Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko synnyttäjällä joku "peitto" alapäässä näkösuojana?

Vierailija
18.11.2014 |

Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)

Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä haluaisi häntä sille altistaa. Vertahan siinä kuitenkin tulee?

Jossain filmeissä olen nähnyt jonkun vihreän liinan/peiton synnyttäjän alapään suojana jotenkin telineessä, siis että kätilöllä on selkeä näkymä, mutta äiti ja isä eivät näe sinne. Onko Suomessa sellaista saatavilla vai ollaanko siinä sängyllä ihan nakkena? Ajatuskin puistattaa.

Ihan varmaan saan tästä lokaa niskaan, että "luonnollista" ja noin, mutta minä (ja mieheni) nyt vain olen tällainen nolostelija ja tykätään yksityisyydestä. Ja kyllä, käymme saunassa yhdessä jne, mutta se on minusta eri asia. Oikeastaan en haluaisi miestä sinne ollenkaan, mutta en kehtaa kieltääkään. Olen salaa toivonut, että lapsi syntyisi etuajassa ja mies olisi työmatkalla eikä ehtisi mukaan. Se on kuitenkin aika kaukaa haettua, mahdollisuus on liian pieni. :)

Olen varma, etten ole ainoa, jota asia vaivaa, mutta kukaan muu ei ole tainnut ennen asiasta avautua. Minunlaisiani on takuulla muitakin. Nykyisin vaan pitää pakolla olla niin reipas ja yhteisöllinen. :(

Kommentit (180)

Vierailija
21/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:45"]

Onpas outoja jotkut vastaukset tässä ketjussa...Onko tuo kontillaan ponnistamisen vastustaminen provoilua? Eikö nyt jokainen ponnista sellaisessa asennossa, missä ponnistaminen tuntuu parhaalta, vai ajattelevatko jotkut ihan oikeasti, että pitää ponnistaa jossain tietyssä asennossa, ettei vaikuttaisi tietynlaiselta ihmiseltä? Sanokaa mulle, että tämä ei oo totta!

[/quote]

Miten niin tietynlaiselta? Se nyt vaan näyttää ihan kauhealta eikä varmaan synnyttämisen kannaltakaan ole paras mahdollinen asento työntää vauvaa tavallaan taaksepäin. Luulisi pahojen peräpukamien olevan varma seuraus tuosta.

Vierailija
22/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:25"]

Onpas outoja jotkut vastaukset tässä ketjussa...Onko tuo kontillaan ponnistamisen vastustaminen provoilua? Eikö nyt jokainen ponnista sellaisessa asennossa, missä ponnistaminen tuntuu parhaalta, vai ajattelevatko jotkut ihan oikeasti, että pitää ponnistaa jossain tietyssä asennossa, ettei vaikuttaisi tietynlaiselta ihmiseltä? Sanokaa mulle, että tämä ei oo totta!

[/quote]

Miten niin tietynlaiselta? Se nyt vaan näyttää ihan kauhealta eikä varmaan synnyttämisen kannaltakaan ole paras mahdollinen asento työntää vauvaa tavallaan taaksepäin. Luulisi pahojen peräpukamien olevan varma seuraus tuosta.

[/quote]

Pitääkö synnyttäessä miettiä, miltä näyttää? Kyllä se konttausasento on yksi tavallisista ponnostusasennoista, joten ehkä hieman turhaa spekulaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä miestä tarvitse ottaa sinne saliin!!! Olen kolmen lapsen äiti, esikon synnytyksessä mies oli mukana, mutta kyllä ne kaksi muuta tulivat ulos ilman ukon kauhistelua. Synnyttäminen on naisen homma, jos mies on niin "herkkä"että kauhistuu tms, niin SEN EI TARVITSE OLLA SIELLÄ.

Vierailija
24/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdit ponnistusvaiheessa miettiä kuka näkee mitäkin ja keskittyä siihen miltä näytät niin onnittelen, sulla on todella helppo ja suht kivuton synnytys!

Vierailija
25/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:27"]

[/quote]

[/quote]

Pitääkö synnyttäessä miettiä, miltä näyttää? Kyllä se konttausasento on yksi tavallisista ponnostusasennoista, joten ehkä hieman turhaa spekulaatiota.

