Erotakko?
Olemme olleet yhdessä yli 10v. Yhteisiä lapsia on kolme. Ns. Perusasiat on hyvin eli arki toimii. Toinen osallistuu aika ok kotitöihin ja mm alakouluikäisten lasten harrastuskuskailuihin. Pääosa metatöistä silti minulla. On omakotitalo ja paljon lainaa.
Suhde koki koluksen joitain vuosia sitten kun oli henkistä pettämistä eli hän viestitteli toisen kanssa muutamien viikkojen ajan hyvin tiiviisti ennenkuin minä pyysin lopettamaan. Toinen kolaus oli kun puolison työkaveri ihastui puolisooni ja oli tätä lähennellyt. Heillä oli myös yhteisiä työkeikkoja ja tuosta lähentelystä kuulin vasta toista kautta. Eli on tuollaista epärehellisyyttä taustalla. Mutta puoliso vakuuttaa että minun kanssani haluaa olla ja oli ns viheltänyt pelin poikki työkaverinsa kanssa. Silti en voi olla varma totuudesta onko mitään enempää tapahtunut.
Viimeisen 6kk aikana olen kuitenkin huomannut että voimakkaimmin nämä epäluottamusasiat vaikuttavat sänkyelämään. Minulla ovat halut nimittäin lähes nollassa. En tiedä johtuuko se pelkästään puolisosta vai haluaisinko oikeastaan kenenkään muunkaan kanssa sänkyhommia. Vaikea sanoa.
Olen osin tiedostamatta ja tiedostaen asettanut tilanteita joissa testaan itseäni selviäisinkö yksin: esim reissut lasten kanssa. Tajusinkin, että en tarvitse puolisoani välttämättä vaan selviäisin tarvittaessa myös yksin lasten kanssa. Toisaalta mietin yksinäistä vanhuutta ja ydinperheen rikkoontumista. Miten lapset kärsisivät jne.
Puolison kanssa meillä on välillä ihan mukavaakin ja turvallista, mutta puoliso ei esim tykkää reissata missään kun minä taas tykkäisin. Tähän mennessä minä suunnittelen menot 100%. Hänelle riittäisi yhteinen arki ja kävelylenkki kerta viikkoon.
Olisivatkohan nämä seikat siis "järkevä" syy erota vai kannattaako ydinperheessä olla vaikka ei suurta intohimoa ja yhteisiä unelmia niin enää olekaan?
Kommentit (14)
En ymmärrä miksi olisi provo?
Ehdotin terapiaa mutta Toinen ei halua. Hänen mielestään siitä ei voisi olla mtn hyötyä.
Jos kerran olet antanut tuon luottamuksen rikkomisen jo kertaalleen anteeksi, on sinunkin vastuullasi uudelleenrakentaa suhde. Valitsit itse että haluat siitä huolimatta olla miehesi kanssa. Kuulostaa että odottelet että mies yksinään korjaa teidän suhteen ja kaikki on ok kun sinä päätät että on, ja vaikka ymmärrän tuon lähtökohdan niin valitettavasti sille perustalle suhdetta ei enää voi rakentaa. Selvittele haluttomuutesi syyt, menkää pariterapiaan, keskustelkaa avoimesti. Jos et halua tehdä tätä niin ero on ainoa vaihtoehto, ei ole kummallekaan osapuolelle reilua roikuttaa suhdetta tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi olisi provo?
Ehdotin terapiaa mutta Toinen ei halua. Hänen mielestään siitä ei voisi olla mtn hyötyä.
Miksi valitsit tuollaisen miehen?
Kun suhteessa on ollut kriisi niin pitää nähdä vaivaa että saa sen toimimaan. Se vaatii myös aikaa. Kuitenkaan tuossa suhteessa ei ole ollut väkivaltaa tai mitään muuta akuuttia ongelmaa miksi ei voisi yrittää vielä, joten kannattaa yrittää.
