Ozempic kokemuksia?
Olen varmaan malttamaton, mutta nyt on pari viikkoa takana (=kaksi pistosta, molemmat 0,25mg), enkä ole huomannut mitään muutoksia itsessäni ja ruokahalussani :(
Ozempic on siis pistettävä diabeteslääke, jota voidaan käyttää myös laihdutuslääkkeenä ilman, että on diabetesta.
Millä aikataululla ja/tai annostuksella alkoin tulla jotain muutoksia? Kenelläkään kokemusta?
Kommentit (253)
Onko muilla tullut sellaista outoa tottumista, tuntuu että lääke ei enää alun jälkeen ole niin tehokas? Eli ei pidä nälkää niin hyvin. Olen ollut 2,5 kk ja nostettu annos 1 milligrammaan. Painoa on tosin lähtenyt ihan kivasti eli 6 kg. Pitää varmaan ruveta mittaamaan myös mittanauhalla, koska urheilun jälkeen tulee aina n. kilo lisää, joka lähtee sitten parissa päivässä. Vähän motivaatiota syö myös se, että näin viisikymppisenä rypyt näkyvät paremmin painonlaskun myötä. Voi siis valita joko pullukkuuden tai vanhuuden. Huoh. Ei ole helppoa.
2 kk ollut käytössä...ongelma ei ole koskaan ollut nälkä, vaan mieliteot ja isot annokset. Bmi 40, eri sairaalloisen lihava. Alku meni hyvin ja mieliteot hävisi..nyt 6 vkoa ollut niin kovaa pahoinvointia ja oksentelua ja vatsakramppeja. Mustikkakeitolla ja riisillä menty, ja niistäkin tulee ihan järkyttävä olo. Närästys ihan kauheaa, vaikka Pariet menee aamuin illoin. Painoa pudonnut n 5 kg. Vaikea perussairaus ja massiiviset lääkkeet muutenkin, mm. sytostaatit. Onko muilla ollut kovia vatsakramppeja ja oksentelua? Sokerin jätin jo 2 v sitten. Kortisoni turvottaa ja hyvin vaikeaa pudottaa painoa, mutta en haluaisi tätäkään jatkaa. Joka pv niin huono olo. Mieliteot kyllä hävinnyt, kun kaikki oksettaa. Lääkäri ehdotti aluksi Mysimbaa...ehkä vaihdan siihen, kun näitä lääkkeen saatavuusongelmiakin niin paljon. Joku kirjoitti että miehellä oli antabus-vaikutus ja samaa olen sanonut, vaikka en ikinä ole antabusta käyttänyt. Pienikin määrä alkoholia tekee niin sairaaksi, että ei tee mitään mieli ottaa. Muutenkin elämänilo kaikonnut tämän jatkuvan huonon olon kanssa. Onnittelut vilpittömästi kaikille, joille tämä sopii ja ovat onnistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Närästääkö muilla Ozempic? Tuntuu, että vaikutus perustuu pelkästään närästykseen, kun jo pelkkä ruuan tuoksu laukaisee röyhtäilyn.
Ruoka liikkuu hitaammin ruoansulatuselimistössä ja suolistossa. Siksi ei kannata ihan vanhasta tottumuksesta syödä närästystä pahentavia ruokia. Minulla ainakin ihan tavallinen sipuli, valkosipuli, chili ja salmiakki aiheuttavat närästystä mustan kahvin lisäksi. Rasvainen ruoka närästää varmaan kaikkia, joilla on närästystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle annettiin ohjeeksi että 18naksautusta =0,25
Eli: Ozempic 1 mg:n kynästä napsutetaan 18 kertaa, niin tulee 0,25 mg:n annos. Aloitan Ozempicin käytön, kunhan sitä taas saa apteekista: jee!
Lääkehausta näkee, missä esim. Ozempicia on myytävänä, ja tällä hetkellä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ei ole missään apteekissa Ozempic 1 mg:aa:
Tallinnasta saa lääkettä. Kannattaa ottaa netin kautta yhteyttä. Ottaa oman digireseptin ja Kela-kortin mukaan. Toiselle lääkettä ei voi hakea.
Onko kukaan kysässyt apteekista, koska sitä olisi tulossa taas seuraavan kerran?
Ei ollut odottamaani hyötyä minulla. Vei kyllä pahimman sokerihimon, mutta nälkään ei vaikutusta. Laihduin kyllä vajaa 10 kiloa 4 kk aikana, mutta ihan samalla tavalla kuin ennenkin laihduttaessa. En kokenut että olisi järkeä maksaa lääkkeestä, kun samalla tavalla kärvistelin nälän kanssa (kaverilla tuo on vienyt näläntunteen pois kokonaan). Lopetin lääkkeen enkä lihonut kiloja takaisin vaan olen sen jälkeenkin jatkanut laihduttamista 2kg/kk tahtia ilman kallista lääkettä. Tiedän tapauksia, joilla kilot tullut ryminällä takaisin kun lääkettä ei nyt saa mistään. Sinällään tässä tilanteessa olen siis onnellinen, että ei toiminut minulla.
Nostetaanpas tätä. Vieläkö on Ozempic-kuuri päällä? Miten on paino pudonnut ja millainen vointi?
Haluaisin saada Ozempic-reseptin mutta vähän hävettää mennä ylipainon takia lääkäriin :/
Itse otin saxendan käyttöön, koska tiesin, että stressaisin saatavuusongelmaa. Olen käyttänyt vähän reilun 3kk, lähtenyt 11kg siinä ajassa. Muitakin vaihtoehtoja on siis. Jos ozempicia alkaa saamaan, voisin sitten kokeilla sitä.
Onko kellään suosituksia lääkäristä Oulussa, jonka kanssa voisin Ozempic mahdollisuudesta keskustella? Pikkuhiljaa alkaa hermo mennä tähän painon kanssa jojoiluun :(
Videovastaanotto toimi mulle ainakin hyvin, jos et kaipaa perinteistä vastaanottoa. laihdutuslaakari.fi oli näppärä :)
Oli lääke mikä tahansa, niin pitää siinä itsekin jotain tehdä varsinkin sitten kun lääke loppuu. Jos jatkaa samanlailla syömistä niin kuin ennen lääkettä, niin tottakai paino tulee takaisin. Ei se johdu siitä, kun lääke loppuu vaan siitä, ettei ole ottanut mitään opiksi. Pienet annokset ja terveellistä ruokaa, ei sokerisia eikä rasvaisia tai prosessoituja ruokia. Kun tekee mieli syödä niin porkkanaa ja vettä. Varmaan laihtuu. Ja tietenkin liikuntaa.
Edellinen kommentti oli niin hölmö, en viitsi edes kommentoida. On jo sadoissa tutkimuksissa osoitettu, että lihavalla on erilainen suolistohormonitasapaino, kuin normaalipainossa pysyvällä ja tämä lääke nimenomaan tekee lihavastakin "normaalin". Sain viikko sitten ensimmäisen Ozempic-pistoksen ja nyt tuntuu, että koen ruuan ja nälän kuten normaalipainoinen ihminen. Syön kun on nälkä, mutta en paljon, koska ei tee mieli. Herkut on helppo ohittaa ja illat ovat ihania, kun ei tee mieli mitään. Aivan täynnä yhdestä ruisleipäviipaleesta. Painoa lähtenyt viikossa 3kg, mutta toki lähtöpainokin oli korkea, 106,7kg. Sivuvaikutuksia on tuo lievä röyhtäily ja etova olo, mutta eivät vaikuta elämään negatiivisesti. En ole vielä kokeillut alkoholia, joten siitä on vaikea sanoa. Mutta mieluummin absolutisti kuin läski! Toivoisin, että voisin jäädä tähän aloitusannokseen 0,25mg tai 0,5mg:n annokseen, jos tämä vaikutus pysyy tällaisena. Itselläni kyse on rankkojen kortisonikuurien aiheuttamista paino-ongelmista, johon nyt haetaan apua ja samalla ehkäistään kakkostyypin diabetesta joka on sukurasitteena. Tämä vaikuttaa suoraan myös mielenterveyteen, kun oma keho ei inhota koko ajan ja haluaa mennä töihin. Joten kansantaloudellisesti hyvä homma - ihan sama mistä suunnasta asiaa katsoo.
Minulla Ozempic toiminut hyvin, välillä tosin todella pahaa oloa, joka on mennyt ohi. Nyt käytössä 1mg annos, eikä mitään ongelmia sen kanssa. Painoa tippunut maltillisesti puolessa vuodessa 7kg, välillä ollut kuukauden ilman annosta ja ei ole paino noussut. Mulla alkoi viime vuonna lihominen joka ahdisti todella paljon. Tuntui, ettei mikään auttanut. En ole koskaan ollut kova syömään herkkuja ja annoskoot ovat pysyneet järkevinä, mutta yhtäkkiä paino vaan alkoi nousta. Epäilen, että tähän vaikutti edellinen lääkitykseni joka sekoitti aineenvaihdunnan (lääkitys ei enää käytössä). Lisäksi loukkaannuin, jonka seurauksena en pystynyt vähään aikaan liikkumaan. Ozempicin avulla alkoi laihtuminen, ja orastava syömishäiriö saatiin kuntoon (en uskaltanut enää syödä mitään, koska lihoin kaikesta). Ozempic motivoi syömään terveellisemmin ja liikkumaan enemmän, koska tuloksiakin alkoi näkyä. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että Ozempic toimii painonpudotuksen tukena; terveelliset elämäntavat ja järkevä syöminen on otettava osaksi elämää ja omasta mielestäni Ozempic tukee tätä. Näin ollen ei ole sitten täysin hakotiellä, kun/jos lääkitys loppuu, vaan tietää mitä syödä ja kuinka paljon. Ja ei, hiuksetkaan ei tippuneet päästä (jotkut kun kuvittelee että Ozempic tiputtaa hiukset) päinvastoin - hiukset eivät koskaan ole olleet näin terveelliset ja tuuheat. :D
Pienet annokset kirjoitti:
Oli lääke mikä tahansa, niin pitää siinä itsekin jotain tehdä varsinkin sitten kun lääke loppuu. Jos jatkaa samanlailla syömistä niin kuin ennen lääkettä, niin tottakai paino tulee takaisin.
Tämä on ozempicin nerous. Ei se mitään paranna, vaan lihoo heti takaisin jos lopettaa. Asiakas loppuiäksi.
USAssa puhutaan jo, että tuota alettaisiin antaa kaikille yli 12v ylipainoisille (obese ja tavallinen overweight), eli yli 200 miljoonalle amerikkalaiselle. Toi on sen tason bisnes, että kun joku lääkäri alkaa puhua huonoista puolista, se vaan karkotetaan yhteiskunnasta oitis. Niinkuin flunssarokotuksista avautuneet.
Onko kellään Ozempic 1mg injektiosta noussut verenpaine ja pulssi noussut korkealle?
Vierailija kirjoitti:
Aloitan ensi viikolla ozempicin käytön, minulla ei ole diabetesta, ihan puhtaasti laihdutuksen tueksi. Bmi on yli 30, polvi on ruvennut kiukuttelemaan nopean painonnousun seurauksena. En ole saanut painoa tippumaan kiloakaan puoleen vuoteen. Muutaman päivän kun noudatan maltillista dieettiä, jonka ravitsemusterapeutti minulle teki, tuntuu kuin kuolisin nälkään. 2kk en syönyt mitään herkkuja, olo oli hyvä, mutta paino ei tippunut. Pienikin apu tässä projektissa otetaan vastaan.
Kiinnostaisi tietää, te joilla lääke toimii, kuinka nopeasti huomasitte vaikutuksen nälänsäätelyssä?
Tää on just se mitä monikaan ei ymmärrä. Itsekin olen tehnyt elämäntapamuutoksia. Olen vaihtanut kevytmaidon rasvattomaan, olen jättänyt voin ja kerman ihan kokonaan pois, samoin pullat, keksit, sipsit ja jäätelöt. Ostan vain kevyt tuotteita. Koko tänä kesänä en ole syönyt ainuttakaan grillimakkaraa jne. Silti en ole laihtunut yhtään, itse asiassa on tullut 1 kg lisää!
Mä vaan syön liikaa määrällisesti. Terveellinenkin ruoka lihottaa jos sitä syö liikaa, eikä liiku paljon. Ja mulla on 3 lääkettä käytössä jotka kaikki lisää ruokahalua ja muuttaa metaboliaa. En ole ollut aina lihava, näiden lääkkeiden myötä lihosin tolkuttomasti. Ärsyttää kuulla juttuja ihmisiltä, että "joo mä vain vaihdoin maidon rasvattomaan ja laihduin pelkästään sillä niin ja niin paljon". No eipä auta kaikilla.
Joten. Mulla alkaa nyt laihdutuslääkitys tällä merkillä. Tuun siitä sitten kertomaan kun asia etenee.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen kommentti oli niin hölmö, en viitsi edes kommentoida. On jo sadoissa tutkimuksissa osoitettu, että lihavalla on erilainen suolistohormonitasapaino, kuin normaalipainossa pysyvällä ja tämä lääke nimenomaan tekee lihavastakin "normaalin". Sain viikko sitten ensimmäisen Ozempic-pistoksen ja nyt tuntuu, että koen ruuan ja nälän kuten normaalipainoinen ihminen. Syön kun on nälkä, mutta en paljon, koska ei tee mieli. Herkut on helppo ohittaa ja illat ovat ihania, kun ei tee mieli mitään. Aivan täynnä yhdestä ruisleipäviipaleesta. Painoa lähtenyt viikossa 3kg, mutta toki lähtöpainokin oli korkea, 106,7kg. Sivuvaikutuksia on tuo lievä röyhtäily ja etova olo, mutta eivät vaikuta elämään negatiivisesti. En ole vielä kokeillut alkoholia, joten siitä on vaikea sanoa. Mutta mieluummin absolutisti kuin läski! Toivoisin, että voisin jäädä tähän aloitusannokseen 0,25mg tai 0,5mg:n annokseen, jos tämä vaikutus pysyy tällaisena. Itselläni kyse on rankkojen kortisonikuurien aiheuttamista paino-ongelmista, johon nyt haetaan apua ja samalla ehkäistään kakkostyypin diabetesta joka on sukurasitteena. Tämä vaikuttaa suoraan myös mielenterveyteen, kun oma keho ei inhota koko ajan ja haluaa mennä töihin. Joten kansantaloudellisesti hyvä homma - ihan sama mistä suunnasta asiaa katsoo.
Missä vaiheessa ne suolistohormoonit on muuttuneet? oliko siihen vastausta ?
Euroopan lääkevirasto selvittää, onko laihduttavalla diabeteslääkkeellä yhteys vakaviin mielenterveysongelmiin
Vierailija kirjoitti:
Euroopan lääkevirasto selvittää, onko laihduttavalla diabeteslääkkeellä yhteys vakaviin mielenterveysongelmiin
Mulla ON JO vakavia mielenterveysongelmia ja niiden takia olenkin lihonut viime vuosina 60 kiloa. Lääkäri myös varoitti minua, että tämä lääke saattaa pahentaa mt-oireitani ja olen sen takia seurannassa koko ajan. Onhan tämä vähän sellaista, että syödään mielialalääkkeitä jotka lihottaa, sitten otetaan toista lääkettä joka laihduttaa. Mutta mitä tässä sitten pitäisi tehdä? Ei mitään? Aion ainakin edes yrittää. Mun kohdalla ei riitä pelkkä tsemppi ja kunnianhimo, kun ei mulla ole sellaisia ollenkaan. Jos ei tämäkään auta, sitten saa olla ja luovutan kokonaan.
Loistava lääke, puolessa vuodessa multa lähtenyt 23 kg. Ruokamäärä on vain vähentynyt merkittävästi, nyt vasta tajusin kuinka paljon olin aiemmin syönyt.
Harmi että lääkettä ei nyt ole saatavilla, kuukausia olen jo kytännyt, ja aina kun tulee lähimaastoon, on apteekit jo tyhjinä. Kuulin juuri että lääkehakukin päivittyy tunnin viiveellä, eli kun tulee merkintä että on saatavilla, se on pääsääntöisesti siinä vaiheessa jo myyty. Eikä varauksia oteta.