[/quote]

Tavallisista? Gallup: yläpeukku kaikki kontallaan synnyttäneet, alapeukku niiltä, ketkä eivät ole.

Vierailija
26/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:13"]

Siis tyhmä/nolo kysymys varmaan. Siksi en ole kehdannut neuvolassa kysyä, mutta av ei koskaan petä! :)

Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä

Minusta voit hyvin toivoa tätä esim. synnytystoivelistassa tai kätilölle sanomalla ja kyllä minä arvioisin että toive soitaisiin hyvin toteuttaakin.

[/quote]

Olen synnyttänyt kolmesti, enkä ole koskaan kuullutkaan "synnytystoivelistasta".

[/quote]

Kätilöopistoa varten ainakin täytettiin sellainen lomake jossa kysyttiin näkemykset ja toiveet aiemmista synnytyksistä, kivunlievityksestä ja muusta. Ja jos ei sellaista lomaketta ole valmiina niin voihan sellaisen paperin etukäteen tehdä ja lykätä kätilölle käteen kun homma alkaa.

Vierailija
27/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tavallisista? Gallup: yläpeukku kaikki kontallaan synnyttäneet, alapeukku niiltä, ketkä eivät ole.

[/quote]

Mä oon kokeillut molemmissa synnytyksissä suunnilleen kaikkia mahdollisia ponnistusasentoja (2 x avonainen tarjonta ja pitkittyneen ponnistusvaiheet), mitä nappia mä painan?

Vierailija
28/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:26"]

En tiedä sitten miten nykyään on sellaisissa sairaaloissa joissa on maahanmuuttajia, mahtaako niiden takia olla jotain sermejä joiden takaa isi voi vähän kurkkia?

[/quote]

Hei haloo, mikähän on se maahanmuuttajaryhmä, jonka kulttuuri/uskonto kieltää miestä näkemästä omaa vaimoaan alasti? Saa ne sen lapsen panna alullekin, eiköhän ne paikat jo siinä vaiheessa tuu tutuiksi.

[/quote]

Tuskin on miehet heillä synnytyksessä mukana. Ehkä joku naispuolinen tukihenkilö, äiti, anoppi, sisko..

[/quote]

Hmm, siis kaikki maahanmuuttajat kuuluu sun mielestä johonkin tiettyyn, yhtenäiseen ryhmään (riippumatta siitä, mistä maasta tulevat?), ja suomalaiset on maailman ainoita ihmisiä, joilla isä on mukana synnytyksessä? En nyt tajua.

Jos puhut muslimeista, mikä ei tietenkään ole maahanmuuttajan synonyymi, niin ei heillä ole mitään estettä sille, että isä osallistuu synnytykseen. Ainakaan mun tietämille muslimeille. Ei se Islam yhäkään kiellä miestä näkemästä omaa vaimoa alasti, tai vaimoa näyttäytymästä alasti omalle miehelle.

[/quote]

Mistäpä sen tietää mitä sääntöjä milläkin kulttuurilla on? Jo pelkästään mustalaiset jotka ovat täällä asuneet jo 500 vuotta ovat kulttuuriltaan hyvinkin paljon erilaisia, eli tiettyjä sääntöjä mitä meillä ei ole, jos ei saa esimerkiksi sen horittoman ison hameen helma osua johonkin, ruokakassia ei saa laskea lattialle kaupasta tullessa, lapsen tutti pitäisi aina vaihtaa uuteen kun putoaa lattialle, nuorempi nainen ei saa asua vanhemman naisen yläpuolella kerrostalossa... Jossain kulttuurissa on loukkaus näyttää jalkapohjansa toiselle ihmiselle ja toisella kädellä syödään ja toiselle pyyhitään takapuoli... onhan näitä.

[/quote]

Joo, tottakai monissa kulttuureissa on meille vieraita tapoja, tai meille normaalit tavat on paheksuttuja tai kiellettyjä. Mutta ei kai se oletus voi olla, että kaikki maahanmuuttajat kuuluu johonkin tuollaiseen yhtenäiseen, meistä erilaiseen kulttuuriryhmään.

Ja jos oikein oletin, että ihmiset enimmäkseen ajattelee muslimeita näissä maahanmuuttojutuissa, niin onhan se aika hassu käsitys, että muslimien tiukat säännöt sukupuolten erottelusta jotenkin koskisi aviopuolisoja keskenään.

Vierailija
29/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"]

Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D

[/quote]

Hyi hitto!

Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä.

[/quote]

Paitsi, että se on luonnollisin tapa synnyttää. Kaikki eläimetkin pyrkivät synnyttämään kontallaan.

[/quote]

No eikä ole, vaan luonnollisin tapa synnyttää on siinä asennossa, missä itsessä tuntuu parhaalta ja helpoimmalta. Mulla se sattuu olemaan sellainen puolimakaava/puoli-istuva asento, joillakin kyykky tai synnytysjakkaralla olo ja joillakin kontillaan olo.

Muut eläimet myös yleensä kulkee neljällä raajalla toisin kuin ihminen, mikä voi kanssa vaikuttaa optimaaliseen synnytysasentoon.

Vierailija
30/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:14"]

Olen siis tuleva ensisynnyttäjä ja mies aikoo tulla mukaan synnytykseen. En tiedä miksi, mutta minua jotenkin hämmentää se, että mies näkee avonaisen jalkovälini synnytyksessä. Hän pelkää lisäksi veren näkemistä enkä

Minusta voit hyvin toivoa tätä esim. synnytystoivelistassa tai kätilölle sanomalla ja kyllä minä arvioisin että toive soitaisiin hyvin toteuttaakin.

[/quote]

Olen synnyttänyt kolmesti, enkä ole koskaan kuullutkaan "synnytystoivelistasta".

[/quote]

Kätilöopistoa varten ainakin täytettiin sellainen lomake jossa kysyttiin näkemykset ja toiveet aiemmista synnytyksistä, kivunlievityksestä ja muusta. Ja jos ei sellaista lomaketta ole valmiina niin voihan sellaisen paperin etukäteen tehdä ja lykätä kätilölle käteen kun homma alkaa.

[/quote]

Ei tulisi mieleenkään alkaa jotain vaatimuspaperia heiluttelemaan synnyttämään mennessä. Aivan varmasti seurauksena olisi pelkkää kettuilua hienohelmalle.

Vierailija
31/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:19"]

Mistä se mielikuva/luulo oikein tulee että synnytyksessä miehet vahtaava suoraan pilluun? Tai että niin pitäis tehdä?

[/quote]

No miten sen lapsen syntymän sitten näkee, jos ei katso sinne? Eikö se lapsi sieltä p****sta tule?

t. mies, jonka vaimolla la joulukuussa

[/quote]

Kyllä sen näkee vaikka istuis toolissa vaimon rinnalla. Vauva pullahtaa sängylle josta kätilö sen nostaa äidille. Eihän äitikään näe sitä muuta kuin mahansa takaa. Toki jos haluaa, niin voi katsoa vaikka sentin päästä, mutta jos se heikottaa ja vie seksihalut niin ei todellakaan ole pakko. 

[/quote]

No haloo, ei sitä mahaa enää ole näkökenttää peittämässä, kun se vauva on jo tullut pois sieltä.

[/quote]

No haloo, eihän se maha samantien kutistu? Jäähän sinne edelleen laajennut kohtu ja istukka, ehkä muutama raskauskilokin ;)

[/quote]

Siis eikö maha häviäkään synnytyksen jäälkeen? Kuinka kauan sen häviämisessä menee? Kysyy mies. Ilmankos kaikki nuoret äidit ovat niin turpeita, olen luullut niiden olevan lihavia.

Vierailija
32/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"]

Mä olin kyllä ihan nakupellenä viime synnytyksessä. Avautumisvaihe kesti piiiiitkään ja olin sen suihkussa ja ammeessa pitkälti, sitten ponnistamisen tarve yllätti niin nopsasti, etten ennättänyt mitään kaapua vetäistä päälleni siinä, hyvä että sängylle pääsin. Pääpuolessa se mies silti oli kun kontillani ponnistin, ei se "mitään nähnyt". Eikä mulla ole koskaan kakkaa tullut, synnytyksen alkuvaiheessa se luonto on asian mun kohdalla hoitanut hyvin, aina on alkanut suppareiden jälkeen paskaa tulla kun aisaa ja sen jälkeen ei mitään :D

[/quote]

Hyi hitto!

