Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matematiikan "taso" ryhmät alakoulussa. Mitä mieltä?

Vierailija
06.09.2024 |

Eikö kukaan jää jälkeen

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mitään

Vierailija
2/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin oppilas opiskelee sillä tasolla mihin pystyy. Kaikki eivät pysty oppimaan ja osaamaan kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin oppilas opiskelee sillä tasolla mihin pystyy. Kaikki eivät pysty oppimaan ja osaamaan kaikkea.

Vai vaaditaanko liian vähän?

Vierailija
4/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea. Meilläkin oli yläasteella jaettu matikantunnit tasoryhmiin jo 2000-luvun alussa. 

Vierailija
5/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea. Meilläkin oli yläasteella jaettu matikantunnit tasoryhmiin jo 2000-luvun alussa. 

Mikäs tässä oli hyvää?

 

Oliko kaikilla mahdollisuus saada 10 ?

Vierailija
6/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikos näissä siirtyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan hyvä asia. Toki kaikkien taso muuttuu ja alakoulussa muutos voi olla nopeaakin suuntaan tai toiseen. Minä olin alakoulussa todella huono matikassa ja matikka aukesi vasta 9 luokalla.

Vierailija
8/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole ihan hyvä asia. Toki kaikkien taso muuttuu ja alakoulussa muutos voi olla nopeaakin suuntaan tai toiseen. Minä olin alakoulussa todella huono matikassa ja matikka aukesi vasta 9 luokalla.

Eli voi siirtyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä montakin kyseenalaista ongelmaa. Esim. miten osaaminen arvostellaan, onko kaikkien eteneminen mahdollistettu tasa-arvoisella tavalla, tuleeko osaaminen olemaan erilaista lopulta? Tavallaan tuo voi aluksi olla hyvä idea, mutta vain jos tähtäimenä on, että se heikompi ryhmä pyritään saamaan kirimään osaamista niiden parempien tasolle. 

Vierailija
10/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea. Meilläkin oli yläasteella jaettu matikantunnit tasoryhmiin jo 2000-luvun alussa. 

Mikäs tässä oli hyvää?

 

Oliko kaikilla mahdollisuus saada 10 ?

No meillä oli luokalla joitakin jotka eivät ymmärtäneet edes prosenttilaskuja, kun toiset taas tekivät tunnilla annetut tehtävät tosi nopeasti. Eri ryhmissä siis käsiteltiin samoja asioita eri tahtiin. Totta kai kaikilla oli mahdollisuus saada kymppi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun yläasteella 1970-luvulla oli aivan normaaliopetuksessa 3 tasoryhmää matematiikassa, ja ainakaan alimmalta tasolta ei voinut edetä lukioon. Tämä reittien rajaaminen jo nuorena tajuttiin kyllä sitten vääräksi linjaukseksi, jota jossain vaiheessa taas muutettiin.

Vierailija
12/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea. Meilläkin oli yläasteella jaettu matikantunnit tasoryhmiin jo 2000-luvun alussa. 

Mikäs tässä oli hyvää?

 

Oliko kaikilla mahdollisuus saada 10 ?

No meillä oli luokalla joitakin jotka eivät ymmärtäneet edes prosenttilaskuja, kun toiset taas tekivät tunnilla annetut tehtävät tosi nopeasti. Eri ryhmissä siis käsiteltiin samoja asioita eri tahtiin. Totta kai kaikilla oli mahdollisuus saada kymppi. 

Joskus ennen annettiin lisätehtäviä, jos ei ymmärtänyt. Opettaja tarkisti sitten erikseen, että oli tehty ja missä kiikasti. Onko nyt niin, että opettajia on liian vähän ja oppilasryhmät liian suuria? Opettamisesta tulee kaavamaista eikä ole kykyä huomioida oppilaiden yksilöllistä etenemistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun yläasteella 1970-luvulla oli aivan normaaliopetuksessa 3 tasoryhmää matematiikassa, ja ainakaan alimmalta tasolta ei voinut edetä lukioon. Tämä reittien rajaaminen jo nuorena tajuttiin kyllä sitten vääräksi linjaukseksi, jota jossain vaiheessa taas muutettiin.

Rajaaminen suosii niitä perheitä, joissa kasvatuksessa korostetaan kilpailullisuutta. Aikainen lintu madon nappaa jne. Peruskoulussa ei ollut tasoryhmiä, vaan ne kuuluivat kansa/oppikouluun. Kitinä joulukuussa ja tammikuussa syntyneiden oppimiseroista on samaa perua.

Vierailija
14/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät lapst oppivat peruskouluissa lähinnä laiskoiksi. Kotitehtävät ehtii tehdä aina tunnilla, edetään äärimmäisen hitaasti ja osa asioista jää jopa opettamatta. 

Sitten lukio ja pitkä matematiikka onkin työläs ja opettajat sanovat tämähän teille opetettiin jo peruskoulun puolella eli ei käydä läpi. No ei ollut opetettu. 

Matematiikkaan pitäisi saada tasokurssit takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun matematiikka on niin alkeellista, ettei sitä tuosta voi helpottaa. 

Vierailija
16/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu kaikkien kannalta.

Parhaat oppilaat saavat tasoistaan opetusta ja opettaja voi luottaa siihen, että asioita ei tarvitse vääntää viittä kertaa rautalangasta vaan opiskelijat voi päästää laskemaan ja kokeilemaan itse.

Heikommat oppilaat ehtivät saada opettajalta paremmin huomiota, omia oivalluksen hetkiä ja kehittyvät todennäköisesti tehokkaammin, jos heiltä vaaditaan jonkinlaista rimanylitystä, joka on kuitenkin suhteutettuna heille sopiva.

Ainoat, joilla tulee paha mieli ovat vanhemmat kotona, koska Eetvartti-Alexander ei päässyt tasokkaampaan ryhmään, vaikka laskeminen ei häntä kiinnosta.

Vierailija
17/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä montakin kyseenalaista ongelmaa. Esim. miten osaaminen arvostellaan, onko kaikkien eteneminen mahdollistettu tasa-arvoisella tavalla, tuleeko osaaminen olemaan erilaista lopulta? Tavallaan tuo voi aluksi olla hyvä idea, mutta vain jos tähtäimenä on, että se heikompi ryhmä pyritään saamaan kirimään osaamista niiden parempien tasolle. 

Miksi pitäisi kiriä niiden parempien tasolle? Miksi heidän jotain omaa vahvuutta ei vahvisteta, jos on hyvä vaikkapa käsitöissä tai kokkaamaan, toisaalta matemaattisesti lahjakas voi olla peukalo keskellä kämmentä noissa ja maailma tarvitsee molemmanlaisia.

Nykyään ne paremmat turhautuvat ja alkavat häiriköimään kun opetus laahaa niiden heikompien tahdissa, mikä ei ainakaan edistä niiden hitaammin oppivien oppimista. Lopulta kukaan ei saavuta sitä tasoa mihin pystyisi. Tasa-arvo ei saa olla tasapäistämistä vaan yksilön vahvuuksien vahvistamista.

Meillä ei ollut tasoja tarpeeksi pienellä kylällä. Mutta kyllä siellä kannustettiin akateemisesti lahjatonta joka oli taitava käsistään siinä missä matemaattisesti tai kielellisesti lahjakkaampiakin omissa vahvuuksissaan. Sitä pidettiin ihan normaalina että joku on parempi jossain ja huonompi jossain muussa.

Vierailija
18/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa olisi ollut hyvä olla ns edistynyt taso vain siksi että kaikille olisi edes vähän haastetta.

Oma matematiikan opiskelun taito ei ehtinyt kehittymään peruskoulussa lainkaan koska kaikki oli niin helppoa ettei tarvinnut kuin kerran vilkaista jos sitäkään. Sitten kun tuli lukion pitkä matematiikka eteen niin alussa oli ensin melkoinen opettelu siitä miten matematiikkaa opiskellaan.

Vierailija
19/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulua on helpotettu kovasti, ja silti onko se joka viides? oppilas tarvitsee eriyttämistä. Varmasti itsetuntoa tukevaa heille päästä omaan ryhmään. Toisaalta sitten taas ne osaavat saavat myös omassa tasoryhmässään opetusta, kun muuten yleensä mennään porukan hitaampien tahtiin. 

Vierailija
20/25 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulussa olisi ollut hyvä olla ns edistynyt taso vain siksi että kaikille olisi edes vähän haastetta.

Oma matematiikan opiskelun taito ei ehtinyt kehittymään peruskoulussa lainkaan koska kaikki oli niin helppoa ettei tarvinnut kuin kerran vilkaista jos sitäkään. Sitten kun tuli lukion pitkä matematiikka eteen niin alussa oli ensin melkoinen opettelu siitä miten matematiikkaa opiskellaan.

No siellä lukiossa oli sulle se edistynyt taso. Ei kelvannut näköjään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme