Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raamattu

Vierailija
27.09.2021 |

Olen jokin aikaa sitten iltaisin aloittanut raamatun lukemisen, kannesta kanteen. Nyt olen ehtinyt puoleen väliin, saa nähdä, olenko kääntänyt viimeisen sivun jouluun mennessä, sehän olisi oiva päätepysäkki.

Kommentit (580)

Vierailija
521/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioimme hyviä uutisia eri paikkoihin. Että ikuista helvettiä ei ole olemassa. Että se oppi  on luotu ihmisten hallitsemiseksi.

Vierailija
522/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. vuosisadalla Kristuksen jälkeen, Bysantin keisari Justinianuksen aikana ihmiskunta oli vankina väärän käsityksen vallassa elämän ja kuoleman todellisuudesta 1 400 vuoden ajan. Sitä edeltävinä sukupolvina jälleensyntyminen oli kristillisessä kirkossa vielä kiistaton tosiasia.

Uskonnollisten kiistojen aikana jälleensyntyminen ei ollut kertaakaan keskustelun aiheena. Sitä pidettiin perusdogmana, jota vuoden 451 konsiili jopa vahvisti. Kuka olisi silloin voinut kuvitella, että kristillinen teologia muuttuisi niin olennaisesti, kun Justinianus nousi Itä-Rooman valtakunnan valtaistuimelle vuonna 527, ja millaisia syvällisiä seurauksia seuraavat vuosisadat sen seurauksena saisivat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten odotettua, kristityt poistivat uuden keskusteluketjun, joten jatkamme toisessa ketjussa ja eri palstoilla, koska ehkä jotkut palstat säilyvät. Siksi kopioimme hyviä uutisia eri paikkoihin. Että ikuista helvettiä ei ole olemassa. Että dogmia on luotu ihmisten hallitsemiseksi.

Luulevatko kristityt, että poistamalla ketjut tieto ei leviä?

Ravisteleva tietokirja romuttaa käsityksemme Raamatun muuttumattomuudesta

https://www.sttinfo.fi/tiedote/ravisteleva-tietokirja-romuttaa-kasitykse...

Miten pyhinä pidettyjä tekstejä on historian saatossa muokkailtu? Miten käsitykset jumalista ja ihmisyydestä ovat ajan saatossa muuttuneet? Kuka saa päättää, mikä teksti on pyhä ja mitä siinä lukee?

Riittää, että tiedän, ettei kaikki ole totta. Minun ei tarvitse edes tietää mitään yksityiskohtia.

Vierailija
524/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyi lukea kotitaloustunnilla raamattu- olin pahantuulisena laittanut reseptiksi "uunissa paistettu jeesus"- johon nokkela ope toi mulle raamatun ja sanoi että etsit sitten ohjeen siitä! Eipä auttanut kuin alkaa lukemaan.

Vierailija
525/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on 100% totta.

Vierailija
526/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ville Mäkipelto on psykologi, teologian tohtori, joka on tutkinut muutoksia Raamatun tekstihistoriassa. Hänen suosittua YouTube-kanavaansa historiasta, ihmismielestä ja kulttuurista seuraa 162 000 tilaajaa. Paavo Huotari tekee väitöskirjaa Helsingin yliopistossa varhaisimmista raamatunkäännöksistä. Evankelis-luterilaisen kirkon pappina hän haluaa haastaa uskonnollisia yhteisöjä pohtimaan pyhien tekstien moninaisuutta.

– Se, että tekstit nähtiin arvokkaina, on osaltaan aiheuttanut muutokset. Silloin ajateltiin, että tekstejä voidaan tulkita ajankohtaisesti kulloisellekin sukupolvelle muokkaamalla itse tekstiä. Ajatus muuttumattomasta tekstistä heräsi vasta myöhemmin, Mäkipelto sanoo.

– Sekin vaikuttaa, missä tekstin arvovallan ajatellaan olevan: onko se tekstissä itsessään vai sitä tulkitsevassa yhteisössä?

Tekstien tulkinta jatkuu yhä. Raamatun kirjoituksia luetaan mitä erilaisimmissa yhteyksissä. Se antaa merkitystä myös Mäkipellon tutkimustyölle.

– Minusta on tärkeää tuoda esiin pyhien kirjoitusten inhimillinen historia. Se tuo nöyryyttä tekstien tulkintaan.

Vierailija
527/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ville Mäkipelto on psykologi, teologian tohtori, joka on tutkinut muutoksia Raamatun tekstihistoriassa. Hänen suosittua YouTube-kanavaansa historiasta, ihmismielestä ja kulttuurista seuraa 162 000 tilaajaa. Paavo Huotari tekee väitöskirjaa Helsingin yliopistossa varhaisimmista raamatunkäännöksistä. Evankelis-luterilaisen kirkon pappina hän haluaa haastaa uskonnollisia yhteisöjä pohtimaan pyhien tekstien moninaisuutta.

– Se, että tekstit nähtiin arvokkaina, on osaltaan aiheuttanut muutokset. Silloin ajateltiin, että tekstejä voidaan tulkita ajankohtaisesti kulloisellekin sukupolvelle muokkaamalla itse tekstiä. Ajatus muuttumattomasta tekstistä heräsi vasta myöhemmin, Mäkipelto sanoo.

– Sekin vaikuttaa, missä tekstin arvovallan ajatellaan olevan: onko se tekstissä itsessään vai sitä tulkitsevassa yhteisössä?

Tekstien tulkinta jatkuu yhä. Raamatun kirjoituksia luetaan mitä erilaisimmissa yhteyksissä. Se antaa merkitystä myös Mäkipellon tutkimustyölle.

– Minusta on tärkeää tuoda esiin pyhien kirjoitusten inhimillinen historia. Se tuo nöyryyttä tekstien tulkintaan.

Mäkipellolta kysyttiin Ylen ohjelmassa, mikä on suurin virheellinen uskomus koskien  Raamatun historiaa.

Mäkipellon mukaan varsin yleinen virheellinen käsitys on, että Raamatussa olisi ollut jälleensyntymisoppi, mutta että se olisi myöhemmin poistettu sieltä. Mäkipellon mukaan Raamatussa ei ole koskaan ollut jälleensyntymisoppia.

tjeu

https://areena.yle.fi/podcastit/1-64968660

Vierailija
528/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää älämölöä tuolta yhdeltä.  

Arvostettu teologian professori heikki Räisänen kirjoitti aiheesta ja kumosi väitteet, joiden mukaan alkukristityt olisivat uskoneet jälleensyntymisoppiin ja että Raamatussa olisi ollut jälleensyntymisoppi, joka sittemmin olisi poistettu sieltä.

Lukekaan Räisäsen kirjoja, jos aihe kiinnostaa.

Räisänen oli vuosina 1975–2006 Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan Uuden testamentin eksegetiikan professori. Teologian tohtori Räisänen toimi Suomen Akatemian tutkijaprofessorina 1984–1994 ja akatemiaprofessorina 2001–2006.

Räisänen oli yksi kansainvälisesti arvostetuimmista suomalaisista Uuden testamentin tutkijoista. 

Räisänen toimi vierailevana tutkijana Harvardissa, Cambridgessä ja Tübingenissä, hän oli Edinburghin yliopiston (1990) ja Uppsalan yliopiston (2002) kunniatohtori, hän sai Suomen kulttuurirahaston tunnustuspalkinnon 2005 ja Ruotsin tiedeakatemian Gad Rausing -palkinnon 2006, ja hänen omasta tuotannostaan on tehty ainakin kaksi ulkomaista väitöskirjaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Heikki_R%C3%A4is%C3%A4nen

Vierailija
529/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6. vuosisadalla Kristuksen jälkeen, Bysantin keisari Justinianuksen aikana ihmiskunta oli vankina väärän käsityksen vallassa elämän ja kuoleman todellisuudesta 1 400 vuoden ajan. Sitä edeltävinä sukupolvina jälleensyntyminen oli kristillisessä kirkossa vielä kiistaton tosiasia.

