Ozempic kokemuksia?
Olen varmaan malttamaton, mutta nyt on pari viikkoa takana (=kaksi pistosta, molemmat 0,25mg), enkä ole huomannut mitään muutoksia itsessäni ja ruokahalussani :(
Ozempic on siis pistettävä diabeteslääke, jota voidaan käyttää myös laihdutuslääkkeenä ilman, että on diabetesta.
Millä aikataululla ja/tai annostuksella alkoin tulla jotain muutoksia? Kenelläkään kokemusta?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Herkuttelin puoli vuotta lähes joka päivä ja lihoin 20kg. Sitten päätin että nyt alan laihtumaan onhan kyse kuitenkin vain CICO:sta = calories in calories out ja nyt taas normaalipainoinen eli kalorivajeella olin puoli vuotta. Eli se on täysin päästä kiinni ei mitään lääkkeitä tarvita.
Miten tää liittyy ozempicin käyttöön? Tulit vaan patsastelemaan omalla paremmuudellasi.
Pari viikkoa 3mg pilleriversiota takana ja -7kg lähtenyt, kun on yhdistänyt tunnin liikuntaa päivässä. Ennen tämän lääkkeen käyttöönottoa en tullut koskaan kylläiseksi ja pystyin syömään liki loputtomasti. Perhepizza ja kebab meni helposti samana iltana. Lounasbuffassa 3 lautasta. Nyt kylläisyys iskee puolen lautasen kohdalla ja tunnen syöneeni tarpeeksi. En ole ikinä ennen kokenut ennen vastaavaa tunnetta, joten lienee elimistöllinen vika itsellä. Kolmantena päivänä aloituksen jälkeen tuli tämä kylläisyyden tunne ekaa kertaa. Myös alkoholin käyttöä tämä on parin ekan viikonlopun osalta muuttanut, kun en syö isoja määriä, niin alkoholin vaikutus muuttui. Normaalisti olin varannut viikonlopuksi Vodkalekan, 24tölkkiä olutta, punkun ja valkkarin. Nyt viikonloppujuomingeissa meni 6 pulloa olutta ja molemmissa viineissä oli vielä jäljellä. Ennen lääkkeen aloittamista olisin juonut nuo kaikki pe-la aikana ja woltittanut pizzaa ja kebabbia 2-4 kertaa. Alkoholi immeisesti imeytyy tyhjemmästä vatsasta paremmin ja on kiva fiilis ilman, että tarvii kumota kaksin käsin. Lääke maksaa sen reilun satkun kuussa, mutta sen summan säästää jo yhdessä viikonlopussa syömisten ja juomisten vähennyttyä murto-osaan. Nyt mennyt kotiruualla ja siitä on jäänyt myös evääksi seuraavaksi päiväksi ja jäänyt buffassa käymiset kokonaan pois. Tämä mullisti kyllä täysin elämän, olisipa joku kertonut aikaisemmin. Työterveyslääkärin kehoituksesta testasin.
Eilen pistin ensimmäisen kerran ja aamuyöstä oli vähän huono olo. Söin aamupalaa hetki sitten ja kunhan se oli ehtinyt vatsaan asti alkoi taas pahoinvointi.
Toisille ei ilmeisesti ensimmäinen annos tee vielä mitään. Minulla on suurin ongelma ollutkin, että maha ei vaan tule täyteen. Ei millään. Pystyn syömään pizzan, Ben&Jerryn, 0,5l limua ja vielä pienen karkkipussin, eikä tunnu missään. Olen siis nainen joka ei todellakaan tarvitse tuollaisia määriä ruokaa.
Sinänsä tervetullut tuntemus, mutta hikiset kädet ja ellotus 😑. Niin ja päänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Eilen pistin ensimmäisen kerran ja aamuyöstä oli vähän huono olo. Söin aamupalaa hetki sitten ja kunhan se oli ehtinyt vatsaan asti alkoi taas pahoinvointi.
Toisille ei ilmeisesti ensimmäinen annos tee vielä mitään. Minulla on suurin ongelma ollutkin, että maha ei vaan tule täyteen. Ei millään. Pystyn syömään pizzan, Ben&Jerryn, 0,5l limua ja vielä pienen karkkipussin, eikä tunnu missään. Olen siis nainen joka ei todellakaan tarvitse tuollaisia määriä ruokaa.
Sinänsä tervetullut tuntemus, mutta hikiset kädet ja ellotus 😑. Niin ja päänsärky.
Se menee ohi, kun elimistösi tottuu. Ja kohtapuoleen tulet täyteen pienestäkin annoksesta. Rasva alkaa ällöttää, ei tee mieli mitään rasvaista, ei jäätelöä, ei karkkia. Näin ainakin minulla kävi.
Äläkä turhaan nosta annosta suositusten mukaan vaan mene alimmalla niin kauan kuin se vaikuttaa.
En malta odottaa, että pystyn syömään normaaleja annoksia normaalia ruokaa.
Tavallisesta ruuasta mulle jää aina hirveä nälkä. Nyt odotan, että voin syödä pari perunaa, kastiketta ja puolet annoksesta olisi salaattia. Että tulisi edes etäisesti kylläinen olo niistä. Kovat on toiveet minulla 😬
Kiitoksia edelliselle vastaajalle viestistä, hyvä vinkki :)
Oletteko huomanneet parannusta nivelkivuissa? Vasta viikko takana ja kroonistunut, kivulias iskias tuntuu helpottuvan päivä päivältä
Vierailija kirjoitti:
En malta odottaa, että pystyn syömään normaaleja annoksia normaalia ruokaa.
Tavallisesta ruuasta mulle jää aina hirveä nälkä. Nyt odotan, että voin syödä pari perunaa, kastiketta ja puolet annoksesta olisi salaattia. Että tulisi edes etäisesti kylläinen olo niistä. Kovat on toiveet minulla 😬
Kiitoksia edelliselle vastaajalle viestistä, hyvä vinkki :)
Olen pystynyt nyt syömään normaaleja ruokia ilman, että niistä seuraa ahmimista. Päivällinen oli pari perunaa, jauhelihakastiketta ja puoli lautasta kasviksia. Vatsa toden totta tuli näistä täyteen. Ruoka oli hyvää ja söin sopivasti.
Nyt on jo nälkä, iltapalan aika onkin.
En usko, että muut kuin tämän kylläisyyshormonin puutteen kanssa elävät tajuavat, että miltä tuntuu kun syömisestä tulee enemmän nälkä kuin syömättä olemisesta!
Toki sitten siitä seuraa ahmimista, kun ei syö.
Ainoa millä olen kokenut kylläisyyttä ruoasta on keto. Mutta se menee liian monimutkaiseksi toteuttaa koko ajan.
Toinen pistos laitettu. Minulle lääkäri määräsi 1mg kynän, siitä saa siis otettua pienempiä annoksia laskemalla naksautuksia. Jokaisen kynän maksimiannos tulee 72 naksautuksella, eli tässä kynässä se on 1mg. Otan tällä hetkellä 18 naksutusta ja se on 0,25mg.
Saan siis kynästä pitkän ajan annokset ja kustannukset on huomattavasti pienemmät..
Jokaisen kynän voi käyttää loppuun asti. Jos säiliöissä on lääkettä ja annos vaikka laskee, ei tarvitse ostaa uutta kynää jossa pienempi annos on ohjelmoitu valmiiksi. Laske vain kliksautukset. Netissä on annostaululot ja YouTubesta löytyy vielä lisää ohjeita.
Vinkkinä näin. Ei tule lääkehukkaa. Kynät voi käyttää loppuun asti, jos säiliössä on lääkettä niin se kannattaa hyödyntää.
Maksimiannostakin saa yleensä otettua enemmän kuin 4 kpl yleensä jopa 6. Joten siinä on 6 viikon lääkkeet yhdessä kynässä.
Toki neuloja täytyy ostaa sitten erikseen ja niitä saa tilattua netistä tai ostettua suoraan apteekista. Neulan koko lukee paketissa.
Tämä kliksutus toimii ainakin 1mg kynissä.
Mutta en itse näe estettä pistää vaikka kahta 0,25mg annosta, että saa sen 0,5mg otettua. Ei ole mitään järkeä heittää lääkettä hukkaan. Etsi vain taulukot ja kliksuttele. Merkkaa kynällä annosruutuun se kohta jossa haluamasi annos on ja jatkossa annoksen valitseminen on helpompaa.
Tämä toimii myös silloin jos ei pysty nostamaan annosta siinä tahdissa mitä on määrätty. Nosta hitaammin. Vaikka 0,25mg-0,5mg-0,75mg-1mg. Elimistö saa enemmän aikaa tottua.
Täytyy vain itse pysyä kärryillä missä on menossa. Säiliön saa käyttää loppuun asti joka kynässä.
Tässä hyödyllinen vinkki jota voi omalla vastuulla toteuttaa.
Olen vinkin kirjoittaja ja tosiaan minulla alkaa nyt toinen viikko käyntiin. Valmistaudun seuraavaan pariin yöhön ottamalla närästyslääkettä ja Vi-Sibliniä käyttämällä kolmesti päivässä.
Sivuoireita on olleet: lievä pahoinvointi pari päivää. Unettomuus pari yötä. Hirveät levottomat jalat (tämä on pahin sivuoire nyt! Tämä täytyy ratkoa jotenkin, liittynee lääkkeen vaikutuksesta dopamiinin). Päätä särki pari päivää.
Hyödyt: Voin syödä normaalia ruokaa ja ilta-ahmiminen on loppunut. Herkut kaapissa ovat säilyneet, enkä ole herännyt öisin syömään lasten karkkeja kaapeista tai ihan mitä vain makeaa mitä löytyy.
Mieli on kirkkaampi ja nivelkivut puolittuneet. Tasainen verensokeri on auttanut jaksamaan iltaan asti virkeämpänä.
Olen tyytyväinen.
Tänään unohdin nyt syödä ensimmäisen kerran lounaan. Laitoin lapselle eilisen jämät ja itse unohduin keittiötä siivoamaan.
Maha on vieläkin täynnä aamupalasta, mutta aion ylläpitää nyt ruokarytmiä kuitenkin. Auttaa tulevaisuudessa
Aloitin joku aika taaksepäin keskustelun ADHD lääkkeen ja Ozempicin yhteiskäytöstä. Keskustelu oli kuitenkin poistettu.
Ozempic tuntuu hillitsevän impulsiivista käytöstä melko hyvin. Turhan tavaran ostelu on melkeinpä jäänyt ja ehdin harkita asiaa ennen ostamista. Aivojen kierrokset ovat laskeneet.
Mutta on minulla nyt sitten tylsää. En voi keskittyä moneen asiaan yhtäaikaa. Yritin juuri kuunnella kirjaa ja tehdä töitä yhtäaikaa. Ei onnistu. Keskittyminen on vain työtehtävässä tai harhailemaan lähteneissä ajatuksissa. Pystyn palauttamaan huomion työhön takaisin kunhan vain saan itseni kiinni haaveilusta. Mutta kun se työ on tuskallisen tylsää yksistään.
Kärsin varmaan dopamiinin vieroitusoireita vielä, mutta voi pojat kun kaikki tuntuu tylsältä. Ennen oli pakko pitää kirja, podcast jopa tv-sarja päällä, että jaksoin keskittyä töihin. Nyt pään sisällä on niin hiljaista, että mietin kuka tämä ihminen oikein on. Joten kai nyt sitten ADHD lääke ja tämä Ozempic tepsii ADHD oireisiin erittäin hyvin 😬.
Vatsa oli sekaisin yli kaksi kuukautta pillerien kanssa ja lopetin koko lääkkeen. En halua olla vessan vankina.
Ozempic ja ADHD. Otin ADHD lääkkeen klo 7.30 ja nyt klo 15.30 sain viimeinkin omat aivoni takaisin 😂. Kuuntelen podcastia, luen palstaa ja nautin kun robotti-imuri hurisee ympäriinsä. I'm back.
Mielenkiintoista. Kirjaan näitä tuntemuksia ylös, ihan varmasti muutkin näitä miettivät. Koen, että tällä hetkellä stimulantti+ozempic toimii "liian hyvin". Kokeilen pienentää annosta. (Olen syönyt ADHD lääkkeitä pian 16 vuotta, joten ei mikään uusi juttu minulle, annosta olen joutunut säätämään monet kerrat)
Ozempic vaikutti ainakin minulla ratkaisevasti kahteen asiaan. 1) Tuli illalla olo, että ihan sama mitä syön. Ennen olin herkuttelija viimeisen päälle juustoissa ja pihveissäni. 2) Iltaoluet eivät maistu yhtä hyviltä ja eivät varsinkaan vaikuta "toivotulla" tavalla, siis pientä kevennystä iltaan.
