Pidättekö televisiota päällä kotoisuuden takia?
Siinä se jo tulikin eli minä ja mies koetaan eri tavoin television päällä olo silloin, kun sitä ei katso kukaan. Hänen mielestään televisio tuo mukavaa kotoisuutta, vaikka sitä ei kukaan varsinaisesti katso ja itseäni taas häiritsee yksi ylimääräinen taustahälyn lähde lisää ja haluaisin mieluummin television olevan noissa tilanteissa kiinni.
Asia ei ole vakava, kunhan kyselen muiden tuntemuksia.
Kommentit (340)
En ikinä.En edes osaa käyttää meidän telkkaria.Katson kaiken padiltä.
Kuulen telkkarin naapurien kämpistä ., kaksi puolikuuroa kummankin seinän takana. niin ei tunnu kotoisalta enkä käytä omaa telkkariani.
Aukeaa aamulla automaattisesti ja ja sammuu automaattisesti 4 tunnin kuluttua.
Usein ulosmennessä avaan, jotta kissani viihtyisi paremmin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos tausta mölylle; siitä on kotoisuus mielestäni kaukana kun se mökää siinä.
Vanhemmillani tv huutaa aina, taivaallinen meteli, ei sovi mulle ollenkaan😣
Mitä muka tausta mölyä se on, jos telkkari tai radio on pienellä volyymilla toisessa huoneessa?
Jos sen vertaa ei kestä edes mietoja taustaääniä omassa elämässään, niin miten henkilö pärjää työelämässä? Siellähän on jatkuvia keskeytyksiä, puhelin soi, sähköposti piippaa ja työhuoneen liikennevalot vilkkuvat jatkuvasti sisäänpyrkijöitä.
Toki vapaa-ajallaan jokainen voi järjestää asiat siten, ettei kukaan häntä häiritise.
Mutta jos joku jatkuvasti, vuodesta toiseen haluaa olla myös vapaa-ajallaan aivan yksin joka ikinen hetki, eikä osallistu mihinkään, edes lähimpien sukulaisten niin ilo-kuin surujuhlaankin, niin jotain täytyy olla vakavaseti pielesssä tuollaisen ihmisen mielenterveydessä.
Nyt oli aika sakeaa projisointia. Lisäksi, työpaikkoja on muitakin, kuin avokonttoreita. Hirveän monia muitakin.
Minusta se on ihan mukavaa. Nykyisessä kodissani ei ole televisiota, mutta kun sellaisen saa taas asennettua, varmaan tulee pidettyä päällä. Lapsuudenkodissani oli aina. Tällä hetkellä asun ison kaupungin keskustassa soluasunnossa, joten hälyä syntyy luonnostaan.
En pidä aina, mutta joskus on telkkari/radio päällä ihan vaan siksi että se edes vähän peittää naapureista tulevaa mekastusta.
Miksi kerrostaloissa asukkaiden pitää hakata, paukuttaa ja jyskyttää liki jatkuvasti jotain? Hyppiä ja tömistellä? Tai karjua ja huutaa?
Ihmettelen kun mulla ei ole ikinä mitään tarvetta.
En pidä. Yksin asun ja olen yleensä ihan hiljaisuudessa. Ei radiotakaan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä päällä, television ääni ärsyttää ja stressaa, ellei sitä katso. Ehkä näitä juttuja, jotka tuntuvat kotoisalta, jos lapsuudenkotona on tietyllä tavalla tehty.
Kuuntelen kyllä äänikirjoja tai podcasteja kuulokkeilla aina jotain kotitöitä tms. tehdessäni.
Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt.
Eikö ole järkevämpää keskittyä täysillä siihen mitä tekee. Siis joko niihin töihin tai sitten siihen kuunteluun.
