Ärsyttää nykyään, kun missään asiakaspalvelussa ei enää tiedetä yhtään mitään!
Esimerkiksi ei tiedetä tuotteista juuri mitään ja aina vaan samat ympäripyöreät standardi-vastaukset. Joka paikassa. Onko ne asiakaspalvelut nykyään jotain keskitettyjä, vuokratyö tms. juttuja, kun ei tiedetä firmasta ja tuotteista melkein mitään?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Niissä tuotteissaan lukee mitä ne ovat. V i t u n i d i o o t t i
Terveisin aspan työntekijä.
Etkä kuitenkaan osaa itse niitä lukea ja kertoa asiakkaalle. Kumpi meistä nyt on se idi-ootti?
Opiskeluaikana olin erään yrityksen asiakaspalvelussa töissä ja silloin kyllä menetin kokonaan uskoni ihmiseen älyllisenä olentona. Huomattavan suuri osa asiakkaista ei ollenkaan ymmärtänyt, että aspa vastaa kyseistä firmaa ja sen tuotteita koskeviin kysymyksiin eikä osaa ulkoa esim. junien aikatauluja tai sairaalan vierailuaikoja.
Ei ikinä enää mihinkään työhän, jossa on oltava asiakkaiden kanssa tekemisissä! Onneksi sellaisia töitä on löytynyt.
Tuo on niin totta, ihan sama vaikka kuinka tarkasti kertoisi mitä haluaa tietää niin aina sama vakiovastaus joka ainoaan kysymykseen. Ei edes lueta sitä kysymystä, nakataan vaan se vakiovastaus joka ei vastaa mihinkään mitä halusi tietää. Kannattaako tuollaiselle ihmiselle edes palkkaa maksaa? Pilaa koko yrityksen maineen. Vai onko sillä niin väliä vaikka pilaakin, asiakkaalla kun ei ole mitään merkitystä Suomen yrityksissä, hehän pärjää ilman asiakkaitakin. Sitten selitellään ja ihmetellään kun vaihdetaan jatkuvasti palvelun tarjoajaa ja yritystä ja myynnit tippuu ja asiakkaat vähenee :D
Ennen oli pari hassua TV-mallia joissa muutama onneton ominaisuus. Montakohan niitä on nyt? Myyjät tekevät parhaansa, uskokaa pois. Tiskin toisella puolella on helppo ilkeillä ja kysyä mitä hullumpia kysymyksiä: "Minkä merkkisellä puimurilla tämän sämpylän sisältämä vilja on puitu". Eräs taksiautoija kysyi v...lta asiakkailta: "Missä olet töissä? Tulen huomenna käymään työpaikallasi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinelektroniikka kaupoilla tyypillistä, että kun kysyt jotain, myyjä tulee ja lukee paketin kyljen tekstin, jossa ei ole vastausta kysymykseen. Osaan kyllä itsekin lukea. Mieluummin vertailen tuotteita netissä, missä saan tehdä sen rauhassa, ja kenties jonkun verkkokaupan tuotekuvauksessa, arvosteluissa tai jossain tuotetestiartikkelissa on jopa vastaus kysymykseeni. Ei oikeastaan ole syytä miksi kävisin "palveltavana" liikkeessä.
Siis oletatko, että myyjät opettelevat kaikkien tuotteiden (satojen, tuhansien) ominaisuudet ulkoa ja osaa verrata näitä toisiinsa? Ja kysyttäessä muistaa, mikä ominaisuus pätee mihinkin?
Rätä varten on juurikin kehitetty tietokone. Ihmismieli ei voi eikä pysty muistamaan kaikkea sitä dataa, joten apuvälineen käyttö on suositeltavaa. Nykyaika aina yllättää vanhemman väen. Ennen vanhaa kun vaihtoehtoja oli tasan kaksi, oli hyvä että myyjä osasi kertoa näistä, kun google-haku ei ollut mahdollista.
