Ozempic kokemuksia?
Olen varmaan malttamaton, mutta nyt on pari viikkoa takana (=kaksi pistosta, molemmat 0,25mg), enkä ole huomannut mitään muutoksia itsessäni ja ruokahalussani :(
Ozempic on siis pistettävä diabeteslääke, jota voidaan käyttää myös laihdutuslääkkeenä ilman, että on diabetesta.
Millä aikataululla ja/tai annostuksella alkoin tulla jotain muutoksia? Kenelläkään kokemusta?
Kommentit (253)
Mulla tippuu 300 grammaa viikossa. Tasaisesti. Ei enempää ei vähempää. Toisaalta haittojakaan ei ole. Kai tää on sit ok.
Huomenna 4. pistos 0,25 mg, eli 3 viikkoa takana. Vaaka näyttää -2.5 kg.
Olen täyttänyt samalla Finelin tuokapäiväkirjaa, enimmillään on mennyt kerran 1600 kcal/pv. Useimmiten 1000-1200 eikä yhtään ole ollut nälkä. Kolme ateriaa olen syönyt vrk ja yhtään enempää ei mahdu. Pari krt on tullut huono olo liiasta syömisestä.
Paljonko on ollut ylipainoa/mikä BMI te jotka olette saaneet lääkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Olen täyttänyt samalla Finelin tuokapäiväkirjaa, enimmillään on mennyt kerran 1600 kcal/pv. Useimmiten 1000-1200 eikä yhtään ole ollut nälkä. Kolme ateriaa olen syönyt vrk ja yhtään enempää ei mahdu. Pari krt on tullut huono olo liiasta syömisestä.
Miten oot saanut annosteltua 0.25? Sain juuri reseptin ja mietin miten kynästä saa annosteltua 1 mg pienemmän annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oot saanut annosteltua 0.25? Sain juuri reseptin ja mietin miten kynästä saa annosteltua 1 mg pienemmän annoksen.
On olemassa ihan oma kynänsä 0.25 mg vahvuudelle, jolla hoito aloitetaan. Jos 1 mg kynästä haluaa niitä pistää, lasketaan napsuja (ks. Facebookissa ryhmä Ozempicin käyttäjät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ihan oma kynänsä 0.25 mg vahvuudelle, jolla hoito aloitetaan. Jos 1 mg kynästä haluaa niitä pistää, lasketaan napsuja (ks. Facebookissa ryhmä Ozempicin käyttäjät).
Kiitos vastauksesta!
Aloitan ensi viikolla ozempicin käytön, minulla ei ole diabetesta, ihan puhtaasti laihdutuksen tueksi. Bmi on yli 30, polvi on ruvennut kiukuttelemaan nopean painonnousun seurauksena. En ole saanut painoa tippumaan kiloakaan puoleen vuoteen. Muutaman päivän kun noudatan maltillista dieettiä, jonka ravitsemusterapeutti minulle teki, tuntuu kuin kuolisin nälkään. 2kk en syönyt mitään herkkuja, olo oli hyvä, mutta paino ei tippunut. Pienikin apu tässä projektissa otetaan vastaan.
Kiinnostaisi tietää, te joilla lääke toimii, kuinka nopeasti huomasitte vaikutuksen nälänsäätelyssä?
Aloitin Ozempicin kk sitten ja nyt korotan annosta. Miten ootte hankkineet kyniä, kannattaisiko ostaa 1 mhg kynä ja annostella siitä puolikkaita annoksia (0,50)? Tulisi puolet halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri se, että yrittää änkeä itseensä yhtä paljon ruokaa kuin aikaisemmin aiheuttaakin niitä vatsakipuja. Aluksi sitä ei tajua syyn ja seurauksen suhdetta. Aiemmin ihmettelin, miksi kaverilla ei ollut yhtä suurta ruokahalua kuin minulla. Kaverini on hoikka. Nyt söimme yhtä paljon buffetissa lounaalla ilman kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan ensi viikolla ozempicin käytön, minulla ei ole diabetesta, ihan puhtaasti laihdutuksen tueksi. Bmi on yli 30, polvi on ruvennut kiukuttelemaan nopean painonnousun seurauksena. En ole saanut painoa tippumaan kiloakaan puoleen vuoteen. Muutaman päivän kun noudatan maltillista dieettiä, jonka ravitsemusterapeutti minulle teki, tuntuu kuin kuolisin nälkään. 2kk en syönyt mitään herkkuja, olo oli hyvä, mutta paino ei tippunut. Pienikin apu tässä projektissa otetaan vastaan.
