Voiko hapankaalia tehdä itse? Haussa edullisia kasvislisäkkeitä ruoalle nyt kun esimerkiksi paprikakin maksaa 8e/kg
Porkkanaraaste ja kaaliraaste ovat tuttuja ja hyviä.
Kaalista vapautuisi c-vitamiini hyvin hapankaalin muodossa. Voiko hapankaalia tehdä itse ja vastaako maku kaupassa rasioissa ostettavaa?
Vai kannattaako kaali vain marinoida esimerkiksi etikkaliemellä? Vinkkejä?
Kommentit (13)
Voi tehdä. Olen tehnyt itsekin, mutta hapantumisesta lähtee samanlainen haju kuin vanhoista pultsareista. Ei kannata kutsua ketään kylään kaalin käymisaikana.
Hapankaalista voi saada kotona parempaa kuin kaupan valmis. Pieninä määrinä on vaan työlästä, ja suuria määriä on vaikeampi saada kulumaan. Suikaloidaan, suolataan ja nuijitaan kasaan. Lisukkeet vaikuttavat hapatustulokseenkin, joten mausteet mukaan heti alkuun. Loppu on sitten taikuutta ja tarkkailua.
Kukaan ei tee hapankaalia varastossa säilytetystä, koska sitähän tehdään juuri säilyvyyden vuoksi, jotta jos kerta on kaalinkeriä kaupan, osta niitä.
Voi tehdä itse, mutta ei maksa vaivaa.
Isoisälläni oli puutynnyrssä hapankaalia muhimassa pannuhuoneen uunin vieressä.
Lapsuudestani muistan että hyvää oli, mutta aika työläältä tuo vaikutti.
https://www.martat.fi/reseptit/hapankaalin-valmistaminen/
https://www.martat.fi/reseptit/kimchi-korealainen-hapankaali/ Tätä olen tehnyt, en tykännyt, kaupan oli parempaa
kokeile paprikasta tätä, ihanaa! https://www.martat.fi/reseptit/paahdettu-paprikadippi/ Kaupassa AJVAR voi käyttää kastikkeeseen, leivän päälle, pizzaan, melk mihin vaan https://yhteishyva.fi/reseptit/ajvar-eli-paahdettu-munakoiso-paprikatah…
Olen tehnyt hapankaalia itse. Onnistuu joka kerta nykyään. Syksyllä tein sangollisen, mutta en ole kerinnyt syömään. Juuri eilen aukaisin ja näyttää hyvältä. On ollut säilytyksessä n. yhdessäkin asteessa kellarissa. Ei haittaisi vaikka jäätyisikin.
Viime vuonna huomasin että keräkaali säilyy ilman hapattamistakin hyvin. Nyt on sitten vielä toista kerää kaalia jäljellä ja ostopäivä 31.10. Olen säilyttänyt "ostopussissa". Sen huomasin että ei saisi pitää tasoa vasten. Siitä kohtaa alkaa kaalin mustuminen. Parempi olisi säilöä ripustamalla. Kaalit on olleet lämmittämättömässä varastossa, ei kutenkaan jäätymiskylmässä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tee hapankaalia varastossa säilytetystä, koska sitähän tehdään juuri säilyvyyden vuoksi, jotta jos kerta on kaalinkeriä kaupan, osta niitä.
Kyllä hapankaalia tehdään muutenkin kuin säilytyksen takia. Joissain resepteissä pitää olla hapankaalia.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt hapankaalia itse. Onnistuu joka kerta nykyään. Syksyllä tein sangollisen, mutta en ole kerinnyt syömään. Juuri eilen aukaisin ja näyttää hyvältä. On ollut säilytyksessä n. yhdessäkin asteessa kellarissa. Ei haittaisi vaikka jäätyisikin.
Viime vuonna huomasin että keräkaali säilyy ilman hapattamistakin hyvin. Nyt on sitten vielä toista kerää kaalia jäljellä ja ostopäivä 31.10. Olen säilyttänyt "ostopussissa". Sen huomasin että ei saisi pitää tasoa vasten. Siitä kohtaa alkaa kaalin mustuminen. Parempi olisi säilöä ripustamalla. Kaalit on olleet lämmittämättömässä varastossa, ei kutenkaan jäätymiskylmässä.
..unohtui vielä eräs tärkeä seikka, kun käyttää karäkaalia, niin sitä ei saisi lohkoa, vaan kuoria käyttöön lehti kerrallaan, jos lohkoo niin ei kestä säilytystä.........
sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..unohtui vielä eräs tärkeä seikka, kun käyttää karäkaalia, niin sitä ei saisi lohkoa, vaan kuoria käyttöön lehti kerrallaan, jos lohkoo niin ei kestä säilytystä.........
sama.
Kyllä se lohkottunakin säilyy viikkotolkulla jääkaapissa tms. viileässä paikassa. Ei toki kuukausia.
Kimchiä olen tehnyt ja se onnistui hyvin.
Voi tehdä, on helppoa, mutta ei tietenkään nopeaa, vaatii aikaa.
Kaalista voi tehdä myös etikkasäilykettä, tai pikamarinoitua.
Itse idätän papuja (linssejä, papuja), ne ovat myös edullisia. Jos haluan niistä vihreää, niin pitää laittaa ne ikkunalle idätyksen jälkeen hetkeksi. Kasvatan mielummin kyllä herneenversoja vihreäksi vihannekseksi, koska lapset pitävät niistä. (kasvatan myös auringonkukan versoja ja maissinversoja, maissi kannattaa syödä mahdollisimman nuorena, siihen alkaa muodostua säikeitä aika nopeasti, sehän on heinä). En idätä mitään kalliita siemeniä tms. vaan kaikki edullisia perustuotteita.