Uskonnollisten kiistojen aikana jälleensyntyminen ei ollut kertaakaan keskustelun aiheena. Sitä pidettiin perusdogmana, jota vuoden 451 konsiili jopa vahvisti. Kuka olisi silloin voinut kuvitella, että kristillinen teologia muuttuisi niin olennaisesti, kun Justinianus nousi Itä-Rooman valtakunnan valtaistuimelle vuonna 527, ja millaisia syvällisiä seurauksia seuraavat vuosisadat sen seurauksena saisivat?

Sinä levität disinformaatiota.

T¨ämä kirjoittaja eli Steven J. Rosen ei ole tiedemies. Hän ei ole opiskellut missään yliopistossa. Hän ei tiedä kirkkohistoriasta mitään eikä  alkuseurakintalaisten uskosta yhtään mitään,  hän ei eksegeetikko, joten hän ei tiedä, miten Raamatun kaanon on muodostunut eli mitä tektejä siihen on kuulunut tai ei. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Steven_J._Rosen

http://www.sjrosen.com/

Onko sinulla mitään tieteellistä näyttöä väitteesi tueksi??

Miten olisi sittaatti joltakin tutkijankoulutuksen saaneelta kirkkohistorioitsijalta tai eksegeetikolta, jonka erikoistumisalaan kuuluu juuri kirkkohistoria ja eksegetiikka,  joka olisi todennut jotakin tällaista?

- Niin, ei ole.

Vierailija
530/580 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot nykyisessä muodossaan menettäisivät perustansa, jos reinkarnaatio olisi tiedossa. Mitä ei kaikkea tehdä, jotta ihmisiä voitaisiin hallita. Ja mikä olisikaan parempi keino hallita kuin oppi ikuisesta helvetistä.

Teologit kiistavätä tämän sinun väitteesi. Esim:

Laajalle levinnyt käsitys on, että Origenes on ollut jälleensyntymisopin kannattaja. Tähän näkemyksen liittyy keskeisesti väite, jonka mukaan jälleensyntymisoppi poistettiin kristinuskosta (Raamatusta) Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 553.

Väite perustuu sekaannukseen. 

https://kirkonkello.fi/jalleensyntymisoppi-ja-kristinusko/

Onko Raamattua sensuroitu? Onko sieltä poistettu jälleensyntymisoppi ja Jeesuksen ja Magdalan Marian seksikohtaukset? Sitkeästi elävien huhujen mukaan näin olisi tapahtunut.

Väitteet siitä, että alkuperäistä Raamattua olisi tarkoitushakuisesti peukaloitu, perustuvat väärään käsitykseen, 

https://www.facebook.com/kirkkosuomessa/photos/a.291724207531345/445223392181425/?type=3

Vierailija
531/580 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Weird" Al Yankovic - Amish Paradise (Parody of "Gangsta's Paradise")

Vierailija
532/580 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daniel 6

1 Daarejaves näki hyväksi asettaa valtakuntaansa sata kaksikymmentä satraappia, että heitä olisi kaikkialla valtakunnassa.

2 Ja heitä ylempänä oli kolme valtaherraa, joista Daniel oli yksi. Heille tuli satraappien tehdä tili, ettei kuningas kärsisi vahinkoa.

3 Mutta Daniel oli etevämpi muita valtaherroja sekä satraappeja, sillä hänessä oli erinomainen henki; ja kuningas aikoi asettaa hänet koko valtakunnan päämieheksi.

4 Silloin toiset valtaherrat sekä satraapit etsivät Danielia vastaan syytä valtakunnan hallinnossa. Mutta he eivät voineet löytää mitään syytä eikä rikkomusta, sillä hän oli uskollinen, eikä hänestä laiminlyöntiä eikä rikkomusta löydetty.

