Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö televisiota päällä kotoisuuden takia?

Kielo
28.09.2021 |

Siinä se jo tulikin eli minä ja mies koetaan eri tavoin television päällä olo silloin, kun sitä ei katso kukaan. Hänen mielestään televisio tuo mukavaa kotoisuutta, vaikka sitä ei kukaan varsinaisesti katso ja itseäni taas häiritsee yksi ylimääräinen taustahälyn lähde lisää ja haluaisin mieluummin television olevan noissa tilanteissa kiinni.

Asia ei ole vakava, kunhan kyselen muiden tuntemuksia.

Kommentit (340)

Vierailija
261/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoisuus parisuhteeseen pitäisi tulla siltä puolisolta, ja muulta perheeltä. Ainakin yleensä. Tietenkään aina ei jaksa sitä perhettään kuunnella, silloin jotain muuta voi laittaa taustalle. Mutta jos toinen jatkuvasti haluaa muuta kuin omaa puolisoaan kuunnella, kannattaa tehdä suhteen suursiivous. Jossain mättää silloin.

Itse asun nykyisin yksin, ja on ihanaa kun saa päättää, milloin taustalla kuuntelee jotain, milloin ei. Ainoastaan kenkun yläkerran naapurin takia laitan joskus volymet kaakkoon, että naapurin tallustelu ja kolistelu peittyisi. Se on siis tosi ärsyttävää, jos tarvii kuunnella jotain silloin, kun ei halua. Tuli se ääni sitten omasta tai jonkun toisen kämpästä.

Vierailija
262/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tv auki aamusta iltaan. On jotakin ääntä yksin ollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna kun asuu, niin silloin on selvää, että taustaäänet tuo lisää kotoisuutta. Varsinkin juhlapyhinä, kuten joulun aikaan, jos on yksin kotona. Itse kuuntelen sinkkuna paljon sellaista, missä ihmiset keskustelevat jostain, kun se oma keskustelukumppani kerran puuttuu kotioloista ja arjesta. Kommentoinkin joskus välillä ääneeni näitä kuuntelemiani keskusteluja, jos olen samaa mieltä tai eri mieltä. Radiosta joku kansanradio, johon tavalliset ihmiset saa soittaa ja jutustella, on joskus piristävää kuunneltavaa sinkulle. Tyhmempänä ajanvietteenä pitäisin sitä, että menisin yksin jonnekin ihmisten ilmoille salakuuntelemaan naapuripöytään muiden keskusteluja.

Vierailija
264/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä koskaan.En edes valmiustilassa.Olen aina katkaisut virran kokonan pois.Jo ennen sähköhinnan kallistumista.Kuulokkeilla kuuntelen musikkia.Muuten Tv ,silloin kun sitä katson sitä kulokkeet korvissani. Syy toki voi olla asun yksin?

Vierailija
265/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän TV:tä päällä lähes koko ajan kun olen kotona. Ennen saattoi mennä viikkoja etten edes avannut TV:tä. Nykyisin en jotenkin kestä hiljaisuutta

Vierailija
266/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on telkka aina päällä kun ollaan kotona ja myös katsotaan sitä kokoajan.

Vierailija
267/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. Mies myös mieluummin katsoo tv:tä kuin keskustelee perheensä kanssa, olen havainnut.

Vierailija
268/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 10 vuoteen edes omistanut televisiota. Tietokonmeelta striimailen leffat 34" näytöltä tai videotykiltä alakerrassa jos tulee jotain katseltua mut en kyllä taustalla pidä päällä.

Vierailija
269/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne miehen kanssa. Minusta telkan ei tarvitse olla lainkaan päällä jos sitä ei katsota ja mies haluaisi pitää koko ajan päällä. Nykyään oon asian suhteen tarkempi, kun meillä on 1-vuotias taapero joka osaa jo vaatia, että telkkari laitetaan päälle. Minä en pidä telkkaria ollenkaan päällä päivisin kun olen lapsen kanssa kotona, koska minusta niin pienen ei tarvitse sitä katsoa. Mies taas napsauttaa telkkarin heti aamusta päälle ja lapsi on tähän tottunut 😄

Vierailija
270/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään päällä vain kun katsotaan. Yleensä puoli yhdeksän uutiset, A studio. Joku sarjan jakso tai kaksi. Tai leffa. Hyvin vähän katsottavaa tai kuultavaa. Joten leffatkin mieluiten leffateatterissa.

Vierailija
271/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama. Mies myös mieluummin katsoo tv:tä kuin keskustelee perheensä kanssa, olen havainnut.

Lisään, että itseä ärsyttää usein se tv:n paapatus. En oikein osaa keskittyä asioihin, kun on sellaista taustahälyä. Tietysti sekin harmittaa ja hämmentää, kun toinen näyttää kiinnostuvan enemmän vieraiden kuulumisista ja kokemuksista kuin omien läheistensä.

Vierailija
272/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä taustahälystä mutta mies kärsii tinnituksesta ja toivoo jotain ääntä.

Kompromissina meillä usein kotona tulee nettiradiosta sateen tai aaltojen ääniä, niitten kohina tai ropina on ihan leppoisaa kuunneltavaa.

Vierailija
273/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuuntele kotona radiota tai musiikkia, enkä juuri katso tv:täkään. Olen meluisassa työssä ja haluan kotona nauttia hiljaisuudesta ja ulkona luonnon äänistä.

Vierailija
274/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Yhteys maailmaan.

Vierailija
275/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että olen kyllä järkyttynyt näistä vastauksista. Ei ihme, että sähkönkäyttö on mennyt äveriksi, jos suuri osa huudattaa töllöä yöt/pvät 😳. Järkkyä!

Ja jollain oli neljä telkkaria, et vieraatkin saa katsoa. Miksi joku tulisi luoksesi katsomaan telkkaria? Varsinkin eri huoneeseen? Eikö nykyään kylässä enää seurustella ja kotona sit katsotaan töllöä?

Vierailija
276/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kodissa oli usein telkkari tai radio päällä.

Itse en pidä, mutta kieltämättä tuo kotoisuutta jos on päällä (kunhan ei tule urheilua).

Joskus kun telkkari on jäänyt päälle löytyy sattumalta mielenkiintoisia keskusteluohjelmia joita ei muuten tulis katsottua.

Katson tosi vähän perinteistä telkkaria, yleensä katson suoratoistopalveluita, jolloin katsottava valikoituu tarkemmin ja kapeammalta sektorilta.

Pitääkin tarkoituksella joskus laittaa päälle.

Vierailija
277/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on TV yleensä päällä kun ollaan kotona. Voi olla kyllä kiinni tai äännettömänä, jos pitää keskittyä lukemaan tai juttelemaan. Kotoisuutta ja jonkinlaista turvallisuuden tunnettahan TV tuo. Ylen Uutiset ja tutut uutisten lukijat ovat meille vähän kuin vanhoja tuttuja, vaikka ei heitä oikeasti tuntisikaan. Outoa olisi jos televisiota ei olisi. Mistä sen turvan ja kotoisuuden ja yhteisöllisyyden tunteen sitten hakisi. Some ei aja samaa asiaa eikä telkkariohjelmat läppäriltä tai kännykältä.

Vierailija
278/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotoisuus parisuhteeseen pitäisi tulla siltä puolisolta, ja muulta perheeltä. Ainakin yleensä. Tietenkään aina ei jaksa sitä perhettään kuunnella, silloin jotain muuta voi laittaa taustalle. Mutta jos toinen jatkuvasti haluaa muuta kuin omaa puolisoaan kuunnella, kannattaa tehdä suhteen suursiivous. Jossain mättää silloin.

Itse asun nykyisin yksin, ja on ihanaa kun saa päättää, milloin taustalla kuuntelee jotain, milloin ei. Ainoastaan kenkun yläkerran naapurin takia laitan joskus volymet kaakkoon, että naapurin tallustelu ja kolistelu peittyisi. Se on siis tosi ärsyttävää, jos tarvii kuunnella jotain silloin, kun ei halua. Tuli se ääni sitten omasta tai jonkun toisen kämpästä.

Ei telkkarin auki pitäminen liity ainakaan minun kohdallani siihen etten jaksa kuunnella perhettä. Se on vaan kuten ikkuna tai radio. Itse asiassa mielestäni radio häiritsee, telkkari ei. Mutta ei sitä pidä huudattaa.

Vierailija
279/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen kyllä järkyttynyt näistä vastauksista. Ei ihme, että sähkönkäyttö on mennyt äveriksi, jos suuri osa huudattaa töllöä yöt/pvät 😳. Järkkyä!

Ja jollain oli neljä telkkaria, et vieraatkin saa katsoa. Miksi joku tulisi luoksesi katsomaan telkkaria? Varsinkin eri huoneeseen? Eikö nykyään kylässä enää seurustella ja kotona sit katsotaan töllöä?

Kyse olikin siitä että se on taustalla eikä sitä koko ajan katsota. Mielestäni hipihiljaisuus on ärsyttävän kuuloista.

Vierailija
280/340 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Jos joskus harvoin olen yksin kotona, tv pysyy kiinni. Mieheni laittaa sen auki aamulla ja uudestaan töiden jälkeen. Meillä on kolme kouluikäistä lasta, jotka eivät katso tv:tä. Joskus katsotaan yhdessä Netflixiä.