Klassinen ehdotus: kirjaa paperille hyvät ja sit huonot puolet miehessäsi/suhteessanne, ja sitten tee punninta. Ja jos toteat että hyviä puolia on enemmän niin sitten a) hyväksy miehesi sellaisena kuin hän on ja opettele pitämään häntä riittävänä b) täytä omaan elämääsi kenties tyhjäksi jäävä aukko itse ja ota vastuu itse omasta onnellisuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet antanut tuon luottamuksen rikkomisen jo kertaalleen anteeksi, on sinunkin vastuullasi uudelleenrakentaa suhde. Valitsit itse että haluat siitä huolimatta olla miehesi kanssa. Kuulostaa että odottelet että mies yksinään korjaa teidän suhteen ja kaikki on ok kun sinä päätät että on, ja vaikka ymmärrän tuon lähtökohdan niin valitettavasti sille perustalle suhdetta ei enää voi rakentaa. Selvittele haluttomuutesi syyt, menkää pariterapiaan, keskustelkaa avoimesti. Jos et halua tehdä tätä niin ero on ainoa vaihtoehto, ei ole kummallekaan osapuolelle reilua roikuttaa suhdetta tuolla tavalla.
Kiitos vastauksesta. Kyllä annoin anteeksi mutta silti minun on vaikeaa luottaa uudelleen. Ennen noita tapahtumia en olisi ikinä nimittäin voinut uskoa puolisoni tekevän mitään moista ja hänkin tuntui halveuksuvan aina niitä jotka pettävät pienten lasten vanhempia. T ap
Eli ap haluaisi kokeilla vierasta ja yrittää tehdä miehestään syyllisen. En pysty muuta näkemään kuvauksen perusteella.
Säälisit edes lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Klassinen ehdotus: kirjaa paperille hyvät ja sit huonot puolet miehessäsi/suhteessanne, ja sitten tee punninta. Ja jos toteat että hyviä puolia on enemmän niin sitten a) hyväksy miehesi sellaisena kuin hän on ja opettele pitämään häntä riittävänä b) täytä omaan elämääsi kenties tyhjäksi jäävä aukko itse ja ota vastuu itse omasta onnellisuudestasi.
Noin se olisi varmaan tehtävä. Ja tuo oli hyvä kommentti että ota vastuuta omasta onnellisuudesta. Olen varmaan liikaa jättänyt sen varaan että meillä on yhteiset tavoitteet, yhteiset perhematkat, yhteiset jutut mutta kaikkea ei varmaan vaan voi saada puolison kanssa tehtyä. Jos tosiaan menen ja teen itse tai lasten kanssa ja mies osallistuu Jos haluaa. Ei se silti eroa tarkoita? T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli ap haluaisi kokeilla vierasta ja yrittää tehdä miehestään syyllisen. En pysty muuta näkemään kuvauksen perusteella.
Säälisit edes lapsiasi.
Sitä juuri en haluaisi. En ole kiinnostunut muista! T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä listauksessa olisi hyvä muistaa ettei kaikki plussat tai miinukset ole painoarvoltaan samansuuruisia. Jos miinusta on ettei tunne rakkautta puolisoon, ei sitä oikein millään määrällä plussia kata mikäli hakee parisuhteelta muutakin kuin kuivakkaa tapakumppanuutta ja kämppistä tai ystävyyttä.
Miksi et koeta parantaa suhdetta? Teitä on suhteessa kaksi, ja on myös sinusta kiinni, onko suhde sellainen, kuin toivot sen olevan.
Ei uuden suhteen rakentaminenkaan ole helppoa. Koska mietit jo nyt menneitä, eron jälkeen vasta miettisitkin
Mitä jos kadut eroa? Ei suhdetta sitten enää saa korjattua
Sinä itse olet vastuussa omista haluistasi. Tee asialle jotain. Mieti sitten, haluatko erota, nythän vaikuttaa, ettet edes yritä parantaa suhdetta.