Lapsen läksyjen valvomisesta: lakifaktaa kaivataan!
En haluaisi kuulla nyt tässä viestiketjussa mitään kommentteja, että miksi tehdä lapsia, jos ei ole valmis huolehtimaan niistä... Te kommentoijat voitte mennä kiillottamaan hyvän vanhemman sädekehäänne muualle!
Haluaisin saada faktatietoa siitä, miten paljon koulu oikeasti voi velvoittaa, että vanhemmat osallistuvat lapsen kotitehtävien tekoon? Lain mukaan siis, ei mitään mutu-tuntumaa tai "tietysti se on vanhempien tehtävä" eli perusteita kaipaisin.
Lapsella menee koulussa hyvin, mutta toisinaan, ehkä kerran viikossa, läksyt unohtuu. Käsken lasta joka päivä tekemään läksyt ja varmistan, että onhan ne tehnyt. Toisinaan on merkannut läksyt väärin ja tehnyt väärältä sivulta tai merkannut oikein ja tehnyt silti väärältä sivulta. Noista tulee Wilmaan tietysti merkintä.
Minulla ei olisi aikaa ruveta päivittäin tarkastamaan, onko lapsi tehnyt varmasti oikeat läksyt. Autan tietysti tarvittaessa ja joka päivä varmistan, onko läksyt tehty. En usko että siitä on yhtään mitään hyötyäkään, lapsi vaan muuttuu entistä huolimattomammaksi, jos ajattelee, että minä tarkitan, että onhan tehnyt oikeat tehtävät.
Voiko opettaja velvoittaa, että minun pitäisi joka päivä ruveta kirjat käymään läpi ja katsomaan, mitä on merkannut ja onko tehnyt oikein? Käytännössä jos lapsi merkannut väärin, pitäisi minun käydä ensin Wilmasta tarkistamassa mitä on tullut läksyksi.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:05"]
Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.
[/quote]
Lakiin perustuvat rangaistukset tulevat pääosin rikoslaista. Ehkä heitteillejättö äärimmäisessä tilanteessa, mutta tuskin nyt läksyjen teosta.
Lastensuojeluilmoituksen opettaja voi tehdä, jos katsoo siihen aihetta. Jos opettaja ilmoittaa, silloin se tutkitaan oletuksena, että jotain oikeasti olisi tehtävä, koska opettaja on ammattilainen, joka näkee lasta päivittäin ja arvio perustuu oletettavasti silloin ihan tunnistettuihin oireisiin, joita pidetään hälytysmerkkeinä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]
Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.
Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.
Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.
[/quote]
Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.
Jos olet kasvatusalalla, asia on sinulle erittäin tuttu!
[/quote]
Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!
[/quote]
Miksi pitää ruveta kalistelemaan kuvaannollisia peniksiä, jos lapsen koulunkäynnin ongelmista on kyse? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan lapsi.
[/quote]
Just. No sitä voi kysellä näiltä lastensuojelulla uhkaavilta. Jos opettaja heiluttaa sitä korttia niin yhteistyö ainakin mun kanssa on sitten siinä. Koska näen, että sitä ei ole, vaan heidän työnsä sysätään kotiin. En ole koulunopettaja, enkä oppilas, miksei voi antaa jälki-istuntoa, jos kyse on vain tavallisesta unohtelusta? (Jos siitä on jo kotona ja koulussa huomauteltu). Jos ei ole tavallisesta unohtelusta kyse, niin lapsi neurologisiin tutkimuksiin, eikä huudeta apuun mitään lastensuojelua.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:16"]
Meillä on koulussa selkeä linja: kun lapsi on kolmannen kerran kuukauden sisään joutunut tekemättömien läksyjen takia klinikkaluokalle, tehdään lastensuojeluilmoitus.
[/quote]
Hä? Eikö tuo ole oppilashuollon eikä lastensuojelun asia?
Laista en osaa sanoa, mutta jos lapsi suurimmaksi osaksi tekee ne läksyt, niin ei kai tässä sitten ole ongelmaa. Jos läksyt liian usein tekemättä, ope ottaa vanhempiin yhteyttä. Juttelette sitten open kanssa. Kehtaatko hänelle sanoa, ettet suostu valvomaan läksyjen tekoa paremmin? Ehkä voitte keksiä open kanssa nopean tavan tarkistaa läksyt (läksyvihko tms).
Suostuisiko mahdollinen puolisosi ottamaan läksyasian vastuulleen, jos sinä et ehdi/halua?
Ymmärrän, että monilapsisessa perheessä ei jaksa/ehdi huolehtia aivan kaikesta. Toisaalta surettaa ne lapset: saavatko tarvitsemansa huomion, kun on liikaa sisaruksia.
"Meillä on koulussa selkeä linja: kun lapsi on kolmannen kerran kuukauden sisään joutunut tekemättömien läksyjen takia klinikkaluokalle, tehdään lastensuojeluilmoitus." Huh huh, missä koulussa näin menetellään?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]
Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.
Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.
[/quote]
Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.
Jos olet kasvatusalalla, asia on sinulle erittäin tuttu!
[/quote]
Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!
[/quote]
Miksi pitää ruveta kalistelemaan kuvaannollisia peniksiä, jos lapsen koulunkäynnin ongelmista on kyse? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan lapsi.
[/quote]
Just. No sitä voi kysellä näiltä lastensuojelulla uhkaavilta. Jos opettaja heiluttaa sitä korttia niin yhteistyö ainakin mun kanssa on sitten siinä. Koska näen, että sitä ei ole, vaan heidän työnsä sysätään kotiin. En ole koulunopettaja, enkä oppilas, miksei voi antaa jälki-istuntoa, jos kyse on vain tavallisesta unohtelusta? (Jos siitä on jo kotona ja koulussa huomauteltu). Jos ei ole tavallisesta unohtelusta kyse, niin lapsi neurologisiin tutkimuksiin, eikä huudeta apuun mitään lastensuojelua.
[/quote]
Mutta jos siitä muistutuksesta ja muusta ei ole apua ja, kuten ap:n tapauksessa, vanhemmilla ei ole aikomustakaan tehdä kotona asialle mitään, alkaa opettajalla olla keinot vähissä.
Ja tässä tapauksessahan ongelmaa ei ole koulussa, vaan nimenomaan kotitehtävien kanssa, eikä minusta ole kohtuutonta olettaa, että vanhemmat pitävät huolen, että hajamielisyydestä tunnettu lapsensa tekee ne oikeat tehtävät.
Meillä on koulussa selkeä linja: kun lapsi on kolmannen kerran kuukauden sisään joutunut tekemättömien läksyjen takia klinikkaluokalle, tehdään lastensuojeluilmoitus. Läksyt voi olla lapsen vastuulla, mutta jos lapsesta ei ole sitä vastuuta kantamaan, tarvitaan vanhempien apua. Usein nuo lapset tosin on valmiiksi jokun yhteistyötahon asiakkaita, äideillä mielenterveysongelmia, isästä ei aina tietoa, kotona eriasteista sukupolvia jatkunutta välinpitämättömyyttä jne. Vanhemmuus ei aina ole kivaa ja on aika tylyä, että koulun täytyy kasvattaa vanhempiakin.