5 Silloin nämä miehet sanoivat: "Me emme löydä tuossa Danielissa mitään syytä-ellemme löydä sitä hänen jumalanpalveluksessaan".

6 Senjälkeen nämä valtaherrat ja satraapit riensivät kiiruusti kuninkaan tykö ja sanoivat hänelle näin: "Kuningas Daarejaves eläköön iankaikkisesti!

7 Kaikki kuninkaalliset valtaherrat, maaherrat, satraapit, hallitusmiehet ja käskynhaltijat ovat keskenänsä neuvotelleet, että olisi annettava kuninkaallinen julistus ja vahvistettava kielto, että kuka ikinä kolmenkymmenen päivän kuluessa rukoilee jotakin yhdeltäkään jumalalta tai ihmiseltä, paitsi sinulta, kuningas, se heitettäköön jalopeurain luolaan.

8 Nyt, kuningas! Säädä kielto ja kirjoita kirjoitus, jota meedialaisten ja persialaisten peruuttamattoman lain mukaan ei voida muuttaa."

9 Niin kuningas Daarejaves kirjoitti kirjoituksen ja kiellon.

10 Niin pian kuin Daniel oli saanut tietää, että kirjoitus oli kirjoitettu, meni hän taloonsa, jonka yläsalin ikkunat olivat avatut Jerusalemiin päin. Ja hän lankesi kolmena hetkenä päivässä polvillensa, rukoili ja kiitti Jumalaansa, aivan niinkuin hän ennenkin oli tehnyt.

11 Silloin nuo miehet riensivät kiiruusti sinne ja tapasivat Danielin rukoilemasta ja avuksi huutamasta Jumalaansa.

12 Sitten he astuivat kuninkaan eteen ja muistuttivat kuninkaan kiellosta: "Etkö ole kirjoittanut kieltoa, että kuka ikinä kolmenkymmenen päivän kuluessa rukoilee jotakin yhdeltäkään jumalalta tai ihmiseltä, paitsi sinulta, kuningas, se heitettäköön jalopeurain luolaan?" Kuningas vastasi ja sanoi: "Kielto on luja, meedialaisten ja persialaisten peruuttamattoman lain mukaan".

13 Silloin he vastasivat ja sanoivat kuninkaalle: "Daniel, joka on juutalaisia pakkosiirtolaisia, ei välitä sinusta, kuningas, eikä kiellosta, jonka olet kirjoittanut, vaan kolmena hetkenä päivässä hän toimittaa rukouksensa".

Vierailija
533/580 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 Mutta kun kuningas sen kuuli, tuli hän sangen murheelliseksi, ja hän mietti, miten voisi pelastaa Danielin; auringon laskuun asti hän vaivasi itseään vapauttaaksensa hänet.

15 Silloin ne miehet riensivät kiiruusti kuninkaan tykö ja sanoivat kuninkaalle: "Tiedä, kuningas, meedialaisten ja persialaisten laki on, ettei mitään kuninkaan vahvistamaa kieltoa tai julistusta peruuteta".

16 Silloin kuningas käski tuoda Danielin ja heittää hänet jalopeurain luolaan. Ja kuningas puhui Danielille ja sanoi: "Sinun Jumalasi, jota sinä lakkaamatta palvelet, pelastakoon sinut". Sitten tuotiin kivi ja pantiin luolan suulle,

17 ja kuningas sinetöi sen omallaan ja ylimystensä sineteillä, ettei Danielin asiassa muutosta tapahtuisi.

18 Sitten kuningas meni palatsiinsa ja vietti yönsä paastoten eikä sallinut tuoda eteensä naisia, ja hänen unensa pakeni häneltä.

19 Aamun sarastaessa kuningas sitten nousi ja meni kiiruusti jalopeurain luolalle.

20 Ja lähestyessään luolaa hän huusi Danielille murheellisella äänellä, ja kuningas lausui ja sanoi Danielille: "Daniel, sinä elävän Jumalan palvelija, onko sinun Jumalasi, jota lakkaamatta palvelet, voinut pelastaa sinut jalopeuroilta?"

21 Silloin Daniel vastasi kuninkaalle: "Kuningas eläköön iankaikkisesti!

22 Minun Jumalani on lähettänyt enkelinsä ja sulkenut jalopeurain kidat, niin etteivät ne ole minua vahingoittaneet, sillä minut on havaittu nuhteettomaksi hänen edessänsä, enkä minä ole sinuakaan vastaan, kuningas, rikosta tehnyt."

23 Silloin kuningas ihastui suuresti ja käski ottaa Danielin ylös luolasta. Ja kun Daniel oli otettu ylös luolasta, ei hänessä havaittu mitään vammaa; sillä hän oli turvannut Jumalaansa.

24 Ja kuningas käski tuoda ne miehet, jotka olivat syyttäneet Danielia, ja heittää heidät lapsineen ja vaimoineen jalopeurain luolaan; eivätkä he ehtineet luolan pohjaan, ennenkuin jalopeurat hyökkäsivät heidän kimppuunsa ja murskasivat kaikki heidän luunsa.

25 Sitten kuningas Daarejaves kirjoitti kaikille kansoille, kansakunnille ja kielille, mitä koko maan päällä asuu: "Suuri olkoon teidän rauhanne!

26 Minä olen antanut käskyn, että minun valtakuntani koko valtapiirissä vavistakoon ja peljättäköön Danielin Jumalaa. Sillä hän on elävä Jumala ja pysyy iankaikkisesti. Hänen valtakuntansa ei häviä, eikä hänen herrautensa lopu.

27 Hän pelastaa ja vapahtaa, hän tekee tunnustekoja ja ihmeitä taivaassa ja maan päällä, hän, joka pelasti Danielin jalopeurain kynsistä."

28 Ja tämä Daniel oli korkeassa arvossa ja kunniassa Daarejaveksen valtakunnassa sekä persialaisen Kooreksen valtakunnassa.

Vierailija
534/580 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Aikakirja 33

1 Manasse oli kahdentoista vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa viisikymmentä viisi vuotta.

2 Hän teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, niiden kansain kauhistavien tekojen mukaan, jotka Herra oli karkoittanut israelilaisten tieltä.

3 Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka hänen isänsä Hiskia oli kukistanut, pystytti alttareja baaleille, teki aseroja ja kumarsi ja palveli kaikkea taivaan joukkoa.

4 Hän rakensi alttareja myös Herran temppeliin, josta Herra oli sanonut: "Jerusalemissa on minun nimeni oleva iankaikkisesti".

5 Hän rakensi alttareja kaikelle taivaan joukolle Herran temppelin molempiin esipihoihin.

6 Myös pani hän poikansa kulkemaan tulen läpi Ben-Hinnomin laaksossa, ennusteli merkeistä, harjoitti noituutta ja velhoutta ja hankki itsellensä vainaja-ja tietäjähenkien manaajia; hän teki paljon sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitti hänet.

7 Ja teettämänsä veistetyn kuvapatsaan hän asetti Jumalan temppeliin, josta Jumala oli sanonut Daavidille ja hänen pojallensa Salomolle: "Tähän temppeliin ja Jerusalemiin, jonka minä olen valinnut kaikista Israelin sukukunnista, minä asetan nimeni ikiajoiksi.

8 Enkä minä enää kuljeta Israelin jalkoja pois siitä maasta, jonka olen määrännyt teidän isillenne, jos Israel vain tarkoin noudattaa kaikkea, mitä minä olen käskenyt heidän noudattaa, koko lakia ja käskyjä ja oikeuksia, jotka ovat Mooseksen kautta annetut."

9 Mutta Manasse eksytti Juudan ja Jerusalemin asukkaat tekemään enemmän pahaa, kuin olivat tehneet ne kansat, jotka Herra oli hävittänyt israelilaisten tieltä.

10 Ja Herra puhui Manasselle ja hänen kansallensa, mutta he eivät kuunnelleet.

11 Niin Herra toi Assurin kuninkaan sotapäälliköt heidän kimppuunsa. He ottivat Manassen kiinni koukuilla, kytkivät hänet vaskikahleisiin ja veivät hänet Baabeliin.

12 Mutta ahdingossa ollessaan hän etsi Herran, Jumalansa, mielisuosiota ja nöyrtyi syvästi isiensä Jumalan edessä.

13 Ja kun hän näin rukoili häntä, niin Jumala taipui ja kuuli hänen rukouksensa ja toi hänet takaisin Jerusalemiin, hänen valtakuntaansa. Silloin Manasse tuli tietämään, että Herra on Jumala.

14 Sen jälkeen hän rakennutti Daavidin kaupungin ulomman muurin, länteen päin Giihonista, laaksoon, aina Kalaporttiin saakka, niin että se ympäröi Oofelin, ja hän teki siitä hyvin korkean. Ja hän asetti sotapäälliköitä kaikkiin Juudan varustettuihin kaupunkeihin.

15 Ja hän poisti vieraat jumalat ja kuvapatsaan Herran temppelistä sekä kaikki alttarit, jotka hän oli rakennuttanut Herran temppelin vuorelle ja Jerusalemiin, ja heitätti ne kaupungin ulkopuolelle.

16 Ja hän pani kuntoon Herran alttarin ja uhrasi sillä yhteys-ja kiitosuhreja ja kehoitti Juudaa palvelemaan Herraa, Israelin Jumalaa.

17 Mutta kansa uhrasi edelleen uhrikukkuloilla, kuitenkin ainoastaan Herralle, Jumalallensa.

18 Mitä muuta on kerrottavaa Manassesta, ja kuinka hän rukoili Jumalaansa, ja näkijäin puheista, jotka puhuivat hänelle Herran, Israelin Jumalan, nimessä, katso, se on Israelin kuningasten aikakirjassa.

19 Ja hänen rukouksestaan ja kuinka hän tuli kuulluksi, ja kaikista hänen synneistään ja uskottomuudestaan ja niistä paikoista, joihin hän rakennutti uhrikukkuloita ja pystytti asera-karsikoita ja jumalankuvia, ennenkuin hän nöyrtyi, katso, niistä on kirjoitettu Hoosain aikakirjaan.

20 Ja Manasse meni lepoon isiensä tykö, ja hänet haudattiin linnaansa. Ja hänen poikansa Aamon tuli kuninkaaksi hänen sijaansa.

Vierailija
535/580 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sad Boy "Gang Signs" (WSHH Exclusive - Official Music Video)

Vierailija
536/580 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Efesolaiskirje 6

10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.

11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.

14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,

15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.

16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,

17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;

19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,

20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.

Vierailija
537/580 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Efesolaiskirje 4

26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

27 Älkääkä antako perkeleelle sijaa.

------------

Jaakobin kirje 1

19 Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan;

20 sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä.

----------

Jaakobin kirje 3

5 Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!

6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.

7 Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;

8 mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.

-------------

Matteus 15

11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."

12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"

13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.

14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."

15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus".

16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?

17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.

19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."

---------

Matteus 12

31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.

32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.

33 Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.

34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.

36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

--------------

Sananlaskut 10

19 Missä on paljon sanoja, siinä ei syntiä puutu; mutta joka huulensa hillitsee, se on taitava.

20 Vanhurskaan kieli on valituin hopea, jumalattomien äly on tyhjän veroinen.

21 Vanhurskaan huulet kaitsevat monia, mutta hullut kuolevat mielettömyyteensä.

Vierailija
538/580 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.talouselama.fi/uutiset/nain-monta-miljoonaa-cambridge-analy…

27.12.2022

OIKEUSJUTUT

Näin monta miljoonaa Cambridge Analytica -skandaali tuli maksamaan Facebookin emoyhtiö Metalle

Teknologiajättiä ravistellutta dataskandaalia on puitu julkisuudessa ja oikeudessa vuodesta 2018.

