Onko synnyttäjällä joku "peitto" alapäässä näkösuojana?
Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)
Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?
Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.
Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)
Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:19"]
Mistä se mielikuva/luulo oikein tulee että synnytyksessä miehet vahtaava suoraan pilluun? Tai että niin pitäis tehdä?
[/quote]
No miten sen lapsen syntymän sitten näkee, jos ei katso sinne? Eikö se lapsi sieltä p****sta tule?
t. mies, jonka vaimolla la joulukuussa
[/quote]
Kyllä sen näkee vaikka istuis toolissa vaimon rinnalla. Vauva pullahtaa sängylle josta kätilö sen nostaa äidille. Eihän äitikään näe sitä muuta kuin mahansa takaa. Toki jos haluaa, niin voi katsoa vaikka sentin päästä, mutta jos se heikottaa ja vie seksihalut niin ei todellakaan ole pakko.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:17"]Mä en ymmärrä miksi APtä pidetään nuorena tai pinnallisena sen takia, jos hän haluaa että mies ei näe sitä venynyttä alapäätä synnytyksen aikana. Onhan paskominenkin luonnollista ja kuukautiset, mutta en kyllä haluais, että mies silloinkaan mun jalkoväliin tuijottelis.
Kyllä mies on mun pillun nähny ja tosi tarkkaan, mutta kai mä nyt saan jo oman mielenrauhani vuoksi kieltää miestä sinne katsomasta, kun se on ihan miten sattuu levällään + mahd. revennyt? Ei siis olla sen suhteen mitenkään häveliäitä. Mutta en haluais kyllä minäkään välttämättä nähdä esimerkiksi todella tulehtunutta/kipeää penistä tms. Ja en kyllä ole ensimmäisenä pilluanikaan peilin kanssa katsomassa synnytyksen jälkeen. Tuskin siitä nyt ihan traumatusoituisin, mutta en kyllä olis ihan heti miehelle vehjettä parantumisen jälkeenkään esiin tuomassa, kun siitä sellainen "ikävännäköinen" kuva on päässä.
Mies tosiaan voi olla siinä pään lähettyvillä ja vaikka selkä naisen alapäähän päin, jos kurkkimista pelkää tai on pahempaa verikammoa. Ja minusta juurikin parempi, että se mies siinä keskittyy mun tuijottamiseen ja rauhoitteluun kuin siihen, miten se vauva loppupeleissä sieltä ulos tulee. Kyllä mun mies on synnytyksiä nähnyt videoilta yms yms, että ei se nyt mikään hurja salaisuus ole eikä mies ole pinnallinen pikkupoika, joka luulee että se lapsi sieltä ihan noin vaan ulos putkahtaa.
- Myös yksi tuleva ensisynnyttäjä
[/quote]
Näinpä!
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:26"]
En tiedä sitten miten nykyään on sellaisissa sairaaloissa joissa on maahanmuuttajia, mahtaako niiden takia olla jotain sermejä joiden takaa isi voi vähän kurkkia?
[/quote]
Hei haloo, mikähän on se maahanmuuttajaryhmä, jonka kulttuuri/uskonto kieltää miestä näkemästä omaa vaimoaan alasti? Saa ne sen lapsen panna alullekin, eiköhän ne paikat jo siinä vaiheessa tuu tutuiksi.
[/quote]
Tuskin on miehet heillä synnytyksessä mukana. Ehkä joku naispuolinen tukihenkilö, äiti, anoppi, sisko..
[/quote]
Hmm, siis kaikki maahanmuuttajat kuuluu sun mielestä johonkin tiettyyn, yhtenäiseen ryhmään (riippumatta siitä, mistä maasta tulevat?), ja suomalaiset on maailman ainoita ihmisiä, joilla isä on mukana synnytyksessä? En nyt tajua.
Jos puhut muslimeista, mikä ei tietenkään ole maahanmuuttajan synonyymi, niin ei heillä ole mitään estettä sille, että isä osallistuu synnytykseen. Ainakaan mun tietämille muslimeille. Ei se Islam yhäkään kiellä miestä näkemästä omaa vaimoa alasti, tai vaimoa näyttäytymästä alasti omalle miehelle.
[/quote]
Mistäpä sen tietää mitä sääntöjä milläkin kulttuurilla on? Jo pelkästään mustalaiset jotka ovat täällä asuneet jo 500 vuotta ovat kulttuuriltaan hyvinkin paljon erilaisia, eli tiettyjä sääntöjä mitä meillä ei ole, jos ei saa esimerkiksi sen horittoman ison hameen helma osua johonkin, ruokakassia ei saa laskea lattialle kaupasta tullessa, lapsen tutti pitäisi aina vaihtaa uuteen kun putoaa lattialle, nuorempi nainen ei saa asua vanhemman naisen yläpuolella kerrostalossa... Jossain kulttuurissa on loukkaus näyttää jalkapohjansa toiselle ihmiselle ja toisella kädellä syödään ja toiselle pyyhitään takapuoli... onhan näitä.
Minulla laskettu aika joulun maissa ja painiskelen samojen asioiden kanssa kuin ap. Eli on meitä muitakin. Emme ole mitenkään erityishäveliäitä, mutta ajatus synnyttäjän alapäästä ei tunnu mukavalta. Olen synnyttänyt aiemminkin, mutta silloin mies ei ollut mukana. Eli tiedän, mitä odotettavissa on. :(
Synnytys on verta, hikeä, kyyneleitä ja paskaakin lentää. Ei se ole kaunis näky kätilöllekään ja miehen on parempi olla siellä yläpäässä tai kotona. Naisen alapää ei ole kaunis näky muutenkaan, saati synnytyksessä. Se nyt on vaan tapa pukata lapsi luonollista reittiä maailmaan. Jos joku sanoo synnytystä kauniiksi tapahtumaksi, on jotain vialla. Työtä ja tuskaa se on, mutta silti ihmeellistä, elämän luomista.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:48"]
Mä oon järkyttynyt joistain näistä kommenteista. Siis että nainen ei voi synnyttää kontillaan, kun mies-ressukan seksihalut menee?? Voi jee. Pitääkö naisen synnytyksessäkin vaan ajatella asiaa miehen seksielämän kannalta?? Jos mies on oikeasti traumatisoitumassa synnytyksessä, pysykööt poissa alapään puolelta tai koko salista. Mä en ole uhrannut ajatuskaan miehen seksihaluille synnärillä.
[/quote]
Synnyttäneen kannalta olisi varsin toivottua, että miehen seksihalut menee pariksi vuodeksi kunnes alapää on kunnossa ja on saanut levättyä väsyn pois.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"]
Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D
[/quote]
Hyi hitto!
Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä.
[/quote]
Paitsi, että se on luonnollisin tapa synnyttää. Kaikki eläimetkin pyrkivät synnyttämään kontallaan.
[/quote]
En ole nähnyt ainoatakaan eläintä synnyttämässä kontallaan, vaikka olen eri eläimiä hoitanutkin. Aika vieraalta tuntuu konttausasento eläimen kannalta.
Huu, jotkut miehet ovat jopa avustaneet synnytyksessä vetämällä lapsen ulos ja ihan kotioloissa. Kuinka on mahdollista, että ovat tehneet lapsia senkin jälkeen?
Kannattaa myös muistaa, että synnytys on niin naiselle kuin mukana olevalle miehelle ainutlaatuinen tapahtuma. Itseäkin vähän epäilytti, mitä mies näkee ja alkaako sitä heikottaa, toisaalta taas olisi aika upeaa jos mies voisi nähdä lapsensa syntymän. Lopulta meni niin, etten nopeasti edenneen synnytyksen aikana todellakaan ehtinyt ajatella mitä näkyy ja kenelle. Huoneessa olivat vain mieheni ja yksi kätilö, jotka molemmat tukivat jaloistani ja tsemppasivat. Miehestä kaikki meni hienosti, ja lapsen syntymän todistaminen oli hänellekin ainutkertainen kokemus.
Synnytyskanava on sellaisessa kulmassa, että puoli-istuvassa asennossa joutuu ponnistamaan ylämäkeen. Lisäksi lantio ei pääse antamaan periksi niin paljon kuin se fysiologisesti voisi. Kontallaan ponnistaessa lantio antaa myöden, ja vauva tulee painovoiman suuntaan ulos. Leffoissa nähty ja edelleen käsittämättömän suosittu selällään tai puoli-istuva asento tietenkin on kätilölle paras ja ergonominen.......
Isänä on pakko kommentoida että traumaattisempaa kuin venyneen alapään näkeminen on:
1. äidin huuto "Ottakaa se pois, tappakaa se, mä en kestä"
2. napanuoran kiristyminen vauvan kaulan ympärille
3. lapsen sydänäänten katoaminen
4. hätäsektioon kuljettaminen kertomatta isälle mitä tapahtuu
5. yksin odottaminen tyhjässä, hiljaisessa synnytyshuoneessa joka on täynnä verta
Ja ylläoleva on totta yllättävän monessa synnytyksessä. Vähän perspektiiviä, ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:53"]Mun mies oli enemmän järkyttynyt siitä, mihin mittasuhteisiin römpsä venyi vesipäälapsen synnyttä kuin veren näkemisestä :(. Kysyi vielä kesken synnytyksen, että "ei kai tuo jää tuollaiseksi". Kätilö vain katsoi miestä silmät pyöreänä eikä sanonut mitään.
[/quote]
;D ;D ;D
Mun ystävä on kätilö ja sanoo, että hän ei anna miesten katsoa sinne alapäähän, että miesten tehtävä on siellä yläpäässä tukea vaimoa. Toisen ystävän mies traumatisoitui, kun näki liikaakin eikä halunnut seuraavaan synnytykseen mukaan. Miettisin myös, että lähetänkö miehen ponnistusvaiheessa pois, ainakin itselle siinä vaiheessa miehen tuki oli todella tärkeää. Se sanoi, että ponnista vaan, kohta se tulee, kun itse olin valmis lopettamaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 07:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"]
Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D
[/quote]
Hyi hitto!
Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä.
[/quote]
Paitsi, että se on luonnollisin tapa synnyttää. Kaikki eläimetkin pyrkivät synnyttämään kontallaan.
[/quote]
En ole nähnyt ainoatakaan eläintä synnyttämässä kontallaan, vaikka olen eri eläimiä hoitanutkin. Aika vieraalta tuntuu konttausasento eläimen kannalta.
[/quote]joo, siis toki eläimetkin synnyttävät puoli-istuvassa asennossa selällään! Just silleen, että ponnistavat sen poikasen luonnollisesti häntäluuta vasten, kuten ihmisenkin paras on. Ettäs tiedätte.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 06:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:48"]
Mä oon järkyttynyt joistain näistä kommenteista. Siis että nainen ei voi synnyttää kontillaan, kun mies-ressukan seksihalut menee?? Voi jee. Pitääkö naisen synnytyksessäkin vaan ajatella asiaa miehen seksielämän kannalta?? Jos mies on oikeasti traumatisoitumassa synnytyksessä, pysykööt poissa alapään puolelta tai koko salista. Mä en ole uhrannut ajatuskaan miehen seksihaluille synnärillä.
[/quote]
Synnyttäneen kannalta olisi varsin toivottua, että miehen seksihalut menee pariksi vuodeksi kunnes alapää on kunnossa ja on saanut levättyä väsyn pois.
[/quote]
Ei siinä nyt mene paria vuotta. Ei mene edes paria kuukautta
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 07:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"] Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D [/quote] Hyi hitto! Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä. [/quote] Paitsi, että se on luonnollisin tapa synnyttää. Kaikki eläimetkin pyrkivät synnyttämään kontallaan. [/quote] En ole nähnyt ainoatakaan eläintä synnyttämässä kontallaan, vaikka olen eri eläimiä hoitanutkin. Aika vieraalta tuntuu konttausasento eläimen kannalta. [/quote]joo, siis toki eläimetkin synnyttävät puoli-istuvassa asennossa selällään! Just silleen, että ponnistavat sen poikasen luonnollisesti häntäluuta vasten, kuten ihmisenkin paras on. Ettäs tiedätte.
[/quote]
Eläimet synnyttävät seisten
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 07:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"] Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D [/quote] Hyi hitto! Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä. [/quote] Paitsi, että se on luonnollisin tapa synnyttää. Kaikki eläimetkin pyrkivät synnyttämään kontallaan. [/quote] En ole nähnyt ainoatakaan eläintä synnyttämässä kontallaan, vaikka olen eri eläimiä hoitanutkin. Aika vieraalta tuntuu konttausasento eläimen kannalta. [/quote]joo, siis toki eläimetkin synnyttävät puoli-istuvassa asennossa selällään! Just silleen, että ponnistavat sen poikasen luonnollisesti häntäluuta vasten, kuten ihmisenkin paras on. Ettäs tiedätte.
[/quote]
Eläimet synnyttävät seisten
[/quote]Hups, olisko pitänyt olla joku sarkasmivaroitus, unohdin, että olenkin täällä palstalla enkä siellä toisella :D
Voin sanoa että kun se synnytys alkaa niin sulla on viimeisenä mielessä peitot ja se että näkyykö sun alapää.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:28"]Mäkin mietin kaikki kakkajuttuja ennen synnytystä, mutta täytyy myöntää, että niin kauan oli "siistiä", kun sitä ehti ajatella. Sitten lopussa oli kyllä niin sekaisin kaikesta, ettei olisi haitannut, vaikka olisi koko työpaikka seissyt vieressä tuijottamassa alapäätä.
Sitä paitsi mies on siellä pääpuolella, jos ei halua suoraan reikää tuijottaa. Älä stressaa ap! Oikeasti se tilanne on sellainen, että siinä ei häveliäisyys ole ensimmäisenä mielessä.
[/quote]
Haha. :D Mulla kans avautumis vaihe kesti niin kaun että siinä loppu vaiheessa oli tosiaan niin sekaisin niistä kivuista, että ei kiinnostanut ketä siellä huoneessa oli ja mihin ne katsoi, halusin vaan vauvan ulos. Tosin siitä lähdettiinkin sitten kiirelliseen sektioon.
Hyi hitto näitä "pillun" ja "munan" viljelijöitä. Onneksi en tunne livenä tuollaisia rääväsuita. en kyllä jaksaisi kuunnella.