Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko synnyttäjällä joku "peitto" alapäässä näkösuojana?

Vierailija
18.11.2014 |

Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)

Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?

Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.

Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)

Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 06:54"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:48"]

Mä oon järkyttynyt joistain näistä kommenteista. Siis että nainen ei voi synnyttää kontillaan, kun mies-ressukan seksihalut menee?? Voi jee. Pitääkö naisen synnytyksessäkin vaan ajatella asiaa miehen seksielämän kannalta?? Jos mies on oikeasti traumatisoitumassa synnytyksessä, pysykööt poissa alapään puolelta tai koko salista. Mä en ole uhrannut ajatuskaan miehen seksihaluille synnärillä.

[/quote]

Synnyttäneen kannalta olisi varsin toivottua, että miehen seksihalut menee pariksi vuodeksi kunnes alapää on kunnossa ja on saanut levättyä väsyn pois.

[/quote]

Ei siinä nyt mene paria vuotta. Ei mene edes paria kuukautta

[/quote]

Synnytyksestä on jo pari vuotta ja siitä asti väsymys painanut :/ Ja paikkojen palautumiseen menee kyllä enemmän kuin pari kuukautta. Seksiä kyllä voi harrastaa jo piankin.

Vierailija
162/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"]

Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D

[/quote]

Hyi hitto!

Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä.

[/quote]

Paitsi, että se on luonnollisin tapa synnyttää. Kaikki eläimetkin pyrkivät synnyttämään kontallaan.

[/quote]

Ei kai nyt sentään eläimet kontallaan synnytä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap:ta aivan täysin. Synnyttämässä on äiti, mutta myös nainen.

Ekaan synnytykseen mies tuli mukaan ja ponnistusvaiheessa käskin miehen ulos, toiseen synnytykseen menin yksin. Ekasta synnytyksestä on 10vuotta, toisesta reilut 7.

Voit pyytää ap peräruiskeen kun menet synnyttämään, siinä suoli tyhjenee täysin, eikä sitten ponnistusvaiheessa tule kakkaa. Sain sen ekassa synnytyksessä ihan automaattisesti, toisessa sitä ei laitettu, enkä hoksannut pyytää.

Vierailija
164/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan niin noloa se synnyttäminen, näyttää rumalta vaikka lapsen syntymä onkin ihana ja ihmeellinen asia ja elämän parhaat muistot kun saa oman vauvan syliin rinnalle.

Vieläkin hävettää kun ajattelen, että äitini oli katsomassa kun synnytin kymmenen vuotta sitten. Se ponnistusvaihe, karsee..!! Mieheni oli myös mukana, mutta sen jälkeen en ole kenenkään antanut tulla synnytykseen mukaan. En yksinkertaisesti halua, että kukaan näkee mua siinä tilanteessa

Vierailija
165/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoitin miehelle, että hänen on oltava yläpäässä ponnistusvaiheessa. En todellakaan halunnut hänen näkevän sitä vauvan ulostuloa eikä miehellä ollut mitään sitä vastaan. :D

Vierailija
166/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:46"]

Aloittajalle sen verran, että kyllä siinä sängyllä saa olla peitto päällä. Sairaalavaatteissa voi olla kylmäkin. Ja kipu tekee ainakin minulla kylmät väreet entistä helpommin. Miehelle voi jo kotona sanoa, että ei katselisi sinne jalkopäähän vaan hieroisi sinun hartioitasi ja silittäisi otsaa.

[/quote]

Mitä järkeä on raahata mies mykaan synnytyssaliin, jos ei se saa edes katsoa, kun vauva syntyy??
[/quote]

Meille sanottiin jo neuvolassa,että näitä asioita voi miettiä etukäteen kotona. Ei kaikki miehet halua katsella kun vauva tulee ulos, ei minunkaan mieheni. Toki hän haluaa silti tulla mukaan omasta vapaasta tahdostaan ,eikä häntä raahata sinne! Ja myös minulle on tärkeää,että minulle tuttu ja rakas ihminen on paikalla,ei liene tarvetta perustella enempää. Meilläkin la joulukuussa ja asiasta on tosiaan puhuttu jo kotona. Meillä molemmilla on yhdenmukainen näkemys siitä, että mies pysyttelee minun vierelläni eikä hänellä ole halua katsoa kun vauva tulee ulos,enkä minäkään sitä toivoisi.

Tositilanteessa mies näkee minkä näkee (ennenkuin joku viisastelija iskee) mutta tosiaan neuvolassa sanottiin että on hyvä miettiä etukäteen molempien toiveet. Ap:n kysymys ei mielestäni ole siis yhtään huono!

Vierailija
167/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta neuvolassa jo pyydetään miettimään, katsooko mies alapäätä vai yläpäätä? varoitetaanko siitä, mitä alapäässä saattaa näkyä? Onko tästä oikeasti tehty vakava ongelma?

ITse olen synnyttänyt viimeksi viisi vuotta sitten, eikä silloin tullut kenenkään mieleen varoittaa, että mies saattaa nähdä vilaukselta pimpan synnytyksessä!

Vierailija
168/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap tästä aloituksesta! Jotenkin ajatellaan, että synnyttäjällä ei pitäisi olla oikeutta yksityisyyteen ja ammattilaiset pyörittelee silmiään pienistä ja asiallisistakin pyynnöistä yksityisyyden suojaamiseksi. Mieheni oli mukana äitiysneuvolakäynneillä, joka mielestämme oli hyvä asia. En kuitenkaan halunnut, että hän on paikalla sisätutkimusten aikaan. Sovimme mieheni kanssa tästä etukäteen ja meille se oli luonnollista. Henkilökunta kuitenkin ihmetteli tätä vaikka siitä ei esim. mennyt aikaa hukkaan. Pidin kuitenkin kiinni oikeudestani, että minulla itselläni on oikeus päättää, onko mies paikalla vai ei.

Suosittelen ap, että sovit miehesi kanssa, että hän on tukenasi esim. avautumisvaiheessa, mutta poistuu ponnistusvaiheessa ja tutkimusten ajaksi. Tee tämä selväksi kätilöille etukäteen. Ei synnyttäjän tarvitsee olla valmis revittelemään kaikkia asioita.

Vierailija
169/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:46"]

Aloittajalle sen verran, että kyllä siinä sängyllä saa olla peitto päällä. Sairaalavaatteissa voi olla kylmäkin. Ja kipu tekee ainakin minulla kylmät väreet entistä helpommin. Miehelle voi jo kotona sanoa, että ei katselisi sinne jalkopäähän vaan hieroisi sinun hartioitasi ja silittäisi otsaa.

[/quote]

Mitä järkeä on raahata mies mykaan synnytyssaliin, jos ei se saa edes katsoa, kun vauva syntyy??

[/quote]

Hmm.. ajattelisin, että mies on tukemassa puolisoaan sekä ottamassa vauvaa vastaan. Ei hankkimassa "visuaalisia elämyksiä":

Vierailija
170/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:25"]

Kiitos ap tästä aloituksesta! Jotenkin ajatellaan, että synnyttäjällä ei pitäisi olla oikeutta yksityisyyteen ja ammattilaiset pyörittelee silmiään pienistä ja asiallisistakin pyynnöistä yksityisyyden suojaamiseksi. Mieheni oli mukana äitiysneuvolakäynneillä, joka mielestämme oli hyvä asia. En kuitenkaan halunnut, että hän on paikalla sisätutkimusten aikaan. Sovimme mieheni kanssa tästä etukäteen ja meille se oli luonnollista. Henkilökunta kuitenkin ihmetteli tätä vaikka siitä ei esim. mennyt aikaa hukkaan. Pidin kuitenkin kiinni oikeudestani, että minulla itselläni on oikeus päättää, onko mies paikalla vai ei.

Suosittelen ap, että sovit miehesi kanssa, että hän on tukenasi esim. avautumisvaiheessa, mutta poistuu ponnistusvaiheessa ja tutkimusten ajaksi. Tee tämä selväksi kätilöille etukäteen. Ei synnyttäjän tarvitsee olla valmis revittelemään kaikkia asioita.

[/quote]

Aivan samaa mieltä. Sinuna olisin tehnyt valituksen henkilökunnasta.

Hienoa, että näistä asioista aletaan puhua avoimesti. Myös monille miehille on todella kiusallista, että heidän olisi oltava valmiita näkemään ja kokemaan kaikkea eritteistä lähtien, kun alkavat perustaa perhettä. Monelle miehelle kaikki tuollainen on aivan vierasta ennestään. Eivätkä kaikki naiset halua esitellä alapäätään ja ettenkään sitä ronkkivaa lääkäriä miehelleen loisteputken kliinisessä valossa.

Nämä Rivo-Riitat (joita tässsäkin ketjussa vilisee) ovat asia erikseen.

Vierailija
171/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli ihan 100% varma että tuijottaa mua vaan tiiviisti silmiin koska ei kestä katsoa sitä verta jne, ajatteli että liian karmee näky. Olin samaa mieltä, mua nolotti oikein ajatus että mies näkee, se näyttää ka-ma-lal-ta eikä mies enää ikinä halua mua ja tyyliin koko meidän suhde muuttuu.
Synnytys koitti ja kun vauva alkoi näkyä niin mies katsoi tiiviisti, itki ilosta ja kiljui "nyt se tulee, nyt se tulee!" Myöhemmin sanoi että on onnellinen että katsoi, oli kuulemma sen elämän ihmeellisin näky eikä yhtään ällöttävää :) ja minä olen onnellinen että mies näki meidän lapsen syntymän. Se oli mahtava hetki. Tsemppiä!

Vierailija
172/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:25"]

[/quote]

Aivan samaa mieltä. Sinuna olisin tehnyt valituksen henkilökunnasta.

Hienoa, että näistä asioista aletaan puhua avoimesti. Myös monille miehille on todella kiusallista, että heidän olisi oltava valmiita näkemään ja kokemaan kaikkea eritteistä lähtien, kun alkavat perustaa perhettä. Monelle miehelle kaikki tuollainen on aivan vierasta ennestään. Eivätkä kaikki naiset halua esitellä alapäätään ja ettenkään sitä ronkkivaa lääkäriä miehelleen loisteputken kliinisessä valossa.

Nämä Rivo-Riitat (joita tässsäkin ketjussa vilisee) ovat asia erikseen.

[/quote]

Ehkä tässä on kyse myös siitä, että kätilöt, gynekologit yms. huomaamattaan esineellistävät asiakkaat työalueekseen unohtaen, että he ovat ihmisiä. Ei kätilön "tämä on meille jokapäiväistä" yms. kommentit tarkoita sitä, että asiakkaan pitäisi kokea samalla tavalla kuin kätilö.

Vierailija
173/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinko että asiasta on tehty vakava ongelma? Tai sanoinko että on varoiteltu jostain? Me olemme ihan aikuisia ihmisiä ja tiedämme ,mistä vauvat tulevat. Sanoin että neuvolassa sanottiin, että asiaa voi miettiä etukäteen kotona. Mitä pahaa siinä on? Itse en haluaisi,että mies menee kätilön viereen katsomaan kun vauva tulee ulos, mutta jos mies haluaisi niin tehdä niin eipä tulisi yllätyksenä.Ja vielä järkytyksenä sulle: ehdimme keskustella asiasta oma-aloitteisesti ennen kuin neuvolassa oli siitä puhe. Minkähän johtopäätöksen siitä teet?

Vierailija
174/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:36"]Sanoinko että asiasta on tehty vakava ongelma? Tai sanoinko että on varoiteltu jostain? Me olemme ihan aikuisia ihmisiä ja tiedämme ,mistä vauvat tulevat. Sanoin että neuvolassa sanottiin, että asiaa voi miettiä etukäteen kotona. Mitä pahaa siinä on? Itse en haluaisi,että mies menee kätilön viereen katsomaan kun vauva tulee ulos, mutta jos mies haluaisi niin tehdä niin eipä tulisi yllätyksenä.Ja vielä järkytyksenä sulle: ehdimme keskustella asiasta oma-aloitteisesti ennen kuin neuvolassa oli siitä puhe. Minkähän johtopäätöksen siitä teet?
[/quote]

Tää oli siis 135:lle. Lainaus epäonnistui...

Vierailija
175/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:36"]

Sanoinko että asiasta on tehty vakava ongelma? Tai sanoinko että on varoiteltu jostain? Me olemme ihan aikuisia ihmisiä ja tiedämme ,mistä vauvat tulevat. Sanoin että neuvolassa sanottiin, että asiaa voi miettiä etukäteen kotona. Mitä pahaa siinä on? Itse en haluaisi,että mies menee kätilön viereen katsomaan kun vauva tulee ulos, mutta jos mies haluaisi niin tehdä niin eipä tulisi yllätyksenä.Ja vielä järkytyksenä sulle: ehdimme keskustella asiasta oma-aloitteisesti ennen kuin neuvolassa oli siitä puhe. Minkähän johtopäätöksen siitä teet?

[/quote]

Tota, toin tarkoitukseni esille vähän tökerösti, sori. :)

Tarkoitus ei todellakaan ollut moittia, olen vain aidosti hämmästynyt, että nykyisin ollaan niin valveutuneita, että tämäkin asia otetaan jo neuvolassa esille. Ja se on minusta pelkästään hyvä asia.

Vierailija
176/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies halusi nähdä, kun vauva putkahti ulos. Otti selfien, jossa näkyi sen oma naama ja vauvan pää.

Vierailija
177/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:15"]

No miten synnytyksen saa videoitua, jos mies on siellä pää-päässä?! Haluamme ensimmäisen lapsemme syntymän videolle lasta itseään varten. Ajattelimme, että mies kuvaa, mutta näitä vastauksia luettuani tuli mieleen, että ehkä hän ei pystykään. En ole tullut edes ajatelleeksi siellä olevan mitään kakkaa. Minua se ei haittaa, mutta miehellä on erityisherkkä hajuaisti. :D

En ehkä haluaisi vierasta kuvaajaa, ainakaan miestä. Saakohan muuten toisen henkilön ottaa mukaan miehen lisäksi, siis kuvaajan? Pitääkö hänellä olla valmennus käytynä? Olisi noloa, jos hän siihen pyörtyisi.

Pitipä avata tämä ketju, menipä taas vaikeaksi.

[/quote]

Oletko varma, että poikasi haluaa katsella venytettyä, veristä alapäätäsi videolta?

[/quote]

Sairasta. Pervoa.

Vierailija
178/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kova paikka kun pillu näkyy... voi luoja...

Olette hassuja!

Vierailija
179/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystynkö jotenkin perumaan synnytykseni?

Nimim. Laskettu aika 26.11.

Vierailija
180/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:46"]

[/quote]

[/quote]

Mä ihan oikeasti luulen, että aika harva mies haluaa katsoa, kun se vauva syntyy. Siis mä itsekään en haluaisi katsoa, ja oon kaksi vauvaa synnyttänyt (ihan epähäveliäästi). Mä en kieltänyt miestä katsomasta, mutta hän ei halunnut katsoa, koska pelkäsi, että veri alkaa heikottaa. Miehellä oli kyllä kaikenlaista muuta tehtävää siinä, että oli minusta paljonkin järkeä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme