Lapsen läksyjen valvomisesta: lakifaktaa kaivataan!
En haluaisi kuulla nyt tässä viestiketjussa mitään kommentteja, että miksi tehdä lapsia, jos ei ole valmis huolehtimaan niistä... Te kommentoijat voitte mennä kiillottamaan hyvän vanhemman sädekehäänne muualle!
Haluaisin saada faktatietoa siitä, miten paljon koulu oikeasti voi velvoittaa, että vanhemmat osallistuvat lapsen kotitehtävien tekoon? Lain mukaan siis, ei mitään mutu-tuntumaa tai "tietysti se on vanhempien tehtävä" eli perusteita kaipaisin.
Lapsella menee koulussa hyvin, mutta toisinaan, ehkä kerran viikossa, läksyt unohtuu. Käsken lasta joka päivä tekemään läksyt ja varmistan, että onhan ne tehnyt. Toisinaan on merkannut läksyt väärin ja tehnyt väärältä sivulta tai merkannut oikein ja tehnyt silti väärältä sivulta. Noista tulee Wilmaan tietysti merkintä.
Minulla ei olisi aikaa ruveta päivittäin tarkastamaan, onko lapsi tehnyt varmasti oikeat läksyt. Autan tietysti tarvittaessa ja joka päivä varmistan, onko läksyt tehty. En usko että siitä on yhtään mitään hyötyäkään, lapsi vaan muuttuu entistä huolimattomammaksi, jos ajattelee, että minä tarkitan, että onhan tehnyt oikeat tehtävät.
Voiko opettaja velvoittaa, että minun pitäisi joka päivä ruveta kirjat käymään läpi ja katsomaan, mitä on merkannut ja onko tehnyt oikein? Käytännössä jos lapsi merkannut väärin, pitäisi minun käydä ensin Wilmasta tarkistamassa mitä on tullut läksyksi.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]
Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee.
Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin.
[/quote]
Miten voit syyttää koulua siitä, että lapsesi on hajamielinen ja taipuvainen haaveiluun? Kasvatusalan ihmisenä tiedät kyllä, että koulu ei ole vastuussa, mikäli lapsellasi on jonkinlainen neurologinen poikkeavuus kuten ADD. Sitä suuremmalla syyllä sinun pitäisi nyt ryhdistäytyä ja ruveta luomaan lapsellesi oikeanlaisia opiskelunormeja, ennen kuin koulunkäynnistä tulee lapsellesi ylivoimainen taakka.
Et myöskään ole tähän mennessä kertonut kertaakaan, minkä ikäisestä lapsesta on kysymys, mutta oletan, että hän on alakoululainen. Alakoulussa luodaan opiskelurutiinit. Mikäli annat lapsesi luistaa läksyistä alaluokilla, kuinka aiot saada hänet ryhdistäytymään yläkoulussa, kun läksyjä on runsaasti ja lapsesi olisi pitänyt oppia omatoimiseksi vuosia aikaisemmin?
Siis lapsen aiti etsii laillista faktaa, etta ei tarvitsisi tehda laksyja?? Viela pyytaa ettei mitaan mutu kommentteja. Tama aloitus menee kylla niiden legendaaristen AV aloitusten joukkoon. Mista naita idiootteja tanne pukkaa??
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:35"]
[/quote]
Opettajan keinona on antaa huonot numerot, jos läksyjen tekemättömyys vaikuttaa koemenestykseen. Ja lopulta voi jättää luokalle, jos on liikaa huonoja numeroita.
Itse kummeksun enemmän sitä, kun jotkut vanhemmat tarkastavat läksyt siten, että vääriä vastauksia ei enää lapselle jää. Sitten kokeesta tulee huono numero, kun opettaja ei ole osannut arvata huonoa asioiden omaksumista.
[/quote]
Läksyt voi tarkistaa niinkin, että näyttää lapselle väärät vastaukset ja pyytää häntä tekemään tehtävät uudelleen. Tarvittaessa asian voi opettaa lapselle. Näin meillä meneteltiin. Matematiikan tehtävissä oli toisinaan huolimattomuusvirheitä, ne oli helppo korjata, kun pyysi lasta keskittymään. Joskus lukuläksy oli luettu huolimattomasti. Siihen auttoi tekstin kertaaminen. Sen jälkeen lapsi löysi oikeat vastaukset itse.
Ap kyllä löytää keinot, joilla voi tukea lastaan heti, kun löytää motivaation itsestään. Ja jos ap:lla on useampia lapsia, voi kotitehtävistä tehdä kivan jutun, jossa myös vanhemmat lapset auttavat nuorempia sisaruksiaan.
Herrajumala, ei kai nyt oikeasti aikuiset ihmiset täällä tarkista lastensa läksyjä!? Sitä vartenhan lapsi käy koulua, että oppii menemään sinne oikeaan aikaan, pakkaamaan mukaan oikeat kirjat, seuraamaan opetusta ja tekemään läksyt kotona jne.
Vanhempien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsella on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteita. Kokeisiin vedetään nimmari ja siinä voi samalla katsoa, miten lapsi on osannut ja minkälaisia virheitä on mahdollisesti tehnyt.
Toki lapsissa on eroja ja jotkut tekevät hommat ilman patistelua ja toisia joutuu potkimaan persuuksille. Mutta kyllä se riittää, kun silloin tällöin kysäisee, onko läksyt tehtynä.
Läksyjen tarkistelun sijaan vanhemmat voivat hieman opastaa esitelmän teossa, miten sitä tietoa haetaan ja prosessoidaan, kuinka monta kalvoa kannattaa tehdä 20 minuutin esitelmään jne. Sama pätee isompien projektien aikataulutukseen - että ei kannata jättää viime tinkaan jne.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:05"]
Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.
Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.
Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.
[/quote]
Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.
Jos olet kasvatusalalla, asia on sinulle erittäin tuttu!
[/quote]
Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!
[/quote]
Miksi pitää ruveta kalistelemaan kuvaannollisia peniksiä, jos lapsen koulunkäynnin ongelmista on kyse? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan lapsi.
[/quote]
Just. No sitä voi kysellä näiltä lastensuojelulla uhkaavilta. Jos opettaja heiluttaa sitä korttia niin yhteistyö ainakin mun kanssa on sitten siinä. Koska näen, että sitä ei ole, vaan heidän työnsä sysätään kotiin. En ole koulunopettaja, enkä oppilas, miksei voi antaa jälki-istuntoa, jos kyse on vain tavallisesta unohtelusta? (Jos siitä on jo kotona ja koulussa huomauteltu). Jos ei ole tavallisesta unohtelusta kyse, niin lapsi neurologisiin tutkimuksiin, eikä huudeta apuun mitään lastensuojelua.
[/quote]
Mutta jos siitä muistutuksesta ja muusta ei ole apua ja, kuten ap:n tapauksessa, vanhemmilla ei ole aikomustakaan tehdä kotona asialle mitään, alkaa opettajalla olla keinot vähissä.
Ja tässä tapauksessahan ongelmaa ei ole koulussa, vaan nimenomaan kotitehtävien kanssa, eikä minusta ole kohtuutonta olettaa, että vanhemmat pitävät huolen, että hajamielisyydestä tunnettu lapsensa tekee ne oikeat tehtävät.
[/quote]
Opettajan keinona on antaa huonot numerot, jos läksyjen tekemättömyys vaikuttaa koemenestykseen. Ja lopulta voi jättää luokalle, jos on liikaa huonoja numeroita.
Itse kummeksun enemmän sitä, kun jotkut vanhemmat tarkastavat läksyt siten, että vääriä vastauksia ei enää lapselle jää. Sitten kokeesta tulee huono numero, kun opettaja ei ole osannut arvata huonoa asioiden omaksumista.
kouluissa uusi ohjelma nimeltään pudotuspeli. jättävät nykyään helpommin luokalle jos ei pärjää. läksyt jos jää hoitamatta kauttaltaan niin se on siinä
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:05"]
Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.
Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.
Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.
[/quote]
Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.
Jos olet kasvatusalalla, asia on sinulle erittäin tuttu!
[/quote]
Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!
[/quote]
Miksi pitää ruveta kalistelemaan kuvaannollisia peniksiä, jos lapsen koulunkäynnin ongelmista on kyse? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan lapsi.
[/quote]
Just. No sitä voi kysellä näiltä lastensuojelulla uhkaavilta. Jos opettaja heiluttaa sitä korttia niin yhteistyö ainakin mun kanssa on sitten siinä. Koska näen, että sitä ei ole, vaan heidän työnsä sysätään kotiin. En ole koulunopettaja, enkä oppilas, miksei voi antaa jälki-istuntoa, jos kyse on vain tavallisesta unohtelusta? (Jos siitä on jo kotona ja koulussa huomauteltu). Jos ei ole tavallisesta unohtelusta kyse, niin lapsi neurologisiin tutkimuksiin, eikä huudeta apuun mitään lastensuojelua.
[/quote]
Mutta jos siitä muistutuksesta ja muusta ei ole apua ja, kuten ap:n tapauksessa, vanhemmilla ei ole aikomustakaan tehdä kotona asialle mitään, alkaa opettajalla olla keinot vähissä.
Ja tässä tapauksessahan ongelmaa ei ole koulussa, vaan nimenomaan kotitehtävien kanssa, eikä minusta ole kohtuutonta olettaa, että vanhemmat pitävät huolen, että hajamielisyydestä tunnettu lapsensa tekee ne oikeat tehtävät.
[/quote]
[/quote]
Sekö sitten on ratkaisu? Mekaanista numeroarviointia ja kotiin ilmoitusta wilman välityksellä ja siinä se? Kodilta ei saa vaatia minkäänlaista panostusta asiaan? Siinä ei ap:llä mene kuin kymmenen minuuttia päivässä, kun tarkistaa, että lapsi tekee oikea tehtävät, mutta tähän hänellä ei ole kuulemma aikaa, mutta koulu ei saisi sanoa mitään asiasta. Minusta tuo on aika huolestuttavaa.
Huoltaja vastaa 100% lapsen koulunkäynnistä ja kouluttamisesta.
no meillä poika oli ala-aste ikäisenä samanlainen haaveilija, kun ap kertoo poikansa olevan. mutta ei tullut mieleenkään tulla palstalle pojan opettajaa haukkumaan, kyselemään onko mulla laillinen oikeus olla kiinnostumatta pojan koulumenestyksestä. vaan päinvastoin teimme opettajan kanssa yhteistyötä! pari ekaluokkaa opettaja laittoi kirjanväliin oikealle aukeamalle, keltaisen tarralapun johon läksyt oli merkattu. minä viellä wilmasta tarkistin, että oliko opettaja ehtinyt kaikki läksykirjat merkkaamaan. meni päivittäin noin 5min aikaa siihen, kun samalla katsoi muutkin wilmaan tulleet merkinnät. läksyissä autettiin aina kun poika apua tarvitsi. pojan koulussa ainakin jokainen ala-asteen opettaja sanoi, ettei niitä läksyjen vääriä vastauksia saa edes korjata (vanhemman aloitteesta), että he näkevät missä kukin oppilas oikeasti menee ja pitääkö tahtia hidastaa vai jatketaanko samaa tahtia.
siis jos asenne on tuo kuin ap.lla on, missä on tämänpäivän vanhemmuus? apua! ihan kamalaa, jollei oma. Lapsen elämä kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:25"]
En voi käsittää tällaista! En ihmettele yhtään, jos lastensuojelu on tukossa, jos satunnaisesti tekemättömät läksyt ovat syynä lastensuojeluilmoitukseen.
Holhousvaltio tämä on! Aina on ollut lapsia, joita ei koulu niin kiinnosta ja läksyt siitä syystä satunnaisesti tekemättä. Ja kyllä ennen koulut ovat osanneet hoitaa itse asiansa ilman lastensuojelua! Nytkö pitäisi huostaanottaa nuo lapset, koska opettajat eivät jaksa opettaa kuin sellaisia lapsia, jotka osaavat kaiken ja läksyt aina tehtynä.
Kiristystä tuollainen koulun malli on. Ap ei sanonut mitään siitä, ettei hän olisi valmis tekemään mi-tään lapsen läksyjen unohtelun suhteen. Hän kysyi, onko hänen pakko suostua opettajan käskyyn tarkastaa läksyt joka päivä Wilmasta ja sitten kirjoista, että onhan lapsi merkannut läksyt oikein ja tehnyt oikeat tehtävät. Tuo on ihan eri asia kuin valvoa, että lapsi tekee läksyt eli istuu alas ja keskittyneesti kirjoittaa, lukee, laskee yms.
Mutta ilmeisesti vanhemmilla ei nykyään mitään oikeuksia! Koulu saa sanella ehdot ja mitä tehdään, vanhempien pakko suostua mitä omituisiimpiinkin määräyksiin, koska muuten lapsi voidaan huostaanottaa.
[/quote]
Kun läksyt on usein tekemättä ja perheessä se asenne, että jos ei laki vaadi huolehtimaan, niin ei vanhempien vanhemmuus ole muutenkaan kovin vahvalla tolalla. Siksi koulun pitää ottaa yhteyttä muihin tahoihin, jotta lapselle saadaan yhdessä apua. Jos vanhemmat ei halua olla osa lapsensa elämää, etsitään sijaisperhe, jossa lapsi saa huomiota ja rakkautta sen sijaan, että vanhemmat olettavat hänen pärjäävän 7v iästä lähtien yksin.
Toistuvasti tekemättömät läksyt ovat oire siitä, että lapsen perheessä asiat eivät ole hyvin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:25"]
En voi käsittää tällaista! En ihmettele yhtään, jos lastensuojelu on tukossa, jos satunnaisesti tekemättömät läksyt ovat syynä lastensuojeluilmoitukseen.
Holhousvaltio tämä on! Aina on ollut lapsia, joita ei koulu niin kiinnosta ja läksyt siitä syystä satunnaisesti tekemättä. Ja kyllä ennen koulut ovat osanneet hoitaa itse asiansa ilman lastensuojelua! Nytkö pitäisi huostaanottaa nuo lapset, koska opettajat eivät jaksa opettaa kuin sellaisia lapsia, jotka osaavat kaiken ja läksyt aina tehtynä.
Kiristystä tuollainen koulun malli on. Ap ei sanonut mitään siitä, ettei hän olisi valmis tekemään mi-tään lapsen läksyjen unohtelun suhteen. Hän kysyi, onko hänen pakko suostua opettajan käskyyn tarkastaa läksyt joka päivä Wilmasta ja sitten kirjoista, että onhan lapsi merkannut läksyt oikein ja tehnyt oikeat tehtävät. Tuo on ihan eri asia kuin valvoa, että lapsi tekee läksyt eli istuu alas ja keskittyneesti kirjoittaa, lukee, laskee yms.
Mutta ilmeisesti vanhemmilla ei nykyään mitään oikeuksia! Koulu saa sanella ehdot ja mitä tehdään, vanhempien pakko suostua mitä omituisiimpiinkin määräyksiin, koska muuten lapsi voidaan huostaanottaa.
[/quote]
Kun läksyt on usein tekemättä ja perheessä se asenne, että jos ei laki vaadi huolehtimaan, niin ei vanhempien vanhemmuus ole muutenkaan kovin vahvalla tolalla. Siksi koulun pitää ottaa yhteyttä muihin tahoihin, jotta lapselle saadaan yhdessä apua. Jos vanhemmat ei halua olla osa lapsensa elämää, etsitään sijaisperhe, jossa lapsi saa huomiota ja rakkautta sen sijaan, että vanhemmat olettavat hänen pärjäävän 7v iästä lähtien yksin.
Toistuvasti tekemättömät läksyt ovat oire siitä, että lapsen perheessä asiat eivät ole hyvin.
[/quote amen ja piste!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 02:38"]
Herrajumala, ei kai nyt oikeasti aikuiset ihmiset täällä tarkista lastensa läksyjä!? Sitä vartenhan lapsi käy koulua, että oppii menemään sinne oikeaan aikaan, pakkaamaan mukaan oikeat kirjat, seuraamaan opetusta ja tekemään läksyt kotona jne.
Vanhempien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsella on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteita. Kokeisiin vedetään nimmari ja siinä voi samalla katsoa, miten lapsi on osannut ja minkälaisia virheitä on mahdollisesti tehnyt.
Toki lapsissa on eroja ja jotkut tekevät hommat ilman patistelua ja toisia joutuu potkimaan persuuksille. Mutta kyllä se riittää, kun silloin tällöin kysäisee, onko läksyt tehtynä.
Läksyjen tarkistelun sijaan vanhemmat voivat hieman opastaa esitelmän teossa, miten sitä tietoa haetaan ja prosessoidaan, kuinka monta kalvoa kannattaa tehdä 20 minuutin esitelmään jne. Sama pätee isompien projektien aikataulutukseen - että ei kannata jättää viime tinkaan jne.
[/quote]
Aikanaan lapsen luokkakaverin äiti sanoi minulle täsmälleen noin: aikuisten tehtävänä ei ole tarkistaa läksyjä, tehkööt virheensä ja oppikoot niistä. En uskonut vaan jatkoin tarkistamista ja kun virheitä oli, käytiin tehtävä läpi miettien, miksi lapsi oli päätynyt väärään lopputulokseen (tai erilaiseen, kuin mikä minusta oli oikein). Lapset saivat kokeissa kymppejä, vaikka tehtävät oli tarkistettu kotona eli vanhemman kiinnostus lapsen koulutehtäviin ei ainakaan heikentänyt oppimistulosta.
Nyt toinen lapsista lukee lakia ja toinen on kauppatieteitä. Sen "en ikinä tarkista lapsen läksyjä" -äidin lapsi on kahdesti keskeyttänyt ammattikoulun. Jokainen tekee läksynsä miten tekee ja jotkut oppivat vasta aikuisina, että ehkä olisi pitänyt alusta asti saada tukea vanhemmilta
Pitkällä tähtäimellä on samantekevää onko ne läksyt tehty vai ei. Paljon tärkeämpää on että oppilas on omaksunut asian, tavalla tai toisella.
Wilma on vain opettajan muistilista itselle . Kysele siis edelleen onko läksyt tehty noin muodon vuoksi mutta varmista että itse asia on ymmärretty. Kokeista saatu numero on ainoa millä on merkitystä.
Ei meillä ekaluokkalaisen läksyt ole missään wilmassa. Lapsi on itse merkinnyt sivun - tai sitten ei ole - minä en voi sitä mistään tietää. Hyvä niin.
Ne läksyt, mitkä lapsi on merkannut, tehdään niin, että lapsi tekee ja toinen vanhemmista käy ne lapsen kanssa sen jälkeen läpi. Jos on mennyt väärin, niin tottakai siitä sanotaan ja selitetään, miten asia menee oikein.
Lapseni vihaa läksyjen tekemistä. Suurimmaksi osaksi minä tai mieheni ne sitten tekevät ja sanelemme ne lapselle. Ei tulisi mieleenkään, että menisi kouluun ilman, että ne on tehty ja riskeerattaisiin ls-ilmoitus. Pakosta päädyimme tähän ratkaisuun, muuten olisimme vielä kello 23 tekemässä niitä. Valikoi siinä sitten kahdesta pahasta.
Ei ainakaan opettaja valita ja uhkaile kaiken muun raskaan ja vaativan lapsen lisäksi.
Minulla ei ole enä mitään tavoitteita hänen koulutuksensa suhteen. Toivottavasti päästään edes peruskoulu läpi, ilman että jää luokalle. En kestäisi enää yhtä ainoatakaan ylimääräistä vuotta koulunkäyntiä!
Ei tuohon ole mitään tarkkaa lainkohtaa olemassa.
Riippuu paljon lapsen iästä tuo myös.
Opettaja ei voi velvoittaa tuohon, mutta eikö se kannata tehdä sen lapsen itsensä takia jos rutiini läksyjen tekoon puuttuu.
Käytännössä ei voida velvoittaa päivittäin läksyjä tarkistamaan. Mietipä vuorotyössä käyviä vanhempia...aletaanko läksyjä tarkistamaan esim. Klo 22 kun tullaan iltavuorosta kotiin sairaalasta tai jos teollisuudessa niin voi olla että pääsee vasta klo 22 töistä.
No anna olla. Miten siihen nyt joku laki olisi. Ap ei taida olla ihan penaalin terävin kynä? Omapahan on lapsen koulumenestys, on niitä huithapeleita aina ollut. En jaksa itsekään seurata tuollaisia asioita, onneksi ei mun tarttekaan, kun mies seuraa ja lapsi vasta ekalla.
Jos asiasta tulee iso ongelma eli että jonain päivänä lastensuojelukin on mukana asiassa niin vilkaisepa sitä lakia! Se joka vastaa lapsen huollosta, vastaa myös siitä että läksyt tehdään!
Korjaatteko väärät vastauksetkin lapsenne puolesta? Tämä kaikki kuulostaa ihan naurettavalta 70-80 -luvun lapsen mielestä. Läksyt tehtiin miten tehtiin, mutta ei se asia vanhemmille kuulunut, kuten ei vanhempien työasiat lapselle. Koululainen hoiti oman tonttinsa, tai jätti hoitamatta.