Kertokaa minulle kiihkottomasti, miksi 2v jää päiväkotiin vauvan synnyttyä?
En halua väittelyä (voiko siltä välttyä..), vaan ihan faktatietoa, miksi jotkut perheet päätyvät pitämään 2-vuotiaan päiväkodissa pikkusisaruksen synnyttyä. Kyse nimenomaan 2-vuotiaista ja vähän yli, ei 4-6-vuotiaista, joilla pikkusisarukseen on monien vuosien ikäero ja kaverit ovat jo tärkeämpiä.
Kommentit (207)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:26"]
Aikuisen näkökulmasta varmaan ei pitäisikään. Mutta eläydy nyt hetkisen sen kaksivuotiaan rooliin. Paikka isän ja äidin ainoana silmäteränä on menetetty, ja se uusi käärö vain kakkaa vaippaan ja köllii äidin rintaa vasten, vailla mitään pukemis- tai pottailuvaatimuksia. Ei kaksivuotiaalta voi odottaa objektiivista suhtautumista asiaan.
Ja joka väittää, ettei parivuotiaan lapsensa elämä muuttunut mitenkään pikkusisaruksen myötä, on melkoinen puusilmä.
[/quote]
Meillä 2v sai mennä vauvan kanssa köllimään leikkimatolle tasan niin paljon kuin halusi! Huomiota sai kyllä ja esikoinen itse ei myöskään itse enää halunnut vaippaa, enkä ole koskaan PAKOTTANUT potalle. Hänellä oli pottailu kammo vuoden ikäisenä ja silloin ei menty potalle, ei siitä ole mitään pakkoa tehty.
Kyllä on meille sanottu ettei kukaan ole huomannut esikoisen saavan vähempää huomiota kuin aiemmin.. Onko vaikeaa lukea kirjaa samalla kuin imettää? Ei! Vaikea toisella kädellä leikkiä autolla kun vauva on tissillä? Ei! Sai huomiota kyllä ;) Tykkäsi valita pienelle vaatteita kaapista, toi vaippaa, halusi itse tulla mukaan kun vaippaa vaihdettiin.. Miksi olisin pistänyt pois jaloista, koska oli itse kiinnostunut tästä?
Ja ensinnäkin, kuka 2v siis normaali 2v enää edes haluaisi olla kuin vauva? Ei minun tuntemistani kukaan.
Nyt 2v ja 4v ovat kuin paita ja peppu. Tuleppa vaikka tänne katsomaan, jos on jotai epäiltävää. Ovat paljon läheisempiä kuin ystäväni lapset, jotka vain riitelevät. Sama ikäero, isompi tarhaan vauvan syntyessä.. Ehkä mä sit tein virheen kun en laittanut tarhaan vaan annoin heidän välien kehittyä läheisiksi.
[/quote]
Tässä varmaan hyvin tyypillinen kuvaus perheestä, jossa isot lapset olleet kotona pienen synnyttyä. Sitä kutsutaan elämäksi. Normaali, hieno mutta osaltaan myös vaativa uusi vaihe isojenkin lasten elämässä.
Lapsi iloitsee uudesta vauvasta ja oppii samalla myös jakamaan äidin huomiota, hoitamaan vauvaa, kasvaa uudenlaiseen perhedynamiikkaan. Ja se onnistuu parhaiten ja luonnollisimmin siten, että hän saa olla itse osana eikä häntä sysätä syrjään muiden hoidettavaksi. Kun tilanne kuitenkin on se, että lapsia on nyt kaksi (tai useampi), tilannetta ei saa edes päivähoidolla samanlaiseksi kuin se oli esikoisen syntyessä. Olisiko aikuisten syytä hyväksyä sekin, että mitä enemmän isot saavat olla läsnä ja vauvan kanssa, sitä luonnollisemmin ja paremmin uudenlainen elämä alkaa sujua. Ja sitä nopeammin lapset lähentyvät.
Ja muuten, tuo uusi käärö valtaa äidin sylin jne. on mielestäni ihan turhan ikävästi esitetty. Vauvan syntymää edeltää raskausaika, ja itse asiassa se uusi vauva valtaa äidin sylin jo kauan ennen syntymäänsä. Sisarukset oppivat siihen jo paljon aikaisemmin, että äidin mahassa on nyt uusi sisarus, ja lasta voidaan monella tavalla valmistella tulevaan. Eikä äiti mihinkään katoa vauvan synnyttyä. Vauva nukkuu aluksi paljon, ja isompien lasten kiinnostus on usein paremminkin suunnattoman suuri kuin järkyttynyt, jos häntä on osattu valmistella kunnolla.
[/quote]
Kiitos! Sanoistaai tuli hyvä mieli :)
Tosiaan, tuo on kanssa tärkeää miten raskausaikana valmistaa lasta tulevaan sisareen, joka ei ole vielä syntynyt! :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:01"]En halua väittelyä (voiko siltä välttyä..), vaan ihan faktatietoa, miksi jotkut perheet päätyvät pitämään 2-vuotiaan päiväkodissa pikkusisaruksen synnyttyä. Kyse nimenomaan 2-vuotiaista ja vähän yli, ei 4-6-vuotiaista, joilla pikkusisarukseen on monien vuosien ikäero ja kaverit ovat jo tärkeämpiä.
[/quote]
Ja nyt sitten kaivattaisiin niitä faktoja pöytään. Kuinka tavallista on, että 2-vuotias on hoidossa ja äiti vauvan kanssa kotona?
Koska kotiin pikkusisaruksen kanssa jäävä vanhempi pääsee helpommalla.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:04"]
[/quote]
Onko tämä oma syysi vai mutu-tuntuma muiden ratkaisuista?
ap
Haluaisin myös tietää. Itsellä 4 lasta ja siihen aikaan isompi sisarus sai olla päiväkodissa 2 vkoa synnytyksen jälkeen että äiti ehti toipumaan. Ei tullut mieleenkään ettei kaikki lapset olisi olleet kotona kun äitikin on.
En tiedä. Meillä oli juurikin 2 vuotias kotona ja viihtyi.
Meillä 3-vuotias aloitti pari kk vauvan syntymän jälkeen osapäivähoidon 2 krt viikossa, koska asumme paikassa, jossa ei ole säännöllisiä lapsikontakteja esim. leikkipuistossa eikä 3-vuotiaille kerhoja tai vastaavia. Kyse ei ole siis 2-vuotiaasta, mutta kun ap:n aloituksessa seuraava ikä oli 4, kirjoitin tämän meidän tilanteemme. En koe, että pääsemme helpommalla, kun esikoinen on nuo päivät hoidossa, koska noina päivinä pitää kuitenkin noudattaa normaalista poikkeavaa päivärytmiä ja kuskata. Töitä saan tietysti tehtyä paremmin hoitopäivinä, jos töitä sattuu olemaan, ja seurustelemaan enemmän vauvan kanssa.
Olin 10 vuotta päiväkodissa töissä, lopetin vuosi sitten ja vaihdoin alaa. Kolme suurinta syytä 2-vuotiaan päiväkodissa pitämiselle olivat seuraavat:
1. 2v tykkää päiväkodista ja päiväkodissa on tutut kaverit, vauvasta ei ole 2-vuotiaalle seuraa kotona.
2. Äiti ei jaksa vauvaa ja 2-vuotiasta samaan aikaan / Äiti halusi vauvalle samanlaisen vauva-arjen kuin esikoiselle, eli olla rauhassa kahdestaan.
3. Halu pitää päiväkotipaikka 2-vuotiaalla ja toive siitä, että pikkusisarus saa samasta päiväkodista helpommin paikan äitiysloman jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:04"]
[/quote]
Onko tämä oma syysi vai mutu-tuntuma muiden ratkaisuista?
ap
[/quote]
Ystävieni tunnustus. Toki he muille jakelevat vain poliittisesti korrektia selitystä: "kun sillä on siellä kaverit". Tosin yhdellä ystävällä oli kyllä mielestäni kelpo syy: oli pakko, jotta pikkusisarus pääsee saman lähipäiväkotiin kun äiti menee vuoden päästä töihin. Muuten olisivat voineet joutua eri paikkoihin ja ties kuinka kauas. Näin meillä Espoossa, "syy" oli siis kaupungin politiikka.
Itse sain onnekseni olla kotona kun sain pikkusisaruksen. Omia lapsia ei ole (eikä tule).
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kaveripiiristäni on löytynyt seuraavia syitä:
- synnytyksen jälkeinen masennus
- syntyneen lapsen terveydentila
- sen 2-vuotiaan (tässä tapauksessa 2v9kk) kuntoutuksellinen toimenpide
Voisin kuvitella, että myös vanhemmpien sairauksien takia voidaan tähän päätyä. Esim. ystäväni työkaveri käy läpi rankkoja syöpähoitoja ja hänen vanhempansa hoitavat lapsia (1v ja 3v) aina sen hoitoviikon. Ilman näitä vanhempia lapset varmaan olisivat päivokodissa.
Aloitus on muuten aika loukkaava. Ennakko-oletus on, että pienten lasten hoitoonlaittajat huutelevat asiattomuuksia, kun muita tällaisia ketjuja seuraamalla se pääasääntöisesti on aina toisinpäin. Onpa sukulaiselleni tultu ihan päiväkodin pihalla huutamaan, että hän on huono äiti, kun pitää isompaa päiväkodissa ja on vauvan kanssa kotona (vauva ei ollut kotona vaan sairaalassa).
Minua kiinnostaisi tietää, ap, miksi tämä sinun pyllyäsi noin kutittaa. Tuskin verorahojen takia, kun niitä tuhlataan elämäntapatyöttömienkin elättämiseen. Jos lasten etu on se, että ovat päivähoidossa, niin sitten ovat. Voisi sitä pahempaankin niitä verorahoja käyttää.
Enkä nyt puolusta tässä niitä, jotka vain haluavat sen 2-vuotiaan pois tieltä ihanasta vauva-arjesta. En ymmärrä sitä itsekään. Mutta en ikinä milloinkaan voisi mennä huutelemaan kenellekään hävyttömyyksiä siksi, että on laittanut lapsensa hoitoon ja on itse kotona. Päinvastoin, ajattelen, että hyvä, että perhe saa apua.
En itse laittanut lapsia päiväkotiin, kun kuopus syntyi, olin kotona yhteensä viisi vuotta. Mutta olin siitä etuoikeutetussa asemassa että leikkikenttä oli ihan vieressä ja siellä oli paljon lapsia. Voisin kuvitella että jossain maalla ei ole leikkikenttiä ja esikoinen kuitenkin tarvitsee jonkun verran leikkikavereita.
Tietysti sekin voi painaa että jos ottaa esikoisen kotiin, tarvitsee päiväkotipaikkaa hakea uudestaan. Plus että kaverit ovat jo muotoutuneet kaverisuhteiksi ja voi olla vaikeaa esikoisen päästä leikkeihin mukaan.
Se että kävelevää taaperoa ei voi ottaa mukaan töihin. Pikkuvauvan kanssa voi tehdä töitä ja pitää yrityksensä pystyssä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:14"]
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kaveripiiristäni on löytynyt seuraavia syitä:
Voisin kuvitella, että myös vanhemmpien sairauksien takia voidaan tähän päätyä. Esim. ystäväni työkaveri käy läpi rankkoja syöpähoitoja ja hänen vanhempansa hoitavat lapsia (1v ja 3v) aina sen hoitoviikon. Ilman näitä vanhempia lapset varmaan olisivat päivokodissa.
Aloitus on muuten aika loukkaava. Ennakko-oletus on, että pienten lasten hoitoonlaittajat huutelevat asiattomuuksia, kun muita tällaisia ketjuja seuraamalla se pääasääntöisesti on aina toisinpäin. Onpa sukulaiselleni tultu ihan päiväkodin pihalla huutamaan, että hän on huono äiti, kun pitää isompaa päiväkodissa ja on vauvan kanssa kotona (vauva ei ollut kotona vaan sairaalassa).
Minua kiinnostaisi tietää, ap, miksi tämä sinun pyllyäsi noin kutittaa. Tuskin verorahojen takia, kun niitä tuhlataan elämäntapatyöttömienkin elättämiseen. Jos lasten etu on se, että ovat päivähoidossa, niin sitten ovat. Voisi sitä pahempaankin niitä verorahoja käyttää.
Enkä nyt puolusta tässä niitä, jotka vain haluavat sen 2-vuotiaan pois tieltä ihanasta vauva-arjesta. En ymmärrä sitä itsekään. Mutta en ikinä milloinkaan voisi mennä huutelemaan kenellekään hävyttömyyksiä siksi, että on laittanut lapsensa hoitoon ja on itse kotona. Päinvastoin, ajattelen, että hyvä, että perhe saa apua.
[/quote]
Aivan. Aloituksessani pyrinkin saamaan faktatietoa kiihkottomasti. Minä en ole joutunut näitä asioita pyörittelemään päässäni koskaan, enkä päättämään, pitääkö lapsi päiväkodissa nuoremman synnyttyä. Siksi toivoin näin tehneiltä syytä tälle. Sinä annoitkin hyviä esimerkkejä.
Jatketaan kiihkottomasti. Näen, että tämä asia on sinulle arka. Ei ole tarkoitus loukata ketään, vain kysyä.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:14"]
[/quote]
..kiihkottomasti..
Nro 9,vetäisit itse kummallisesti herneen nenään aloituksesta.Minusta aloitus on asiallinen ja kiinnostaa myös minua miksi 2 -vuotiaat laitetaan päiväksi päiväkotiin vaikka äiti on kotona pienemmän kanssa.En ole Ap.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:22"] Toinen lapsemme tulee syntymään, kun esikoinen on 1,5 vuotias. Esikoinen on aloittanut osapäivähoidon jo nyt pari kertaa viikossa. Kun vauva syntyy, tulee menemään hoitoon joka arkipäivä. Syynä mm. se, että esikoinen nukkuu äärimmäisen huonosti ja valvottaa erityisesti minua. En tunne, että jaksaisin pienen vauvan ja taaperon kanssa koko päivää näillä yöunilla, tai siis luultavasti vielä vähemmillä sellaisilla. Päivähoidossa lapsella on jaksavat, hyväntuuliset hoitajat, ei ihmisraunioäitiä... Ja niin, oliko pakko tehdä lapset näin pienellä ikäerolla, niin kyllä. Olen jo 39 v. kun toinen syntyy. Ei ollut aikaa odotella. Ja mielestäni olemme löytäneet mukavan pienryhmän lapsellemme, joka ei vielä kertaakaan hoidossa ole itkenyt perääni. Tykkää hoitajista ja on innoissaan lapsiseurasta. En siis usko tekeväni lapselle sillä haittaa, että käy leikkimässä nelisen tuntia päivässä ja tulee kotiin äidin luo, joka levättyään jaksaa olla loppupäivän sellainen äiti, jonka molemmat lapset ansaitsisivat. Meillä on kaikilla erilaiset voimavarat, hyvä vain, että on vaihtoehtoja auttaa äitejä jaksamaan. Burn outin partaalla oleva äiti ei ole kenenkään parhaaksi. [/quote] Hyvä. Jos vastaisit näistä hoidon kustannuksista sataprosenttisesti valitisistko edelleen samoin? [/quote] Kyllä, maksamme hoidon 100% itse. 130 euroa kuussa puolipäivähoidosta. Kuten tuossa ylhäällä jo ehdin kirjoittaa, emme asu Suomessa. Kunnallista päivähoitoa ei ole. [/quote] Hyvä (kustannukset). Puolitoistavuotias voi olla mielestänikin ihan hyvin 2 x vko pari tuntia hoidossa. Äiti saa hoidettua itseään tai muita asioita silloin. Mutta se omaan korvaan kuulostaa paljolta, että samalla kun hän totuttelee uuteen perheenjäseneen, muuttuu hoito jokapäiväiseksi arkisin. Onkohan sitä muuten vielä tutkittu tieteellisesti, mitä vaikutuksia sisarussuhteisiin tai äiti-lapsisuhteeseen on sillä, että äiti on kotona pienen kanssa ja isommat pienet hoidossa muualla. [/quote] Ai niin, siis isän 3 viikon isyysloman ajan esikoinenkin tod. näk. on joko kotona tai jatkaa tuolla 2 krt/vko -aikataululla (ettei paikka ja hoitajat unohdu). Sen jälkeen hoitoon joka päivä. Tietysti sillä varauksella, ettei lapsi rupea reagoimaan negatiivisesti hoitoon, jolloin mietitään uudestaan. Ihan oikeasti, kaikkien parhaaseen tällä pyritään. Lapseni on minulle äärimmäisen rakas. Usko tai älä.
[/quote]
Oma itsesi ja mukavuutesi on kuitenkin vielä sitä esikoista rakkaampia. Sinä halusit toisen lapsen, vaikka tiesit ettet oikeasti jaksa. Joten esikoinen hoitoon, jotta sinun unelmasi toteutuu. Sinä et jaksa yhtään venyä, edes sen äärimmäisen rakkaan lapsesi takia, ei, kaiken pitää olla helppoa ja vaivatonta. Lapsi on se joka maksaa tästä sinun mukavuudestasi. Sinulla on kaikki hyvin, lapsesta ei niin väliä.
[/quote]
En tiennyt, että tämä raskaus veisi näin täysin voimat. Esikoisen raskausaika oli helppo, olin energiaa täysi. En tiennyt, että esikoinen ensin tekee hampaita puoli vuotta, niin ettei nuku, sitten kävelemään oppiminen on vienyt yöunet ja ilmeisesti kohta tulee poskihampaat, ja odotan taas lisää unettomia öitä.
En tiedä olenko sitä nyt korostanut, että tämä kaikki on kokeilua. Jos tuntuu, että esikoinen ei enää viihdykään hoidossa, niin otamme hänet pois. Tai jos toisen synnyttyä tuntuukin, että 5xviikossa onkin liikaa, niin vähennetään. Tai jos toka olisikin tosi helppo vauva, niin mikä ettei sitten olla kaikki kotona. Nyt kuitenkin varaudutaan pahimpaan.
Meillä siirtyi 2v8kk päiväkotiin kun vauva syntyi. Sai virikkeitä ja ikätasoista seuraa päiväkodissa. Tutkimuksen mukaanhan 3v hyötyy päivähoidosta.
Jos meille tulisi vauva, niin pitäisin esikoisen päivähoitopaikan osapäiväisenä. Tähän on useampi syy.
- olen totaaliyksinhuoltaja, enkä jaksaisi samaan aikaan tarjota riittävän hyvää arkea sekä vauvalle että esikoiselle
- esikoinen on hyvin temperamenttinen ja vaativa, olisi mukava tarjota molemmille hieman kahdenkeskistä aikaa
- esikoinen sai aikanaan olla ainoa vauva ja pesiä rauhassa, miksei tarjota samaa vauvalle edes muutaman tunnin päivässä
- asumme kaupungissa jossa päivähoitopaikkaa on todella vaikea saada hyvästä päiväkodista järkevien yhteyksien päästä. Ei olisi mitään järkeä luovuttaa esikoisen paikkaa pois reiluksi vuodeksi ja sitten taas hakea uutta kun palaisin töihin.
Meillä syy siihen, miksi vanhempi oli 10pv\kk hoidossa, oli miehen vuorotyö. Yövuorojen välissä miehen on pakko saada nukkua ilman lasten meteliä. Tällöin isompi oli hoidossa ja pienemmän kanssa kävin kärryilemässä tai pakkasilla haahuilin kauppakeskuksissa tms. Vauva nukui tyytyväisenä, isompi ei jaksaisi olla päivää pois kotoa ilman unitaukoja. Helpointa koko perheelle näin. Ilta ja aamuvuorot oli lapset kotona.
Meillä 2- vuotias oli puolipäivähoidossa vauvan synnyttyä. Erittäin vilkas ja seurallinen lapsi ja koska meillä ei ollut minkäänlaista tukiverkostoa ja mies paljon matkoilla työn takia, päädyttiin tähän ratkaisuun. Ja syy oli tosiaan se, että meillä olisi helpompaa.