Kertokaa minulle kiihkottomasti, miksi 2v jää päiväkotiin vauvan synnyttyä?
En halua väittelyä (voiko siltä välttyä..), vaan ihan faktatietoa, miksi jotkut perheet päätyvät pitämään 2-vuotiaan päiväkodissa pikkusisaruksen synnyttyä. Kyse nimenomaan 2-vuotiaista ja vähän yli, ei 4-6-vuotiaista, joilla pikkusisarukseen on monien vuosien ikäero ja kaverit ovat jo tärkeämpiä.
Kommentit (207)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:25"]
Meillä siirtyi 2v8kk päiväkotiin kun vauva syntyi. Sai virikkeitä ja ikätasoista seuraa päiväkodissa. Tutkimuksen mukaanhan 3v hyötyy päivähoidosta.
[/quote]
Virikehoitolapsi siis, oikein tunnustit sen. Mikset itse voi keksiä niitä mahtavia virikkeitä omalla lapsellesi? Miksi luovutat kasvatusvastuun päiväkodille?
Ei kai ammattilaiselle mene läpi jutut 2-vuotiaan tärkeistä kavereista?
Meillä on päiväleen 2,5v ikäeroa lasten välillä. Esikoinen jäi pkotiin 3pvää/vko seuraavista syistä:
1) ei ollut hoitotakuuta, eli kun olisin reilun vuoden päästä mennyt töihin, lapsi olisi saanut eteensä uuden pkodin ja uudet lapset & aikuiset + lapset olisi mahdollisesti laitettu eri pkoteihin.
2) tiesin, että ekaan 3-4 kuukauteen minusta ei ole synnytyksen jälkeen yhtään mihinkään, kun vauva valvottaa ja itse oon sektion jäljiltä kipeä.
3) lapsella oli ammattimaista virikettä ja hän viihtyi hyvin
tuohon kommenttiin, että se on äidille helpompaa, niin enpä tiedä, ei se nyt niin ihanaa ollut joka aamu lähteä liikenteeseen vajaa 3v:n ja vauvan kanssa ja sama ip uudestaan. Sitten kesällä, kun vauvakin oli jo yli puolivuotias esikoinen oli kotona 10 viikkoa. Helpompaa se mulle oli.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:40"]
[/quote]
Ei päiväkoti voi pakottaa äitiä ottamaan 2-vuotiasta kotiin hoitoon vauvan synnyttyä. Valitettavasti. Pitäisi äkkiä saada lakimuutos tähän, subjektiivinen päivähoito-oikeus on pyllystä.
Meidän asuinalueellamme Pohjois-Helsingissä on päiväkotipaikoista huutava pula ja todella moni, siis todella moni näistä päiväkotilaisista on sellaisia, joilla äiti on vauvan kanssa kotona. Ei mahdu kaaliini millään se, että minä joudun viemään kaksi lastani päiväkotiin Kannelmäkeen autolla, kun voisin viedä johonkin noista kolmeen lähipäiväkodeista ihan kävellen ja mennä itse bussilla töihin. Mutta ei, virikehoitolapset menevät oikean tarpeen edelle.
Ensi vuonna tämä etuus poistuu, jos toinen vanhemmista on kotona, joko äitiyslomalla tai muilla perhevapailla. Lapselle tarjotaan ainoastaan puolipäivähoitoa ja päivähoitomaksu nousee tuntuvasti.
Veronmaksajille nykyinen malli on kallis ja vanhemmat ovat eriarvoisessa asema, sillä perheelle maksettavat tuet kaksinkertaistuvat, jos toinen lapsi on kotona ja toinen kunnallisessa päivähoidossa, koska päivähoidosta vanhemmat maksavat vain pienen osan, kun todellliset kustannuket n. pari vuotiaasta on 1700-3000 euroa/kk + kotiin maksettavat tuet eli veronmaksajille erittäin kallista.
