Onko synnyttäjällä joku "peitto" alapäässä näkösuojana?
Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)
Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?
Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.
Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)
Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:40"]
Mun mies halusi nähdä, kun vauva putkahti ulos. Otti selfien, jossa näkyi sen oma naama ja vauvan pää.
[/quote]
REPS :D Kiitos tästä :D
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:05"]
Sun kandee kyl puhua tosta asiasta neuvolassa ja sun miehellesi. Kyllä se tuki on tarpeen. Eikä siinä ehdi miett mikä näkyy. Mäkin kaikkiin kai. Mut tilanne on uuden elämän alku ja niitä on ollut aina.
Sä olet nyt miehes ja lapsen kanssa osa ketjua.
[/quote]
Onko lääkkeet otettu?
Minäkin mietin samaa, mutta kun tilanne oli päällä niin se unohtui kokonaan.
Kun lapsi oli syntynyt ja minua parsittiin kasaan, mies menikin sattumalta huoneen vastapäätä olevaan tuoliin istumaan vauvan kanssa. En edes ajatellut sitä tilanteessa mutta sieltä olikin siihen laajenneeseen, veriseen römpsään oikein hyvä näkymä. Ei mies traumatisoitunut, oli niin heltynyt uudesta tulokkaasta ettei mikään heikotus ollut mielessäkään vaikkei todellakaan kaunein näky ollut.:D
Mun mies oli enemmän järkyttynyt siitä, mihin mittasuhteisiin römpsä venyi vesipäälapsen synnyttä kuin veren näkemisestä :(. Kysyi vielä kesken synnytyksen, että "ei kai tuo jää tuollaiseksi". Kätilö vain katsoi miestä silmät pyöreänä eikä sanonut mitään.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:53"]
Mun mies oli enemmän järkyttynyt siitä, mihin mittasuhteisiin römpsä venyi vesipäälapsen synnyttä kuin veren näkemisestä :(. Kysyi vielä kesken synnytyksen, että "ei kai tuo jää tuollaiseksi". Kätilö vain katsoi miestä silmät pyöreänä eikä sanonut mitään.
[/quote]
Oletko vielä tuon miehen kanssa? Ja mistä alunalkaen löysit tuon järjen ja sivistyksen jättiläisen?
Ajetaanko karvat kokonaan pois synnytyksessä ja jos ajetaan, niin miksi? Ei kai ne ylimpänä olevat haittaa ketään? Missä vaiheessa synnytystä tuo tapahtuu? Onko isä silloin paikalla? Entä peräruiskeen laiton aikana?
En koe olevani häveliäs, mutta en haluaisi itsekään nähdä, jos miehelleni laitetaan peräruiske. Enkä kyllä kehtaa miehelle sanoa etukäteen, että sellainen laitetaan. Se varmaan pyörtyy.
Taysissa v 2009 (siis viimeisin synnytykseni) peräruiske laitettiin siinä vaiheessa kun tultiin sairaalaan ja kätilö tutki missä vaiheessa synnytys on (ennen mihinkään saliin siirtymistä). Mies odotti sen ajan käytävällä, siellä istui penkeillä muitakin miehiä. Kysyttiin, haluanko peräruiskeen, halusin ja sain olla sitten rauhassa, kävin yksin vessassa jne.
Karvoja ei ole leikattu ikinä, ei kummassakaan synnytyksessä.
174 jatkaa vielä, että en ottanut peräruisketta sen takia, että sitten ei ponnistaessa tulisi kakkaa, vaan sen takia, että ei tarttis sitten olla heti kipeän alapään kanssa pöntöllä pökälettä pukkaamassa. Ja otan kyllä tulevassakin synnytyksessä, ei se minusta ole mitenkään ikävä asia eikä laittoa edes huomannut. Mies ei varmaan edes tiedä että sain peräruiskeen, ei olla siitä koskaan juteltu :D
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:13"]
174 jatkaa vielä, että en ottanut peräruisketta sen takia, että sitten ei ponnistaessa tulisi kakkaa, vaan sen takia, että ei tarttis sitten olla heti kipeän alapään kanssa pöntöllä pökälettä pukkaamassa. Ja otan kyllä tulevassakin synnytyksessä, ei se minusta ole mitenkään ikävä asia eikä laittoa edes huomannut. Mies ei varmaan edes tiedä että sain peräruiskeen, ei olla siitä koskaan juteltu :D
[/quote]
Siis otitko vai etkö ottanut?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:09"]
[/quote]
minulla on leikattu aina, neljässä synnytyksessä. Ei ihan kaikkea kuitankaan pois, kiitorata jätettiin, mutta sitäkin saksittiin.
Miksi se äijä pitää sinne raahata, jso sit kuitenkin joutuu miettimään, että mitäs jos se kuulee kun pierasen tai näkee verisen pinpin?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:09"]
[/quote]
minulla on leikattu aina, neljässä synnytyksessä. Ei ihan kaikkea kuitankaan pois, kiitorata jätettiin, mutta sitäkin saksittiin.
[/quote]
No kas kun ei brassivahausta tai sokerointia tehty.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 10:06"]
Mä ilmoitin miehelle, että hänen on oltava yläpäässä ponnistusvaiheessa. En todellakaan halunnut hänen näkevän sitä vauvan ulostuloa eikä miehellä ollut mitään sitä vastaan. :D
[/quote]
Mun mies taas ihan omatoimisesti pysytteli siellä yläpäässä! Se sanoi, että halusi minimoida kaikki riskit pyörtymiseen. Suurella osalla miehiä veren näkeminen heikottaa, ja oma mieheni kuuluu tähän osaan. Hän toi mulle juotavaa, antoi happea ym.
Synnytys o nkieltämättä aika brutaali kokemus. Ei heikkohermoisille.
t. isä vm 2014
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:39"]Mun ystävä on kätilö ja sanoo, että hän ei anna miesten katsoa sinne alapäähän, että miesten tehtävä on siellä yläpäässä tukea vaimoa. Toisen ystävän mies traumatisoitui, kun näki liikaakin eikä halunnut seuraavaan synnytykseen mukaan. Miettisin myös, että lähetänkö miehen ponnistusvaiheessa pois, ainakin itselle siinä vaiheessa miehen tuki oli todella tärkeää. Se sanoi, että ponnista vaan, kohta se tulee, kun itse olin valmis lopettamaan.
[/quote] "Mies traumatisoitui"... Voi apua :D Onneksi minulla on MIES, eikä mikään heikkohermo. Ensimmäinen lapsemme nimittäin syntyi puolessa tunnissa ja olosuhteiden pakosta kylppärin lattialle, ambulanssi ei ihan ennättänyt paikalle. Mies otti vauvan vastaan ja oli muutenkin tukena, kun itse en pystynyt toimimaan. Ja tiedoksi vain, että parantumisen jälkeen seksiä on ollut useita kertoja viikossa ja pari lastakin on vielä saatu :) Suosittelen valitsemaan puolisot hyvin, se voi pelastaa sekä sinun että vauvan hengen. Olisi saattanut pahemminkin käydä, jos ukko olisi mennyt siinä vielä pyörtymään, kukas sitä sitten olisi soittanut lanssit, päättäny hoitajat sisään tai auttanut vauvan maailmaan? Muina kertoina ollaan onneksi päästy sairaalaan asti.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:53"]
[/quote]
Oletko vielä tuon miehen kanssa? Ja mistä alunalkaen löysit tuon järjen ja sivistyksen jättiläisen?
[/quote]
Joo, onpas tökerö äijä.
No miten synnytyksen saa videoitua, jos mies on siellä pää-päässä?! Haluamme ensimmäisen lapsemme syntymän videolle lasta itseään varten. Ajattelimme, että mies kuvaa, mutta näitä vastauksia luettuani tuli mieleen, että ehkä hän ei pystykään. En ole tullut edes ajatelleeksi siellä olevan mitään kakkaa. Minua se ei haittaa, mutta miehellä on erityisherkkä hajuaisti. :D
En ehkä haluaisi vierasta kuvaajaa, ainakaan miestä. Saakohan muuten toisen henkilön ottaa mukaan miehen lisäksi, siis kuvaajan? Pitääkö hänellä olla valmennus käytynä? Olisi noloa, jos hän siihen pyörtyisi.
Pitipä avata tämä ketju, menipä taas vaikeaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"]
Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D
[/quote]
Hyi hitto!
Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä.
[/quote]
Paitsi, että se on luonnollisin tapa synnyttää. Kaikki eläimetkin pyrkivät synnyttämään kontallaan.
[/quote]
Ei kai nyt sentään eläimet kontallaan synnytä?
[/quote]
Mielikuvalle *reps*
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:15"]
No miten synnytyksen saa videoitua, jos mies on siellä pää-päässä?! Haluamme ensimmäisen lapsemme syntymän videolle lasta itseään varten. Ajattelimme, että mies kuvaa, mutta näitä vastauksia luettuani tuli mieleen, että ehkä hän ei pystykään. En ole tullut edes ajatelleeksi siellä olevan mitään kakkaa. Minua se ei haittaa, mutta miehellä on erityisherkkä hajuaisti. :D
En ehkä haluaisi vierasta kuvaajaa, ainakaan miestä. Saakohan muuten toisen henkilön ottaa mukaan miehen lisäksi, siis kuvaajan? Pitääkö hänellä olla valmennus käytynä? Olisi noloa, jos hän siihen pyörtyisi.
Pitipä avata tämä ketju, menipä taas vaikeaksi.
[/quote]
Minulla on ollut synnytyksessä mukana kuvaaja, ihan miespuolinen kuvaajaystäväni. Hän oli itse isä, joten mitään valmennuksia ei kysytty. Lapsen isä oli myös paikalla, eli kaksi henkilöä minun lisäkseni. Kysyin etukäteen sairaalasta ja sanoivat, että jos on hyvin tilaa, voi tulla kaksikin "tukihenkilöä". En maininnut kuvaajan tehtävästä mitään, eikä siihen kukaan puuttunutkaan. Ja sama kai tuo on, kuka niitä kuvia ottaa, isä vai joku muu.
Sairaalan henkilökunta kyllä selvästi supisi keskenään, kun minulla oli kaksi miestä mukanani. :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:40"]
Mun mies halusi nähdä, kun vauva putkahti ulos. Otti selfien, jossa näkyi sen oma naama ja vauvan pää.
[/quote]
REPS :D Kiitos tästä! En saa mielikuvaa pois päästäni :D