Konttausasennossa synnyttäminen on takuulla hirveimmän näköistä ikinä! Sitä en haluaisi kenenkään näkevän, viimeiseksi mieheni! Sitä asentoa varmaan suosivat vaan kaikki ituhippi-feministit, jotka haluavatkin näyttää niin kärsiviltä, niin kärsiviltä. Ja haluavat, että ukko ei ikinä enää haluaisi seksiä.
[/quote]Hahhah :D Minä synnytän juri siinä asennossa kun hyvältä tuntuu, eipä paljon kiinnosta miltä se muista näyttää, tai leimaako se kätilö minut ituhippifeministiksi ;) Ei siinä paljon asentoja enää vaihdeltu, kun kerran sinne pöydälle oli könynnyt. Mutta kyllä sinä sitten opit kun kerran pääset synnyttämääb :D

Vierailija
33/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä se nykään niin että alapää on synnytys salissa ja yläpää juhlahuoneistossa. Reikä vaan seinässä mistä pää työnnetään juhlahuoneistoon. Juhlahuoneistossa mies voi sit rauhassa ottaa vastaan mummot ja ukit jotka tulee katsomaan ponnistelua. Siinä voi sit twiittailla ja ottaa selfiet ilman että koko haara paistaa.

Vierailija
34/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon järkyttynyt joistain näistä kommenteista. Siis että nainen ei voi synnyttää kontillaan, kun mies-ressukan seksihalut menee??

Voi jee. Pitääkö naisen synnytyksessäkin vaan ajatella asiaa miehen seksielämän kannalta??

Jos mies on oikeasti traumatisoitumassa synnytyksessä, pysykööt poissa alapään puolelta tai koko salista. Mä en ole uhrannut ajatuskaan miehen seksihaluille synnärillä.

Vierailija
35/180 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei tulisi mieleenkään alkaa jotain vaatimuspaperia heiluttelemaan synnyttämään mennessä. Aivan varmasti seurauksena olisi pelkkää kettuilua hienohelmalle.

[/quote]

...tai sitten ei. Esim. pelkopolilla tehdään oikein synnytyssuunnitelma (juuri tuollainen hienohelmapaperi siis). Pelkopolin kätilöt korostivat muuten sitä, että on hyvä, jos äidit miettivät valmiiksi synnytysasioita.

Vierailija
36/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote

Eihän se nyt vaatimuspaperi ole, hyvänen aika. Eikä minulle ainakaan kukaan kettuillut, ihan itse sen paperin esittelykierroksen kätilöt ennen synnytystä kaikille tuleville äideille jakoivat. Mutta jos itse meinaat pitää suusi kiinni koko toimituksen ajan, niin siitä vaan. Älä nyt ainakaan kivunlievitystä tai juomista mene kätilöltä pyytämään, äläkä kerro että jännittää. Äläkä varsinkaan pyydä päästä vessaan. Sinullehan voidaan kettuilla, jos tällaisia toiveita esität kesken synnytyksen :D

Vierailija
37/180 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:48"]

Mä oon järkyttynyt joistain näistä kommenteista. Siis että nainen ei voi synnyttää kontillaan, kun mies-ressukan seksihalut menee?? Voi jee. Pitääkö naisen synnytyksessäkin vaan ajatella asiaa miehen seksielämän kannalta?? Jos mies on oikeasti traumatisoitumassa synnytyksessä, pysykööt poissa alapään puolelta tai koko salista. Mä en ole uhrannut ajatuskaan miehen seksihaluille synnärillä.

[/quote]

Lassukoiden mukaanhan ne miesten halut menee joka tapauksessa synnytyksen jälkeen, koska nainen menee raskaudesta ja synnytyksestä lopullisesti pilalle, kuten nämä tämän palstan pojat on kirjoitelleet. 

Vierailija
38/180 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:39"]Mun ystävä on kätilö ja sanoo, että hän ei anna miesten katsoa sinne alapäähän, että miesten tehtävä on siellä yläpäässä tukea vaimoa. Toisen ystävän mies traumatisoitui, kun näki liikaakin eikä halunnut seuraavaan synnytykseen mukaan. Miettisin myös, että lähetänkö miehen ponnistusvaiheessa pois, ainakin itselle siinä vaiheessa miehen tuki oli todella tärkeää. Se sanoi, että ponnista vaan, kohta se tulee, kun itse olin valmis lopettamaan. [/quote] "Mies traumatisoitui"... Voi apua :D Onneksi minulla on MIES, eikä mikään heikkohermo. Ensimmäinen lapsemme nimittäin syntyi puolessa tunnissa ja olosuhteiden pakosta kylppärin lattialle, ambulanssi ei ihan ennättänyt paikalle. Mies otti vauvan vastaan ja oli muutenkin tukena, kun itse en pystynyt toimimaan. Ja tiedoksi vain, että parantumisen jälkeen seksiä on ollut useita kertoja viikossa ja pari lastakin on vielä saatu :) Suosittelen valitsemaan puolisot hyvin, se voi pelastaa sekä sinun että vauvan hengen. Olisi saattanut pahemminkin käydä, jos ukko olisi mennyt siinä vielä pyörtymään, kukas sitä sitten olisi soittanut lanssit, päättäny hoitajat sisään tai auttanut vauvan maailmaan? Muina kertoina ollaan onneksi päästy sairaalaan asti.

[/quote]

Isän rooli on täysin eri omassa kylpyhuoneessa verrattuna sairaalan synnytyssaliin. Kotona ilman ammattitaitoista apua on pakko toimia, kuten jokainen terve ihminen toimii hätätilanteessa.

Mutta ihan off topic tuli mieleen, että miksi synnytit kylppärissä etkä esim. sängyssä? Makasitko siis kylmällä kaakelilattialla?

Vierailija
39/180 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kandee kyl puhua tosta asiasta neuvolassa ja sun miehellesi. Kyllä se tuki on tarpeen. Eikä siinä ehdi miett mikä näkyy. Mäkin kaikkiin kai. Mut tilanne on uuden elämän alku ja niitä on ollut aina.

Sä olet nyt miehes ja lapsen kanssa osa ketjua.

Vierailija
40/180 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:39"]Mun ystävä on kätilö ja sanoo, että hän ei anna miesten katsoa sinne alapäähän, että miesten tehtävä on siellä yläpäässä tukea vaimoa. Toisen ystävän mies traumatisoitui, kun näki liikaakin eikä halunnut seuraavaan synnytykseen mukaan. Miettisin myös, että lähetänkö miehen ponnistusvaiheessa pois, ainakin itselle siinä vaiheessa miehen tuki oli todella tärkeää. Se sanoi, että ponnista vaan, kohta se tulee, kun itse olin valmis lopettamaan. [/quote] "Mies traumatisoitui"... Voi apua :D Onneksi minulla on MIES, eikä mikään heikkohermo. Ensimmäinen lapsemme nimittäin syntyi puolessa tunnissa ja olosuhteiden pakosta kylppärin lattialle, ambulanssi ei ihan ennättänyt paikalle. Mies otti vauvan vastaan ja oli muutenkin tukena, kun itse en pystynyt toimimaan. Ja tiedoksi vain, että parantumisen jälkeen seksiä on ollut useita kertoja viikossa ja pari lastakin on vielä saatu :) Suosittelen valitsemaan puolisot hyvin, se voi pelastaa sekä sinun että vauvan hengen. Olisi saattanut pahemminkin käydä, jos ukko olisi mennyt siinä vielä pyörtymään, kukas sitä sitten olisi soittanut lanssit, päättäny hoitajat sisään tai auttanut vauvan maailmaan? Muina kertoina ollaan onneksi päästy sairaalaan asti.

[/quote]

Isän rooli on täysin eri omassa kylpyhuoneessa verrattuna sairaalan synnytyssaliin. Kotona ilman ammattitaitoista apua on pakko toimia, kuten jokainen terve ihminen toimii hätätilanteessa.

Mutta ihan off topic tuli mieleen, että miksi synnytit kylppärissä etkä esim. sängyssä? Makasitko siis kylmällä kaakelilattialla?
[/quote]Suihkussa kyykkiessä tuntui olo ihan hiukan mukavammalta kipeissä supistuksissa, kuin sängyllä ja sieltä ei niin vaan sitten juostukaan sänkyyn... ja meillä on kyllä kylppärissä ihan normaali lattialämmitys, harvemmin sellainen kylmä on :) ja pyyhkeitä kiskottiin äkkiä kaapista alle.

Eikä tuo sairaalassakaan ole pahoinvoinut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan