Lapsen läksyjen valvomisesta: lakifaktaa kaivataan!
En haluaisi kuulla nyt tässä viestiketjussa mitään kommentteja, että miksi tehdä lapsia, jos ei ole valmis huolehtimaan niistä... Te kommentoijat voitte mennä kiillottamaan hyvän vanhemman sädekehäänne muualle!
Haluaisin saada faktatietoa siitä, miten paljon koulu oikeasti voi velvoittaa, että vanhemmat osallistuvat lapsen kotitehtävien tekoon? Lain mukaan siis, ei mitään mutu-tuntumaa tai "tietysti se on vanhempien tehtävä" eli perusteita kaipaisin.
Lapsella menee koulussa hyvin, mutta toisinaan, ehkä kerran viikossa, läksyt unohtuu. Käsken lasta joka päivä tekemään läksyt ja varmistan, että onhan ne tehnyt. Toisinaan on merkannut läksyt väärin ja tehnyt väärältä sivulta tai merkannut oikein ja tehnyt silti väärältä sivulta. Noista tulee Wilmaan tietysti merkintä.
Minulla ei olisi aikaa ruveta päivittäin tarkastamaan, onko lapsi tehnyt varmasti oikeat läksyt. Autan tietysti tarvittaessa ja joka päivä varmistan, onko läksyt tehty. En usko että siitä on yhtään mitään hyötyäkään, lapsi vaan muuttuu entistä huolimattomammaksi, jos ajattelee, että minä tarkitan, että onhan tehnyt oikeat tehtävät.
Voiko opettaja velvoittaa, että minun pitäisi joka päivä ruveta kirjat käymään läpi ja katsomaan, mitä on merkannut ja onko tehnyt oikein? Käytännössä jos lapsi merkannut väärin, pitäisi minun käydä ensin Wilmasta tarkistamassa mitä on tullut läksyksi.
Kommentit (87)
Huoltajan velvollisuus on huolehtia lapsen koulunkäynnistä, mukaan lukien, että kotitehtävät tulee tehtyä. Teoriassa siis kaikki kotitehtävät ovat loppukädessä vanhempien vastuulla.
Kotitehtävät ovat suri tasa-arvo ongelma koulussa. Läksyt pitäisi tehdä koulussa niin lapset olisivat samalla viivalla
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, 1. luku 1 §
"Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus."
Eli lain mukaan vanhemmalle kuuluu "tarpeellinen valvonta ja huolenpito". Siihen voidaan katsoa kuuluvaksi myös se, että tarkistaan läksyt. Tai sen, että ne on tehty.
Oma lapsi on vasta 1-vuotias, mutta mielestäni läksyt ovat lapsen vastuulla. Itse menin ekalle vuonna 1991, enkä muista, että äiti tai isä olisi valvonut, teenkö läksyjä vai en. Eikä silloin ollut wilmaa, joten läksyt merkittiin ylös, eikä mistään voinut tarkistaa, onko ne merkitty oikein vai ei. Auttaa voi, jos lapsi sitä pyytää. Huithapelienkin pitäisi oppia huolehtimaan itse läksyistään. Jos läksyt ovat jatkuvasti tekemättä, niin sitten täytyy miettiä jotain muuta keinoa, mutta käsittääkseni tässä ei ollut kyse siitä. Ja laista ei ole mitään hajua.
Mä kävin koulun 80-luvulla eikä mun äiti koskaan valvonut mun läksyjä. Se olisi ollut aivan naurettavaa. Opettajat koittaa vain ulkoistaa omia hommiaan kotiin. Ei kai se laki ole niistä ajoista mihinkään muttunut. Ei silloin koskaan puhuttu siitä, että läksyt pitää olla tehtynä tai muuten jotain muuta kuin huono numero. Huostaanottoko nykyään pitäisi sen takia tehdä? Hah hah.
Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.
Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.
Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.
Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee.
Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin.
Ei lastensuojelulaissa ole lueteltu niitä asioita.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:05"]
Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.
Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.
Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.
[/quote]
Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.
Jos olet kasvatusalalla, asia on sinulle erittäin tuttu!
Ap on niitä, jotka on sitä mieltä, että kauppakeskuksen vessassa saa tappaa jonkun, koska laissa ei sanota että "Tappaminen on kielletty kauppakeskuksen vessassa".
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]
Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee.
Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin.
[/quote]
Aika harva äiti haluaa lapselleen pahaa. Sinä olet yksi näistä harvoista. Jätä lapsi ilman apua haavemaailmaansa ja huomaat, että menetät hänet kokonaan.
Minun näkemykseni on että sitä parempi mitä enemmän lapsi itse osaa ottaa vastuuta kotitehtävistään. MUTTA, en yhtään ihmettele miksi puhutaan opettajien työn rankkuudesta ja siitä kuinka hankalaa on vanhempien kanssa jos tässäkin ketjussa on niin monta joilla "ei ole aikaa vahtia lapsensa läksyjen tekoa". Kodin ja koulun yhteistyö, vai kuinka? Kasvatusvastuu koululle, vai mitenkä se oli...?
Ei mun vanhemmat aikoinaan valvonu läksyjen tekoa. Jätin siis tekemättä ja olin välillä "jälki-istunnossa" tekemässä rästihommia.
Yläasteella alkoi ihan omalähtöisesti kiinnostamaan koulunkäynti, ja rupesin tekemään läksyt ja saamaan kiitettäviä numeroita. Siitä sitten lukioon ja yliopistoon jne.
Mutta siis, ei ainakaan mun nuoruudessa vanhemmilla tuollaista velvollisuutta olllut.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee.
[/quote]
Poikasi voi olla ADD ja opettajan tulisi varmistaa, että lapsellasi on oikein merkityt kotitehtävät. Normaali läksyjen seuraaminen kotona pitää riittää. Se että kysytään onko tehty varmistetaan, että lapsella riittävä aika ja rauha kotitehtävien tekoon.
Jos ei onnistu niin koululle läksykerho ja siellä avustajan kanssa tehdään läksyt ennen kuin pääsee kotiin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]
[/quote]
Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.
[/quote]
Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!
Ei, ap, opettaja ei voi vaatia sinulta yhtään mitään. Mutta opettajan velvollisuus on tehdä ilmoitus eteenpäin, jos vanhemmat eivät huolehdi lapsen koulunkäynnistä ja viimekädessä lastensuojelulla on oikeus vaatia sinulta toimenpiteitä.
Ja jos sinä tiedät, että lapsellasi on tapana merkkailla läksyjä väärin, niin se on sinun homma tarkistaa, että tekee oikeat tehtävät. Ei se opettaja tule teille kotiin valvomaan. Palkkaa joku avustaja tai lastenhoitaja, jos sinua ei oman lapsesi kasvattaminen kiinnosta.
Laki on muuttunut vuodesta 80 ehkä, Perusopetuslaki, josta aiemmin oli viittaus, on vuodelta 1998.
Mutta tämä on siis saivartelua. Jos lapsella on ongelma muistaa tehdä läksyjä, on merkinnyt niitä väärin ym. niin että sitä tapahtuu viikoittain, niin jossakin on ongelma, koska suurin osa lapsista suoriutuu asiasta tosi hyvin ilman vanhempien puuttumista asiaan. Silloin lapsi tarvitsee tuohon asiaan enemmän tukea. Pitäisi miettiä mistä se johtuu ja voiko asialle tehdä jotakin. Jos sille löytyy oikea syy, esim. liittyen keskittymisongelmiin jne, niin sitten aletaan harjoitella niitä taitoja, jotka auttaa asiassa. Eikä etsitä lakipykälän puuttumista, jonka nojalla voisi sanoa, että "ei minun tarvitse tehdä asialle yhtään mitään, lapsi nyt vaan unohtelee ja se ei ole mitenkään minun asia"
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!
[/quote]
Miksi pitää ruveta kalistelemaan kuvaannollisia peniksiä, jos lapsen koulunkäynnin ongelmista on kyse? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan lapsi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee. Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin. [/quote] Poikasi voi olla ADD ja opettajan tulisi varmistaa, että lapsellasi on oikein merkityt kotitehtävät. Normaali läksyjen seuraaminen kotona pitää riittää. Se että kysytään onko tehty varmistetaan, että lapsella riittävä aika ja rauha kotitehtävien tekoon. Jos ei onnistu niin koululle läksykerho ja siellä avustajan kanssa tehdään läksyt ennen kuin pääsee kotiin.
[/quote]
Tuskin koulua kiinnostaa mikään läksykerho. Ei, ne uhakailee kotiväkeä! :D S**tana...
Perusopetuslaki, §35 "Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti."
Oppilaalla on siis lain mukaan velvollisuus tehdä tehtävänsä. Koska oppilas on alaikäinen, niin periaatteessa siis vanhemmilla on velvollisuus varmistaa, että oppilas ne tekee, mutta en tiedä minkä holhouslain pykälästä sellainen löytyisi.
Lapsella selvästi on ongelma asian suhteen, jos unohduksia on paljon, ja sulla taitaa olla asenteessa ongelmaa asian suhteen. Luulisi vanhemman haluavan auttaa lastaan tekemään velvollisuutensa.