Te joilla on kaunis koti ja olette tyylikkäitä jne..
Kommentit (142)
Ylimääräinen heti kiertoon. Kun talvi on takana ja tiedän ettei takki mahdu enää seuraavana talvena , pesen, korjaan ja pakkaan, seuraavana syksynä myyn pois. Vaatteita ei osteta varastoon, ainoastaan vuoden sisällä käyttöön tulevat. Ollaan huomattu että ne unohtuu tai menee pahasti pois muodista.
käydään ainakin kerran vuodessa lasten lelut, mitä säästetään, mitä laitetaan kiertoon, aina tulee jotain kiertoon.
pelkästään tällä säästää rahaa, tilaa ja tämän takia lasten huoneet pysyvät siistimpinä, mikä meillä on isoin kompastuksen kylä,
talonpoikaisantiikin hinta on tullut 2005 alkaen vaan alaspäin, huutiksesta löytyy, samoin antiikkiliikkeiden nettisivuilta Pohjanmaalla . Jos huonekaluilla ei ole kiire, usein voi saada edullisesti kotiinkannonkin , koska he liikkuvat jatkuvasti ympäri Suomea.
Unohdin ihan listata tuon kosmetiikkapuolen jutut, kun olen niin pitkään ollut niin vähällä käytöllä että en enää edes muista sen olevan naisille yleensä kohtalaisen suuri menoerä. Tässä kaikki käyttämäni kometiikkatuotteet:
- shampoo ja hoitoaine
- kuivashampoo
- kampausneste (vastaava tuote voisi olla esim. hiuslakka tai muotovaahto, riippuu hiustyypistä ja tyylistä)
- saippua
- deodorantti
- hajuvesi
- kasvojen tehopuhdistusaine (jolla saa kaikki meikit pois tehokkaasti)
- ihotyypilleni sopiva peruspuhdistusaine
- hemmottelua varten kasvonaamio (käytän ehkä pari kertaa vuodessa)
- aurinkosuojavoide
Lisäksi minulla on meikkejä, mutta nekin mahtuvat yhteen pieneen toalettipussiin. En ostele kausittain uudenvärisiä huulipunia ja muita pöperöitä, vaan pitäydyn hyviksi havaitsemissani kunnes olemassaolevat huulipunavärit alkavat näyttää ihan tosissaan vanhanaikaisilta. Näin käy ehkä kerran 5 tai 8 vuodessa.
En siis käytä rahaa kalliisiin ryppyvoiteisiin ja muihin ihmeseerumeihin. Olen kohta 40-vuotias ja minua luullaan säännöllisesti noin 10 vuotta ikääni nuoremmaksi, joten tuskin voiteiden käyttämättömyys on ainakaan pahaa tehnyt. En myöskään käy kasvo- tai muissa hoidoissa enkä kampaajalla. Hiusmallini on sellainen, jonka osaan pitää siistinä itsekin, ja värjäämisestä luovuin muutamia vuosia sitten. Noista käyttämistäni tuotteista osa on kohtalaisen hintavia, mutta myös riittoisia. Osa taas on halpoja mutta silti hyviä. Tämäkin selviää kokeilemalla.
12
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:50"]
600 ei ole paha hinta ruokapöydästä, mutta kuultovalkoista miettisin vielä. Puunvärinen olisi ajattomampi ja lämpimämpi, toki riippuen siitä mitä puulajia pöytä on. Tammi on aina tyylikäs ihan omanvärisenään.
[/quote]
Niin, meillä ei ole mitään tammen väristä muuten. Meillä on valkoista tai tummaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 15:54"]
Niin mutta jos joku viitsii vastata tarkemmin. Ilmeisesti ette ole kovinkaan köyhiä kun varaa matkustaa? Ette siis osta mitään turhaa. Se on hyvä neuvo, mutta ostatteko pesuaineet, meikit ja vaatteet aina laadukkaina ja mistä tiedätte että joku on laadukas jos kerran ette osta mitään merkkiä? Niin ja olette ilmeisesti perineet tyylikkäitä huonekaluja. Suurimmalla osalla ei ole näin vaan joutuu ostamaan itse. Mitä antaisitte neuvoksi jos haluaa ruveta tyylikääksi niin mistä aloittaa?
ap
[/quote]
Kannattaa varmaan aloittaa ihan nollasta. Tyylikkyys ei ole sama asia kaikille vaan jokaisella on ne omat asiat jotka tekevät muiden silmissä tyylikkään. Esimerkiksi jossain kodissa Artek tulee tyylikkäästi esille kun sitten taas jossakin kodissa se näyttää nuhjuiselta. Kerro ensin itsestäsi jotain. Mitä harrastat tai millä alalla olet, ootko siivousihmisiä ja tykkäätkö runsaudesta vai???
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:11"]
Kuinkakohan moni meistä (oikeasti teistä) tyylikkäistä olisi tyylikäs myös muiden mielestä?
[/quote]
Minä ainakin uskallan sanoa olevani, koska tyylikkyys on olennaista ammatissani pärjäämisen kannalta - myös kansainvälisesti.
12
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:24"]
- shampoo ja hoitoaine
- kuivashampoo
- kampausneste (vastaava tuote voisi olla esim. hiuslakka tai muotovaahto, riippuu hiustyypistä ja tyylistä)
- saippua
- deodorantti
- hajuvesi
- aurinkosuojavoide
[/quote]
Oho, hammastahna unohtui! Sellaisen kuitenkin omistan ja käytänkin säännöllisesti. :D
12
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:11"]
Kuinkakohan moni meistä (oikeasti teistä) tyylikkäistä olisi tyylikäs myös muiden mielestä?
[/quote]
Minä ainakin uskallan sanoa olevani, koska tyylikkyys on olennaista ammatissani pärjäämisen kannalta - myös kansainvälisesti.
12
[/quote]
Mikä sun ammattisi on? :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:24"]
- shampoo ja hoitoaine
- kuivashampoo
- saippua
- deodorantti
- hajuvesi
- aurinkosuojavoide
[/quote]
Oho, hammastahna unohtui! Sellaisen kuitenkin omistan ja käytänkin säännöllisesti. :D
12
[/quote]
Älä huoli, hammastahna luokitellaan lääkeaineeksi.
Tarkoitatteko tyylikkyydellä osastoa: Hilkka Ahde?
Mä en ole tyylikäs, mutta toivon olevani matkalla siihen suuntaan. Kannattaa lukea Hyvän mielen vaatekaappi -kirja. Sen avulla itse oivalsin, että tärkeintä on miettiä ne oman elämän tilanteet, joihin tarvitsee pukeutua. Omassa työssäni en tarvi jakkuja enkä korkkareita enkä oikein edes viihdy niissä. Kun kirjan avulla kartoitin oman elämäni vaatetarpeet ja mietin tyyliäni (joka ei siis ole mikään klassisen tyylikäs vaan enemmänkin reipas), löysin vaatekaappini jonkin punaisen langan ja lisäksi mulla on nyt vaatteet kaikkiin tarvittaviin tilanteisiin. Aika ihana tilanne:)
"En siis käytä rahaa kalliisiin ryppyvoiteisiin ja muihin ihmeseerumeihin. Olen kohta 40-vuotias ja minua luullaan säännöllisesti noin 10 vuotta ikääni nuoremmaksi, joten tuskin voiteiden käyttämättömyys on ainakaan pahaa tehnyt."
Ryppyvoiteiden ja seerumien käyttö noin 30-vuotiaasta lähtien kantaakin hedelmää vasta 45 vuodesta eteenpäin, ei se vielä tuon ikäisenä näykään. Eli noin viiden vuoden päästä sinulla on eri ääni kellossa, veikkaan. Siinä vaiheessa on vaan liian myöhäistä korjata tilanne.
Jostain luin joskus, että kaikki naiset tarvitsevat max. tietyn määrän vaatteita ja kaikkea tulisi alusvaatteita lukuunottamatta omistaa vain yksi kappale. Vaatteiden tulee olla yhdisteltävissä ja pienellä määrällä saa useita eri asukokonaisuuksia.
Ja kannattaa muistaa puuseppien tekemät huonekalut. Jos ei löydä mieleistä/tarpeeksi laadukasta kalustetta valmiina, puuseppä tekee sellaisen. Itse ollaan teetetty huonekaluja ja ollaan saatu täydellisiä, ajattomia ja täyspuisia huonekaluja. Eikä hintakaan ole kovin paljon korkeampi kuin kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 15:54"]
Niin mutta jos joku viitsii vastata tarkemmin. Ilmeisesti ette ole kovinkaan köyhiä kun varaa matkustaa? Ette siis osta mitään turhaa. Se on hyvä neuvo, mutta ostatteko pesuaineet, meikit ja vaatteet aina laadukkaina ja mistä tiedätte että joku on laadukas jos kerran ette osta mitään merkkiä? Niin ja olette ilmeisesti perineet tyylikkäitä huonekaluja. Suurimmalla osalla ei ole näin vaan joutuu ostamaan itse. Mitä antaisitte neuvoksi jos haluaa ruveta tyylikääksi niin mistä aloittaa?
ap
[/quote]
Mä olen "köyhä", vaikka päällepäin musta tai mun kodista ei uskoisi. Muutamia vinkkejä/vastauksia kysymyksiisi;
1. Sisustus
Ajattomuus ja raikkaus on kaiken a ja ö. Ensimmäisessä kodissani oli paljon tumman puhuvuutta (tummaa puuta, mustaa, ruskeaa), paljon kuvioita (tapetti, päiväpeitto) ja liikaa krääsää (puu- ja posliinikoristeita, jne). Karsin pikkuhiljaa kaiken tämän pois, meni varmaan 4vuotta. Mulle opetettiin ettei mikään tule heti ja kaikkea ei voi saada kerralla, niin riitti maltti ja hermo tähän. Nyt kaikki on simppeliä ja vaaleaa. Mitään turhaa krääsää ei ole esillä vaan harkittuja juttuja muutama. Valkoiset napakat verhot, vaalean harmaa sohva, valkoinen ruokailuryhmä rauhoittaa, kun lehmäntalja ja sisustustyynyt tuovat persoonallisuutta ja piristystä.
Kannattaa selata pinterestiä, kerätä kollaaseja omasta mausta ja pikkuhiljaa tähdätä siihen hyödyntäen fb-kirppareita, kierrätyskeskusta, tori.fi:tä ja niin edelleen. Esimerkkinä; maksoin Laulumaan ruokailuryhmästä (pöytä ja kaksi tuolia) 30e fb-kirppiksellä :)
2. Vaatetus
Ajattomuus ja laatu. Älä haksahda trendeihin tai kirkkaisiin väreihin (aina muodissa ja murrettuja maanläheisiä sävyjä; puuteri, nude, beige, kerma, valkoinen, harmaat, musta, maastonvihreä, laivastonsininen, viininpunainen), vaan ala kasaamaan toimivaa vaatekaappia- sellaista, että voit sokkona vetää kaapista mitkä tahansa ala-osan ja ylä-osan jotka sopivat yhteen. Osaa ostaa oikean kokoisia vaatteita, jos epäilet kokoa niin mieluummin väljempi kuin napakampi. Kannattaa liittyä fb:ssä merkkivaatekirppiksille sekä semimerkkivaatekirppiksille, selata huuto.netiä ja tori.fi:tä sanahakuja käyttäen sekä kierrellä alennusmyynneissä. Aitopuuvillaisen palmikkoneuleen voi löytää parilla kympillä ja kestää käytössä vuosia menemättä miksikään, näin esimerkkinä. Vähemmän on enemmän, käytä joko kaula- tai rannekorua kerrallaan.
Kannattaa tässäkin luottaa pinterestiin, tehdä kollaaseja asuista jotka miellyttää ja alkaa haalimaan asussa olevia asioita kaappiin. Voit ottaa mallia myös tyylikkäiltä julkkiksilta tai bloggareilta ja kopioida heidän tyyliään! Voit löytää kivan trenssin kirppikseltä, mukavan mekkomittaisen neuleen alesta ja sukkikset lähikaupasta!
3. Kosmetiikka
Hinta ei takaa hyvää, mutta halvimman kautta ei kannata kaikessa mennä. Siinä missä Lumenelta tulee hyvät päivävoiteet, sen huulipunat ei pysy! Huulipuniin kannattaa satsata, itselläni on MACiä, YSL:ää ja Dioria, mutta vain MAC:it oon ostanu täyshintasena. Sokoksen luksuskosmetiikan alelaari kannattaa tarkistaa aina- oon saanu 10e:llä huulipunia ja kiiltoja. Poskipunaan kannattaa myös satsata. Vastaisesti meikkipohja ja eyeliner voi olla Lorealia! Suosin BB-voidetta koska sillä saa raikkaan ja nuorekkaan ihon.
Käytä luonnollista meikkiä, unohda vihreät, pinkit ja siniset luomivärit! Ripsipidennykset ja rakennekynnet ovat halvannäköisiä, vältä niitä.
[/quote]
Vaatteiden väreissä mä olen eri mieltä - tietty perusosat: housut, jakut ja hameet on noita perusvärejä mutta on ihan tyylikästä yhdistää niihin kauden värejä (esim viininpunainen ei sovi kalpealle suomalaiselle ollenkaan!) - punaista, oranssia, violetin sävyjä, kesällä turkoosia, vaaleanvihreää (ei mintunvihreää!), persikan sävyjä, rosaa jopa pinkkiä esim mustan kanssa jne.
Itse käytän aina voimakkaita tehostevärejä pieninä annoksina, esim mustan kotelomekon kanssa punaiset tai lilat kengät ja neuletakki, yksi tyylikkäimmistä kotelomekoistani on puna-harmaa-musta siten että ylin osa on punaista. Toisessa puolestaan mustan kanssa sähkönsininen ja violetti "pala".
Kuvioita en suosi muuten kuin vapaa-ajalla ja kesämuodissa.
Minun vinkkini :
Vaalea ja valkoinen on aika ajattomia värejä. Niihin saa upeita kontrasteja pienellä rahalla "muodin" ja/tai oman maun muuttuessa ihan sisustustyynyillä ja muulla pienellä. Hanki siis vaikka valkoinen sohva, jossa on vaihdettavat irtopäälliset. Silloin ei tarvitse koko sohvan runkoa aina mielitekojen iskiessä uusia :)
Itsellä esimerkiksi on tällä hetkellä valkoinen/harmaa kausi, mikä on ollut helppo toteuttaa ihan pienillä sijoituksilla.
Sijoita siis suuremmat kalusteet, ruokailuryhmät, sohvat ynm. vaaleisiin kalusteisiin. Luovu turhasta krääsästä, Pentik on esimerkiksi todella kaunis ja ajaton merkki, jolla saa tyylikkäitä (ja kohtuuhintaisia) yksityiskohtia sisustukseen ja joihin voi myös vaihtaa lampunvarjostimia ynm. mielitekojen sattuessa. Siitä on yksinkertainen ihan aloittaa.
Vaatteista mainitsen sen verran, että tyylikäs voi todellakin olla hyvinkin pienellä rahalla!Seuraa merkkivaate kirppareita esimerkiksi Facebookissa, sieltä voi tehdä todella hyviä löytöjä. Suosi neutraaleja värejä, juurikin vaaleita ja mustia, joita voit sitten terästää asusteilla, koruilla ynm. Konkreettinen esimerkki : vaikka vaalea, väljä paita ja jakku, tiukahkot housut, saappaat/nilkkurit ja tilaisuuteen sopivat korut (onko työ, vapaa.aika ynm..). Käy kampaajalla, joka ammattitaitoaan hyödyntäen tekee sinulle sopivan hiusmallin väreineen ja leikkauksineen, joka on helppo pitää huoliteltuna. Samoin, sijoita esimerkiksi ripsiin ja kynsiin. Niiden ei travitse olla "överit", vaan riittää, että ne on sinun näköiset ja helppohoitoiset ja kauniit.
Toivottavasti kaikista saamistasi vinkeistä on jotain konkreettista hyötyä!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:36"]
"En siis käytä rahaa kalliisiin ryppyvoiteisiin ja muihin ihmeseerumeihin. Olen kohta 40-vuotias ja minua luullaan säännöllisesti noin 10 vuotta ikääni nuoremmaksi, joten tuskin voiteiden käyttämättömyys on ainakaan pahaa tehnyt."
Ryppyvoiteiden ja seerumien käyttö noin 30-vuotiaasta lähtien kantaakin hedelmää vasta 45 vuodesta eteenpäin, ei se vielä tuon ikäisenä näykään. Eli noin viiden vuoden päästä sinulla on eri ääni kellossa, veikkaan. Siinä vaiheessa on vaan liian myöhäistä korjata tilanne.
[/quote]
Joku juttu ne useimmat nelikymppiset kuitenkin saa näyttämään juuri nelikymppisiltä, eikä kolmekymppisiltä. Jos nyt minulla alkaakin 45-vuotiaana ikä näkyä jollakin tavoin kasvoissa, niin onhan tässä se 10 vuotta kiinni otettavaakin. ;)
Itse kuitenkin veikkaan, että seerumien käyttö vaikuttaisi tasan sillä tavalla kuin (puolueettomat) tutkimukset osoittavatkin sen vaikuttavan: ei yhtään mitenkään.
12