Kunnallinen päivähoito aikoinaan suunniteltiin elinkeinoelämän tarpeista, koska työnantajat tarvitsivat lapsellisten työpanosta ja poikkeuksena oli lääketiett. ja sosiaalliset syyt, mutta nykyisin jopa terveet ja nuoret vanhemmat ja heidän terveet lapsensa käyttävät kokopäiväistä kunnallista päivähoitoa, vaikka toinen vanhempi on kotona, eikä näin ollut edes tarkoitus ja nyt väärinkäytöksiin on puututtu ja laki muuttuu ensi vuonna.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:14"]Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kaveripiiristäni on löytynyt seuraavia syitä:
- synnytyksen jälkeinen masennus
- syntyneen lapsen terveydentila
- sen 2-vuotiaan (tässä tapauksessa 2v9kk) kuntoutuksellinen toimenpide
Voisin kuvitella, että myös vanhemmpien sairauksien takia voidaan tähän päätyä. Esim. ystäväni työkaveri käy läpi rankkoja syöpähoitoja ja hänen vanhempansa hoitavat lapsia (1v ja 3v) aina sen hoitoviikon. Ilman näitä vanhempia lapset varmaan olisivat päivokodissa.
Aloitus on muuten aika loukkaava. Ennakko-oletus on, että pienten lasten hoitoonlaittajat huutelevat asiattomuuksia, kun muita tällaisia ketjuja seuraamalla se pääasääntöisesti on aina toisinpäin. Onpa sukulaiselleni tultu ihan päiväkodin pihalla huutamaan, että hän on huono äiti, kun pitää isompaa päiväkodissa ja on vauvan kanssa kotona (vauva ei ollut kotona vaan sairaalassa).
Minua kiinnostaisi tietää, ap, miksi tämä sinun pyllyäsi noin kutittaa. Tuskin verorahojen takia, kun niitä tuhlataan elämäntapatyöttömienkin elättämiseen. Jos lasten etu on se, että ovat päivähoidossa, niin sitten ovat. Voisi sitä pahempaankin niitä verorahoja käyttää.
Enkä nyt puolusta tässä niitä, jotka vain haluavat sen 2-vuotiaan pois tieltä ihanasta vauva-arjesta. En ymmärrä sitä itsekään. Mutta en ikinä milloinkaan voisi mennä huutelemaan kenellekään hävyttömyyksiä siksi, että on laittanut lapsensa hoitoon ja on itse kotona. Päinvastoin, ajattelen, että hyvä, että perhe saa apua.
[/quote]
Juuri näin. Toivottavasti ap vastaa
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:14"]
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kaveripiiristäni on löytynyt seuraavia syitä:
- synnytyksen jälkeinen masennus
- syntyneen lapsen terveydentila
- sen 2-vuotiaan (tässä tapauksessa 2v9kk) kuntoutuksellinen toimenpide
Voisin kuvitella, että myös vanhemmpien sairauksien takia voidaan tähän päätyä. Esim. ystäväni työkaveri käy läpi rankkoja syöpähoitoja ja hänen vanhempansa hoitavat lapsia (1v ja 3v) aina sen hoitoviikon. Ilman näitä vanhempia lapset varmaan olisivat päivokodissa.
Aloitus on muuten aika loukkaava. Ennakko-oletus on, että pienten lasten hoitoonlaittajat huutelevat asiattomuuksia, kun muita tällaisia ketjuja seuraamalla se pääasääntöisesti on aina toisinpäin. Onpa sukulaiselleni tultu ihan päiväkodin pihalla huutamaan, että hän on huono äiti, kun pitää isompaa päiväkodissa ja on vauvan kanssa kotona (vauva ei ollut kotona vaan sairaalassa).
Minua kiinnostaisi tietää, ap, miksi tämä sinun pyllyäsi noin kutittaa. Tuskin verorahojen takia, kun niitä tuhlataan elämäntapatyöttömienkin elättämiseen. Jos lasten etu on se, että ovat päivähoidossa, niin sitten ovat. Voisi sitä pahempaankin niitä verorahoja käyttää.
