Pidättekö televisiota päällä kotoisuuden takia?
Siinä se jo tulikin eli minä ja mies koetaan eri tavoin television päällä olo silloin, kun sitä ei katso kukaan. Hänen mielestään televisio tuo mukavaa kotoisuutta, vaikka sitä ei kukaan varsinaisesti katso ja itseäni taas häiritsee yksi ylimääräinen taustahälyn lähde lisää ja haluaisin mieluummin television olevan noissa tilanteissa kiinni.
Asia ei ole vakava, kunhan kyselen muiden tuntemuksia.
Kommentit (340)
Meillä on aina ollut pienessä asunnossamme kolme televisiota. Olohuoneen tv:tä saa kuunella vain langattomilla kuulokkeilla. Tv on kaapin päällä, joten se ei häiritse muita huoneessa olijoita niin paljon, vaikka kuva näkyisikin.
Voisikohan teidän mies pitää kuulokkeita? Siinä on vaan se vika, että sitten hän on puh pah pelistä pois keskustelujen suhteen.
Kuinkahan paljon sähköä säästyisi jos kaikki turhaan päällä olevat laitteet viitsittäisiin sulkea ja valot sammuttaa? Nykyään käyn joskus WC:ssäkin valotta, jos kyseessä on istunto tai seisonta pöntöllä/sen äärellä. Vältyttäisiin ehkä monelta tulevan talven potentiaaliselta sähkökatkolta?
tv auki vain katsottaessa ja radio mulla turha kapistus ts en kuuntele radiota.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon sähköä säästyisi jos kaikki turhaan päällä olevat laitteet viitsittäisiin sulkea ja valot sammuttaa? Nykyään käyn joskus WC:ssäkin valotta, jos kyseessä on istunto tai seisonta pöntöllä/sen äärellä. Vältyttäisiin ehkä monelta tulevan talven potentiaaliselta sähkökatkolta?
Tätä olen joskus itsekin miettinyt. Toivottavasti ihmiset havahtuvat ajan myötä. Ehkä viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee seuraava sähkölasku korotetuilla hinnoilla.
Itsekään en aina laita vessaan valoa, koska saunan ikkunan kautta tulee valon kajoa.
Niin, ja saunaa en käytä. On lähinnä sisävarastona.
Esimerkiksi vanhemmillani on koko ajan vessassa valo. Tulee kuulemma halvemmaksi. Ehkä siinä tapauksessa, jos talossa asuisi kymmenen usein vessassa ramppaavaa ihmistä. Mutta heitä on vain he kaksi, ja eivät ravaa vessassa, koska eivät edes juo juurikaan vettä.
Myös tv on päällä, vaikka sitä ei katsota. Ja pöytätietokone kahdella näytöllä on jatkuvasti päällä. Aamusta iltaan. Ei mitään järkeä. Ja pitävät vielä itseään nuukina.
Mutta omia tapojaan ei aina osaa katsoa kriittisesti.
Meillä on telkka aina auki. Ja sitä katsotaan myös kokoajan. Ääntä tosin pidän ihan minimillä.
enemmän oon tietokoneella kun telkkarin ääressä ja jotain katon mutta oon tietokoneen äärellä
En muuten, mutta Big Brother-kauden aikana pidän Ruudin livestreamiä auki koko ajan aamusta yöhön kun puuhailen muuta. Tuo mukavaa kotoisuutta kuunnella asukkaiden juttuja, kokkausta, astioiden kilinää ym. omien puuhien lomassa.
Joskus olen tehnyt niin, varsinkin muuton jälkeen kun yksin olen asunut. Nykyään kuuntelen usein podcasteja tai laitan jotain youtubesta pyörimään, niin ei ole ollut niin paljon tarvetta. Jos haluan keskittyä johonkin (lukeminen/kirjoittaminen) niin yleensä on hiljaista.
Itse pidän telkkaria päällä vain, jos katson edes puolittain jotain. Yleensä se on kyllä kiinni, mutta ollessani yksin kotona se on ns. seurana, vaikka lukisin samalla uutisia tms.
Asun yksin niin tv on aina päällä vaikken sitä katsoisikaan.
"...Television katselu ei ole maksanut paljon, vaikka laite olisi B-energialuokkaakin: vain 0,07 euroa 3 tunnilta. Jatkossa se maksaisi 0,21 euroa.
Vielä halvempaa on viettää kolme tuntia läppärillä – hinta ennen 0,01 euroa 3 tunnilta ja vuoden lopussa ehkä 0,03 euroa.
Yhden astianpesukoneellisen pesu on maksanut 0,12 euroa, tulevaisuudessa 0,32 euroa. Puoli tuntia imurointia on maksanut 0,07 euroa, joka nousisi 0,21 euroon..."
Näin paljon maksaa suihkussa käynti tai saunan lämmitys, jos sähkön hinta kolminkertaistuu – entä kannattaako ohjelmat katsoa tv:stä vai läppäriltä? - Uutiset - Maaseudun Tulevaisuus
Ei ikinä pidetä telkkaria päällä. Pidän outona.