Oletan että ihminen tietää jotain alastaan. Sitä opita pänttäämällä "tuhansia ominaisuuksia", vaan kokemus- ja harrastuspohjalta. Nippelitieto ei ole yleensä se mitä kysytään. Jos asiakas kykenee tietämään, niin kyllä kykenee ammattilainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana olin erään yrityksen asiakaspalvelussa töissä ja silloin kyllä menetin kokonaan uskoni ihmiseen älyllisenä olentona. Huomattavan suuri osa asiakkaista ei ollenkaan ymmärtänyt, että aspa vastaa kyseistä firmaa ja sen tuotteita koskeviin kysymyksiin eikä osaa ulkoa esim. junien aikatauluja tai sairaalan vierailuaikoja.
Ei ikinä enää mihinkään työhän, jossa on oltava asiakkaiden kanssa tekemisissä! Onneksi sellaisia töitä on löytynyt.
Olet täydellistä virkamiesainesta. Siellä voi leikkiä ihan luvan kanssa tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Hauska tapaus oli DNA myymälässä, kun vaimo ehdottomasti halusi ostaa sieltä puhelimen. Oli pari vaihtoehtoa (halvempi ja kalliimpi), ja vaimo kysyi myyjältä, mitä eroa niissä on. Myyjä Jumbon DNA-kaupassa vastasi, että kalliimmassa on paljon isompi akku, muun ohessa. Tässä kohtaa kysyin, että minkä kokoiset akut niissä on? Myyjä kävi koneelta katsomassa ja joutui myöntämään, että niissä on tarkalleen saman kokoinen akku molemmissa. No, olisi ostettu halvempi, mutta sitä ei ollutkaan. Myyjä näki, että Dixin myymälässä olisi. Mentiin sinne ja sama uudestaan. Kalliimmassa on paljon isompi akku myyjän mukaan. Taas myönsi ettei se ole totta, kun kysyin akkujen kokoa. Tuo on siis selvästi DNAlla käsketty myyntipuhe, kun joka myymälässä saa saman valheen, kun yrittää myydä kalliimman puhelimen. Mutta, saatiin halvempi ostettua sieltä.
Samassa Jumbon myymälässä sain esitelmän eri puhelimien kameroista kun kysyin eroja.
Ei osannut vastata niihin kysymyksiin millä olisi ollut väliä ostopäätökseni kannalta.
Lievän vitutuksen vain sain sieltä mukaan.
Missään muualla ei niin väliä jos myyjä ei tiedä, en elektronisestakaan todellakaan pidä tietää kaikkea kun voi niiltä koneilta mielummin tarkistaa tiedot.
Mutta se opeteltu myyntipuhe aisiasta joka ei minua kiinnosta ärsytti.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa vielä jaksoi googlettaa bussiaikataulua tai osoitetta mutta aika äkkiä itseltä loppui kiinnostus. Kaikilla on itselläänkin se puhelin kädessä ja minulle ei makseta jonkun maistraatin osoitteen etsimisestä.
Miten jotkut ihmiset selviää hengissä edes kun ei ole alkeellistakaan kykyä yrittää pärjätä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan yhden asiakaspalvelijan tulisi hallita kymmeniä tuhansia tuotteita: auton varaosat, LVI-tarvikkeet, sähkötarvikkeet, työkalut- ja koneet, lumilingot ja ruohonleikkurit, puutarhaosaston tuotteet, tietotekniikka, rakennus- ja remontointivälineet ja -materiaalit märkätilaeristeistä terassimaaleihin. Nämä kaikki tuotteet halutaan mieluusti keskitetysti samasta liikkeestä, joka ei kuitenkaan saisi olla liian iso, ja kaiken pitäisi löytyä ovensuusta. Halutaan spesifiä tietoa pykälistä, materiaalien ominaisuuksista sellaisissa käyttötarkoituksissa, joihin ne eivät suoraan sovellu, auton huoltotöistä jne., mutta ei olla kuitenkaan valmiita menemään kalliimpaan erikoisliikkeeseen, jossa asiantuntemusta voi jo odottaa. Sen sijaan räyhätään ja raivotaan, kun se kaupanalan minimipalkalla työskentelevä myyjä tai aspa ei olekaan erikoistunut putkimies-sähköasentaja-automekaanikko-puutarhuri. Siinä ollaan hyvin pitkälti samojen tuotetietojen varassa kuin mitkä asiakkaallekin on tarjottu nähtäville.
Eli jos haet tuotteesi tavarataloista (Prisma, Kärkkäinen, Biltema, Puuilo, Bauhaus jne.), niin älä odota asiantuntijatason palvelua - ethän ole siitä valmis maksamaankaan.[/quote
Tähän pitää korjata: Bauhausista me ollaan ainakin saatu aina tosi hyvää asiakaspalvelua! Siellä on eri myyjät eri osastoilla ja tähän asti ovat kyllä tietäneet siitä omasta osastostaan asiat hyvin kysyttäessä :)
Kun taas esim. K-Raudassa on välillä ollu myyjät aika kuutamolla, tuolla vielä joutuu jonottamaan tosi kauan, että saa palvelua. Muutama myyjä kerrallaan pyörii koko alueella, kun taas Bauhausissa joka osastolla on omansa. Bauhaus palvelee paremmin yksityisasiakkaita, kun taas K-Rauta haluaa palvella vain yrityksiä (= isommat rahat liikkuu).
Vähän ohiksena tää viesti, mutta vinkiksi jollekin, joka esim. remppahommia aikoo tehdä :D
Olen työni puolesta saanut varmaan lähes joka alan aspojen kanssa olla tekemisissä. Minulla on myös oma yritys.
Jos vain mahdollista niin kannattaa aina pyrkiä asioimaan jonkun yrityksen nimissä, saa parempaa palvelua ja esim palvelunumerot on ilmaisia vaikka olisi kuluttajalle maksullisia.
Puhelinliittymät, remppatarvikkeet, kaikki ostan mukamas yritykselleni. (Maksan omalla kortilla, ei tarvitse verottajalla pelotella, aspat vaan ei sitä tiedä.)
Juu, olen huomannut saman. Kysy mitä vain mistä tahansa aspasta, sieltä luetellaan ne samat jutut, jotka olen itse lukenut netistä ja tämän nimenomaan heille kertonut lukeneeni. Monesti eivät edes tiedä niitä asioita, jotka netistä löysin vaan sitten pitkän puhelun tai kirjeenvaihdon jälkeen esittävät uutena tietona, että näin tämä menee. Aika monta kertaa olen aspalle joutunut kirjoittamaan, että kyllä, tämän kerroin jo sinulle alussa, mutta tämä ei ole se asia mitä kysyin, vaan tästä linkistä minua askarruttaa, mitä tarkoittaa kohta x.
Itseäni ottaa päähän työn puolesta, kun joudun usein asioimaan erään asiantuntija-aspan kanssa. Tämä on sellainen taho, että jos itse ymmärrät jotain väärin tai hoidat jonkin asian väärin, sillä on aika kalliit seuraukset, joten asioiden kanssa pitää olla melko tarkkana, että kaikki tapahtuu oikein ja ajallaan. Jos tulee näitä kalliita seurauksia, se on täysin minun/ asiakkaan vastuulla ja kaikki pitää vain osata tehdä oikein. Mutta sitten kun soitat aspaan, että mitä tässä tilanteessa pitää tehdä, siellä ei osata sanoa oikein mitään. On niin raivostuttavaa, että toisaalta on vaatimus, että minä tiedän kaiken, mitä tietoja heille toimitan, mutta kuitenkaan he eivät itsekään tiedä, mitä tietoja lopulta tarvitaan.
ASPA tietää tasan sen verran mikä tieto on annettu tai löytyy järjestelmästä hakemalla.
Jos vaihtuvia tuotteita on tuhansia, ei mitenkään voi tietää, mikä on esim. jonkun kaapin hyllynpaksuus tai kantavuus. Monesti tuotteet myös tulevat toimittajan varastolta, eli asiaa pitää erikseen kysyä toimittajalta, joka vastaa, kun vastaa.
ASPA käsittelee usein myös KAIKKI asiat, laskutuksen, tilaukset, reklamaatiot, tuotetiedustelut jne. Sellaista se työelämä on nykyään, vastuualueet kasvavat, mutta eivät resurssit.
Saat 4h/viikko työn myyjänä. Tuhansia tuotteita, uutuuksia saapuu joka viikko. Tällä viikolla olet maanantaina töissä neljä tuntia, seuraavaksi ensi viikon sunnuntaina neljä tuntia. Tilanne on kaikille ikävä. Myyjä ei pysty antamaan tarpeeksi asiantuntevaa palvelua ja asiakkaat ilkeilevät kun myyjä ei osaa mitään.
Ihan absurdi ajatus, että joku jossain osaisi jotain, kun sinne soittaa. Ajanvarauksetkin sun muut täytyy huolella moneen kertaan varmistaa, että panitko nyt sinne neljäs päivä sitä ja sitä kuuta sen ajan sinne ja tarkistetaan vielä... Jaahas väärä vuosi, no Nou hätä, uusi yritys...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska tapaus oli DNA myymälässä, kun vaimo ehdottomasti halusi ostaa sieltä puhelimen. Oli pari vaihtoehtoa (halvempi ja kalliimpi), ja vaimo kysyi myyjältä, mitä eroa niissä on. Myyjä Jumbon DNA-kaupassa vastasi, että kalliimmassa on paljon isompi akku, muun ohessa. Tässä kohtaa kysyin, että minkä kokoiset akut niissä on? Myyjä kävi koneelta katsomassa ja joutui myöntämään, että niissä on tarkalleen saman kokoinen akku molemmissa. No, olisi ostettu halvempi, mutta sitä ei ollutkaan. Myyjä näki, että Dixin myymälässä olisi. Mentiin sinne ja sama uudestaan. Kalliimmassa on paljon isompi akku myyjän mukaan. Taas myönsi ettei se ole totta, kun kysyin akkujen kokoa. Tuo on siis selvästi DNAlla käsketty myyntipuhe, kun joka myymälässä saa saman valheen, kun yrittää myydä kalliimman puhelimen. Mutta, saatiin halvempi ostettua sieltä.
Samassa Jumbon myymälässä sain esitelmän eri puhelimien kameroista kun kysyin eroja.
Ei osannut vastata niihin kysymyksiin millä olisi ollut väliä ostopäätökseni kannalta.
Lievän vitutuksen vain sain sieltä mukaan.Missään muualla ei niin väliä jos myyjä ei tiedä, en elektronisestakaan todellakaan pidä tietää kaikkea kun voi niiltä koneilta mielummin tarkistaa tiedot.
Mutta se opeteltu myyntipuhe aisiasta joka ei minua kiinnosta ärsytti.
Miksi haluat edes altistua myyntipuheelle? Netistä auki puhelimen valmistajan tai jälleenmyyjän nettisivut, joista löytyy kaikki tekniset yksityiskohdat ja monesti vieläpä vertailutoiminto eri laitteiden välillä, saa molempien tiedot vierekkäin. Sitten vain oma päätös ja hakemaan puhelin ilman sen kummempaa ihmettelyä.
Vierailija kirjoitti:
No toi on kyllä todella totta. Itse kiinnittänyt samaan huomion, joku vinkuva ja epämiellyttävä sointuva ääni, jolla yritetään visioida ystävällisyyttä, mutta jos kysyy tuotteista jotain, ninn siihen tipahtaa. Arggh, todella ärsyttävää ja raivostuttavaa porukkaa. Vingutaan ja Vingutaan, muttei tiedetä yhtään mitään. MISTÄ NOILLE KOOSTUU PALKKA, haloo esimiehet!!!
ESIMIEKKONEN EI MAKSA PALKKAA IDARI!!!!
Mutta joo menee ihan v...n hermot, kun ensin lässytetään korkealla äänellä että hei, minä täällä, kukas siellä ja kuinka voin auttaa hihihihihi. Sitten kysyt jotain ja vastaus on AINA: en valitettavasti osaa sanoa.
V...u että meinaa itsehillintä pettää. Ja se klarnan raivostuttava "kiva kun otit yhteyttä:):):):(:( katson asiaa totta kai!"
JOKA HEL.VETIN KERTA tuo saa ta nan KATSON ASIAA TOTTA KAI. Ei vttu... Onneksi olen päässyt lähes kokonaan eroon siitäkin puljusta. Enää yksi aiheellinen lasku sille ja pari aiheetonta, jotka eivät etene ikinä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö mun hakea joku makkarapaketti ja kysyä mitä tämä on. Sitten jos asiakaspalvelija ei tiedä niin haukun netissä pystyyn.
Ap palaa nyt ketjuun. Pointti ei ole haukkua asiakaspalvelun työntekijöitä, sillä en usko tämän johtuvan heistä. Kuten aloituksessa lukee, epäilen että nämä on jotain keskitettyjä puhelinlinjoja/nettipalveluja, tai vuokratyöläisiä. Jos olet päivän tai pari jossain ollut, niin mitenpä tietäisikään vielä kaiken.
Ihmettelen vaan sitä, etteikö firmat nykyään laita mitään painoarvoa sille että heillä on omat, ammattitaitoiset aspat ja myyjät, jotka tuntee tuotteet ja tuntee firman? Kyllä vielä jokunen vuosi takaperin osasi myyjät kertoa tuotteista muutakin kuin mitä paketin kyljessä lukee!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin totta, ihan sama vaikka kuinka tarkasti kertoisi mitä haluaa tietää niin aina sama vakiovastaus joka ainoaan kysymykseen. Ei edes lueta sitä kysymystä, nakataan vaan se vakiovastaus joka ei vastaa mihinkään mitä halusi tietää. Kannattaako tuollaiselle ihmiselle edes palkkaa maksaa? Pilaa koko yrityksen maineen. Vai onko sillä niin väliä vaikka pilaakin, asiakkaalla kun ei ole mitään merkitystä Suomen yrityksissä, hehän pärjää ilman asiakkaitakin. Sitten selitellään ja ihmetellään kun vaihdetaan jatkuvasti palvelun tarjoajaa ja yritystä ja myynnit tippuu ja asiakkaat vähenee :D
Epäilen jopa että niillä on kaikilla joku sama Word dokumentti, josta vaan copy pastella vastaukset asiakkaille.
Kyllä, niin ärsyttää minuakin. Soitin juuri DNA:n asiakaspalveluun tarkistaakseni onko minulla jotain estoja liittymässä. Kaveri sanoi, että hänen täytyy laittaa kysely taustatiimiin, ei muka nähnyt sitä itse. Joku ihme taktiikka heillä taas maksullisella linjalla pitää asiakas mahdollisimman kauan näpeissä. Yritti ”vastausta odotellessaan” alkaa myymään jotain muita heidän palveluitaan. Torppasin kyllä tarjoukset alkuunsa, sanoin että minua kiinnostaa nyt vain tämä yksi kysymys, enkä halua kuulla mistään muusta asiasta.
Chatteihin ei useinkaan pääse, vaikka pitäisi olla auki, ja ne muutenkin ovat ihan yhtä tyhjän kanssa ja robotit ovat ihan surkeita vitsejä.
HS asiakaspalveluun ei tänään pääse puhelimella ollenkaan ”teknisen vian vuoksi”, missähän vinkuintiassa näitä systeemejä huolletaan?