Enkä nyt puolusta tässä niitä, jotka vain haluavat sen 2-vuotiaan pois tieltä ihanasta vauva-arjesta. En ymmärrä sitä itsekään. Mutta en ikinä milloinkaan voisi mennä huutelemaan kenellekään hävyttömyyksiä siksi, että on laittanut lapsensa hoitoon ja on itse kotona. Päinvastoin, ajattelen, että hyvä, että perhe saa apua.
[/quote]
Olisit jättänyt vastauksesi kolmeen ekaan riviin, niin asia olisi tullut selväksi.
Nyt selität täällä, ettet itse menisi huutelemaan kenellekään hävyttömyyksiä, kun pitävät pientä päiväkodissa. RInnastat siis asiallisen ap:n tällaisiin huutelijoihin?
Jos olet yhtään näitä vastaavia ketjuja lukenut, näissä aina alkaa huutelu ja möykkä eli ap tiesi, mitä odottaa. Nyt menee vielä aika hyvin, vasta 9:s kirjoittaja otti nokkiinsa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:14"]Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kaveripiiristäni on löytynyt seuraavia syitä: - synnytyksen jälkeinen masennus - syntyneen lapsen terveydentila - sen 2-vuotiaan (tässä tapauksessa 2v9kk) kuntoutuksellinen toimenpide Voisin kuvitella, että myös vanhemmpien sairauksien takia voidaan tähän päätyä. Esim. ystäväni työkaveri käy läpi rankkoja syöpähoitoja ja hänen vanhempansa hoitavat lapsia (1v ja 3v) aina sen hoitoviikon. Ilman näitä vanhempia lapset varmaan olisivat päivokodissa. Aloitus on muuten aika loukkaava. Ennakko-oletus on, että pienten lasten hoitoonlaittajat huutelevat asiattomuuksia, kun muita tällaisia ketjuja seuraamalla se pääasääntöisesti on aina toisinpäin. Onpa sukulaiselleni tultu ihan päiväkodin pihalla huutamaan, että hän on huono äiti, kun pitää isompaa päiväkodissa ja on vauvan kanssa kotona (vauva ei ollut kotona vaan sairaalassa). Minua kiinnostaisi tietää, ap, miksi tämä sinun pyllyäsi noin kutittaa. Tuskin verorahojen takia, kun niitä tuhlataan elämäntapatyöttömienkin elättämiseen. Jos lasten etu on se, että ovat päivähoidossa, niin sitten ovat. Voisi sitä pahempaankin niitä verorahoja käyttää. Enkä nyt puolusta tässä niitä, jotka vain haluavat sen 2-vuotiaan pois tieltä ihanasta vauva-arjesta. En ymmärrä sitä itsekään. Mutta en ikinä milloinkaan voisi mennä huutelemaan kenellekään hävyttömyyksiä siksi, että on laittanut lapsensa hoitoon ja on itse kotona. Päinvastoin, ajattelen, että hyvä, että perhe saa apua. [/quote] Juuri näin. Toivottavasti ap vastaa
[/quote]
Vastaan mihin? Luin aloitukseni uudestaan, enkä mielestäni huudellut, syyttänyt tai kummeksinut mitään. Halusin yksinkertaisesti tietää niitä syitä, joiden vuoksi jotkut perheet päätyvät pitämään 2-vuotiaan kotona pikkusisaruksen synnyttyä.
Kysy, mitä haluat tietää, vastaan toki. Tämä kysymys ei kosketa minua henkilökohtaisesti, eikä tämä ärsytä minua.
ap
Opettajatuttava ei meinannut saada alle 3-v esikoistaan päykkäriin vauvan synnyttyä, mutta sai lopulta tahtonsa läpi. Tuohon aikaan kaupungissa oli politiikka, että pieniä ei oteta hoitoon tälläisissa tapauksissa.