Mulla on usein tv päällä, olen sinne siis valinnut jonkun sarjan tai leffan. Silti olen kännykällä tai puuhastelen samalla. Mutta en vaan laita päälle, vaan ohjelma on ihan valittu ja hyvä. Laitan myös paussille, jos menen toiseen huoneeseen. Ei ole päällä jos on vieraita. Eikä sillä tavalla kotoisuudeksi, vaan muka katson ohjelmaa, vaikka oikeasti teen muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, välillä jätän päälle kun lähden esim. kauppaan. On sitten valmiiksi jo päällä kun palaan. On sähkölämmitteinen talo, joten se lämmittääkin samalla. Ei liene ympäristön kannalta väliä lämmittääkö asuntoa 65" televisiolla, kattolampuilla vai sähköpattereilla.
Vanha ketju mutta...
Tässäpä järjen jättiläinen. Kun ja jos se televisio leimahtaisi tuleen ja kämppä palaisi ympäriltä niin ei korvaa vakuutus, kun ei ole kukaan ollut paikalla.
Pikkuisen myös on sähkön määrässä eroa ilmalämpöpumpulla, sähköpatterilla tai telkkarilla. Tietty jos telkkaa katsoo koko ajan, niin samalla tulee lämpöä, joka talvella plussaa, mutta lämmitykseen kyllä kannattaisi käyttää niitä lämmitykseen suunniteltuja vehkeitä. Vähän niin kuin uuni, ettei sitä makaronilaatikon tuomaa lämpöä kannata harakoille ulos johtaa, mutta ei myöskään tehdä neljää makaronilaatikkoa päivässä lämmitystä varten.
Kyllä se tuo kotoisuutta ja kuten täällä jo sanoikin, avaa ikkunan maailmaan. Etenkin yksin ollessani kaipaan jotain hälyä seurakseni, radio tai televisio ovat ne yleisimmät kumppanit. Luonnossa liikkuessa tms se rauha ja hiljaisuus on ihan ok, mutta sisätiloissa vaan kolkkoa ja ahdistavaa.
Kanavia on hurjasti mutta silti iltoja jolloin en jättäisi yhtään niistä auki tuomaan kotoisuutta. Joskus jätän päälle jonkin asia- tai ajankohtaisohjelman, jota sitten kuuntelen puolella korvalla. Jos tuntuu että pitää perehtyä paremmin, saman ohjelman pystyy katsomaan paremmalla aikaa toisessa mökissä tai huoneessa läppäriltä. Oikeastaan tv on tarpeeton väline, menin tyhmä ostamaan, oli vissiin liikaa rahaa tilillä.
Tv:n äänessä ei oikeastaan ole mitään kotoisuuteen viittaavaa. Rupesi tässä epäilyttämään että onkohan torpassani kodin tuntua ollenkaan, kun ei sitä tv:n avullakaan saa loihdittua.
Kai se on sitten se hiiren rapina seinänraossa tai tuulen rämistämä peltikatto. Kyllä tulee yhtä kotoinen olo kuin sille hiirellekin, kun on päässyt sisätiloihin eikä tuule suoraan naamaan.
Kun mä teen kotitöitä, pidän usein kännykästä tai televisiosta ( näytöltä ) jotain ohjelmaa taustalla jota ei tarvitse tuijottaa kuten Pitääkö olla huolissaan? Tai muu vastaava puheohjelma. Netin kautta siis tv-ohjelmia.
Joskus 90 Day Fiancee käy taustaohjelmana myös tai joku muu jenkkireality jossa jatkuvasti toistellaan samoja tapahtumia, joten ei tipu kärryiltä vaikka ei joka hetki kuuntelisi tai katso. Ymmärrän sen verran hyvin englantia, ettei tarvii lukea tekstitystä.
Näiden lisäksi kuuntelen kotitöitä, käsitöitä yms. tehdessäni podcastejä Yle Areenasta tai muita äänikirjoja ja kuunnelmia.
En yhdistä tätä niinkään kotoisuuteen, vaan helpompi saada aikaan hommia kun voi viihtyä samalla.
Jos sua häiritsee tv-ohjelmien häly mutta miehesi haluaa kuulla jotain ääntä kotoisuuden takia, ehdotan jotain takka/luonnonääniä YouTubesta tv:n sijaan.
Hakusanoilla cozy, rain, fireplace, nature sounds, löytyy. Sit on sellainen kanava siellä kuin Nemo's Dreamscapes jossa on erilaisia asetelmia taustaääniksi kuten tässä on vuosi 1948 ja pysyit valveilla kun vanhemmillasi oli juhlat.
Kuuluu puheensorinaa, astioiden kilahtelua ja vanhanaikaista musaa:
En omista enää televisiota, en katsonut sitä juuri koskaan.
Ei ylimääräistä taustamelua. Nyt on tilaakin enemmän, kun telkkari lähti.
Joskus oli tapana. Mutta sähkönhinnan nousun takia tv on kiinni, kun en sitä katso. Ja toisekseen, asun rauhallisessa taloyhtiössä, niin on mukavaa nauttia hiljaisuudesta. Ikkuna auki, niin kuuluu tuulen ja puiden humina sisälle. Paljon miellyttävämpi taustahäly kuin tv.