Kiinnostaisi tietää, te joilla lääke toimii, kuinka nopeasti huomasitte vaikutuksen nälänsäätelyssä?
Vaikutus kylläisyydentunteeseen alkoi heti, mutta iltaisin oli mielitekojen kanssa hankalaa muutaman viikon. Olin niin tottunut siihen suklaan ja muun makean syömiseen iltaisin, että sen kanssa oli haastetta. Nälkä ei ollut syynä mielitekoihin, vaan totuttu tapa ja "sokerikoukku". Lopetin myös sokerittoman limun juomisen. Itsehillintää helpotti se, että kotona ei ollut herkkuvarastoja. Vaikka olen nyt laihtunut 42 kg ja lääkitys jatkuu vielä, huomaan että vaara vaanii. Mikäli keksipaketti tai pullapitko on avattu, on pakonomainen tarve päästä siitä eroon...syömällä pois. Avaamattomanakin houkuttelee. Tästä syystä en pidä vierasvaraa kotona. Voin töissä tai kylässä syödä keksin tai pullaviipaleen, mutta kotiin ei parane ostella. Kauppareissulla ei tule houkutuksia ja voin kävellä karkki-ja pullahyllyjen ohi ilman että kiinnitän niihin mitään huomiota.
Reilu vuosi takana uutta tapaa syödä ja 25v huonoilla tavoilla ennen sitä. Nyt olen siinä vaiheessa, että olen tyytyväinen painooni ja kehon pitää totutella tähän uuteen. Kerran viikossa punnitus toimii kontrollina.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kiinnosta ketään, mutta kerronpa silti, että aloitin tänään Ozempicin. Olen varautunut alussa pahoihinkin sivuvaikutuksiin, mutta jos tästä on apua, niin ne kyllä kestää.
Kannattaa hankkia hiilitabletteja kun ne sitovat ilmaa ja kiinteyttävät kakkaa. Minulla meni oma aikansa kun yhdistin, että lääkkeenottopäivänä ja seuraavana päivänä ei kannata syödä ainakaan rasvaista tai valkosipulilla tai chilillä voimakkaasti maustettua ruokaa. Ei siis valkosipuliperunoita ainakaan kermaan tehtyinä. Luin jonkun reseptin, jossa ne oli tehty lihaliemeen. Olen mieluummin ilman ja syön ihan kaurapuuroa, kasvissosekeittoa ja proteiinia sisältävää salaattia hedelmien lisäksi lääkkeenottopäivänä ja sen jälkeen. Liian harvoin ja kerralla suurten annosten syöminen hermostuttaa ainakin minun mahani. En halua enää yhtään märkää pierua housuihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kiinnosta ketään, mutta kerronpa silti, että aloitin tänään Ozempicin. Olen varautunut alussa pahoihinkin sivuvaikutuksiin, mutta jos tästä on apua, niin ne kyllä kestää.
Kannattaa hankkia hiilitabletteja kun ne sitovat ilmaa ja kiinteyttävät kakkaa. Minulla meni oma aikansa kun yhdistin, että lääkkeenottopäivänä ja seuraavana päivänä ei kannata syödä ainakaan rasvaista tai valkosipulilla tai chilillä voimakkaasti maustettua ruokaa. Ei siis valkosipuliperunoita ainakaan kermaan tehtyinä. Luin jonkun reseptin, jossa ne oli tehty lihaliemeen. Olen mieluummin ilman ja syön ihan kaurapuuroa, kasvissosekeittoa ja proteiinia sisältävää salaattia hedelmien lisäksi lääkkeenottopäivänä ja sen jälkeen. Liian harvoin ja kerralla suurten annosten syöminen hermostuttaa ainakin minun mahani. En halua enää yhtään märkää pierua housuihini.
