porvareita.
Oikeassa olet siinä että se kilpailukykyinen palkka työstä on hyvin katoavaista. Kohta saan itsekin todennäköisesti ilon olla olematta enää inhottu porvari...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]
Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri.
[/quote]
Diplomi-insinööri on yhdyssana ja se kirjoitetaan P:llä. No eihän sitä vielä ekonomin tutkinnolla välttämättä tiedä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]
[/quote]
Diplomi-insinööri on yhdyssana ja se kirjoitetaan P:llä. No eihän sitä vielä ekonomin tutkinnolla välttämättä tiedä.
[/quote]
Nopeasti kirjoitin en hoksannu virheitäni :)
Hän on muuten lukenut ympäristötekniikkaa
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.
[/quote]
Haha, porvareita, jotka ei edes osaa kirjottaa omia tutkintojaan saati sitten yhdyssanoja. Kiva kuulla, että diblomi_insinöörin vuosi_tulot ovat miljoona_luokkaa :D hahaaaa hajoon :D
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.
[/quote]
Haha, porvareita, jotka ei edes osaa kirjottaa omia tutkintojaan saati sitten yhdyssanoja. Kiva kuulla, että diblomi_insinöörin vuosi_tulot ovat miljoona_luokkaa :D hahaaaa hajoon :D
[/quote]
Onneksi se ei ollutkaan minun tutkintoni xd
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]
Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.
[/quote]
Kirjallinen ulosantisi on ala-arvoista. Viestisi perusteella luokittelisin sinut alimpaan sosiaalisen yhteiskuntaluokkaan. T: Toinen ekonomi
Emme ole. Mutta kyllä meitä varmaan hyväosaisina pidetään kun on nuorelle parille sen verran omaisuutta mitä moni pari maksaa siinä 25v laina-ajalla. Ammattimme puolesta emme lainkaan, ja varsinkaan ei mieleltämme! Enemmänkin työväenluokkainen olo.
Mun mielestä porvarit on semmosia, joilla ei edes suvussa ole pelkästään ammattikoulun käyneitä. Semmosia, jotka ei oo koskaan joutuneet elämään vähällä rahalla ja ovat tottuneet tiettyyn elintasoon. Vaikka eihän tässä sitä kysytty...
En ymmärrä, miksi porvareita vihataan niin paljon. Ehkä porvariuteen sitten liitetään sellaisia asioita, kuten omien etujen ajaminen, köyhempien riisto, ahneus jne.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]
Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.
[/quote]
Kirjallinen ulosantisi on ala-arvoista. Viestisi perusteella luokittelisin sinut alimpaan sosiaalisen yhteiskuntaluokkaan. T: Toinen ekonomi
[/quote]
Noo on minun kirjallinen antini kelvannut rahoitusalalle joten tännekin sen on kelvattava
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
Noo on minun kirjallinen antini kelvannut rahoitusalalle joten tännekin sen on kelvattava
[/quote]
Saanko nauraa
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:10"]
että diblomi_insinöörin vuosi_tulot ovat miljoona_luokkaa :D hahaaaa hajoon :D
[/quote]
No tutkinto ei määrittele aina palkkaa. Metsäjättien toimitusjohtajat ova järjestäen DI:tä ja tulot on miljoonaluokkaa. Ollilan Jokkekin on muuten DI..Paljon muuten perus-jamppa-diplomi-insinöörin lähtöpalkka on?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:57"]
Mikä itseisarvo on olla porvari? Kaiken voi menettää hetkessä. Juuri kuuntelin erään suuren suomalaisen yritysjohtajan vaimoa, joka pelkäsi, että mies saa potkut. Uusia töitä olisi hankala löytää, edessä olisi muutto kehyskuntaan. Kaikki on suhteellista. Arvokasta on terveys ja läheiset. Suomessa ei edes ole niin rikkaita kuin ehkä alle prosentti, joiden varallisuus oikeasti periytyy. Tavallinen porvaristo ei ole niin rikasta, että pystyisivät takaamaan jälkeläisilleen saman elintason.
[/quote]
Ei porvaria irtisanota, koska porvari omistaa sen yrityksen. Hyväosainen, rikas jne. ei ole synonyymeja porvarille.
Yritän olla olematta. Vaikka olen hyvin toimeentuleva, pyrin olemaan buddhistinen kommunisti-idealisti ja rakastan hyödyttömiä ihmissuhteita. Minun ihmisilläni ei siis ole kaupallista arvoa.
DI tuloja ei voi laittaa pelkästään yhteen kastiin jotkut DIt tienaavat 3000 kuussa ja jotkut 500000 vuodessa ja paljon enemmänkin
Nykyajan porvareita ovat vakaissa viroissa työskentelevät keskimääräistä enemmän tienaavat virkamiehet, diplomi-insinöörit, pienten firmojen toimitusjohtajat jne.
Kai me mieheni kanssa ollaan bourgeois bohemeja. Olemme yliopistokoulutettuja ja työskentelemme luovilla aloilla, asumme satavuotiaassa kerrostalossa kaupungin keskustassa, harrastamme extreme-matkustelua, syömme luomua, hifistelemme kahvilaaduilla, ostelemme iTuotteita, olemme arvoliberaaleja, äänestämme vihreitä jne.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:25"]
Kai me mieheni kanssa ollaan bourgeois bohemeja. Olemme yliopistokoulutettuja ja työskentelemme luovilla aloilla, asumme satavuotiaassa kerrostalossa kaupungin keskustassa, harrastamme extreme-matkustelua, syömme luomua, hifistelemme kahvilaaduilla, ostelemme iTuotteita, olemme arvoliberaaleja, äänestämme vihreitä jne.
[/quote]
Pilvenpoltto unohtui listastasi.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
Nopeasti kirjoitin en hoksannu virheitäni :)
Hän on muuten lukenut ympäristötekniikkaa
[/quote]
Erikoista että minä osaan nopeastikin kirjoittaa oikein noin yksinkertaisen asian. Amispohjalta muuten..
Niin, porvariston ero yläluokkaan on ilmeisesti, että sen, minkä porvarit ovat itse saavuttanut omalla työllään, on yläluokka saanut perintönä. Sinänsä yhteiskunnan huipulla on sekä porvareita (nousukkaat), pitkälle kouluttautuneita että vanhan rahan rikkaita.