Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt yrittänyt laihduttaa syömällä kotiruokaa lautasmallin mukaan ja paino on pudonnut 2,5 kg 8 kk:ssa

Vierailija
29.09.2021 |

Mikä mättää, kalorit noin 2400 päivässä lautasmallin mukaan.
Pituus on 162 cm ja painoa 90 kg, N36

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullut kommentteja, jaksaakohan kukaan näin pitkälle lukea? Mielestäni monella meistä on ruokailut kunnossa, mutta aktiivisuus on vähäistä. Meillä kaksi (minä ja koululainen) kulkee pyörällä, mies autolla. Muksu syö koulussa (ihan tykkää kouluruoasta) ja mies lounaspaikassa. Kotona syödään samaa perusruokaa, ei kevyttuotteita. Juureksia käytän lähes joka aterialla, salaatteja harvakseltaan. Syödään muksun kanssa isot lautaselliset niin että nälkä lähtee. Mies ottaa usein vähemmän, mutta on silti tukeva, kun tekee toimistotyötä ja käyttää autoa. Napsii kyllä sitten jääkaapista välipaloja. Mekin tehdään leivät iltapalaksi ja lasit maitoa tai teetä. Mutta siis pointti oli että liikkumattomuus ja välipalat kerää väkisin niitä liikakiloja :(

Vierailija
102/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on tullut kommentteja, jaksaakohan kukaan näin pitkälle lukea? Mielestäni monella meistä on ruokailut kunnossa, mutta aktiivisuus on vähäistä. Meillä kaksi (minä ja koululainen) kulkee pyörällä, mies autolla. Muksu syö koulussa (ihan tykkää kouluruoasta) ja mies lounaspaikassa. Kotona syödään samaa perusruokaa, ei kevyttuotteita. Juureksia käytän lähes joka aterialla, salaatteja harvakseltaan. Syödään muksun kanssa isot lautaselliset niin että nälkä lähtee. Mies ottaa usein vähemmän, mutta on silti tukeva, kun tekee toimistotyötä ja käyttää autoa. Napsii kyllä sitten jääkaapista välipaloja. Mekin tehdään leivät iltapalaksi ja lasit maitoa tai teetä. Mutta siis pointti oli että liikkumattomuus ja välipalat kerää väkisin niitä liikakiloja :(

Ruokavalio 80% loput 20% liikunta ja lepo. Liikunnan merkitys on painon hallinnassa vähäistä (vaikuttaa lähinnä mielialaan) ja jopa hyvä yöunet menee sen edelle.

Jos liikunta on vähäistä lautasmallilla lihoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laske kalorinkulutuksesi netistä löytyvällä energiantarvelaskurilla. Kokeilin sun mitoilla ja tavallisella aktiivisuustasolla (kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta), ja tulos oli vähän alle 2400kcal. Laihtuaksesi sinun tulee lisätä liikuntaa ja/tai vähentää energiansaantia. 90-kiloinen ihminen kuluttaa ihan kivasti kaloreita liikkuessaan, joten esimerkiksi päivittäin 30 min reipasta liikuntaa tai vaikka kolme 1h liikuntakertaa viikossa ja pieni nipistys kaloreista johtaisi jo painon kääntymiseen hitaaseen laskuun, eikä tarvitsisi kovin paljon vähentää ruokaa tai muutenkaan tehdä kovin radikaaleja muutoksia.

Tietysti nopeampiin tuloksiin pääsisi lisäämällä liikuntaa vielä enemmän tai vähentämällä kaloreita ainakin sen 500 päivässä, mutta jos olet jaksanut pitää nykyistä ruokavaliotasi jo 8kk, ja se tuntuu hyvältä, ehkä ei kannata lähteä muuttamaan liikaa.

Olet oikealla tiellä, 2,5 kilon pudotus on jo parempi kuin ei mitään, ja ainakaan paino ei ole noussut. Olet varmaankin oppinut säännöllisen ruokailurytmin reilun puolen vuoden aikana ja järkevät annoskoot ym. joten pienillä muutoksilla saat painon helposti taas laskusuuntaan. Tsemppiä!

Vierailija
104/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä ruokateollisuuden  proamaan propagandaa. Vai miksi ihmeessä tiedotusvälineet lätkivät ruutuun ruisleipäpaloja minkä kerkeävät? Puhutaan viljatuotteista ja täysjyväviljasta, mutta tavalliselle Keijo Kuluttajalle mieleen jää ainoastaan kuvassa paistatteleva visuaalinen leipäläjä. Mihin jäivät puuro, pasta ja riisi tai joillekin ehkä eksoottisemmat ohra, kvinoa, siemet, hirssi ja tattari?

Mistä media ruutuun lätkimisisestä puhut? Viittaatko esim. leipämainokseen? 

Vierailija
105/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos liikunta on vähäistä lautasmallilla lihoo.

Olisiko syötävän ruuan määrällä kuitenkin osuutensa, ei pelkästään lautasen sisällöllä?

Vierailija
106/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusta ei lasketa vaakalukemasta vaan rasvattomasta painosta ja liikunnasta. Syöt liikaa.

Vierailija
107/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen laihtunut parissa vuodessa sillä, että kävelen päivittäin 5-10km ja käyn pari kertaa viikossa salilla. Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen syön heti koulun jälkeen. Illalla keitän kahvia tai teetä ja joskus saatan ottaa jonkun pienen kahvileivän tai hedelmän kylkeen. Leipää syön vain lounaan kanssa palan ja yhden aamuisin.

Syön normaalikokoisia annoksia kasvispainotteista ruokaa ja kerran kuussa haen jotain pikaruokaa ja ostan jonkun pienen suklaapatukan tai karkkiaskin.

Klo 18 jälkeen iltaisin en syö yhtään mitään, juon teetä ilman maitoa ja sokeria ja vettä. Joskus omena tai näkkäri ilman päällysteitä jos tulee hirmu kova nälkä.

Paino on tippunut tasaiseen tahtiin ja nälkää ei todellakaan tarvitse nähdä.

Paino oli aluksi 120kg, tällä hetkellä 75kg.

Olen 172cm pitkä, tällä tahdilla on sopiva pudottaa painoa pysyvästi.

Vuoden päästä olen jo normaalipainoinen tätä tahtia.

Oon laihduttanut normaalipainossa tähän samaan tyyliin, mutta en syö aamulla mitään. Juon aamulla aamukahvin mustana, käyn kävelemässä tuon 5-10 km ja sen jälkeen syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja ehkä jonkun herkun.

Toimii siis myös näin päin jos illalla tuntuu ettei saa unta vatsa hieman tyhjempänä. Aamupalasta en niin tykkää enkä koe tarvitsevani joten se jäi itselläni pois.

Vierailija
108/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä ruokateollisuuden  proamaan propagandaa. Vai miksi ihmeessä tiedotusvälineet lätkivät ruutuun ruisleipäpaloja minkä kerkeävät? Puhutaan viljatuotteista ja täysjyväviljasta, mutta tavalliselle Keijo Kuluttajalle mieleen jää ainoastaan kuvassa paistatteleva visuaalinen leipäläjä. Mihin jäivät puuro, pasta ja riisi tai joillekin ehkä eksoottisemmat ohra, kvinoa, siemet, hirssi ja tattari?

Katselin esim Ylellä esitettyä A-studion jaksoa, jossa Safkatutka-sivuston Anni ”no sit mä oon opiskellu ihan itse” Sirviö ja elintarviketeollisuuden kätyriksi leimattu ravitsemustieteen professori Mikael Fogelhom keskustelivat tämänhetkisten ravitsemussuositusten paikkansapitävyydestä. Siinä oli esim pätkä mitä pitäisi syödä ja ruutuu lätkäistiin miehille suositukseksi 9 ja naisille 6 ruisleivän palaa. C-vitamiinin kohdalla ruisleipiä olikin jo vähän isompi määrä ja yksi jaffalogo.

Vierailija
109/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita aina ruuan ottaminen salaatista, vasta sen jälkeen lautaselle loput. Hyvin huomaamatta sulla onkin lautasella yli puolet salaattia ja sitä pääruokaa mahtuu lautaselle huomattavasti vähemmän. Lisäksi juo ennen ruokailua pari lasillista vettä, se huijaa vatsaa ja annoskoko on paljon pienempi. Tällä keinolla laihduin 15kg seitsemässä kuukaudessa ja nyt olen 171cm/59kg. Syön ihan tavallista kotiruokaa läskisoossista kanasalaattiin ja pastasta keittoihin, kaloreita en kyttää.

Vierailija
110/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin esim Ylellä esitettyä A-studion jaksoa, jossa Safkatutka-sivuston Anni ”no sit mä oon opiskellu ihan itse” Sirviö ja elintarviketeollisuuden kätyriksi leimattu ravitsemustieteen professori Mikael Fogelhom keskustelivat tämänhetkisten ravitsemussuositusten paikkansapitävyydestä. Siinä oli esim pätkä mitä pitäisi syödä ja ruutuu lätkäistiin miehille suositukseksi 9 ja naisille 6 ruisleivän palaa. C-vitamiinin kohdalla ruisleipiä olikin jo vähän isompi määrä ja yksi jaffalogo.

Eipä tuosta kovin suurta huomiota kannata tehdä,m että tuon yhden ohjelman kautta muokattaisiin keskiverto kansalaisia mitenkään.  Virallinen suositus kuitenkin on 6-9 annosta viljatuotteita. Moni suomalainen ylittänee tämän, joten onko ongelmaa suosituksissa vai suomalaisissa?

Vierailija
111/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuosta kovin suurta huomiota kannata tehdä,m että tuon yhden ohjelman kautta muokattaisiin keskiverto kansalaisia mitenkään.  Virallinen suositus kuitenkin on 6-9 annosta viljatuotteita. Moni suomalainen ylittänee tämän, joten onko ongelmaa suosituksissa vai suomalaisissa?

Suomalainen syö noin neljä palaa leipää päivässä ja jo siinä on ruokasuosituksiin liittyvä ongelma. Suomalaiset saavat ihan liikaa suolaa. Ja se mikä on lautamallissa ongelma on se että siihen sisältyy myös se muu täysjyvä esim pasta PLUS leipä ja maito. Jos joka aterialla noudattaa niitä suosituksia sitä engeriaa saa vaan yksikertaisesti liikaa. Ei kenenkään päivän ravinto pitäisi perustua enää "60-luvun" suosituksiin. Ihmiset on esim nykyään passiivesempia ja saatavilla on muitakin tuotteita, kuin leipä ja maito.

Vierailija
112/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni suomalainen ylittänee tämän...ongelma on suosituksissa. Katso esim kuva siitä lautasmallista.

Vierailija
113/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No liiat kalorit, 1400 vois riittää wwjos et tee tosi raskasta työtä.

Ei kannata mennä tällaisiin ääripäihin, siitä voi seurata vaan repsahduksia. Ap siis syö nyt 2400 kcal per päivä eikä käytännössä liho eikä laihdu. Tämä on siiis hänen kulutuksensa. Riittää ihan hyvin ottaa tuosta vaikka 500 kcal pois, niin alkaa laihtua terveellisen määrän, noin puoli kiloa viikossa, eikä tarvi vielä kituuttaa olemattomalla ruoalla nälässä. 

Se myös kannattaa miettiä, mistä kivuttomimmin sen 500 kcal vähentää. Välipaloistako, olisiko vähemmän kalorikkaita vaihtoehtoja jotka maistuu ok:lle tai onko välipaloja liikaa? Tai meneekö jotain kaloripitoisia juomiia päivittäin ja niitä voisi vähentää? Käyttääkö liikaa juustoja taii 10% rasvaisia jogurtteja tms.

No mitä se repsahus haittaa, kun se repsahuskin on vähemmän kun tuon jokapäivänen annos. Mä pyrin syömään 1200 kcal/ päivä, jos repsahan, se pysyy kuitenkin jossain 1500 tai max 1700 kcal sillonkin/ päivä. Ja jos laskee koko vikon kalorit yhteen, sitä repsahusta ei ees huomaa. Seuraavana päivänä ei oo ees nälkä jos on edellis illalla repsahtanut. Maha on jo pienentynyt , ei voi syödä muuten tulee ähky.

Vierailija
114/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita aina ruuan ottaminen salaatista, vasta sen jälkeen lautaselle loput. Hyvin huomaamatta sulla onkin lautasella yli puolet salaattia ja sitä pääruokaa mahtuu lautaselle huomattavasti vähemmän. Lisäksi juo ennen ruokailua pari lasillista vettä, se huijaa vatsaa ja annoskoko on paljon pienempi. Tällä keinolla laihduin 15kg seitsemässä kuukaudessa ja nyt olen 171cm/59kg. Syön ihan tavallista kotiruokaa läskisoossista kanasalaattiin ja pastasta keittoihin, kaloreita en kyttää.

Vatsaa tai elimistöä et pysty huijaamaan, joten neuvosi on turha.

Vierailija
115/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, laske kalorinkulutuksesi netistä löytyvällä energiantarvelaskurilla. Kokeilin sun mitoilla ja tavallisella aktiivisuustasolla (kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta), ja tulos oli vähän alle 2400kcal. Laihtuaksesi sinun tulee lisätä liikuntaa ja/tai vähentää energiansaantia. 90-kiloinen ihminen kuluttaa ihan kivasti kaloreita liikkuessaan, joten esimerkiksi päivittäin 30 min reipasta liikuntaa tai vaikka kolme 1h liikuntakertaa viikossa ja pieni nipistys kaloreista johtaisi jo painon kääntymiseen hitaaseen laskuun, eikä tarvitsisi kovin paljon vähentää ruokaa tai muutenkaan tehdä kovin radikaaleja muutoksia.

Tietysti nopeampiin tuloksiin pääsisi lisäämällä liikuntaa vielä enemmän tai vähentämällä kaloreita ainakin sen 500 päivässä, mutta jos olet jaksanut pitää nykyistä ruokavaliotasi jo 8kk, ja se tuntuu hyvältä, ehkä ei kannata lähteä muuttamaan liikaa.

Olet oikealla tiellä, 2,5 kilon pudotus on jo parempi kuin ei mitään, ja ainakaan paino ei ole noussut. Olet varmaankin oppinut säännöllisen ruokailurytmin reilun puolen vuoden aikana ja järkevät annoskoot ym. joten pienillä muutoksilla saat painon helposti taas laskusuuntaan. Tsemppiä!

Energian" tarve" laskurit ymmärretään aina päinvastoin kuin mitä ne yrittää kertoa, olen huomannut usein tämän huvittavan jutun. Eli jos laskuri sanoo että 290 kiloinen 160 cm nainen " tarvitsee" X verran kaloreita, tarkoittaa että JOS JOKU HALUAA LIHOA TAI PYSYÄ tuohon kilopainoon, "pitää" hänen syödä noin paljon. Kukaanhan ei halua lihoa eikä pysyä läskinä, kuin jotkut anoreksikot, mut se on eri juttu. Eli missään NIMESSÄ kenenkään ei pidä syödä noin monta kaloria ikinä, missään tilanteessa,mitä tarvelaskuri sanoo, se on itsemurha- ruokavalio. Eli " tarve" laskuria ei ole tarkoitettu luettavaksi noinpäin. Sillä tiedolla ei edes oikeestaan edes tee kukaan mitään ( kuin ne anoreksikot jotka yrittää lihoa).

Ihminen tarvii vain 1200- 1500 kcal riippuen ruummiilisesta työstä/ urheilusta (mutta läskeillä käytännössä sillä ei ole väliä )

Vierailija
116/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta syöminen lautasmallin mukaan. Ala sen sijaan syömään terveellisesti.

Mikä vika lautasmallissa sinusta on? Miten korjaisit lautasmallia terveellisemmäksi?

No kato kun piffi ja makkara on hyvää ja minä tahdon syödä piffiä ja makkaraa joka päivä! Sen täytyy olla ainoa oikea tapa koska minä haluan olla aina oikeassa!

Siksi on pakko demonisoida terveelliset suositukset, joita kukaan ei oikeasti noudata, ja vääntää tilalle ruokaideologia, joka perustuu omille mielihaluille, vääristellyille tutkimustuloksille ja luolamiesromantiikalle.

Suurin osa noudattaa suosituksia siltä osin, mikä on rasvojen osuus ja keinotekoisen ruuan osuus. Näihinhän suositukset perustuu.

Eikä noudata :D Ja tuo "keinoruoka" on samaa määrittelemätöntä hömppää kuin sen vastakohta "oikea ruoka".

Ja tyydyttynyt rasva aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja. Tästä on tonnettain tutkimusta jota ei pysty kukaan kumoamaan millään mutkumähaluu-uun-perusteilla.

Sinänsä musta jokainen saa syödä sitä, millä voi hyvin, mua vaan ärsyttää asioiden vääristely. Mä juon alkoholia ja se on terveysriski, jonka ihan vaan rehellisesti päätän ottaa, enkä lähde millekään ristiretkellä keksimään päästäni perusteita, miksi se ei olisi. Syökää mitä haluatte mutta olkaa rehellisiä. Jos haluat syödä pihviä, syö! Älä vaan yritä väittää että se on maailman paras ruoka kaikille, koska egosi on niin hauras, että jokainen eri tavalla syövä on uhka omalle maailmankuvalle.

Ai ne kuuluisat tuhannet tutkimukset?

Vierailija
117/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni suomalainen ylittänee tämän...ongelma on suosituksissa. Katso esim kuva siitä lautasmallista.

Siis mä en ymmärrä että mitä kuvaa tarkoitat. Jos esim ruokaviraston sivulta katsoo lautasmallin kuvaa niin ei sen perusteella voi väittää että sen takia suomalaiset syö väärin koska suositukset ovat väärässä? 

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…

Vierailija
118/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloritarvelaskuria pitää käyttää laittamalla TAVOITEPAINO , tai normaalipaino, johon pyrit, siihen painon kohdalle, ja sit se antaa tuloksen montako kaloria saat syödä että ajankuluminen itsestään laihduttaa sut siihen painoon. Näin se menee. Mun pituudella ja liikkumattomuudella se oli just jotain 1200, jopa alle sen.

Vierailija
119/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin työpaikkaruokalassa lounaan. Kanafile, puolilautasellista kasviksia ja vähän riisiä. Lautasmallin mukaan siis, mutta varmaan pahasti keinoruokaa.

Mitä rasvaa oli ruuassa tai missä rasvassa se oli tehty?

Vierailija
120/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei sitten täälläkään olla yksimielisiä siitä mikä on oikeaa ruokaa.

Oikea ruoka on sellaista jossa ei ole tuoteselostetta. 

Ainesosat: vesi, sokeri, ravintokuitu, vitamiinit, kivennäisaineet, hapot (E 200, E 210), hyytelöimisaine (E 440), väriaineet (E 160a, E 163), aromit. (Evira, 2009)

Arvaa, mikä tämä on?

Puolukka. Metsästä poimitun puolukka.

Näin teidät hyväuskoiset on höynäytetty ostamaan "oikea ruoka" -huuhaaideologiaa.

Hehheh, nuo aineet on puolukassa ja ne kuuluu siihen.  Et siis ymmärrä mitä on oikea ruoka.

Eli puolukassa yhtäkkiä E-koodit on täysin jees mutta ruokakaupassa ne aiheuttaa hinkuvinkukohtauksen kun  on niin epäoikeaa. Just tuon takia "oikea ruoka" on romantisoitua hömppää, jolla ei ole mitään tekemistä terveellisen ruokavalion kanssa. Jos pysyt sillä hoikkana ja terveenä, hienoa! Jatka samaa rataa. Mutta ne perustelut on silti hömppää.

Ultraprosessoitu ruoka (tyyliin pikanuudelit) on yhdistetty korkeampaan syöpäriskiin, vaikkei niistä ole löydetty mitään syöpävaarallista aineosaa. Syyksi on arveltu sitä, että ne vievät ruokavaliosta tilaa ravinteikkaammilta ruoka-aineilta kuten vihanneksilta.

Tutkimustietoa ruoasta on vaikka kuinka, esim. Pronutritionistista kannattaa aloittaa, jos haluaa perehtyä siihen, mikä on oikeasti tutkitusti terveellistä.

Millää perusteella Laatikainen olisi yhtään sen oikeammassa kuin esim Heikkilä?

Koska hänellä on osoittaa tieteellistä tutkimusnäyttöä. Mulla on tieteellinen maailmankuva enkä usko mitään ilman todisteita. Ja sitä tutkimusnäyttöä on vaikka kuinka paljon, ei ruoan terveellisyyttä tarvi arvailla.

Laatikaisella ei ole mitään näyttöä. Sä et ole tainnut lukea yhtäkään tutkimusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä