Pidättekö televisiota päällä kotoisuuden takia?
Siinä se jo tulikin eli minä ja mies koetaan eri tavoin television päällä olo silloin, kun sitä ei katso kukaan. Hänen mielestään televisio tuo mukavaa kotoisuutta, vaikka sitä ei kukaan varsinaisesti katso ja itseäni taas häiritsee yksi ylimääräinen taustahälyn lähde lisää ja haluaisin mieluummin television olevan noissa tilanteissa kiinni.
Asia ei ole vakava, kunhan kyselen muiden tuntemuksia.
Kommentit (340)
Nykyään meillä ei katsota telkkaria juuri ollenkaan, eikä se ole päällä, kun kaikki katsoo tietokonetta tai puhelinta. Silloin kun esikoinen oli vauva ja mieheni oli reissutyössä, olimme vauvan kanssa paljon kahdestaan. Meillä oli hiljaista ja vauva säikkyi pieniä ääniä, niin pidin telkkaria auki taustahälynä, että tottui ääniin ja sain itsekin tehtyä asioita, eikä tarvinnut hiippailla varpaillaan, jos vauva nukkui päiväunia sisällä.
Inhoan sitä jos telkkaria pidetään päällä vaikkei kukaan katsoisi. Turhaa taustamelua ja herkästi siitä jää katselemaan jotain aivan turhuutta sitten. Toisaalta ymmärrän että jos asuu yksin, voi sen "seuran vuoksi" kaivata jotain ääntä, mutta miksi telkkari, miksi ei radio? Se kuluttaisi paljon vähemmän energiaakin.
Vierailija kirjoitti:
Aina päällä. Yksin kun elelen kaukana kaikesta, niin käy kovin hiljaiseksi muuten.
NykyTV:t eivät vie hirveästi sähköä. Säästynyt sähkö menee sähkön siirron rahanpesukuluihin.
En todellakaan pidä! Melkein aina ajattelen jotakin (=opiskelen, teen töitä, luen), ja silloin kaikki puhe tai musiikki häiritsee. Ja sitten kun katselen televisiota, tosiaan katselen sitä enkä tee muuta samalla. En osaa tehdä kuin korkeintaan yhtä asiaa kerrallaan.
Ja sinkku olen, jos tällä on asian kannalta jotain väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä mitään sähkölaitetta päällä kun en käytä sitä.
Mulla on telkkari sitäpaitsi vain digiboksin kautta, mutta useimmiten telsu toimii muiden vehkeiden näyttönä, ja hyvin harvoin viitsin asetella sitä boksia kiinni, kun tv-ohjelmat nykyään, samoin kuin mainoksetkin ovat niin ala-arvoisia.
Taitaa ikää olla jo 80? Kenellä on vielä digiboksi?
Mulla on. Se on, koska haluan joskus katsella telkkaria. Enkä viitsi ostaa uusia laitteita, kun nuo vanhatkin (siis telkkari ja digiboksi) vielä toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Aina päällä. Yksin kun elelen kaukana kaikesta, niin käy kovin hiljaiseksi muuten.
Sukupuuttomme edetessä yksin asuvien määrä kasvaa. Maamme väestö mahtuisi mainiosti Uudellemaalle ja Kymenlaaksoon.
Opettajana työpäivät ovat hektisiä, lapsista ja nuorista lähtee paljon ääntä. Kotona ollessa en kaipaa ylimääräisiä ääniä, vaikka yksin asun. Kesälomien loppupuolella kestää jo laittaa musiikkia taustalle soimaan. Lukuvuoden aikana en jaksa radiosta tai televisiosta seurata kuin uutiset tai muita ajankohtaisohjelmia, joten muun ajan laitteet pysyvät suljettuina.
En pidä auki kuin katsellessa. Olen myös ihmetellyt kun monet sanovat että heti herättyään laittavat toosan päälle , vaikkeivät katso. Asun yksin mutta eihän televiso mitään "seuraa" korvaa?
Pidän ääliöinä ihmisiä, joilla on tv päällä esimerkiksi vieraiden aikana.
Pidän auki kun olen kotona ja yksin. Suurin syy siihen tinnitus ja tarvitsen muita ääniä taustalle.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sitä jos telkkaria pidetään päällä vaikkei kukaan katsoisi. Turhaa taustamelua ja herkästi siitä jää katselemaan jotain aivan turhuutta sitten. Toisaalta ymmärrän että jos asuu yksin, voi sen "seuran vuoksi" kaivata jotain ääntä, mutta miksi telkkari, miksi ei radio? Se kuluttaisi paljon vähemmän energiaakin.
Minulla on ollut jo vuosia iso äly- tv 55". Vaikka se on auki jopa joka päivä tunteja, ei sähkölaskussa näy. Televisiossa on myös taustavalo ( ambilight), jonka saa halutessaan pois tai sen voi säätää mukailemaan ohjelmaa.
Jos en katso aktiivisesti pidän ääntä pienellä voimakkuudella ns taustaäänenä.
Pitkä liittomme on varsin onnellinen, mutta just tv-asiassa olemme vastakohtia. Lakkasin katsomasta töllötintä jo vuosia sitten. Poikkeuksena jotkut jättiuutiset ja urheilutapahtumat. Kun vaimo on viikon mökillä (ja minä hoidan lemmikkejä kotona), TV on aina kiinni. Onneksi hän ei huudata sitä kotona ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
En pidä, mutta radio on aina auki.
Sama. Radio tuo kotoisan olon. Kun puoliso on pois kotoa, pidän radion päällä öisinkin.
Häiritsevää ja rasittavaa. Varsinkin jos käy kylässä ja haluaisi keskittyä keskusteluun.
Tulee mieleen hauska tarina aiheesta. Pidimme yhdistyksen kokousta usein erään vanhemman rouvan luona. Hänellä oli aina tv auki ja ääni isollaan kokouksenkin aikana. Kerran hän sitten nousi pöydästä ja totesi, että "pitäisiköhän tuo tv sulkea". Me muut totesimme spontaanisti yhteen ääneen kuorossa "joo!!"
Yleensä kyllä laitan telkkarin päälle aika pian heräämisen jälkeen. Tykkään katella tai katellakuunnella erinäisiä ohjelmia, mutta telkkari on myös käytännössä tietokone, eli jos ei huvita katsoa telkkaria niin saan sen kautta esim. nettiradion, tai usein laitan klassisia konsertteja pyörimään taustalle, joskus myös oopperaa. Joskus viikonloppuisin pidän telkkaria kiinni enkä edes soita musikkia vaan luen jotain romaania hiljaisuudessa. Mut usein lukemisen taustallakin soi hiljaa klassinen telkkarin kautta. Meillä ei vahvistimessa valitettavasti ole
toimivaa antennia joten radion kuuntelu ilman että telkkari on päällä ei oikein onnistu. Koitan sammuttaa telkkarin jos poistun talosta. Mitä se täällä turhaan jos ite ei ole paikalla.
Mies on omanlaisensa eikä niin välitä lineaarisesta teeveestä ja hänellä on musiikin kuunteluun kaiuttimet omalla tietokoneellaan joten hänen ei sitä tarvitse tehdä telkkarin kautta :) Mä en jaksa läppärin kaiuttimista joten teeveen kautta it is :)
Mikäli olisin erittäin eläinrakas ottaisin koiran. Toisaalta se rajoittaa elämää koska oon liikkuvainen mm matkat ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
"Tasan kolme vuotta sitten" mutta ketju on avattu 28.9.2021
edelleen sama, tv auki jos jotain katsottavaa, radiota en kuuntele, ajan vie tietokone, kännykkä, kotityöt (ei joka pvä) kirjat, lerhdet, puhelut (välillä puhelin kiinni)
En raski haaskata sähköä Turhaan vain silloin on telkkari auki kun katson Minua kiinnostavaa ohjelmaa.
"Tasan kolme vuotta sitten" mutta ketju on avattu 28.9.2021