Syy hoitoonvientiin oli se, ettei äiti ehdi lepäämään, jos taapero on kotona. Tai siis ennakoi näin tapahtuvan, asioistahan sovittiin tietenkin jo ennen vauvan syntymää.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:04"]
Koska kotiin pikkusisaruksen kanssa jäävä vanhempi pääsee helpommalla.
[/quote]
Tämän on moni sanonut ihan suoraan syyksi. Kahden pienen lapsen kanssa on rankkaa ja haluavat, että isompi on muutaman tunnin päivässä jonkun toisen hoidossa, että äiti voi nukkua päikkärit tai parit kun vauvakin nukkuu.
Muutamassa tapauksessa äiti on ollut fyysisesti siinä kunnossa, ettei kykene esim. nostamaan esikoista eikä molemmilla vanhemmilla ole varaa jäädä kotiin, silloin esikoinen on ollut päivähoidossa kun hoitoapua kotiin ei saa pitkäksi ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:40"]
[/quote]
Ei päiväkoti voi pakottaa äitiä ottamaan 2-vuotiasta kotiin hoitoon vauvan synnyttyä. Valitettavasti. Pitäisi äkkiä saada lakimuutos tähän, subjektiivinen päivähoito-oikeus on pyllystä.
Meidän asuinalueellamme Pohjois-Helsingissä on päiväkotipaikoista huutava pula ja todella moni, siis todella moni näistä päiväkotilaisista on sellaisia, joilla äiti on vauvan kanssa kotona. Ei mahdu kaaliini millään se, että minä joudun viemään kaksi lastani päiväkotiin Kannelmäkeen autolla, kun voisin viedä johonkin noista kolmeen lähipäiväkodeista ihan kävellen ja mennä itse bussilla töihin. Mutta ei, virikehoitolapset menevät oikean tarpeen edelle.
[/quote]
Olen samaa mieltä kanssasi.
Tosin päiväkodin työntekijöillä on oikeasti iso merkitys siinä, tuoko äiti lapsensa esim. vain osapäivä- vai kokopäivähoitoon. Jos äiti perustelee hoidontarvetta lapsen virikkeillä ja hoitajat sanovat, että virikehoidoksi riittää vähempikin, vanhempi joutuu todellakin perustelemaan hoidontarpeen muulla tavoin. JOs perusteita on, sitten paikka annetaan, ellei ole, niin kokopäivähoitoon ei suostuta.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:04"]
Koska kotiin pikkusisaruksen kanssa jäävä vanhempi pääsee helpommalla.
[/quote]
Onko tämä oma syysi vai mutu-tuntuma muiden ratkaisuista?
ap
[/quote]
Ystävieni tunnustus. Toki he muille jakelevat vain poliittisesti korrektia selitystä: "kun sillä on siellä kaverit". Tosin yhdellä ystävällä oli kyllä mielestäni kelpo syy: oli pakko, jotta pikkusisarus pääsee saman lähipäiväkotiin kun äiti menee vuoden päästä töihin. Muuten olisivat voineet joutua eri paikkoihin ja ties kuinka kauas. Näin meillä Espoossa, "syy" oli siis kaupungin politiikka.
Itse sain onnekseni olla kotona kun sain pikkusisaruksen. Omia lapsia ei ole (eikä tule).
[/quote]
Näin meillä Espoossa taataan, että lapsi pääsee samaan päiväkotiin jatkamaan jos otetaan väliaikaisesti pois jos kotiin syntyy pikkusisarus. En tiedä miten toteutuu, mutta ainakin pitäisi toteutua, joten tekosyy tuokin.
Espoossa yksi suurimmista syistä on hoitopaikkojen vähyys; jos otat isomman sisaruksen pois päiväkodista, ei ole takeita että lapset pääsevät enää samaan päiväkotiin tai edes lähialueen päiväkoteihin. Paikkoja jaettaessa sisarukset ovat jonossa ensimmäisenä, mutta ei ole takuuta että silti sopivat samaan päiväkotiin. Jos isompi lapsi on jo päiväkodissa ja pienemmälle haetaan paikkaa samaan, hän pääsee sinne lähes automaattisesti, koska pienten ryhmistä siirtyy aina lapsia isompien ryhmään.
