Ozempic kokemuksia?
Olen varmaan malttamaton, mutta nyt on pari viikkoa takana (=kaksi pistosta, molemmat 0,25mg), enkä ole huomannut mitään muutoksia itsessäni ja ruokahalussani :(
Ozempic on siis pistettävä diabeteslääke, jota voidaan käyttää myös laihdutuslääkkeenä ilman, että on diabetesta.
Millä aikataululla ja/tai annostuksella alkoin tulla jotain muutoksia? Kenelläkään kokemusta?
Kommentit (253)
Anteeksi, yllä oleva linkki on rikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvoinnin varalle hapankorppuja kuten raskaana oleville aamupahoinvointiin. Sen hapankorpun voi syödä hitaasti jo aamulla sängyssä ja antaa olla vatsassa ennen kuin nousee ylös.
Laskin huvikseni Finelin laskurilla syömieni ruokien energiamääriä ennen ja nyt. Aiemmin sain kuukaudessa puhtaasti tyhjiä kaloreita suklaasta noin 7000 eli yhden rasvakilon verran. Silloin ei ollut väliä suklaan merkillä. Enemmän oli väliä sillä, että sai suklaata halvalla paljon. Kaakaon hinnan nousu tapahtui minun kannaltani hyvään aikaan.
Aamupahoinvoinnilta se olo kyllä tuntui. Ajattelinkin, että selviän kyllä. Tuttua huttua. Kammottavaa, mutta tuttua. Saa nähdä palaako oireet taas kun annosta pitäisi taas nostaa
Kannattaa ostaa hapankurkut valmiiksi jääkaappiin odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvoinnin varalle hapankorppuja kuten raskaana oleville aamupahoinvointiin. Sen hapankorpun voi syödä hitaasti jo aamulla sängyssä ja antaa olla vatsassa ennen kuin nousee ylös.
Laskin huvikseni Finelin laskurilla syömieni ruokien energiamääriä ennen ja nyt. Aiemmin sain kuukaudessa puhtaasti tyhjiä kaloreita suklaasta noin 7000 eli yhden rasvakilon verran. Silloin ei ollut väliä suklaan merkillä. Enemmän oli väliä sillä, että sai suklaata halvalla paljon. Kaakaon hinnan nousu tapahtui minun kannaltani hyvään aikaan.
Aamupahoinvoinnilta se olo kyllä tuntui. Ajattelinkin, että selviän kyllä. Tuttua huttua. Kammottavaa, mutta tuttua. Saa nähdä palaako oireet taas kun annosta pitäisi taas nostaa
Kannattaa ostaa hapankurkut valmiiksi jääkaappiin odottamaan.
Hapankurkut? Meinaatko maitohappobakteerien takia?
Jännä miten juustot on nykyisin inhottavia. Meillä oli Oltermannia ja se oli pahaa. Kokeilin ostaa seuraavaksi Port Salut juustoa, aivan kammottavaa. Kokeilin vielä Pirkan pienintä kermajuustoa ja kyllä se muutos on nyt minussa.
Juustot haisee ja maistuu hapantuneelle maidolle ja eltaantuneelle rasvalle.
Myös Oivariini on nykyään syömäkelvotonta.
Riisikakkujen päälle löysin nyt raejuuston ja se sentään "kelpasi" Ozempicille
Selvästi nyt lähtee vyötäröltä rasvaa. Farkut on reisistä napakat, mutta vyötäröllä alkaa olla tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän aloittaa tupakanpoltto uudestaan,niin laihtuisin?Olin hoikka silloin kun poltin:)
Ja sitten kun saat keuhkosyövän, olet vielä hoikempi, takaan sen.
Suolaa tekee mieli koko ajan 1 mg annoksella.
200 gr Fazerin sininen ja 1 mg ozempic....järjetön ripuli . Ei ennen ozempicia ollut mitään ongelmia syödä levy jos parikin.
Vierailija kirjoitti:
200 gr Fazerin sininen ja 1 mg ozempic....järjetön ripuli . Ei ennen ozempicia ollut mitään ongelmia syödä levy jos parikin.
Olen itse ollut Ozempicilla nyt nelisen viikkoa eli juuri päässyt 0,5 mg annokseen, en ole syönyt juurikaan karkkia, mutta olen huomannut, ettei myöskään tee sitä mieli. Kokonainen suklaalevy on aika paljon kerta-annoksena oli sitten lääkkeellä tai ei. Joo siis olen aikaisemmin syönyt isoja määriä herkkuja (ei kai sitä muuten olisi tarvinnut apua painonpudotukseen), mutta nyt saatan maistaa yhden keksin tai karkin ja olen ihan tyytyväinen. Paino putoaa aavistuksen alle kilon viikossa. Itselle jo se pienin annos vaikutti annoskokoon tosi paljon. Pistäminen ei ole ollut ollenkaan paha juttu, neula on ohut ja lyhyt, sitä ei oikein edes vatsanahkassa tunne. Tämän sanon siksi, että jotkut pelkäävät tällaisia pistettäviä lääkkeitä. Toivottavasti lääkkeestä johtuva närästys hiljalleen rauhoittuisi.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011156354.html
"Taas uusi hyöty: Lihavuuslääkkeet voivat vähentää myös muistisairauden riskiä"
Tämä on kyllä hyvä uutinen, koska suvussamme on late onset Alzheimer's, en ole varma mikä se on suomeksi. Lisäksi se tyypin 2 diabetes. Nämä varmasti ovat yhteydessä toisiinsa.
Ozempic vaikuttaa kyllä aivoihin, impulsiivisuus on minulla vähentynyt huomattavasti. Minulla on siis ADHD ja autismin piirteitä.
Vaikutus tuohon autismiin ja sosiaalisten taitojen yhtäkkiseen parantumiseen on merkittävä. Osaan nyt opastaa lapsianikin paremmin ihmisten kanssa toimimiseen. Tämä on hämmästyttävää.
Miinuksena on motivaation katoaminen. Pystyn useimmiten järkeilemään, että työt on tehtävä määräpäivään mennessä. Nyt kun ei saa enää kunnolla kiireen tuntua ja siitä viime hetkellä hoidetusta hommasta dopamiinia ja tyytyväisyyden tunnetta, niin hankalaa on.
Toisaalta pystyn pitämään tiukkaa talouskuria ja suunnittelemaan tulevaa. Esim nyt pitää säästää joka kk tietty summa, että voin hoitaa kesällä opintolainan lyhennykset sujuvasti. Eikä iske paniikki, vaikka tilillä ei ole tuhlausrahaa. Ennen pidin 200-300€ ylimääräistä ihan vain sen takia, että pystyin ostamaan ruokakaupasta ihan mitä haluan. Jos oli tiukka kuukausi, siirsin sen verran säästötililtä käyttötilille. Ei mitään järkeä.
Pistetäänkö tätä siis vain kerran viikossa ja se on sillä selvä?
Miten vaikuttaa? Tuleeko pistoksen jälkeen jotain tuntemuksia? Entä kuinka helppoa sen saatavuus on?
"Toivottavasti lääkkeestä johtuva närästys hiljalleen rauhoittuisi."
----
Pyydä lääkäriltä resepti närästyslääkkeeseen, toki saat ilman reseptiäkin esimerkiksi esomepratsolia.
Lisäksi pyydä resepti Vi-Siblin kuituvalmisteeseen. Vetää maha paremmin, niin närästyskin helpottaa.
Kuitujen kanssa täytyy muistaa, että ne turpoavat suolistossa ja saattavat vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen jopa 30%. Normaalisti suositellaan vähintään puolen tunnin väliä lääkkeen ja kuidun välillä. Mutta en tiedä pitäisikö olla Ozempicin takia pidempikin väli, suoliston liikkeiden hidastumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikuttaa? Tuleeko pistoksen jälkeen jotain tuntemuksia? Entä kuinka helppoa sen saatavuus on?
Kerran viikossa, aloitetaan pienellä annoksella. Ehkä päivän on huono olo. Samoin jos meinaa mennä liikaa herkkuja, siitä saa kärsiä. Tuntuu aivan samalta kuin raskauspahoinvointi.
Minulla ei mitään liian hankalia oireita ole ollut.
Paino laskee hieman alle kilon viikossa.
Ilmeisesti suostuuko lääkärit määräämään Ozempicin vaihtelee. On off topic käytössä lihavuuden hoitoon. Itse olin etävastaanotolla.
Pääasiassa on T2D lääke.Tällä hetkellä ei ole saatavuuden suhteen ongelmia kuitenkaan. Hintaa tulee kuukaudessa noin 120€.
Mounjaro niminen lääke on lihavuuslääke. On nimenomaan laihdutukseen. Hinta on kuitenkin hirvittävän kallis. Painonpudotus on kuitenkin tehokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
----
Pyydä lääkäriltä resepti närästyslääkkeeseen, toki saat ilman reseptiäkin esimerkiksi esomepratsolia.
Lisäksi pyydä resepti Vi-Siblin kuituvalmisteeseen. Vetää maha paremmin, niin närästyskin helpottaa.
Kuitujen kanssa täytyy muistaa, että ne turpoavat suolistossa ja saattavat vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen jopa 30%. Normaalisti suositellaan vähintään puolen tunnin väliä lääkkeen ja kuidun välillä. Mutta en tiedä pitäisikö olla Ozempicin takia pidempikin väli, suoliston liikkeiden hidastumisen takia.
Mutta eihän tätä lääkettä syödä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa, aloitetaan pienellä annoksella. Ehkä päivän on huono olo. Samoin jos meinaa mennä liikaa herkkuja, siitä saa kärsiä. Tuntuu aivan samalta kuin raskauspahoinvointi.
Minulla ei mitään liian hankalia oireita ole ollut.
Paino laskee hieman alle kilon viikossa.
Ilmeisesti suostuuko lääkärit määräämään Ozempicin vaihtelee. On off topic käytössä lihavuuden hoitoon. Itse olin etävastaanotolla.
Pääasiassa on T2D lääke.Tällä hetkellä ei ole saatavuuden suhteen ongelmia kuitenkaan. Hintaa tulee kuukaudessa noin 120€.
Mounjaro niminen lääke on lihavuuslääke. On nimenomaan laihdutukseen. Hinta on kuitenkin hirvittävän kalli
Saitko tämän siis laihdutukseen vai johonkin muuhun tarkoitukseen?
Kiinnostaisi tuon hinnan tähden lähinnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Mutta eihän tätä lääkettä syödä
Ei, mutta monilla on muita lääkkeitä ja suolen liikkeiden hidastuminen vaikuttaa imeytymiseen. Jos otat Vi-Sibliniä liian nopeasti suun kautta otettavien lääkkeiden perään, sinulla on hidastunut suolen toiminta+kuituvalmiste joka voi turvotessaan sitoa myös lääkeaineita itseensä.
"Saitko tämän siis laihdutukseen vai johonkin muuhun tarkoitukseen?"
----
Laihdutukseen. Minulla ei olisi ollut varaa esim Mounjaroon. Varmasti lääkäri ymmärtää jos sanot, että rahat ei riitä kalliimpiin versioihin
Vierailija kirjoitti:
----
Mulla on ollut refluksin takia pantopratsoli jo ennen Ozempicia, nyt sitä menee tuplana ja silti ajoittain närästää. Mulla ei ole ummetusta enemmän ollaan löysän vatsan puolella ja siksi en ole ajatellut lisätä kuitua. Mulla on ruokavaliossa runsaasti kuitua. Aloitusannoksella närästys kolmannen ja neljännen viikon tienoilla jo vähän helpotti, nyt kun annos kasvoi närästää taas enemmän.
Laihdutukseen käytettynä näistä lääkkeistä ei makseta kela-korvauksia eikä ne siis kerrytä myöskään lääkekattoa tästä syystä, vaan jokainen kynä pitää maksaa itse. Riippuu lääkäristä miten helposti reseptin saa, lääkkeestä ei tällä hetkellä ole pulaa eli sen takia sitä ei pitäisi jättää määräämättä. Mulle lääkäri kirjoitti Ozempicin, koska se on edullisempi kuin laihdutukseen tarkoitettu Wegovy (nämä molemmat semaglutidia), Mounjaro itseä kyllä kiinnosti, mutta se on kyllä vielä turhan arvokas.
Pistettävä lääke vaikutti itsellä melko pian ensimmäisen pistoksen jälkeen. Itselle pistettävä on oikein hyvä, kun ymmärsin, että Rybelsus pitää ottaa päivittäin ja sen ja muiden lääkkeiden kanssa pitää olla ajallisesti eroa ja itsellä on muitakin tyhjään mahaan otettavia eli koko aamu menisi lääkkeitä ottaessa.
https://tinyurl.com/semaglutidi-oral Itse pidän enemmän Rybelsuksesta kuin Ozempicistä (en pidä injektioista).