Pidättekö televisiota päällä kotoisuuden takia?
Siinä se jo tulikin eli minä ja mies koetaan eri tavoin television päällä olo silloin, kun sitä ei katso kukaan. Hänen mielestään televisio tuo mukavaa kotoisuutta, vaikka sitä ei kukaan varsinaisesti katso ja itseäni taas häiritsee yksi ylimääräinen taustahälyn lähde lisää ja haluaisin mieluummin television olevan noissa tilanteissa kiinni.
Asia ei ole vakava, kunhan kyselen muiden tuntemuksia.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
En pidä, mutta radio on aina auki.
Tämä, radiokanava josta tulee pääsääntöisesti puhetta. Klo 18-20 jälkeen voi avata television, jos tulee mielenkiintoista katsottavaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, välillä jätän päälle kun lähden esim. kauppaan. On sitten valmiiksi jo päällä kun palaan. On sähkölämmitteinen talo, joten se lämmittääkin samalla. Ei liene ympäristön kannalta väliä lämmittääkö asuntoa 65" televisiolla, kattolampuilla vai sähköpattereilla.
Meille paloturavallisuuskoulutuksessa palopäällikkö sanoi kääntyvänsä takaisin jos unohtaa tv:n virran päälle.
Meillä on pakko pitää pakastin päällä ja jääkaappi, kun poistutaan kotoa. Muita laitteita ei jätetä valvomatta saati pidetä päällä jos ei tarvita, vaikka olisi miten lämmittävää ja kodikasta.
Puoliso pitää telkkaria auki vaikka ei katsoisi. Näin myös hänen sukulaiset tekee. Itse inhoan sitä tapaa, kun ei sitä osaa olla vilkuilematta jos se auki on.
En pidä enkä radiotakaan. Ärsyttää anoppilassa ja äidin luona kun töllö tai radio on päällä aina, oli joku paikalla tai ei. Töissä on ääntä ympärillä kokoajan ja hälinää,vapaalla en tosiaan kaipaa sitä. Mies on vähentänyt päälläpitoa onneksi.
Meillä TV ei saanut koskaan olla päällä, vaikka sitä olisi katsottukin. Piti käyttää langattomia kuulokkeita. Televisioita oli kaksi.
Totuin kuulokkeisiin, koska niillä kuuli joka ainoan sanan, äänenvoimakkuuden sai säätää itse. Pelkkä kuva ylhäällä kaapin päällä ei häirinnyt ketään, eikä aiheuttanut säteily haittaa.
Nykyään TV ei ole koskaan päällä, en myöskään katso muuta kuin nauhoitukset. Mikko Hyppösen haastattelun puoli seiskassa katsoin eilen, edellinen oli ehkä 1/2 vuotta sitten. Uutiset katson eli kuuntelen Areenalta.
Sinulla on oikeus meluttomaan kotiin, jos se on mahdollista järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Telkkari on rikki, mutta mulla on läppäri päällä ja laitan usein jonkun youtube videon taustalle pyörimään kun teen jotain muuta, esim kokkaan.
Mä kuuntelen kotitöiden tai jumpan viihteeksi äänikirjoja tai podcasteja :D
Jumppaan käy vaihtoehtoisesti musakin, mutta minuutin lankut ja sata vatsanrutistusta ym. kaipaavat seurakseen kiinnostavan kertojan juttuja.
Ei taustahälyä kirjoitti:
En pidä enkä radiotakaan. Ärsyttää anoppilassa ja äidin luona kun töllö tai radio on päällä aina, oli joku paikalla tai ei. Töissä on ääntä ympärillä kokoajan ja hälinää,vapaalla en tosiaan kaipaa sitä. Mies on vähentänyt päälläpitoa onneksi.
Arvaa millaista on suvun yhteismökillä, kun luen rauhassa ja nautin metsän hiljaisuudesta niin joku KÄVÄISEE siinä tuvassa panemassa telkkarin mölyämään, katsoo minuutin ja menee taas menojaan. Mun siis on noustava sulkemaan se.
Rakastan syksyisiä mökkikäyntejä, kun kukaan muu ei viihdy siellä viileillä ilmoilla.
Oikeastaan vain urheilua tulee seurattua taustalla. Selostajan ääni kun kiihtyy futismatsissa tai hiihtokisoissa niin ryntään paikalle katsomaan että mitä tapahtuu 😊 Ne lajit, joista tykkään, katson tietysti keskittyen, mutta esim. olympialaisten aikaan telkku pyörii auki tuntikausia kisoja näyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan vain urheilua tulee seurattua taustalla. Selostajan ääni kun kiihtyy futismatsissa tai hiihtokisoissa niin ryntään paikalle katsomaan että mitä tapahtuu 😊 Ne lajit, joista tykkään, katson tietysti keskittyen, mutta esim. olympialaisten aikaan telkku pyörii auki tuntikausia kisoja näyttäen.
Mä tykkään myös urheiluselostuksista. Niihin nukahtaa tosi hyvin :D
Vierailija kirjoitti:
Jep, CNN:n talousohjelmia etätyön taustalla. Tuntuu kuin olisi jossain tärkeässä toimistossa :)
Niin, CNN-kommunistien propagandatoimistossa.
Ei ole mielestäni kodikasta. Meillä ei pauhaa mikään koskaan, jos katsotaan ohjelmia niin joko tabletilla tai netti-tv:stä. Katsooko joku tosiaan vielä kaikkea mitä yhdeltä kanavalta tulee?
En pidä televisiota auki, jos en sitä katso. Rahaakin menisi sähköön turhaan ja ympäristö vain kuormittuisi. Hyi hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, välillä jätän päälle kun lähden esim. kauppaan. On sitten valmiiksi jo päällä kun palaan. On sähkölämmitteinen talo, joten se lämmittääkin samalla. Ei liene ympäristön kannalta väliä lämmittääkö asuntoa 65" televisiolla, kattolampuilla vai sähköpattereilla.
Se menee juuri näin
🤣 porukka ei täällä tajua fysiikan laeista mitään kun käyvät alapeukuttamassa viestiäni. Luulevat että sähköpatteri lämmittää asuntoa jotenkin tehokkaammin kuin tv, kahvinkeitin, lamppu, puhelimen laturi tai kiuas.
Nyt kun kaikki valot on vaihdettu entisten 60-100w hehkulampuista ledeihin, niin patterit ovat päällä paljon enemmän.
Ekologisesti ajatellen sähkölämmitteisessä talossa lämpöpattereilla lämmittäminen on järkevämpää kuin hehkulampuilla tai televisiolla lämmittäminen. Lämpöpatteri nimittäin kestää aikaa ihan toisella tavalla kuin lamput ja TV, jotka menevät vaihtoon paljon aiemmin.
Hauska kuulla että muillakin sama. Jo lapsesta asti TV on tuonut kotoisan tunnelman ja minulla on yleensä se päällä koko ajan. Yllättäen nukun myös paremmin TV päällä. Ilman TVtä ainakin yksin asuessa tulee hyvin tyhjä ja yksinäinen olo.
Meillä on ap just sama asetelma kuin teillä 🙂
Itseäni ei häiritse lainkaan, vaikka tv olisi kaiken aikaa päällä - hyvin usein lukiessani tai tehdessäni kirjoitushommia pidän sitä päällä. Sitä en ymmärrä, miten lapsiperheissä kestetään, kun lapset huutavat kurkku suorana ja muutenkin möykkäävät leikkiessään. Ilmankos en ole lapsia hankkinutkaan.
Mun lapsuudenkodissa televisio oli aina päällä ja vihasin sitä taustahälyä. Nykyään omassa asunnossa vältän kaikkea turhaa meteliä, televisio on päällä vain silloin kun katson sitä aktiivisesti ja musiikkiakaan en kuuntele muiden vähänkään keskittymistä vaativien tekemisten taustalla.
En todellakaan halua mitään ekstraääniä kotonani kuulla. Minä en edes omista televisiota onneksi. Rauha tuo kotoisuutta.
Inhoan kaikkea taustahälyä. Televisio ja radio ovat päällä vain silloin, kun katson tai kuuntelen jotain ohjelmaa. Onneksi työkaverinikaan ei halua työhuoneeseemme radiota taustalle meluamaan. Edellisellä työkaverilla oli, ja se, hiljainenkin taustamelu, ärsytti minua suunnattomasti ja häiritsi keskittymistäni.