Pidättekö televisiota päällä kotoisuuden takia?
Siinä se jo tulikin eli minä ja mies koetaan eri tavoin television päällä olo silloin, kun sitä ei katso kukaan. Hänen mielestään televisio tuo mukavaa kotoisuutta, vaikka sitä ei kukaan varsinaisesti katso ja itseäni taas häiritsee yksi ylimääräinen taustahälyn lähde lisää ja haluaisin mieluummin television olevan noissa tilanteissa kiinni.
Asia ei ole vakava, kunhan kyselen muiden tuntemuksia.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oudolta tavalta ainakin näin akateemisessa kaveripiirissäni. Tykkään tehdä asioita keskittyneesti, ja liika aisti-informaatio kuormittaa. Meillä ei ole edes telkkaria.
Itse ihmettelen ihmisiä, jotka kuuntelevat kuulokkeilla musiikkia liikkuessaan luonnossa.
Ei todellakaan pidetä, turha häly aiheuttaa minulle stressiä. Miehelle ei ehkä olisi niin justiinsa. Meillä ei edes ole tv olohuoneessa, vaan sille on erillinen huone. Yksin asuessa saatoin joskus pitää päällä musiikkitv:tä, vaikken sitä katsonut, mutta nykyään en ikinä. Itselle asia saattaisi olla melkein kynnyskysymys suhteessa, sen verran arvostan rauhaa ja hiljaisuutta.
En muutenkaan katso tv:stä kuin suoratoistopalveluiden tai joskus ylen kautta jotain, koska mainokset ärsyttävät. Tv on oikeastaan päällä tosi harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan vain urheilua tulee seurattua taustalla. Selostajan ääni kun kiihtyy futismatsissa tai hiihtokisoissa niin ryntään paikalle katsomaan että mitä tapahtuu 😊 Ne lajit, joista tykkään, katson tietysti keskittyen, mutta esim. olympialaisten aikaan telkku pyörii auki tuntikausia kisoja näyttäen.
Mä tykkään myös urheiluselostuksista. Niihin nukahtaa tosi hyvin :D
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miksi klassisen musiikin konsertteja televisioidaan. Unettavampaa ohjelmaa en keksi.
Nykyään ei kannattaisi. Sähkö on kallista ja kallistuu aina vaan, joten turhaan päällä oleva iso telkkari on pelkkä sähkösyöppö. Radiota saatan pitää huvin vuoksi päällä. En tykkää, että on täydellisen hiljaista, paitsi jos luen tai nukun.
Meillä on TV vain teinipojan omassa huoneessa. Eipä hänkään sieltä ohjelmia katso, vaan pelaamisen ruutuna ja leffojen katseluun käyttää. Minä katselen joskus tabletilta esim. ruudusta sarjoja ja Netflixistä leffoja. Ei tulisi mieleenkään jättää tablettia päälle, jos sitä ei katso. Olen ammatiltani opettaja ja kärsin työssä päivittäin metelistä ja hälinästä. Vapaa-aikana normaalit äänet on ok, mutta taustahälinää en halua.
Inhoan kaikkea taustahälyä enkä halua pitää tv:tä turhaan päällä yleensä, mutta joskus kun olen yksin kotona, pidän sitä taustalla päällä, niin ei tule yksinäinen olo. Mutta nimenomaan silloin kun olen yksin ja on "orpo" olo, kuten nyt kun olen kipeä.
Radio Suomi YLE, ei pauhaa pahasti, pysyy ajan tasalla 24h. Pieni ratio minulla sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Iso ruutu kuluttaa yllättävän paljon sähköäkin. Meille muutti kerran kämppis, jolla oli iso telkkari koko ajan päällä huoneessaan, valveillaoloajan siis. Ison kommuunin sähkölasku kaksinkertaistui. Siinä sitten neuvoteltiin, jaetaanko lasku tasan kuten ennenkin.
Ei nykyaikaiset LCD -näytölliset telkkarit kuluta juuri mitään sähköä, joku 50 tuumainen vie alle 100w kun taas hieman vanhemmat Plasmatelkkarit on sähkösyöppöjä ja kiukaita, 42 tuumainen vei yli 300w mutta kuva tietysti oli hyvä.
En todellakaan. Jos sitä ei vasiten katso, sen ääni ja kuva aiheuttavat ainoastaan stressiä. Kotoisuutta on hiljaisuus (tai musiikki halutessa), ei hälyäänet. Ja asun yksin.
Kyllä pitäisi huomioida, ettei ole toivottavaa turha sähkönkulutus, antaa väärän kuvan oikeasta tarpeesta.
Ihminen myös tarvitsee aisteilleen lepohetkiä.
Pidän, koska tykkään että on taustaääntä. Minulla on tinnitusvaiva korvissani, joten senkin vuoksi muuta ääntä jotta unohdan tinnituksen.
TV ollut päällä viimeksi joskus 2015. Eli en pidä.
En todellakaan pidä tv:ta auki juuri koskaan. Pari vuotta olen jo katsellut kaikken mikä kiinnostaa, ipadiltani , mtv, ruutu yle , ja napautan Elisa talletuksiin kiinostavimmat ja sieltä katson. Tv on ”menneen talven lumia” - olen 73v.
Samoin musiikin kuuntelen aina spotifysta ja äänikirjat celiasta, aiakauslehdet e magzinista kirjastoista. Eikä maksa mitään.🤓
Heti aamusta telkkari päällä, samalla radio ja läppärin valossa meikkailen.
Pikkukaupungin sunnuntai-syndrooma. Ainoa mitä tapahtuu, on kirkonkelojen kumina ja siinä se.
Muutin Tukholmaan, kiersin yksin Eurooppaa ja maailmaa.
Hain itseäni, muttei se sieltä löytynyt.
Ehkä mulla on joku häiriö, nukun luurit korvilla ja Netflix on mun tuutulaulu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei kannattaisi. Sähkö on kallista ja kallistuu aina vaan, joten turhaan päällä oleva iso telkkari on pelkkä sähkösyöppö. Radiota saatan pitää huvin vuoksi päällä. En tykkää, että on täydellisen hiljaista, paitsi jos luen tai nukun.
Uudet televisiot eivät ole sähkösyöppöjä. Mulla 55" älytv ja auki miltei aina kun olen kotona. Kirjoitin äsken että kärsin tinnituksesta. Television taustaääni on hyvä kohdallani ja muutenkin kotoisampaa kun on jotain ääntä.
Kolme vuotta sitten hankittu televisio. Sähkölaskut kahdelta kuukaudelta 40- 50e. Saunon 2- 3 krt/ vk. Normaalit muut kodinkoneet. Jääkaappipakastin, tiskikone, pesen n 3 krt/ vk, jos vieraita niin päivittäin. Sähkönkulutus on hyvällä mallilla.
Enpidä, mää pidän tuuletinta päällä ettei kuulu naapurien käkätys.
Mulla on kahden tuulettimen systeemi, että toinen on aina lepotilassa päivällä ja toinen yöllä.
Telkkari on aina päällä jos olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
En pidä päällä, television ääni ärsyttää ja stressaa, ellei sitä katso. Ehkä näitä juttuja, jotka tuntuvat kotoisalta, jos lapsuudenkotona on tietyllä tavalla tehty.
Kuuntelen kyllä äänikirjoja tai podcasteja kuulokkeilla aina jotain kotitöitä tms. tehdessäni.
Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt.
Eikö ole järkevämpää keskittyä täysillä siihen mitä tekee. Siis joko niihin töihin tai sitten siihen kuunteluun.
Vanha TV on ennemminkin ongelmajätettä kuin kauppatavaraa.