Nämä kaksi asiaa ovat täysin selkeät, kiistattomat (kohdallani) ja itseni yllättäneet asiat. En siis etukäteen tiennyt näistä. Tämä vahvistaa ajatuksiani tämän lääkkeen vaikutuksista - alun perin siis halusin painoa alas vain.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic vaikutti ainakin minulla ratkaisevasti kahteen asiaan. 1) Tuli illalla olo, että ihan sama mitä syön. Ennen olin herkuttelija viimeisen päälle juustoissa ja pihveissäni. 2) Iltaoluet eivät maistu yhtä hyviltä ja eivät varsinkaan vaikuta "toivotulla" tavalla, siis pientä kevennystä iltaan.
Nämä kaksi asiaa ovat täysin selkeät, kiistattomat (kohdallani) ja itseni yllättäneet asiat. En siis etukäteen tiennyt näistä. Tämä vahvistaa ajatuksiani tämän lääkkeen vaikutuksista - alun perin siis halusin painoa alas vain.
Minulla tuntuu olevan shoppailu se, josta se ilo vietiin. Olin kauppakeskuksessa ja kaikki oli lähinnä neutraalia. Poistuin ensimmäisen kerran ikinä Normalista ilman yhtäkään ostosta. Sitä mitä menin hakemaan, ei ollutkaan.
On kyllä ollut yllätyksiä täynnä tämä lääke
*Minulla tuntuu olevan shoppailu se, josta se ilo vietiin.
Ja ilolla siitä kyllä luovunkin. Minulla menee niin paljon rahaa kaikkeen turhaan pskaan, että tämä oli kyllä mahtava juttu. Ehkä alan saamaan käänteistä mielihyvää pihistelystä (talouteni sitä kyllä kaipaisi)
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tähän, jos joku lukee tällä vuodella näitä. Kyse oli muistaakseni siitä (en ehdi/vaivaudu nyt hakemaan dataa), että lihavan ihmisen hormonit turtuu/heikkenee tjs eivätkä enää kommunikoi oikein, eli eivät enää anna tietoa siitä kylläisyydestä. Siksi tätä GLP-1 hormonia esittävää semaglutidia annostellaan saamaan tämä kylläisyyden tunne, joka ns. normaalipainoisella ihmisellä syntyy tavallisesti ruuasta.
Ihminen lihoo siksi, että suolistohormonit eivät toimi kuten terveellä ihmisellä. Siksi semaglutidi toimiikin heillä, joilla ongelma on suolistohormoneissa. Tilanne muuttuu näläntunteen suhteen samanlaiseksi kuin terveellä ihmisellä. Myös verensokeri pysyy aisoissa. Se ei laske liian alas.
"Ihminen lihoo siksi, että suolistohormonit eivät toimi kuten terveellä ihmisellä. Siksi semaglutidi toimiikin heillä, joilla ongelma on suolistohormoneissa. Tilanne muuttuu näläntunteen suhteen samanlaiseksi kuin terveellä ihmisellä. Myös verensokeri pysyy aisoissa. Se ei laske liian alas. "
Vaikutukset ovat hyvin moninaiset. Lääkettä tutkitaan Alzheimerin taudin hoidossa. Koska Alzheimerin taudille altistaa sama kuin kakkostyypin diabeteksellekin, niin näin maallikolle käy järkeen, että apua voisi olla.
Addiktioiden hoitoon tässä voi olla myös lääke. Tätä tutkitaan lääketehtaan puolelta nyt. Samoin nivelvaivoihin joku tutkimus menossa.
En kyllä ollut ymmärtänyt, että suolistohormoneilla on näin suuret vaikutukset ihan muihin asioihin, kuin näläntunteeseen.
Mutta on tässä lääkkeessä tietenkin haittojakin, kuten kaikissa lääkkeissä. Osa on vakaviakin. Itseäni pulskana nelikymppisenä naisena huolestuttaa ehkä eniten mahdolliset ongelmat sappirakon kanssa. Joten syön säännöllisesti, ei passaa laihtua liian nopeasti. Juon paljon vettä.
Miten tää liittyy ozempiciin?