Pitäisitkö lapsen, jos tietäisit että se on vammainen?
Ja siis vammaisuus selviäisi raskausvaiheessa.
Voin aloittaa: En pitäisi.
Kommentit (54)
Pitäisin, jos lievempi/keskivaikea vamma (esim. Down). En pitäisi, jos hyvin vaikea / jo nuorena kuolemaan johtava vamma, esim. trisomia 18.
Jouduin pohtimaan tätä viimeisessä raskaudessani kun vauvalla todettiin Down. En keskeyttänyt raskautta, mutta vauva kuoli kohtuun.
Riippuu millaista lapsen elämä olisi. Jos se olisi fyysisesti tuskallinen, lyhyt ja vaikea, koen että olisi väärin synnyttää hänet tänne.
Mutta itse en ole käynyt np-ultrassa sen vuoksi, että en pystyisi tekemään päätöstä esimerkiksi down-lapsen kohdalla. Alkuraskauden ultrassa kuitenkin on jo nähty siinä vaiheessa, että lapsella on esimerkiksi aivot, sisäelimet ovat vatsanpeitteen sisällä tms. Elämä on arvokasta, vaikka ei syntyisikään tänne ihan normivauvana.
Kolme lasta ja yhdenkään kohdalla en ole käynyt seuloissa. Kaikki olin valmis pitämään vaikka olisivat olleet millaisia tahansa.
En pitäisi. Ystäväni lähipiirissä on pari kehitysvammaista (toinen tosin vain fyysisesti) ja on kertonut, että ihmisillä tuntuu olevan aika kaunisteltu kuva siitä, millaista on olla vammaisen vanhempi.
Lievästi älyllisesti kehitysvammaisen äitinä sanon, että ehdottomasti pitäisin! Lapseni on aurinkoni <3
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:46"]En pitäisi. Ystäväni lähipiirissä on pari kehitysvammaista (toinen tosin vain fyysisesti) ja on kertonut, että ihmisillä tuntuu olevan aika kaunisteltu kuva siitä, millaista on olla vammaisen vanhempi.
[/quote]
Pelkkä fyysinen vamma ei ole kehitysvamma.
Pitäisin. Minulla on vammainen lapsi, jonka vamma siis selvisi vasta myöhemmin. Tiedän mitä on elää vammaisen kanssa, ja jokaiselle meistä on jokin tarkoitus tässä elämässä. Joten todellakin pitäisin.
Pitäisin. Jos lapsella muutamia elintunteja synnyttyään, niin mitä hienoa ja hyveellistä on tappaa lapsi jo esim viikolla 20? Turha kuvitella, että sen ikäisellä kohtuvauvan abortointi olisi sille kivutonta!
Ihme natseja palsta täysi.
Eritasoisia vammaisia lapsia ja aikuisia hoitaneena sanoisin, en.