Onko synnyttäjällä joku "peitto" alapäässä näkösuojana?
Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)
Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?
Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.
Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)
Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(
Kommentit (180)
mulla oli ainakin niin pitk se sairaalan vaate ett tuli sen verta eteen. ei ollu peittoa. ja mulla mies lhti huoneesta ponnistus vaiheessa kun teki pahaa..
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:18"]Eikö se sairaalavaate tms. kuitenkin jotain peitä? Semmoinen kaapu kuin leffoissa on.
[/quote]
Siinä kun tuskissasi pyörit, ei mikään pysy päällä.
Meillä kätilö pyysi miestä kannattelemaan jalkaani kun ensin piti kyljellään ponnistaa.
Siinä oli miehelle näkymät :D
Voi tulla jonkin verran kakkaa myös, haju sen sitten paljastaa :/
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:17"]
Siellä saa pyynnöstä vihreän liinan väliin. Myös sivusermit saa ettei isäkään näe. Voit myös pyytää hieman himmeämpää valoa.
[/quote]
Onkohan sairaalakohtaista? Me nimittäin pyysimme jotain suojaa koska mies kammoaa verta mutta kuulemma moisia ei ole. Onneksi mies kuitenkin pysyi tolpillaan ja piti katseensa tiukasti pois jalkopäästä.
Ei se sairaalakaapu mitään peitä. Ainakin itselläni se oli nostettu napaan asti.
Tuleeko kaikilla paskat synnyttäessä
Mulla se kaapu oli ainakin niin mutkalla ja rullalla ties missä, ettei varmasti mitään peittänyt. Niissä tuskissani en kyllä ehtinyt koko asiaa ajaytelemaankaan, vaikka ennakoon samaa mietin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:17"]
Siellä saa pyynnöstä vihreän liinan väliin. Myös sivusermit saa ettei isäkään näe. Voit myös pyytää hieman himmeämpää valoa.
[/quote]
Onkohan sairaalakohtaista? Me nimittäin pyysimme jotain suojaa koska mies kammoaa verta mutta kuulemma moisia ei ole. Onneksi mies kuitenkin pysyi tolpillaan ja piti katseensa tiukasti pois jalkopäästä.
Ei se sairaalakaapu mitään peitä. Ainakin itselläni se oli nostettu napaan asti.
[/quote]
Et sitten sarkasmia ymmärrä.
Luota muhun, kun synnytät, ei sulla tule enää siinä vaiheessa mieleenkään kuka näkee ja mitä. Voin lyödä vaikka satasestaa vetoa.
Niin ja jos kättärille menet synnyttämään, siellä pölähtää paikalle yhtäkkiä koululuokka opiskeijoita ja kätilö/lääkäri kysyy että saako nämä opiskelijatkin tunnustella vauvan päätä ja kohdunsuuta, se toimitus tuntuu inhottavalta, joten minä kyllä jyrkästi kieltäydyin, en tajua kuka suostuisi, kun ne oman kätilön pakolliset kopeloinnitkin on ällöjä.
5
Synnytyspeittohan on joo. Siellä alla otsalampun valossa häärää kätilö.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:23"]Synnytyspeittohan on joo. Siellä alla otsalampun valossa häärää kätilö.
[/quote]
Haahaa..
Juuri näin.
Käsittääkseni se elokuvissa näkemäsi vihreä vaate on edessa, jos tehdään keisarileikkaus, ei muulloin. Mutta käske miehesi pysyä pääpuolessa, niin ei näe värkkiäsi levällään. Miten nuoria te olette? Olettekohan te edes kypsiä vanhemmiksi, kun synnytys on noin häveliästä hommaa? Miten te saitte lapsen alulle?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:21"]
Tuleeko kaikilla paskat synnyttäessä
[/quote]
Ei tule. Jotkut käyttää tyhjennystä ennen synnytystä, ja mulla ainakin oli niin pitkä aika siitä että olin syönyt, niin oli kyllä jo ennen synnytystä tyhjentynyt itsestään. Eikä haissut ainakaan miltään.
Kyllä mua on molemmilla synnytyskerroilla jo etukäteen häirinnyt ajatus siitä että mieheni katselee vauvan syntymää - sinänsä ihanaa syntymän ihmettä - mutta siinä samalla valtavan kokoista avonaista veristä alapäätä josta pullahtaa kokonainen vauva... ei ole itsestäni kovin seksikäs ajatus ja jotenkin pelottaa että mies saa ikuiset traumat nähtyään pimpsani sellaisena ;) viime kerralla vielä pulahti kakkakin siihen pöydälle ponnistaessa, voi luoja, kesken ponnistusten hätäilin kovaan ääneen siitäkin kätilöille XD ettei mies vaan näkis... joo-o, hiukan on häveliästä mutta eipä me kotonakaan käydä vessassa toistemme nähden.
Olen pyytänyt miestä että pysyttelee vierelläni eikä turhia kurki liian läheltä ja ihan on hyvin noudattanut tätä. Viimeksi annoin luvan äkkiä katsoa, kun vauvan pää oli syntynyt :)
Pyytämättä ei ole mitään vihreitä liinoja annettu..
Rämemajava toimii kätevästi peittona, ei tarvii huolehtia että kriittisiä paikkoja näkyy.
AP tässä,
Siis ei voi olla totta! Asiallisia, kivoja vastauksia kaikki! KIITOS!
Olin varma, että tulee huutia ja provoa ja vaikka mitä. Olette ihania, ihan tulee tippa silmään. :)
En tiedä sitten miten nykyään on sellaisissa sairaaloissa joissa on maahanmuuttajia, mahtaako niiden takia olla jotain sermejä joiden takaa isi voi vähän kurkkia?
Kannattaa varmaan jutella miehen kanssa tuosta etukäteen. Sovitte ettei katsele sinne ja istuu siellä sun pääpuolessa. Joskus tietysti isää pyydetään pitämään jalkaa jos toinen kätilö ei ole heti hollilla ja apua tarvitaan. Sermit ja peitot ois vaan tiellä.
Hei ap. Jos et ole provo...
Niin nyt on korkea aika päästä eroon moisesta lapsellisesta kainostelusta.
...jos et muuten pysty edes sanomaan miehellesi ettet haluaisi häntä synnytykseen niin miten ylipäätään saatte puhuttua mistään .... miten kehtaatte seksiä harrastaa...
No ei siinä varsinaisesti ole, kaipa olet katsonut näitä ohjelmia erilaisia äitejä, teiniäitejä ja ties mitä äitejä. Mulla oli sairaalavaate päällä, ja tietysti peitto oli lämmittämässä ennen ponnistusvaihetta, mutta kyllä se roiti on siinä pahasti tiellä sitten kun se ponnistusvaihe tulee, ja lapsi tulee ihan oikeasti pihalle sieltä, eihän sen isän tarvi olla ollenkaan siellä peräpäässä, vaan istuu äidin pään vieressä ja pitää kädestä. Kai mieskin sen tajuaa että ei sieltä ihan puhdas vauva pihalle tule, ja jos sinne jalkoväliin katsoo siinä yhteydessä ei näky ole kaunis heti kun lapsi on sieltä pienestä reiästä tullut pihalle. Se synnytys on sellainen tapahtuma, että yleensä tuollaiset pikkuseikat unohtuu, kyse on elämästä ja kuolemasta, äiti vähintäänkin luulee kuolevansa, ja lapsi syntyy, riskaapelia touhuahan se oikeasti on kummallekin.