Facebookin emoyhtiö Meta suostuu sovittelemaan Cambridge Analytica -skandaalista nostetun joukkokanteen 725 miljoonalla dollarilla. Skandaali liittyy tapaukseen, jossa Facebook jakoi luvatta 87 miljoonan käyttäjän tietoja konsulttiyritykselle, joka käytti niitä entisen presidentin Donald Trumpin vaalikampanjassa.

Ars Technican mukaan poliittiseen konsultointiin keskittynyt Cambridge Analytica pääsi käsiksi Facebookin käyttäjädataan This is Your Digital Life -sovelluksen avulla. Facebookin käyttäjistä vain noin 270 000 oli ladannut sovelluksen, mutta se sai käyttöoikeudet myös käyttäjien ystävien tietoihin.

Lopputuloksena Cambridge Analytica sai muodostettua 87 miljoonaa käyttäjää sisältävän tietokannan, jonka avulla se pystyi muodostamaan hyvin tarkkoja profiileita kohdennettua vaalimainontaa varten. Suurin osa tietokantaan kuuluneista käyttäjistä ei ollut antanut konsulttiyritykselle lupaa käsitellä omia tietojaan.

Facebookin palveluehtojen vastainen toiminta nousi päivänvaloon vuonna 2018, kun The New York Timesin ja The Observerin toimittajat alkoivat tutkia asiaa. He ilmoittivat Facebookille, että Cambridge Analyticalla oli edelleen kopioita käyttäjien tiedoista, vaikka yritys oli luvannut poistaa ne jo vuonna 2015.

LUE MYÖS:

Mies sai 4 vuoden kamppailun jälkeen selville, kuinka paljon Cambridge Analytica tiesi hänestä – kylmäävä totuus

Facebook-ilmiantaja vaatii Zuckerbergiä jättämään tehtävänsä

Skandaalin jälkipuinnin seurauksena Cambridge Analytica teki konkurssin ja Facebook joutui alati paisuvan oikeusjutun keskiöön. Käyttäjät syyttivät joukkokanteessa Facebookia tietojensa luvattomasta jakamisesta kolmannelle osapuolelle.

Sittemmin Metaksi nimensä muuttanut teknologiajätti ei sovittelun myötä myönnä syyllistyneensä minkäänlaisiin väärinkäytöksiin tai laittomuuksiin. 725 miljoonan dollarin sovittelupotti jaetaan 280 miljoonan käyttäjän kesken, eli yksittäisten käyttäjien saamat rahasummat jäävät hyvin vaatimattomiksi.

LUE MYÖS

Mark Zuckerberg pakotetaan kertomaan totuus Cambridge Analytica -skandaalista

Mark Zuckerbergia vaaditaan tuomiolle Cambridge Analytica -sotkusta – ”Lain rikkomisella on seurauksensa”

Facebookin tietovuotoskandaalin oikeusjutussa uusi käänne – huonoja uutisia Mark Zuckerbergille

Vierailija
539/580 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille persuille raamattu ei ole pyhä..

Vierailija
540/580 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-12118726

28.9.2021 15:11

Keskusrikospoliisi (KRP)

Poliisi tunnisti kasvoja ohjelmalla, jonka tietoturvariskejä ei selvitetty riittävän hyvin – KRP sai huomautuksen tietosuojavaltuutetulta

Poliisin tulee nyt ilmoittaa kuvien käytöstä niille, joiden henkilöllisyys on tiedossa. KRP ei käytä enää Clearview AI -kasvojentunnistusohjelmaa. Poliisi kertoo ottavansa huomautuksen vakavasti.

Tietosuojavaltuutettu on antanut huomautuksen keskusrikospoliisille, joka oli käyttänyt Clearview AI -nimistä kasvojentunnistusohjelmaa.

KRP:n lasten seksuaalista hyväksikäyttöä torjuva yksikkö käytti kasvontunnistusohjelmaa vuoden 2019 lopulla ja vuoden 2020 alussa. Tällöin neljä henkilöä oli käyttänyt ohjelmaa kuukauden ajan. Tuona aikana järjestelmään oli tehty 120 hakua.

Clearview AI -ohjelmaan voi syöttää seksuaalisen hyväksikäytön uhrien kuvia ja yrittää sitä kautta tunnistaa ja suojella uhreja.

Amerikkalaismedia varoitti Suomen poliisia kiistanalaisen kasvojentunnistusohjelman käytöstä – KRP kompuroi vastauksessaan

KRP antoi aiemmin selvityksensä tietoturvavaltuutetulle.

Selvityksestä käy ilmi, että ohjelmaa oli suositeltu vuonna 2019 Europolin isännöimässä kokouksessa. Tämän jälkeen myös KRP päätti kokeilla sitä.

Tietosuojavaltuutettu katsoi tiistaina antamassaan päätöksessään, että poliisi oli käyttänyt kasvojentunnistusohjelmaa, jonka tietoturvallisuutta tai tietosuojalainsäädännön mukaisuutta ei ollut etukäteen varmistettu riittävällä tavalla.

Tämän takia tietoturvavaltuutettu antoi huomautuksen keskusrikospoliisille.

Amerikkalaismedia varoitti keskusrikospoliisia

Myös muiden maiden viranomaiset ovat käyttäneet Clearview AI - kasvojentunnistusohjelmaa.

Sen mahdollisista tietosuojaongelmista ja ohjelmiston väärinkäytöksistä on käyty kriittistä keskustelua etenkin Yhdysvalloissa, jossa aiheesta ovat kirjoittaneet esimerkiksi New York Times(siirryt toiseen palveluun) ja uutissivusto Buzzfeed News(siirryt toiseen palveluun).

Buzzfeed lähestyi tämän vuoden maaliskuussa Suomen poliisia ja kysyi, onko kiistanalainen ohjelma käytössä myös Suomessa. KRP vastasi, ettei ohjelmaa Suomessa käytetä.

Noin viikon kuluttua Buzzfeed kertoi KRP:lle, että heidän tietojensa mukaan myös Suomen poliisi olisi tehnyt ohjelmalla 120 hakua. Sen jälkeen Poliisihallitus ja KRP aloittivat selvityksen asiasta välittömästi.

KRP teki itse ilmoituksen(siirryt toiseen palveluun) tietosuojavaltuutetulle. Samalla se kertoi lopettaneensa kasvojentunnistusohjelman käytön jo vuotta aiemmin.

Poliisi: Huomautus otetaan vakavasti

Poliisihallitus sanoo ottavansa huomautuksen vakavasti.

– Tulemme myös varmistamaan, että päätöksessä määrätyt toimenpiteet tulevat toteutetuksi. Kehitämme osaamista ja menettelyitä, jotta vastaavaa ei jatkossa tapahtuisi, Poliisihallituksen tiedonhallintapäällikkö Annina Hautala sanoo puhelinhaastattelussa.

Tietoturvavaltuutettu määräsi poliisin ilmoittamaan kuvien käytöstä niille henkilöille, joiden henkilöllisyys on sen tiedossa. Poliisin on myös pyydettävä Clearview AI:ta poistamaan poliisin välittämät tiedot tallennusalustoiltaan.

Lue lisää:

Amerikkalaismedia varoitti Suomen poliisia kiistanalaisen kasvojentunnistusohjelman käytöstä – KRP kompuroi vastauksessaan

Poliisi on saanut rikollisia kiinni kasvoja tunnistavan tekoälyn avulla ja haluaisi laajentaa valtuuksiaan – testasimme, miten kone toimii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi