Ärsyttää nykyään, kun missään asiakaspalvelussa ei enää tiedetä yhtään mitään!
Esimerkiksi ei tiedetä tuotteista juuri mitään ja aina vaan samat ympäripyöreät standardi-vastaukset. Joka paikassa. Onko ne asiakaspalvelut nykyään jotain keskitettyjä, vuokratyö tms. juttuja, kun ei tiedetä firmasta ja tuotteista melkein mitään?
Kommentit (93)
Juu on ulkoistettu. Helpdesk tai mikä lie voi olla vaikka Kuusamossa ja siellä vastataan 50 ympäri maata olevan yrityksen puheluihin. Ne lukee sulle vastaukset niiden yritysten verkkosivuilta, joilta olisit itsekin voinut ne lukea.
Vierailija kirjoitti:
Niissä tuotteissaan lukee mitä ne ovat. V i t u n i d i o o t t i
Terveisin aspan työntekijä.
Eli siis ette tiedä mitään muuta kun mainostekstin
Helsingin kaupungin hammashoidossa on kyllä ollut kivaa asiakaspalvelua. Siellä tiskillä istuu joku joka ei tiedä mitään eli käytännössä istuu vaan. Puhui jotain ihan höperöitä että kanta.fi pitäisi katsoa kelan sivuilta. Herran jestas menin sanattomaksi. Samoin puhelinpalvelussa välillä ihan päinvastaisia ohjeita. Samoin saa välillä ihmetellä onko siellä oikean henkilön röntgen kuvat kun vähän ihmeellisesti tilanne on muuttunut siellä lyhyen ajan kuluessa.
Vain keski-ikäiset tädit soittaa aspoihin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämää tämä - ei perehdytystä vaan suoraan syvään päätyyn. Ei koske vaan asiakaspalvelijoita...
Tämä.
Mä olin jonkin aikaa töissä asiakaspalvelussa yrityksessä jonka tuotteet ja palvelut olisivat vaatineet todellakin erityisosaamista jota minulla ei ollut (työnanataja tiesi tämän). En saanut mitään perehdytystä, sanottiin vaan että kyselet sitten kokeneemmilta sitä mukaan kun et tiedä.
No, varmaan ekan kuukauden melkein kaikki puhelut meni niin että asiakas soitti ja minä vastasin "Anteeksi, olen juuri aloittanut ja en osaa heti vastata kysymykseenne. Sopiiko, että soitan hetken kuluttua takaisin kun olen konsultoinut kokeneempaa kollegaa?" Tosi noloa mulle ja varmasti turhauttavaa asiakkaille. No, onneksi 95%oli mukavia ja ymmärtäväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyviä kokemuksia aspoista. Toisaalta laitankin kysymykset yleensä verkkolomakkeen kautta ilmaiseksi tai sähköpostilla.
Eikö metsä vastaa niin kuin sinne huutelee? Jospa ap olet vain sekava, ikävä ja hätäinen.
En nyt ole ihan varma tuosta. Itse ihan asiallinen enkä hätäinen, mutta saanut välillä asiakaspalvelussa sellaista palvelua, että tekee mieli vaan pyöritellä silmiä ja purskahtaa nauruun. Toisaalta, jos kyseessä on ollut joku esim. lapsen hammasajan peruminen tyyliin "ei voida ottaa koska olitte 10 päivää sitten ulkomailla" en kovin iloinen voi olla lapsen takia.
Esimerkki: Olin ostamassa uutta kokkiveistä. Myyjä ei tiennyt
- mitä terästä terä oli
- mihin kovuuteen se oli karkaistu
- mihin kulmaan terä oli teroitettu.
Kuka tuollaisesta kaupasta ostaa yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Totta on, lähtökohtaisesti kukaan asiakaspalvelija ei tiedä mitään mistään nykyään. Epäilen toisinaan ovatko he edes lukutaitoisia.
Minulle yritetään yhtä mittaa myös myydä tuotteita joista myyjä ei tiedä edes sitä minkä minä tiedän vaikka olen aivan eri alalla. Osa ymmärtää vaieta siinä tilanteessa. Harva yltää edes siihen.
Onko sitten tiennyt ennenkään? Oli 90-luvulla rautakaupassa myyjänä ja mitään koulutusta en saanut. Noutopiha esiteltiin ja opetettiin miten kuittivihkoa täytetään. Sitten kohtaamaan asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: Olin ostamassa uutta kokkiveistä. Myyjä ei tiennyt
- mitä terästä terä oli
- mihin kovuuteen se oli karkaistu
- mihin kulmaan terä oli teroitettu.
Kuka tuollaisesta kaupasta ostaa yhtään mitään?
Miten luulet myyjiä kaupoissa koulutettavan eri tuotteisiin? Moniko myyjä on tekemässä kaupassa mitänä uraa vaan lyhytaikaisena työnkijänä.
Todellisuudessa monissa kaupoissa myyjä ei ole mitään myymässä, vaan hän on kassakoneenhoitaja tai valvojana paikalla.
Firma voi laittaa koneelle tietokantoja, joista asiakaspalvelija katsoo tai kysyy toiselta joka tietää. Ongelmatilanteista voi tavallaan oppia ja lisätä niiden perusteella uusia tietoja. Mutta niistä pitää olla kopiot tai arkistot, jos katoaa.
Kela on kyllä suuressa viisaudessaan ihan käsittämätön paikka. Ikinä ei kannata luottaa mihinkään, mitä sieltä ohjeistavat. Luulisi olevan heillä helppo työ, kun kaikkea heidän toimintaansa määrittelee laki, joka on yksiselitteinen, mutta ei. Ikinä siellä ei tiedetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Etkö siis osaa edes lukea, kun et siltikään osaa auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Kela on kyllä suuressa viisaudessaan ihan käsittämätön paikka. Ikinä ei kannata luottaa mihinkään, mitä sieltä ohjeistavat. Luulisi olevan heillä helppo työ, kun kaikkea heidän toimintaansa määrittelee laki, joka on yksiselitteinen, mutta ei. Ikinä siellä ei tiedetä mitään.
Tämä on kyllä huomattu sekä omasta että yritysten puolesta asioidessa. Tosin kyllähän noissa Kelan säännöissä on aina sellaiset kiemurat, poikkeukset ja laskukaavat takana että heikompaa hirvittää, joten en sinänsä ihmettele etteivät Kelan kaikki työntekijätkään voi olla kaikesta perillä. Ja varmaankin asiakaspalveluun pääsee vähemmällä kokemuksella ja koulutuksella kuin etuuskäsittelijäksi, veikkaan ma.
Vastuualueet liian suuria yhdelle myyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Et ole kauaa aspan työntekijä tolla asenteella ❣️
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen huomannut saman. Kysy mitä vain mistä tahansa aspasta, sieltä luetellaan ne samat jutut, jotka olen itse lukenut netistä ja tämän nimenomaan heille kertonut lukeneeni. Monesti eivät edes tiedä niitä asioita, jotka netistä löysin vaan sitten pitkän puhelun tai kirjeenvaihdon jälkeen esittävät uutena tietona, että näin tämä menee. Aika monta kertaa olen aspalle joutunut kirjoittamaan, että kyllä, tämän kerroin jo sinulle alussa, mutta tämä ei ole se asia mitä kysyin, vaan tästä linkistä minua askarruttaa, mitä tarkoittaa kohta x.
Jos olet jo lukenut netistä ja tiedät kaikesta kaiken, niin miksi soitat aspaan? Mistä moinen tarve päteä? Tuleeko hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin totta, ihan sama vaikka kuinka tarkasti kertoisi mitä haluaa tietää niin aina sama vakiovastaus joka ainoaan kysymykseen. Ei edes lueta sitä kysymystä, nakataan vaan se vakiovastaus joka ei vastaa mihinkään mitä halusi tietää. Kannattaako tuollaiselle ihmiselle edes palkkaa maksaa? Pilaa koko yrityksen maineen. Vai onko sillä niin väliä vaikka pilaakin, asiakkaalla kun ei ole mitään merkitystä Suomen yrityksissä, hehän pärjää ilman asiakkaitakin. Sitten selitellään ja ihmetellään kun vaihdetaan jatkuvasti palvelun tarjoajaa ja yritystä ja myynnit tippuu ja asiakkaat vähenee :D
Epäilen jopa että niillä on kaikilla joku sama Word dokumentti, josta vaan copy pastella vastaukset asiakkaille.
Tietysti on vakiovastaukset yleisimpiin kysymyksiin valmiina. Turha niitä samoja vastauksia on runoilla uudestaan monta kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, niin ärsyttää minuakin. Soitin juuri DNA:n asiakaspalveluun tarkistaakseni onko minulla jotain estoja liittymässä. Kaveri sanoi, että hänen täytyy laittaa kysely taustatiimiin, ei muka nähnyt sitä itse. Joku ihme taktiikka heillä taas maksullisella linjalla pitää asiakas mahdollisimman kauan näpeissä. Yritti ”vastausta odotellessaan” alkaa myymään jotain muita heidän palveluitaan. Torppasin kyllä tarjoukset alkuunsa, sanoin että minua kiinnostaa nyt vain tämä yksi kysymys, enkä halua kuulla mistään muusta asiasta.
Chatteihin ei useinkaan pääse, vaikka pitäisi olla auki, ja ne muutenkin ovat ihan yhtä tyhjän kanssa ja robotit ovat ihan surkeita vitsejä.
HS asiakaspalveluun ei tänään pääse puhelimella ollenkaan ”teknisen vian vuoksi”, missähän vinkuintiassa näitä systeemejä huolletaan?
Ihan Intiassa, ei vinkuintiassa. Ovat paljon halvempia kuin suomalaiset.
Itse olen töissä aspassa, joka hoitaa 5 eri firman aspaa. Lievästi jakomielistä välillä vastailla samoilla kuuroilla ties mihin linjoihin
Mulla on hyviä kokemuksia aspoista. Toisaalta laitankin kysymykset yleensä verkkolomakkeen kautta ilmaiseksi tai sähköpostilla.
Eikö metsä vastaa niin kuin sinne huutelee? Jospa ap olet vain sekava, ikävä ja hätäinen.