Onko synnyttäjällä joku "peitto" alapäässä näkösuojana?
Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)
Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?
Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.
Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)
Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:13"]Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)
Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?
Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.
Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)
Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(
[/quote]
Joo. Maha.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:13"]
Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)
[/quote]
Minulla oli sellainen 6x10 metrin vihreä pressu. Sinne pressun alle ne kätilöt sitten tähyilivät taskulampulla huoneen toisesta päästä.-*
Kyllä siinä tuskissaan kun sitä lasta ulos ähistää, unohtuu kummasti kaikki häveliäisyys ja miesraukan herkkien silmien suojelu. Usko pois.
En kyllä voi pitää miehenä sellaista joka ei kestä nähdä oman lapsensa synnytystä. Ei tarvi nenää työntää ihan sinne itteensä mutta kyllä pitää kestää olla vaimon rinnalla, pitää kädestä ja olla tukena. Tai sitten kannattaa pistää piuhat poikki ja nyytit reppuun ja pysyä lapsettomana. Vaimo joutuu kestämään kovan rääkin, mies voivottelee että voi voi kun nyt näyttää vähän pahalta. Ehkäpä se synnytyksen näkeminen antaa vähän suhteellisuuden tajua, ei olla heti vinkumassa seksiä ja täyttä palvelua kotona. On kerrankin vuoro helliä vaimoa.
No niin, kauanhan tämä ketju asiallisena pysyikin. Sori, AP.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:26"]Hei ap. Jos et ole provo...
Niin nyt on korkea aika päästä eroon moisesta lapsellisesta kainostelusta.
...jos et muuten pysty edes sanomaan miehellesi ettet haluaisi häntä synnytykseen niin miten ylipäätään saatte puhuttua mistään .... miten kehtaatte seksiä harrastaa...
[/quote]
Mulla ihan samat mietteet! Mun joku provohan tän on _oltava_... Ei kukaan voi olla noin dille.
Kai se mies on sun värkin nähnyt. Ja jos ei oo niin nyt on aika näyttää sille.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:00"]
No niin, kauanhan tämä ketju asiallisena pysyikin. Sori, AP.
[/quote]
Ajattelin samaa. Mistä nuo ilkeilijät aina löytävät tiensä tänne kiroilemaan ja räyhäämään sekä moittimaan aloittajaa? Ihme, jos kukaan täältä uskaltaa enää mitään kysyä.
Kiinnostaa myös se, että mitä tuollainen rumasti kirjoittava ihminen siitä itselleen saa? Onko niin paha olla muusta syystä, että nuoren ensisynnyttäjän haukkuminen ja lyttääminen sekä maahanmuuttajien mollaus saa paremman olon aikaan?
Voi ap :) Kun se hetki on käsillä, et siinä ehdi mitään häveliäisyyksiä ajatella.
Minuakin vähän jännitti etukäteen (olin nuori ja lapsikin sai alkunsa vasta kahden kk:n seurustelun jälkeen), mutta kaikki meni aivan hvyin ja mieskin oli halukas seksiin taas heti, kun vain itsekin olin. Miesparka siivosi oksennuksiani synnärillä (liikaa ilokaasua) ja kuunteli tuskailujani, vieressä pysyi koko synnytyksen ajan, vaikken minä siitä kyllä paljoa muistakaan. '
Hyvin se menee, ja miehelläsikin on taatusti muutakin ajateltavaa, kuin veri ja se miltä alapääsi näyttää :)
Minä oon ajatellut että synnytyksessä mukana olo on tärkeää myös isälle. Että näkee miten se menee. Mun alapään se on nähny niin tarkkaan että ei oo mitään salattavaa eikä hävettävää. Mies on ollut mukana myös kun sain keskenmenon. Piti kädestä kun mua tutkittiin ja molemmat siinä itkettiin.
Olihan täällä kerran yksi keskustelu, kun yksi tuleva isä oli nähnyt synnytyksen ja sen seurauksena ei seksiä ollut vuoteen kun oli jotenkin traumatisoitunut näkemästään...sai kerrottua naiselle seksihalujen todellisen hiipumisen syyn vasta kuukausien kuluttua. Että kyllä näitä voi oikeasti tapahtua.
Tämä yksi ensisynnyttäjä kyseli, jääkö vauva synnytyksen jälkeen äidille. Kyllä jää. Vauva on sinun, ei sairaalan. Saat opastusta ja apua tarpeen mukaan. Saat myös hoitoa itsellesi. Voit nukkua vauvan kanssa. Heräät kyllä hoitamaan, synnytys tekee sellaista sinulle. Jos et saa levättyä, voi henkilökunta ottaa vauvan hoitoon.
jos on munan uskalatanut sinne tuikata niin pitaisi pystyä katsomaankin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:10"]
Olihan täällä kerran yksi keskustelu, kun yksi tuleva isä oli nähnyt synnytyksen ja sen seurauksena ei seksiä ollut vuoteen kun oli jotenkin traumatisoitunut näkemästään...sai kerrottua naiselle seksihalujen todellisen hiipumisen syyn vasta kuukausien kuluttua. Että kyllä näitä voi oikeasti tapahtua.
[/quote]
Siinä on parisuhde sitten muutoksen tarpeessa, pitää oppia puhumaan vaikeista ja noloistakin asioista. Tuskin tuo niin iso juttu on ettei siitä puhumalla yli pääse. Ja voihan nainen alapäänsä parannuttua näyttää miehelle että se on ihan kunnossa. En oikein usko että pelkkä synnytyksen näkeminen halut vie, on varmaan monen asian summa. Vauva-ajan väsymys, vanhemmaksi tuleminen, läheisyys tai sen puute..
Mä en ymmärrä miksi APtä pidetään nuorena tai pinnallisena sen takia, jos hän haluaa että mies ei näe sitä venynyttä alapäätä synnytyksen aikana. Onhan paskominenkin luonnollista ja kuukautiset, mutta en kyllä haluais, että mies silloinkaan mun jalkoväliin tuijottelis.
Kyllä mies on mun pillun nähny ja tosi tarkkaan, mutta kai mä nyt saan jo oman mielenrauhani vuoksi kieltää miestä sinne katsomasta, kun se on ihan miten sattuu levällään + mahd. revennyt? Ei siis olla sen suhteen mitenkään häveliäitä. Mutta en haluais kyllä minäkään välttämättä nähdä esimerkiksi todella tulehtunutta/kipeää penistä tms. Ja en kyllä ole ensimmäisenä pilluanikaan peilin kanssa katsomassa synnytyksen jälkeen. Tuskin siitä nyt ihan traumatusoituisin, mutta en kyllä olis ihan heti miehelle vehjettä parantumisen jälkeenkään esiin tuomassa, kun siitä sellainen "ikävännäköinen" kuva on päässä.
Mies tosiaan voi olla siinä pään lähettyvillä ja vaikka selkä naisen alapäähän päin, jos kurkkimista pelkää tai on pahempaa verikammoa. Ja minusta juurikin parempi, että se mies siinä keskittyy mun tuijottamiseen ja rauhoitteluun kuin siihen, miten se vauva loppupeleissä sieltä ulos tulee. Kyllä mun mies on synnytyksiä nähnyt videoilta yms yms, että ei se nyt mikään hurja salaisuus ole eikä mies ole pinnallinen pikkupoika, joka luulee että se lapsi sieltä ihan noin vaan ulos putkahtaa.
- Myös yksi tuleva ensisynnyttäjä
Mistä se mielikuva/luulo oikein tulee että synnytyksessä miehet vahtaava suoraan pilluun? Tai että niin pitäis tehdä?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:31"]
Nyt saat vähemmän raadollisen neuvon, joka on hyvä. Miehesi voi kääntää selkänsä jalkopäätäsi kohden ja katsoa sinun kasvoihin suunnattuna. Näin hän voi pitää sinua kädestä kiinni, rohkaista tms. Tai voi katsoa vaikka seinää siinä taustalla. Ei ole pakko katsoa synnytystä. On tärkeää, että etukäteen miettii, miten päin on ja mihin katsoo. Se tuo turvaa. Silmät voi oikeasti laittaa kiinni, jos meinaa nähdä pelottavaa verta tms. Ne voi avata ja katsoa sitten valkoista seinää ja rauhoittua.
[/quote]
Et ole tosissasi? Kuka mies suostuu tuollaiseen pelleilyyn? Minä ainakin antaisin kaksi vaihtoehtoa: joko tulen sinne ja teen mitä teen tai en tule edes sairaalaan vaan odotan kotona.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:19"]
Mistä se mielikuva/luulo oikein tulee että synnytyksessä miehet vahtaava suoraan pilluun? Tai että niin pitäis tehdä?
[/quote]
No miten sen lapsen syntymän sitten näkee, jos ei katso sinne? Eikö se lapsi sieltä p****sta tule?
t. mies, jonka vaimolla la joulukuussa
No yleensä se toimitus kuvataan HD-laatuiselle videolle jonka ylpeä isä voi sitten julkaista youtubessa sairaalaan koneelta suoraan.Myös DVD annetaan muukaan, kuuluu sairaalamaksun hintaan. Virka-aikana sairaalan it-tukihenkilö auttaa tarvittaessa vähän tumpelompia isukkeja.