Te joilla on kaunis koti ja olette tyylikkäitä jne..
Kommentit (142)
Ennenkuin hankit mitään uutta kotiisi niin kiertele sisutuskauppoja, kirppareita (sieltä voi tehdä vaikka mitä löytöjä), vanhan tavaran liikkeitä, tutki sisustuslehtiä jotta sinulle hahmottuisi se oma juttu. Perheen kanssa.
Aloita karsimalla turhaa krääsää jos sellaista teillä on.
Jos käyttäisit hyväksesi pukeutumisneuvojan tms palvelua, ainakin isommissa tavrataloissa taitaa olla sellainen, maksutonkin vielä, eikä sido sinua ostamaan mitään. Saat vinkkiä minkälaiset vaatteei vartaloptyypillesi ja luonteellesi sopii ja osannee kertoa myös mitä se laadukkuus voi olla.
Miestä et voi pakottaa mihinkään mutta jos hän on halukas päivittämään tyylinsä niin sama homma hänelle?
Minkäikäisiä lapsenne ovat? Riippuu aika paljon siitä miten heidän pukeutumiseensa voi vaikuttaa.
No mutta mistä saa tyylikkäitä huonekaluja? Ei ainakaan ikeasta tai askosta. Itse en oikein taas pidä mistään perinteisestä artek, muurame tyylistä. Eipä nuo ikean olemassaolevat korkeakiilto huonekalutkaan ole hajoamassa lähivuosina. En vaan pidä niistä.
Itselläni on huonoja kokemuksia pukeutumisneuvojasta. Ostin huonolaatuisia hänen suosittelemiaan vaatteita jotka ei kestäneet edes 5v.
Lapset on 10 ja 9v
ap
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 15:54"]
Niin mutta jos joku viitsii vastata tarkemmin. Ilmeisesti ette ole kovinkaan köyhiä kun varaa matkustaa? Ette siis osta mitään turhaa. Se on hyvä neuvo, mutta ostatteko pesuaineet, meikit ja vaatteet aina laadukkaina ja mistä tiedätte että joku on laadukas jos kerran ette osta mitään merkkiä? Niin ja olette ilmeisesti perineet tyylikkäitä huonekaluja. Suurimmalla osalla ei ole näin vaan joutuu ostamaan itse. Mitä antaisitte neuvoksi jos haluaa ruveta tyylikääksi niin mistä aloittaa?
ap
[/quote]
Ihan tavis keskituloisia asuntovelallisia. Myös silloin kun olimme suorastaan köyhiä meillä oli varaa matkustaa kerran vuodessa, meillä ei ole koskaan ollut kalliita harrastuksia tms mitkä veisi rahaa.
Mulle on aina sopinut parhaiten ihan kaupan perusrasvat, nyt menossa joku Nivean päivävoide 6€/tuubi ja erittäiin hyvä. Meikkiä jos tarvitsen (1-2 tuubia värivoidetta, 2 ripsaria per vuosi, luomiväriä ja poskipunaa harvemmin) käyn Lumenen tehtaalta hakemassa 3-4€ kpl.
Pyykinpesuaine on Amwayn, paljon riittoisampi kuin muut.
Mulla on ihan tavallisistakin kaupoista ostettuja vaatteita (vaikka HM) jotka on kestäneet vuosia. Housu ja jakkupuvut on aikoinaan Tallinnasta ostettu, kotelomekot Ranskasta ja Lontoosta - n 30-40€ saa ihan laadukasta. Parhaat nahkanilkkurini (5v) maksoi Lontoossa Marks&Spencerillä 35 puntaa... Ihan on uudenveroiset vieläkin, Höglin goretex korkkarisaappaat maksoi 100€ 6-7 vuotta sitten Sokoksen tarjouksessa.
Vuosi sitten erehdyin osstamaan Marc by Marc Jacobsin nahkanilkkurit kun sain 69€. Ne on jo ihan entiset joten vahvistaa vaan mun omaa mielipidettäni "laatu ja merkki" vaatteista...
Perittyjä huonekaluja on miehen isoisoisän tekemiä talonpoikaiskalusteita ja muutama antiikkiostos. Muuten ihan peruskamaa mutta mallit , värit ja kankaat tarkasti mietittyjä. Ruokapöytä on Kasvihuoneilmiöstä - latvialaista umpipuuta 1x3,4m, hinta 500€. Samanlainen maksoi stadissa 2000€ jo 8 vuotta sitten. Kaikkea ei tarvitse ostaa kerralla, sellainen kerrallaostettu Asko/Isku/Artek valmissisustus on kaikkein tyylittömi
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:25"]Tyylikäs sisustaminen ja vaatteiden ym hankkiminen ei välttämättä vaadi paljon rahaa vaan hyvää makua. Minulla on todella ihana koti, olen saanut siitä paljon kehujakin. Rahaa sisustukseen ei ole kuitenkaan käytetty suuria määriä. Taito on siinä, mitä sillä käytettävässä olevalla rahalla valitsee. [/quote] Makukysymyksiä, joten naivia kuvitella omistavasi tyylikkään kodin muiden mielestä. Pörräähän kärpäsetkin paskaläjän ympärillä.
[/quote]
Olipas hyökkäys??
Eiköhän jokaisella ole käsitys (vaikka sitten sisustuslehdistä luettu) siitä mikä on perustyylikästä! Värien ja mallien harmonia, oikean kokoiset huonekalut tilassa, kauniisti yhdistelty vanhaa ja uutta (kyllä, talonpoikaiskalusteet sopii oikein hyvin modernien kaveriksi), umpipuuta mielummin kuin kalustelevyä jne.
* Älä osta mitään 90% hyvää. Osta vain täydellistä. Ei tule mielitekoa ostaa uutta, kun on jo täydellisen omistaja.
* Löydä omat luottotuotteesi. Ei tule hutiostoksia. Vielä parempi, jos löydät ne halpiksista.
* Ennakoi. En maksa täyttä hintaa "mistään", vaan esim. ostan uuden ripsivärin viimeistään kun on toiseksi viimeinen varastosta menossa. Näin voin aina odottaa alennuksia, eikä mitään ole pakko ostaa kiireessä normaalihintaisena.
* Älä tee lapsia ;). Siinä säästää julmetusti.
Älä hanki lapsia. Säästät hermoja sekä tuhansia euroja!#
Kyllä Ikea ja H&M:kin voi olla tyylikästä, kunhan kaikki ei ole sitä. Itse yhdistelen halpista kirppariin, perittyyn, designiin.. Kerroksellisuus on se juttu, niin ja less is more. Tarkkaan harkitut yksityiskohdat, selkeät väriyhdistelmät, vaatteissa istuvat leikkaukset, yllätyksiä joukkoon. Kamalinta on se, että ostaa kaikki samasta paikasta ja näyttää ihan katalogista reväistyltä. Mieti ensin jokin tyylisuuntaus, joka sinua kiinnostaa. Ala sitten toteuttaa sitä. Valitse sitten toinen ja sekoita. Esim. minä pidän funktionalismista ja kubismista. Eli pelkistetysti ja häröstä yhtäaikaa. :)
Sikäli turha aloitus, että todennäköisesti keskusteluun vastaajat eivät olisi toistensa tai muiden lukijoiden mielestä kovinkaan tyylikkäitä. Kertovat vain oman subjektiivisen näkemyksensä tyylikkyydestä.
No mulla varmaan olis sitten klassisuus ja trendikkyys yhdistettynä designiin. Niin muodissa kuin sisustuksessa. Miten näitä yhdistelisi tyylikäästi?
ap
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 17:10"]
No mulla varmaan olis sitten klassisuus ja trendikkyys yhdistettynä designiin. Niin muodissa kuin sisustuksessa. Miten näitä yhdistelisi tyylikäästi?
ap
[/quote]Aika vaikea sanoa näin palstalla mutta lue eri tyylin lehtiä ja kiertele eri paikkoja ja omaa silmää miellyttäen hanki sitä mistä pidät. Tärkeintä on että kotisi on omasta mielestäsi kaunis ja viihtyisä.
Oletko värianalyysissa käynyt? En ole itse, mutta sekin voisi olla askel haluamaasi suuntaan. Laadukkaissa vaatteissa materiaallilla on suuri merkitys ja kun värit ovat sinulle sopivat se on jo paljon.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 17:08"]
Sikäli turha aloitus, että todennäköisesti keskusteluun vastaajat eivät olisi toistensa tai muiden lukijoiden mielestä kovinkaan tyylikkäitä. Kertovat vain oman subjektiivisen näkemyksensä tyylikkyydestä.
[/quote]Ei sikäli että materiaalin ja kestävyyden merkitystä on korostettu ja se on yksi laadun merkki. On myös painotettu ap:n omia mieltymyksiä.
Vaatteita ostaessa ei kannata jysähtää "klassinen on aina paras valinta" - ajatteluun, eikä rakentaa vaatekaappia valmiiksipureskeltuihin "vaatekaapin kulmakivet" -säädöksiin. Kokeile rohkeasti kaupassa erilaisia vaatteita ja analysoi minkä malliset ja väriset sopivat parhaiten sinulle (säästät värianalyyseissä). Toisaalta klassisuus on laiskoille ja varman päälle hankkijoille, eli hanki sitä mistä tulee hauskin ja varmin olo ja tietysti laadukkainta mihin on varaa (hintakaan ei takaa laatua).
Muuten: aivan turha sanoa ap:lle että älä tee lapsia, säästät, kun tiedätte että ne lapset ovat jo olemassa. Ja muutenkin. t: itse lapseton
tai ehkä joku ysävä makutuomariksi värien yms takia mukaan? Ehdotin sitä analyysia koska aplla ei tunnu olevan mitään käsitystä mikä nyt olisi se hänen juttunsa, ominpäin jos menee voi käydä niin että ostelee paljonkin jotain mistä ei kuitenkaan pidä tai mikä ei sit sovikaan. En tiedä mitä sellainen analyysi maksaa mutta ajattelin et jos panostaa siinä niin voi tehdä täsmäostoksia virhehankintojen sijaan ja pidemmän päälle säästää sitten siinä.
Harjoittelijan palkalla elävänä opiskelijana (eli ap:ta erittäin todennäköisesti pienituloisempana) säästän ja satsaan tyyliin näin:
En omista autoa. Asumme opiskelija-asunnossa, onnekseni tosin remontoidussa ja kauniissa sellaisesssa. Junalla matkustaessa voin joustaa kellonajasta, aikaisin tai myöhään on aina halvempaa.
En syö kaupan valmisruokia/puolivalmisteita - yksinkertainen ruoka on halvinta ja ainakin itse huomasin säästäväni suuresti kun aloitin ostoskierroksen vihannesosastolta enkä toisesta päästä. Teen kauden ruokia enkä turhia suunnittele ennen kuin menen kauppaan, ostan mikä sattuu olemaan tarjouksessa. Esim. alennuksessa olleista punajuurista, majoneesista ja possun kasslerista tuli korianterin, mausteiden ja itse tehtyjen sämpylöiden kanssa pulled pork-hampurilaisia. Halpaa, mutta herkullista, helppoa ja kehtasi tarjota vieraillekin. Herkuttelijana en siis tosiaan tingi ruoan mausta, mutta hyvää oikeasti saa halvalla kun käyttää mielikuvitusta. Näin pystyn myös nauttimaan silloin tällöin suosikeistani BW-ravintoloista ja cocktaileista.
Vaatteita ostaessa seuraan tarjouksia ja alennusmyyntejä. Kannattaa tutkia kirpputorit säännöllisesti, itse ostan aina tiettyjen merkkien kauluspaitoja, mekkoja yms. klassisia vaatteita jos vastaan tulee. Pidän erityisesti Gantin ja Hilfigerin kauluspaitoja hyvinä, samojen merkkien sekä Filippa K:n ja Repeatin perusneuleet ovat myös hyviä. Kannattaa tutkia Stockmannin edullisemmat merkit, niiltäkin voi löytyä hyviä löytöjä samaan tyyliin. Farkut voi ostaa oikestaan mistä tahansa, neuleissa kannattaa panostaa materiaaliin. Ei kuitenkaan missään nimessä kannata edes yrittää ostaa kaikkea "hienompana", HM:nkin vaatteista osa on aivan yhtä hyviä kuin kolme kertaa kalliimpien merkkien, materiaalia kannattaa vaan tutkia - tuntuuko se helposti venyvältä ja herkältä, repsottaako sauma?
Hiusten kanssa suosittelen kertomaan kampaajalle, että haluat helpon mallin ja värin, josta juurikasvu ei helposti erotu, tai sitten värjätä kotona. Hyvä kampaaja osaa suunnitella leikkauksen niin, että se näyttää siistiltä ylikasvaneenakin, jos kampaajakäynteihin ei ole varaa jatkuvasti.
Matkustaessa kannattaa katsoa lentodiilit.fi ja vastaavat sivut, käyttää incognito-ikkunaa (hinta kasvaa klikkausten myötä monilla sivuilla), momondo näyttää mikä päivä olisi halvin (suuria eroja!) ja tosiaan varata kaikki itse. Opiskelijabudjetillakin pääsee näin Barbadokselle muutamaksi viikoksi :) Kanta-asiakkuus esim. ebookersilla tuo vähän alennusta, googlettamalla löytyy lisäksi aina extra-alekoodi.
Tyyli ja laatu vaatii hieman vaivaa, jos siihen ei automaattisesti olisi rahaa, mutta onnistuu tosiaan pienellä palkallakin. Meillä tosin ei ole lapsia eikä lemmikkejä, mikä tarkoittaa että tulot menevät tasan siihen mihin itse tahtoo.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 17:41"]
tai ehkä joku ysävä makutuomariksi värien yms takia mukaan? Ehdotin sitä analyysia koska aplla ei tunnu olevan mitään käsitystä mikä nyt olisi se hänen juttunsa, ominpäin jos menee voi käydä niin että ostelee paljonkin jotain mistä ei kuitenkaan pidä tai mikä ei sit sovikaan. En tiedä mitä sellainen analyysi maksaa mutta ajattelin et jos panostaa siinä niin voi tehdä täsmäostoksia virhehankintojen sijaan ja pidemmän päälle säästää sitten siinä.
[/quote]
Kirjastosta saa ilmaiseksi niitä kirjoja, ja netissäkin voi tehdä vaikka testin ilmaiseksi. Se on ihan helppoa itse nähdä mikä värityyppi on.
40 jatkaa
Ja tosiaan kuten aiemmin mainittiin, ennakoi ja jousta! Ostan aina kosmetiikkaa varastoon ennen kuin oikeasti tarvitsen sitä, silloin kun haluamani tuote on alennuksessa, samoin vaatteita - kun joku oikeasti laadukas vaate sattuu olemaan hyvässä alennuksessa, se kannattaa ostaa jos sen joka tapauksessa joskus haluaisi. Ja jos vaikka suunnittelen tekeväni lihaa mutta lohi on hyvässä tarjouksessa, tottakai ostan sitten lohta.
Ei ole lapsia. Siinä säästää pari sataa tuhatta euroa.