Minullakin on yleensä aina kuulokkeet kun teen kotitöitä. En erityisemmin nauti tiskaamisesta tai siivouksesta, mutta nekin menee musiikkia tai äänikirjaa kuunnellessa. Mieheni on töissä eri paikkakunnalla. Koronan takia oli etänä ja teki töitä kotoa käsin, vain yhden päivän viikossa oli työpaikkakunnalla. Nyt heillä on palattu hybridimalliin, jossa mies yleensä lähtee sunnuntai-iltana työpaikkakunnalleen ja palaa keskiviikkona myöhään ja tekee kotoa käsin to ja pe töitä. Arjen askareet on olleet pitkälti minun vastuullani, paitsi koronarajoitusten ja etätyön seurauksena jaettiin enemmän. Meillä ei ole tiskikonetta, koska keittiöön ei mahdu. Jotkut taloyhtiössä ovat vaihtaneet pakastin/jääkaapin pois ja sillä tavalla saaneet tilan pienelle tiskikoneelle. Meillä kuitenkin pakastin on aktiivisessa käytössä. Pelkästään astioiden pesuun, pyykkihuoltoon ja siivoukseen kuluu minulla aikaa 30-90 min. joka päivä. Kun on kaksi isoa, karvaista koiraa, mikään kerran viikossa imurointi ei riitä, vaan kyllä se imuri laulaa vähintään joka toinen päivä. Mukavampaa tehdä pakolliset hommat, kun kuuntelee samalla jotain.
Jotkut kuuntelee mainoksia, mainoksia, mainoksia!
Semmoiseen voi kai turtua. Kuulostaa (kirjaimellisesti) hullulta. Ikävä kyllä tiedän miltä.
Jos ahdistaa tai on yksinäinen, niin niitä tunteita voi käsitellä monella paremmalla tavalla, kuin tv:n meteliä kuuntelemalla.
Kannattaa kokeilla myös minkälainen fiilis tulee klassisen musiikin kuuntelusta. Ensin on etsittävä itseä miellyttävää klassista musiikkia, sitä on monenlaista. Klassinen musiikki rauhoittaa mieltä ja aivoja tutkitusti. Sen vaikutukset ovat aivoille aivan erilaiset kuin tv:llä.
Nykyään varmaan telkut ovat olevinaan täysin paloturvallisia, mutta itse en kyllä luottaisi tähän. Meillä laite aukeaa vain, kun joku katsoo sitä, tai sieltä tulee taustamusiikkia, kun ollaan kotona. Jos talo tyhjenee, laite aina kiinni.
Telkku on yleensä päällä mutta vaatteita ei ohjelmissa mitkä siellä pyörii. On kotoisaa.
Pidän. Pidän myös paljon valoja päällä, inhoan pimeitä huoneita näkökentässä. Haluan että valot ovat päällä jo kun menen kohti huonetta. Talo näyttää uloskinpäin kivemmalta kun sieltä näkyy telkkarin välke ja valot.
Vierailija kirjoitti:
Semmoiseen voi kai turtua. Kuulostaa (kirjaimellisesti) hullulta. Ikävä kyllä tiedän miltä.
Jos ahdistaa tai on yksinäinen, niin niitä tunteita voi käsitellä monella paremmalla tavalla, kuin tv:n meteliä kuuntelemalla.
Kannattaa kokeilla myös minkälainen fiilis tulee klassisen musiikin kuuntelusta. Ensin on etsittävä itseä miellyttävää klassista musiikkia, sitä on monenlaista. Klassinen musiikki rauhoittaa mieltä ja aivoja tutkitusti. Sen vaikutukset ovat aivoille aivan erilaiset kuin tv:llä.
Miksi pitäisi vaivalla etsiä joku "parempi" ratkaisu, jos se avonainen telkku miellyttää jo ihan tarpeeksi? Kyllä sieltäkin voi vaikka luonto-ohjelmia tai oopperaa "kuunnella", ei pelkkiä mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle se tuo kotoisuutta, eikä se ole minulle mitään hälyä. Mutta mua ei muutenkaan häiritse juuri mikään taustameteli, esim. naapureiden mökä, vilkas katu, junarata ja sen sellaiset. Mulle hiljaisuus on tylsää.
Hiljaisuudessa alkaa vain omat korvat suhista ja muutenkin tulee outo olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi vaivalla etsiä joku "parempi" ratkaisu, jos se avonainen telkku miellyttää jo ihan tarpeeksi? Kyllä sieltäkin voi vaikka luonto-ohjelmia tai oopperaa "kuunnella", ei pelkkiä mainoksia.
Laiska nykyihminen tuskin jaksaa mitään ratkaisuja etsiäkään. Edes mielenrauha ei ole vaivan arvoista. Autolla kuljetaan, tv:llä hoidetaan ahdistus ja tyhjään kotiin jätetään tv metelöimään, kulutuksellakaan ei mitään väliä niin kauan kuin rahaa riittää.
Ehkä (vain ehkä) voisi pitää, jos sieltä jotain kotoisaa tulisi. Mutta eipä juurikaan tule, ja muutenkin turhaa hälyä on ihan liikaa ...
Mulla telkkari on aina kiinni.