1) Meillä tuo hoitopaikan jatkuminen oli tärkeää, sitten saimme tietää että sen voi laittaa katkolle ilman että paikka menee..
2) isä ei voinut pitää isyyslomaa vaan auttoi viemällä lapsen aamulla päiväkotiin, minä hain sitten iltapäivällä kun olin jotenkuten tolpillani.
Eli meillä syy oli ihan minun jaksaminen - meillä ei ole isovanhempia tai tuttuja auttamassa joten olisin ollut joka päivä yksin molempien kanssa.. Aluksi en päässyt edes sängystä ylös :)
kun kuopus oli puolivuotias jäi esikoinen minun kanssa kotiin puoleksi vuodeksi ja se hieno aika jonka olin kuvitellut viettäväni lasteni kanssa autuaasti oli aivan kamalaa. Esikko reagoi muutokseen kamalalla uhmalla, vauvalle tuli eroahdistuskausi joten aina joku huusi :)
Joten itse en ole pitänyt mitenkään itseisarvona lasten kotihoitoa vaan pitäisi katsoa lasta ja perhettä mikä heille sopisi..
en tunne yhtään sellaista, jolla tuossa tilanteessa olisi 2-vuotias pitkää päivää päiväkodissa, mutta tässä on muutamia syitä, joita on tullut urani, tuttavapiirini ja ystävieni tapauksissa vastaan:
- lapsi on omista kuntouttavista syistä hoidossa.
- Vauvalla on paljon lääkärikayntejä, syntynyt keskosena, vanhemmat viettävät tästäs yytstä paljon aikaa sairaaloissa yms, joissa olisi paljon ikävämpää kuin siellä päiväkodissa.
- vanhemman fyysinen tai psyykkinen sairastuminen
- lähiomaisen fyysinen tai psyykkinen sairastuminen. esim. dementiapotilaalle ei olekaan saatu heti laitospaikkaa, ja vanhempaa on tarvittu oman vanhemansa hoitamiseen
- keisarinleikkaus. esim. mummo on tullut auttelemaan kotiin kantelussa ja nostamisissa, mutta ei ole jaksanut ikänsä puolesta hoitaa joka päivä myös sitä kaksivuotiasta.
- Tukiverkkojen puute: on muutettu esim. miehen työn perässä Helsinkiin. Sitten mies onkin joutunut työttömäksi ja matkatöihin, joissa on 2-3 viikkoa kuukaudessa.
- Opinnot. Helpohkon vauvan kanssa voi opiskella, mutta 2-vuotias kaipaa aikuista eri tavalla. Ulopäin tämä näkyy tietenkin niin, että äiti on vain kotiona vauvan kanssa.
- Oma yritys. vauvan kanssa onnistuu jossain määrin, mutta jälleen se 2-vuotias tarvitsee muutakin.
- Freelancer ei uskalla jättää töitä kokonaan, koska silloin ei saisi tilauksia lainkaan.
- Lähiomaisen kuolema. Isompi lapsi päiväkodissa on auttanut vanhempaa tuolloin suremaan, kun on sille järjestynyt aikaa.
- toisen vanhemman kuolema
- Jokin edellisistä yhditettynä toiseen asiaan: pieni apu omalle vanhemmalle kerran viikossa, 1-2 kurssin suorittaminen yliopistossa ja vauvanyksi tutkimuspäivä viikosa on jo 3 päivää viikossa.
Sanonpa vaan, että laiskat p****t vie 2-vuotiaan päiväkotiin ja jää itse vauvan kanssa kotiin. Ihan sairasta, että yhteiskunta tukee tällaista naurettavuutta.
Ja aivan turha tulla selittämään jostain vauvan sairaudesta, äidin masennuksesta tai sektiohaavoista. Kaikilla virikehoitolapsilla ei TODELLAKAAN voi olla noita marginaalisyitä perusteluina.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:04"]
en tunne yhtään sellaista, jolla tuossa tilanteessa olisi 2-vuotias pitkää päivää päiväkodissa, mutta tässä on muutamia syitä, joita on tullut urani, tuttavapiirini ja ystävieni tapauksissa vastaan:
- Vauvalla on paljon lääkärikayntejä, syntynyt keskosena, vanhemmat viettävät tästäs yytstä paljon aikaa sairaaloissa yms, joissa olisi paljon ikävämpää kuin siellä päiväkodissa.
- lähiomaisen fyysinen tai psyykkinen sairastuminen. esim. dementiapotilaalle ei olekaan saatu heti laitospaikkaa, ja vanhempaa on tarvittu oman vanhemansa hoitamiseen
- keisarinleikkaus. esim. mummo on tullut auttelemaan kotiin kantelussa ja nostamisissa, mutta ei ole jaksanut ikänsä puolesta hoitaa joka päivä myös sitä kaksivuotiasta.
- Tukiverkkojen puute: on muutettu esim. miehen työn perässä Helsinkiin. Sitten mies onkin joutunut työttömäksi ja matkatöihin, joissa on 2-3 viikkoa kuukaudessa.
- Opinnot. Helpohkon vauvan kanssa voi opiskella, mutta 2-vuotias kaipaa aikuista eri tavalla. Ulopäin tämä näkyy tietenkin niin, että äiti on vain kotiona vauvan kanssa.
- Oma yritys. vauvan kanssa onnistuu jossain määrin, mutta jälleen se 2-vuotias tarvitsee muutakin.
- Freelancer ei uskalla jättää töitä kokonaan, koska silloin ei saisi tilauksia lainkaan.
- Lähiomaisen kuolema. Isompi lapsi päiväkodissa on auttanut vanhempaa tuolloin suremaan, kun on sille järjestynyt aikaa.
- Jokin edellisistä yhditettynä toiseen asiaan: pieni apu omalle vanhemmalle kerran viikossa, 1-2 kurssin suorittaminen yliopistossa ja vauvanyksi tutkimuspäivä viikosa on jo 3 päivää viikossa.
[/quote]
Hirveää, jos kaikilla virikelapsilla on tuollaiset syyt takanaan. Tosiasiassa näin painavia syitä ei ole edes 10% näistä lapsista.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:04"]
[/quote]
Hirveää, jos kaikilla virikelapsilla on tuollaiset syyt takanaan. Tosiasiassa näin painavia syitä ei ole edes 10% näistä lapsista.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, mistä tuo 10 % on peräisin? Ainakin oman tuttavapiirini perusteella sanoisin, että tuollaisten 2-vuotiaiden vieminen "virikehoitoon" on aika harvinaista.
Tätä en ole koskaan käsittänyt. 2-vuotias on pieni. Päiväkoti on hoitopaikka niille, joiden vanhemmat eivät pysty itse hoitamaan lasta esimerkiksi työn takia (tai todella marginaalitapauksissa äidin masennuksen tms. takia). Kun äiti on kotona, en voi millään ymmärtää, että pienellä 2-vuotiaalla olisi jotenkin parempi olla päiväkodissa kuin äidin kanssa kotona.
Meillä on kolme lasta, kahden vuoden välein syntyneet. Päiväkotiura aloitettiin vasta sitten, kun palasin töihin nuorimman ollessa 4-vuotias. Esikoinen oli tuolloin 2.-luokkalainen, keskimmäinen esikoulussa ja nuorin siis 4-vuotias. Vaikka tuohon väliin olisi vielä tullut neljäs, olisin tietenkin ottanut päivähoidossa olleet lapset (kuinka vanhoja tahansa!) kotiin. Ihan hullua lähteä viemään lapsia päiväHOITOON, jos itse on kotona. Vanhemman tehtävä on keksiä tekemistä ja etsiä kavereita, ei päiväkoti ole sitä varten.