Onko synnyttäjällä joku "peitto" alapäässä näkösuojana?
Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)
Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?
Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.
Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)
Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(
Kommentit (180)
Ehkä sun kannattaa miettiä kuitenkin haluatko miestä ollenkaan mukaan, jos jo tuota pelkäät. Kun ei se synnytys ole muutenkaan mitenkään kivan näköinen show, ei se mene niin että sä leppoisasti pötköttelet kunnes vähän ähiset ja pitää ponnistaa..
Nyt saat vähemmän raadollisen neuvon, joka on hyvä. Miehesi voi kääntää selkänsä jalkopäätäsi kohden ja katsoa sinun kasvoihin suunnattuna. Näin hän voi pitää sinua kädestä kiinni, rohkaista tms. Tai voi katsoa vaikka seinää siinä taustalla. Ei ole pakko katsoa synnytystä. On tärkeää, että etukäteen miettii, miten päin on ja mihin katsoo. Se tuo turvaa. Silmät voi oikeasti laittaa kiinni, jos meinaa nähdä pelottavaa verta tms. Ne voi avata ja katsoa sitten valkoista seinää ja rauhoittua.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:25"]
AP tässä,
Siis ei voi olla totta! Asiallisia, kivoja vastauksia kaikki! KIITOS!
Olin varma, että tulee huutia ja provoa ja vaikka mitä. Olette ihania, ihan tulee tippa silmään. :)
[/quote]
Kyllähän näitä kaikkia varmaan ensisynnyttäjät aina miettii, ja sitten kaikki onkin erilaista kuin oli kuvitellut. Mulle oli oikeastaan kaikki yllättävää esikoisen syntyessä, lapsi kun syntyi etuajassa, eikä silloin ollut nettiä, siinähän sen sitten näki ja koki mitä se on.
Miksi ihmeessä miehen pitäis katsoa sinne toosaan? Meillä ukko istui mun sängyn vieressä, katse mun jalkoihin päin. Sieltä mitään nähny. Sitten se tuki mua jaloista ponnistusvaiheessa ja katsoi mua kasvoihin. Kurkkas se välillä sinne alapäähänkin eikä ees pyörtyny, vaikka normaalisti pyörtyy kun näkee verta. Mutta ei siinä yleensä olla sillai että synnyttäjä on haarat levällään ja kaikki muuta vastapäätä yleisönä :D
Joo, jos valitset luonnonmukaisen synnytyksen niin metsänpeitto toimii suojanasi. Sieltä hakojen välistä sitten kätilö tutkailee onkaloitasi. Lapsen voi halutessa jättää kuusen juurelle parkumaan ja antaa äidinvaistojen herätä omalla ajallaan -jos ovat herätäkseen.
Minä en ole ap, mutta uskaltaudun samassa ketjussa kysymään myös tyhmän kysymyksen, jota en uskalla muualla kysyä: Sitten, kun vauva on syntynyt ja kaikki hässäkkä ohi ja isä mennyt kotiin, jääkö vauva siihen äidin kanssa kahdestaan? Pitäisikö sitä osata ja uskaltaa hoitaa siinä saman tien, vaikka olisi kuinka poikki synnytyksestä eikä olisi ikinä pitänyt vauvaa sylissä? Jos on vaikka yö ja pelkää nukahtavansa, voiko pyytää viemään vauvan johonkin (en kyllä tiedä mihin niitä kenties viedään)?
Ihan älytöntä, mutta tällaisia on tullut mieleen yön pimeinä tunteina. Kaikilla ei ole sitä "maalaisjärkeä", jolla tällaiset asiat ehkä pitäisi ymmärtää.
Tämä kommenttini varmasti ärsyttää teitä äitejä, mutta sanon sen silläkin uhalla. Kyllä synnytyksessä mukana olleet miehet voivat kokea kaiken näkemänsä ja kokemansa ahdistavana ja, kyllä, revenneen alapään näkeminen saattaa latistaa seksihalut joksikin aikaa. Ei se mielestäni ole ollenkaan ihmeellistä, kun ottaa huomioon, miltä synnytys nyt oikeasti alapäähän katsottuna näyttää.
:D Häveliäisyys unohtuu viimeistään siinä ponnistusvaiheessa. Älä hätäile. Kasvattava kokemus tuossakin mielessä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:41"]
Minä en ole ap, mutta uskaltaudun samassa ketjussa kysymään myös tyhmän kysymyksen, jota en uskalla muualla kysyä: Sitten, kun vauva on syntynyt ja kaikki hässäkkä ohi ja isä mennyt kotiin, jääkö vauva siihen äidin kanssa kahdestaan? Pitäisikö sitä osata ja uskaltaa hoitaa siinä saman tien, vaikka olisi kuinka poikki synnytyksestä eikä olisi ikinä pitänyt vauvaa sylissä? Jos on vaikka yö ja pelkää nukahtavansa, voiko pyytää viemään vauvan johonkin (en kyllä tiedä mihin niitä kenties viedään)?
Ihan älytöntä, mutta tällaisia on tullut mieleen yön pimeinä tunteina. Kaikilla ei ole sitä "maalaisjärkeä", jolla tällaiset asiat ehkä pitäisi ymmärtää.
[/quote]
Jos perhehuoneita on vapaana niin koko perhe voi jäädä sairaalaan. Ei tarvi osata hoitaa vauvaa yhtään, sairaalassa neuvotaan. Makoilet vaan, ihailet vauvaa ja soitat kelloa jos tulee hätä. Kaikessa neuvotaan ja autetaan, mutta kannattaa itekin olla aloittelias ja kysellä. Riippuu varmaan sairaalasta mutta joskus ensisynnyttäjien vauvat on ns. vauvalassa yöt. Voi olla myös samassa huoneessa äidin vieressä omassa sängyssään. Hoitajat ottavat vauvoja myös yöllä hoitoonsa ja tuovat tissille jos niin sovitaan. Hyvä palvelu synnärillä on aina ollu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:26"]
En tiedä sitten miten nykyään on sellaisissa sairaaloissa joissa on maahanmuuttajia, mahtaako niiden takia olla jotain sermejä joiden takaa isi voi vähän kurkkia?
[/quote]
Hei haloo, mikähän on se maahanmuuttajaryhmä, jonka kulttuuri/uskonto kieltää miestä näkemästä omaa vaimoaan alasti? Saa ne sen lapsen panna alullekin, eiköhän ne paikat jo siinä vaiheessa tuu tutuiksi.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:43"]Tämä kommenttini varmasti ärsyttää teitä äitejä, mutta sanon sen silläkin uhalla. Kyllä synnytyksessä mukana olleet miehet voivat kokea kaiken näkemänsä ja kokemansa ahdistavana ja, kyllä, revenneen alapään näkeminen saattaa latistaa seksihalut joksikin aikaa. Ei se mielestäni ole ollenkaan ihmeellistä, kun ottaa huomioon, miltä synnytys nyt oikeasti alapäähän katsottuna näyttää.
[/quote]
Mitä sitten?
Luuletko että synnytys naiselle on pelkästään miellyttävä ja ihana tapahtuma? Synnytyksen jälkeen naisen tekee varmasti heti mieli seksiä juu juu.
Miksi miestä pitää suojella?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:43"]
Tämä kommenttini varmasti ärsyttää teitä äitejä, mutta sanon sen silläkin uhalla. Kyllä synnytyksessä mukana olleet miehet voivat kokea kaiken näkemänsä ja kokemansa ahdistavana ja, kyllä, revenneen alapään näkeminen saattaa latistaa seksihalut joksikin aikaa. Ei se mielestäni ole ollenkaan ihmeellistä, kun ottaa huomioon, miltä synnytys nyt oikeasti alapäähän katsottuna näyttää.
[/quote]
Ahdistuksesta pääsee varmasti puhumalla. Varaa vaikka terapiaan ajan. Aikuinen mies ymmärtää että synnytys on osa elämää. Haitanneeko tuo jos synnytyksessä on jotakin "kestettävää" myös miehelle. Meillä synnytykset on olleet lähentävä kokemus ja ovat selvästikin lisänneet miehen arvostusta vaimoa kohtaan. Eikä ole kyllä seksihalut vähentyneet yhtään.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:44"]
En tiedä sitten miten nykyään on sellaisissa sairaaloissa joissa on maahanmuuttajia, mahtaako niiden takia olla jotain sermejä joiden takaa isi voi vähän kurkkia?
[/quote]
Hei haloo, mikähän on se maahanmuuttajaryhmä, jonka kulttuuri/uskonto kieltää miestä näkemästä omaa vaimoaan alasti? Saa ne sen lapsen panna alullekin, eiköhän ne paikat jo siinä vaiheessa tuu tutuiksi.
[/quote]
Tuskin on miehet heillä synnytyksessä mukana. Ehkä joku naispuolinen tukihenkilö, äiti, anoppi, sisko..
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:41"]
[/quote]
Jos perhehuoneita on vapaana niin koko perhe voi jäädä sairaalaan. Ei tarvi osata hoitaa vauvaa yhtään, sairaalassa neuvotaan. Makoilet vaan, ihailet vauvaa ja soitat kelloa jos tulee hätä. Kaikessa neuvotaan ja autetaan, mutta kannattaa itekin olla aloittelias ja kysellä. Riippuu varmaan sairaalasta mutta joskus ensisynnyttäjien vauvat on ns. vauvalassa yöt. Voi olla myös samassa huoneessa äidin vieressä omassa sängyssään. Hoitajat ottavat vauvoja myös yöllä hoitoonsa ja tuovat tissille jos niin sovitaan. Hyvä palvelu synnärillä on aina ollu.
[/quote]
Miksi alapeukku?
Miten te olette saanet lapsen edes alulle jos noin "ahdistaa" ja "pidätte yksityisyydestä"?
Eiköhän synnytysosastolla tiedetä mille pillu näyttää ja että ponnistaessa voi paskakin lentää.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:48"]
[/quote]
[/quote]
Tuskin on miehet heillä synnytyksessä mukana. Ehkä joku naispuolinen tukihenkilö, äiti, anoppi, sisko..
[/quote]
Hmm, siis kaikki maahanmuuttajat kuuluu sun mielestä johonkin tiettyyn, yhtenäiseen ryhmään (riippumatta siitä, mistä maasta tulevat?), ja suomalaiset on maailman ainoita ihmisiä, joilla isä on mukana synnytyksessä? En nyt tajua.
Jos puhut muslimeista, mikä ei tietenkään ole maahanmuuttajan synonyymi, niin ei heillä ole mitään estettä sille, että isä osallistuu synnytykseen. Ainakaan mun tietämille muslimeille. Ei se Islam yhäkään kiellä miestä näkemästä omaa vaimoa alasti, tai vaimoa näyttäytymästä alasti omalle miehelle.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:25"]Rämemajava toimii kätevästi peittona, ei tarvii huolehtia että kriittisiä paikkoja näkyy.
[/quote niin just. Kiva sen vauvankin syntyä maailmaan kun äidin uudesta koppuraiset pillukarvat pistelee ikävästi ;;(
Toimitus ei hirveästi muistuta elokuvaa. Vauva on yleensä ihan poikki synnytyksestä ja nukahtaa.
Mulle oli ihan sama vaikka olisi ollut puoli Suomea töllistelemässä kun ponnistusvaihe koitti. Halusin lapsen vain pihalle, jotta kärsimys loppuisi. Ja mua etukäteen nolotti ja hirvitti kaikki se minkä mies mahdollisesti näkee.
Taisi mulla olla joku rätti siinä jalkojen päällä, jonka vetivät aina suojaksi kun oli tutkittu. Ponnistuvaiheessa ei tietenkään ollut mitään.