Kermaisia ruokia ja suuria annoksia ei kannata syödä myöskään 3.,4.,5.,6., tai 7.päivänä. Ei tuo lääke itsessään laihduta, vaan pienemmät ja vähäenergisemmät ruoat. Ozempicin avulla pitäisi onnistua muuttamaan noita. 42 kg olen laihtunut, kun lääke on ollut tukena ja annoskoot pienentyneet ja terveellistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermaisia ruokia ja suuria annoksia ei kannata syödä myöskään 3.,4.,5.,6., tai 7.päivänä. Ei tuo lääke itsessään laihduta, vaan pienemmät ja vähäenergisemmät ruoat. Ozempicin avulla pitäisi onnistua muuttamaan noita. 42 kg olen laihtunut, kun lääke on ollut tukena ja annoskoot pienentyneet ja terveellistyneet.
Me herkkävatsaiset emme voi syödä muutenkaan mitään kermaisia ruokia. Monesti kylässä on kovaa kärsimystä kun vatsa vääntää jonkun juustoisen ja kermaisen ruoan jälkeen. Perheenjäseneni sai Ozempic-lääkityksen ja uskonpa hyvinkin hänen mieltymyksensä hampurilaisravintoloiden ranskanperunoihin vähenevän.
Muuten hän syö ihan samaa ruokaa kuin me muutkin. Toki minä perheen herkkävatsaisena joudun olemaan kokemuksieni vuoksi tarkka noiden rasvaisten juustojen jne kanssa. Itselleni ostan sellaista vähärasvaista yksittäispakattua aamupalajuustoa leivän päälle. Sattuneesta syystä johtuen meillä ei tarjota kermaisia pastakastikkeita tai kermaisaa kalakeittoa. Mahakipu on syvältä!
Nostetaan vanhaa ketjua, miten muilla toiminut lääke? Itse vasta aloittelemassa ja kiinnostaa kuulla muiden kokemuksia :D
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan vanhaa ketjua, miten muilla toiminut lääke? Itse vasta aloittelemassa ja kiinnostaa kuulla muiden kokemuksia :D
Hyvin sujuu. Mieletön ero ruokahalussa entiseen verrattuna. Tuntuu, että syön kolmanneksen vähemmän vaikken suunnittele jokaisen päivän syömisiä tarkasti.
Aloitin 22 viikkoa sitten. Paino tippuu hitaasti, mutta alaspäin menee. Nyt mennyt 6,3 kiloa. Syöminen on vähentynyt ja herkuttelua harrastan vain satunnaisesti, mutta viini maistuu yhä - ja se varmaan onkin syy, miksi paino tippuu näin hitaasti. Kun annosta pari viikkoa sitten nostettiin 1 milligrammaan (vähän viiveellä, koska lääke oli apteekeista loppu), se tuntui vähän nopeuttavan tahtia.
Aloitin alkuvuodesta ja paino on pudonnut hitaasti noin 6-7 kg. Tätä ei varmaan moni pidä minään kun toisilla pudonnut kymmeniä kiloja samassa ajassa, mutta on se silti parempi kuin ei mitään, ja paastosokeri korjaantui diabetesrajalta normaaliksi. Samoin arjen jaksaminen parantunut. Alussa lääke vei tosi tehokkaasti ruokahalun mutta mulla se vaikutus laimeni nopeasti ja elimistö tottui, mikä on vaikeuttanut ruodussa pysymistä. Siitä on seurannut painon jumitusta ja sitä että välillä nousee vähän ja sitten taas laskee.