Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen läksyjen valvomisesta: lakifaktaa kaivataan!

Vierailija
15.11.2014 |

En haluaisi kuulla nyt tässä viestiketjussa mitään kommentteja, että miksi tehdä lapsia, jos ei ole valmis huolehtimaan niistä... Te kommentoijat voitte mennä kiillottamaan hyvän vanhemman sädekehäänne muualle!

Haluaisin saada faktatietoa siitä, miten paljon koulu oikeasti voi velvoittaa, että vanhemmat osallistuvat lapsen kotitehtävien tekoon? Lain mukaan siis, ei mitään mutu-tuntumaa tai "tietysti se on vanhempien tehtävä" eli perusteita kaipaisin.

Lapsella menee koulussa hyvin, mutta toisinaan, ehkä kerran viikossa, läksyt unohtuu. Käsken lasta joka päivä tekemään läksyt ja varmistan, että onhan ne tehnyt. Toisinaan on merkannut läksyt väärin ja tehnyt väärältä sivulta tai merkannut oikein ja tehnyt silti väärältä sivulta. Noista tulee Wilmaan tietysti merkintä.

Minulla ei olisi aikaa ruveta päivittäin tarkastamaan, onko lapsi tehnyt varmasti oikeat läksyt. Autan tietysti tarvittaessa ja joka päivä varmistan, onko läksyt tehty. En usko että siitä on yhtään mitään hyötyäkään, lapsi vaan muuttuu entistä huolimattomammaksi, jos ajattelee, että minä tarkitan, että onhan tehnyt oikeat tehtävät.

Voiko opettaja velvoittaa, että minun pitäisi joka päivä ruveta kirjat käymään läpi ja katsomaan, mitä on merkannut ja onko tehnyt oikein? Käytännössä jos lapsi merkannut väärin, pitäisi minun käydä ensin Wilmasta tarkistamassa mitä on tullut läksyksi.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:54"]Lapseni vihaa läksyjen tekemistä. Suurimmaksi osaksi minä tai mieheni ne sitten tekevät ja sanelemme ne lapselle. Ei tulisi mieleenkään, että menisi kouluun ilman, että ne on tehty ja riskeerattaisiin ls-ilmoitus. Pakosta päädyimme tähän ratkaisuun, muuten olisimme vielä kello 23 tekemässä niitä. Valikoi siinä sitten kahdesta pahasta.
Ei ainakaan opettaja valita ja uhkaile kaiken muun raskaan ja vaativan lapsen lisäksi.
Minulla ei ole enä mitään tavoitteita hänen koulutuksensa suhteen. Toivottavasti päästään edes peruskoulu läpi, ilman että jää luokalle. En kestäisi enää yhtä ainoatakaan ylimääräistä vuotta koulunkäyntiä!

[/quote]

Tämä on paha. Vanhempien olisi pitänyt ottaa yhteyttä kouluun. Ja hankkia lapselle apua. Iso ongelma on myös asenne lasta kohtaan. Hankala, ei kiinnosta, ei pärjää

Vierailija
22/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee. Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin.  [/quote] Poikasi voi olla ADD ja opettajan tulisi varmistaa, että lapsellasi on oikein merkityt kotitehtävät. Normaali läksyjen seuraaminen kotona pitää riittää. Se että kysytään onko tehty varmistetaan, että lapsella riittävä aika ja rauha kotitehtävien tekoon. Jos ei onnistu niin koululle läksykerho ja siellä avustajan kanssa tehdään läksyt ennen kuin pääsee kotiin. [/quote]   Koulun tehtävä ei ole varmistaa että oppilas on merkinnyt läksyt vaan oppilaan itse se tulee varmistaa. Läksyjen ideana on se että ne tehdään kotona eikä koulussa.  [/quote] Meillä alakoulun opettaja pyys oo olemaan yhteydessä kouluun, jos lapsella menee läksyihin liian kauan (puoli tuntia) sitten mietitään tulitikkuja mua. Niihin lapsella on oikeus

[/quote]

Automaattinen tekstinsyöttö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:25"]

En voi käsittää tällaista! En ihmettele yhtään, jos lastensuojelu on tukossa, jos satunnaisesti tekemättömät läksyt ovat syynä lastensuojeluilmoitukseen. 

Holhousvaltio tämä on! Aina on ollut lapsia, joita ei koulu niin kiinnosta ja läksyt siitä syystä satunnaisesti tekemättä. Ja kyllä ennen koulut ovat osanneet hoitaa itse asiansa ilman lastensuojelua! Nytkö pitäisi huostaanottaa nuo lapset, koska opettajat eivät jaksa opettaa kuin sellaisia lapsia, jotka osaavat kaiken ja läksyt aina tehtynä.

Kiristystä tuollainen koulun malli on. Ap ei sanonut mitään siitä, ettei hän olisi valmis tekemään mi-tään lapsen läksyjen unohtelun suhteen. Hän kysyi, onko hänen pakko suostua opettajan käskyyn tarkastaa läksyt joka päivä Wilmasta ja sitten kirjoista, että onhan lapsi merkannut läksyt oikein ja tehnyt oikeat tehtävät. Tuo on ihan eri asia kuin valvoa, että lapsi tekee läksyt eli istuu alas ja keskittyneesti kirjoittaa, lukee, laskee yms.

Mutta ilmeisesti vanhemmilla ei nykyään mitään oikeuksia! Koulu saa sanella ehdot ja mitä tehdään, vanhempien pakko suostua mitä omituisiimpiinkin määräyksiin, koska muuten lapsi voidaan huostaanottaa.

[/quote]

Vanhempien kuuluu kasvatttaa ja opettaa lastansa. Jos lapsi ei opiskele on se 100% vanhempien vastuulla. Opettajan ei kuulu kasvattaa lasta. 

[/quote]

Tutki vähän perusopetuslakia

Vierailija
24/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:39"]Mä en jaksa näitä vanhempia, jotka kuvittelee tekevänsä lapselle palveluksen sillä perusteella että "kun lapsi jätetään yksin läksyjensä kanssa, se oppii vastuuta ja oppii tekemään itse". Joku oppii, joku ei. Lapsilla on tosi isot taitoerot esim. oman toiminnan ohjauksessa, itsesäätelyssä, tarkkaavaisuudessa, impulssikontrollissa yms. Jotkut lapset tarvitsevat ihan oikeasti tavallista enemmän aikuisen tukea mm. läksyjen tekemisessä, jotta mm. itsekontrolli, toiminnanohjaus ja impulssien hallinta kehittyy. On aika kova paikka jättää tällainen "läksyhaasteellinen" ylivilkas/hajamielinen/tarkkaamaton tms. lapsi yksin koulutehtäviensä kanssa. Vaikka olisi kuinka kurjaa ja haastavaa aikuiselle valvoa läksyjä, niin silti jos lapsi tarvitsee tässä apua, on vanhemman velvollisuus sitä kotona tarjota!

Vanhempien on myös turha haaveilla sinne kultaiselle 80-luvulle, jolloin ehkä tehtiin koulun jälkeen rästinä läksyjä, mutta nyt aika harvassa koulussa on mahdollista tarjota läksykerhoja tai tukiopetusta tekemättömiä läksyjä varten. Koulujen tuntikehys eli budjetti on vedetty tänäpäivänä äärimmäisen tiukaksi, joten kouluissa ei oikeasti ole yhtään ylimääräistä rahaa siihen, että ope voisi koulun jälkeen pitää läksytuntia oppilaille joiden vanhemmat eivät ole hoitaneet hommiaan. Ja turha vaatia, että open pitäisi omalla ajallaan eli palkatta jäädä koulun jälkeen valvomaan oppilaiden läksyjenlukua. Opettajallakin on oma elämä eikä opettajilta voi vaatia palkatonta työtä, etenkään sellaista työtä joka kuuluisi vanhemmille. Toki on eri asia jos vanhemmilla on esim. sellaiset oppimisvaikeudet, etteivät voi auttaa lastaan läksyissä, mutta joka ikinen vanhempi voi seurata sitä että läksyjä kuitenkin yritetään tehdä. terveisin, äitiyslomalla oleva koulupsykologi
[/quote]

Nyt on paljon enemmän tukea tarjolla. Ja suurempi velvollisuus tuen antamiseen koulussa

Vierailija
25/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan kummankaan lapsen kohdalla edes koskaan koulusta viestitty, jos olivat tehneet väärät läksyt tai unohtaneet jotain. Opettajat sanoivat, että jos läksyjä jää pidemmältä ajalta tekemättä, sitten kerrotaan kotiin, muttei satunnaisia unohduksia. Ok, meillä on perustunnolliset ja rauhalliset lapset, mutta varmasti satunnaisesti oli väärät tehtävät tehtynä, kun siis nyt ihan alimmista luokista ja 7-8 -vuotiaista lapsista puhutaan.

Opettajien mukaan läksyihin saa alakoulussa kulua korkeintaan puoli tuntia illassa. Jos menee enemmän, pitää ottaa yhteyttä opettajaan, niin mietitään, mikä on ongelmana. Kokeisiin lukuun nyt tietysti menee jollain 5 tai 6 -luokalla aikaa, mutta kotitehtäviin ei saa menneä kuulemma paljon aikaa.

Ja tosiaan että se koulu on ala-asteella vielä koulun käynnin taitojen opettelua.

Wilmaan on läksyjä merkinnyt vuosien mittaan vain yksi lasten noin kymmenestä opettajasta. Olisi mahdoton edes teoriassa tarkistaa, että lapsi on tehnyt oikeat läksyt.

Vierailija
26/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee. Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin.  [/quote] Poikasi voi olla ADD ja opettajan tulisi varmistaa, että lapsellasi on oikein merkityt kotitehtävät. Normaali läksyjen seuraaminen kotona pitää riittää. Se että kysytään onko tehty varmistetaan, että lapsella riittävä aika ja rauha kotitehtävien tekoon. Jos ei onnistu niin koululle läksykerho ja siellä avustajan kanssa tehdään läksyt ennen kuin pääsee kotiin.

[/quote]

Koulun tehtävä ei ole varmistaa että oppilas on merkinnyt läksyt vaan oppilaan itse se tulee varmistaa. Läksyjen ideana on se että ne tehdään kotona eikä koulussa. 
[/quote]

Meillä alakoulun opettaja pyys oo olemaan yhteydessä kouluun, jos lapsella menee läksyihin liian kauan (puoli tuntia) sitten mietitään tulitikkuja mua. Niihin lapsella on oikeus
[/quote]

Tukitoimia
Pirullinen ennakoiva tekstinsyöttö

Vierailija
27/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:30"]

Meillä toimii se, että kännykkä/pelikone on päivän jäähyllä, jos vilmassa merkintä. En tarkista siis läksyjä vaan koitan saada lapsen itse hoitamaan. Sanon kyllä aina iltaisin, onko läksyt tehty ja sitten alkavat tehdä, jos ei vielä ole tehty.

Mutta jos lapsi saa sellaisen kuvan, että vanhempia ei haittaa, jos unohtelee niin on se minusta väärä signaali.

[/quote]

Tuo on hyvä järjestelmä. Ihan ekaluokkalaisilla en vielä antaisi rangaistuksia, vaan käsittelisin asian puhumalla, koska kyse tosiaan on läksyjen teon opettelusta. Mutta isommilla lapsilla pieni rangaistus on paikallaan, varsinkin jos läksyjen tekemättömyys on laiminlyönti eikä vahinko.

terv. luokanope
[/quote]

En usko rangaistuksiin. Harva tahallaan unohtaa. Mielummin hyvällä kiinnostusta, keskustelua ja kannustusta

Vierailija
28/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululla järjestetään läksykerho koulun jälkeen. Siellä on opettaja paikalla tai avustaja, usein myös opiskelijoita. Jos jää liikaa läksyjä tekemättä tai tehtävät tuottaa vaikeuksia niin opettaja lähettää sinne. Läksykerho kokoontuu joka päivä 13-15. Monen vanhemman mielestä kerho on just hyvä silloin kun on itse iltavuorossa tms.

Vierailija
29/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on todella hyvin siellä, kun opettaja laittaa Wilmaan läksyt. Meillä ei ole kukaan opettaja laittanut, vaikka olen aina vanhempainilloissa pyytänyt.

Todellakin tarkastaisin aina kaikki läksyt, jos tietäisin ne. Aivan itsestäänselvää minulle.

Jos et tarkasta läksyjä ja niistä tulee huomautuksia, niin se on vanhemman velvollisuuksien laiminlyöntiä. Sama, kuin et huolehtisi lapsen asiallisesta vaatetuksesta, ruokkimisesta asiallisesti, nukkumaanmenon valvonnasta, päihteettömyyden valvonnasta. Jos oikein kärjistyy tilanteenne, voi tulla tukitoimia lastensuojelusta.

Vierailija
30/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Mikä luokka on kyseessä? nelosella läksyihin menee 2 tuntia per ilta 

[/quote]

Tuo on kohtuuttoman paljon noin pienelle. Tunti korkeintaan ja sekin on ihan ylärajoilla. Kuinka paljon niitä läksyjä oikein annetaan nykyään?

Vierailija
31/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en puutu, mutta kyllä se opettaja voisi koulussa varmistaa, että ne läksyt on edes merkitty oikein...kun kerran tietää että tällä yhdellä tapauksella on tapana merkitä väärin.

Vierailija
32/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla oli paljon unohduksia alaluokilla. Merkitsi väärin, teki osan, unohti kirjoja joko kotiin tai kouluun. Koitin tukea ja kannustaa. Välillä oli hermot tiukassa töissä, kun merkinnöistä tuli s-postiin viesti monta kertaa päivässä. Muutin oman mielenrauhan vuoksi asetuksia. Vain yksi viesti päivässä.
Lapsi pärjää koulussa ihan hyvin. Olen koittanut opetella löysäämään itse. Luultavasti poikani on ihan tavallinen unohtelija. Vaikka yläkoulussakin niitä on tullut. Pääsi jopa jälki-istuntoon ensimmäisen kerran elämässään

Vierailija
33/87 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:13"]

Muuhun en puutu, mutta kyllä se opettaja voisi koulussa varmistaa, että ne läksyt on edes merkitty oikein...kun kerran tietää että tällä yhdellä tapauksella on tapana merkitä väärin.

[/quote]

Näin teemme, ainakin meidän koulussamme. Tietenkään niitä ei vuodesta toiseen tarkistella, mutta kun tiedän, että jollekin on läksyjen merkintä haasteellista, varmistan että hän ne merkitsee. Kirjoitan läksyt taululle, josta ne voi kopioida sellainenkin, jolle on vaikeaa poimia puheesta tehtävänumeroita.

tev. luokanope

Vierailija
34/87 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:05"]

Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.

Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.

Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.

[/quote]

Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.

Jos olet kasvatusalalla, asia on sinulle erittäin tuttu!

[/quote]

Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!

[/quote]

Miksi pitää ruveta kalistelemaan kuvaannollisia peniksiä, jos lapsen koulunkäynnin ongelmista on kyse? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan lapsi.

[/quote]

Just. No sitä voi kysellä näiltä lastensuojelulla uhkaavilta. Jos opettaja heiluttaa sitä korttia niin yhteistyö ainakin mun kanssa on sitten siinä. Koska näen, että sitä ei ole, vaan heidän työnsä sysätään kotiin. En ole koulunopettaja, enkä oppilas, miksei voi antaa jälki-istuntoa, jos kyse on vain tavallisesta unohtelusta? (Jos siitä on jo kotona ja koulussa huomauteltu). Jos ei ole tavallisesta unohtelusta kyse, niin lapsi neurologisiin tutkimuksiin, eikä huudeta apuun mitään lastensuojelua. 

[/quote]

Mutta jos siitä muistutuksesta ja muusta ei ole apua ja, kuten ap:n tapauksessa, vanhemmilla ei ole aikomustakaan tehdä kotona asialle mitään, alkaa opettajalla olla keinot vähissä.

Ja tässä tapauksessahan ongelmaa ei ole koulussa, vaan nimenomaan kotitehtävien kanssa, eikä minusta ole kohtuutonta olettaa, että vanhemmat pitävät huolen, että hajamielisyydestä tunnettu lapsensa tekee ne oikeat tehtävät.

[/quote]

Opettajan keinona on antaa huonot numerot, jos läksyjen tekemättömyys vaikuttaa koemenestykseen. Ja lopulta voi jättää luokalle, jos on liikaa huonoja numeroita.

Itse kummeksun enemmän sitä, kun jotkut vanhemmat tarkastavat läksyt siten, että vääriä vastauksia ei enää lapselle jää. Sitten kokeesta tulee huono numero, kun opettaja ei ole osannut arvata huonoa asioiden omaksumista.

[/quote]

Sekö sitten on ratkaisu? Mekaanista numeroarviointia ja kotiin ilmoitusta wilman välityksellä ja siinä se? Kodilta ei saa vaatia minkäänlaista panostusta asiaan? Siinä ei ap:llä mene kuin kymmenen minuuttia päivässä, kun tarkistaa, että lapsi tekee oikea tehtävät, mutta tähän hänellä ei ole kuulemma aikaa, mutta koulu ei saisi sanoa mitään asiasta. Minusta tuo on aika huolestuttavaa.

Vierailija
35/87 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:05"]

Uskon kyllä että pystyn näkemään sen, jos se on lapsen itsensä kannalta parasta, että läksyt yksityiskohtaisesti päivittäin tarkastaisin. Tuosta asiasta, kuuluisiko vanhempien tarkastaa läksyt, löytyy todella paljon mielipiteitä netissä. En nyt sellaisia kaipaa.

Olen kasvatusalalla, jonka myötä myös yhteyksissä koulumaailmaan. Olen nähnyt ja kuullut, miten jotkut opettajat painostavat vanhempia ties mihin, vedoten epämääräisiin lakeihin tai "lapsen etuun" - joka on tietysti uhkailua lastensuojeluilmoituksella. Minulla on myös useampi lapsi ja monenlaisiin opettajiin törmännyt. Osalla opettajista vaatimukset hyvinkin kohtuullisia ja järkeviä, osan mielestä taas mikään vanhempien panostus ei tunnu riittävän.

Haluaisinkin nyt vain tietää, voiko opettaja määrätä minut tarkastamaan lapseni läksyt päivittäin? Jonkun lakiin perustuvan rangaistuksen tai lastensuojeluilmoituksella uhkaamisen nojalla.

[/quote]

Tuo vastaaja 9 antoi aika yksiselitteisen vastauksen eli kyllä, opettaja voi vaatia sinut tarkistamaan lapsen läksyt päivittäin, koska muuten et noudata lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Lain rikkominen ei aina aiheuta rangaistusta, mutta lastensuojeluilmoituksen paikka tuo olisi, koska et halua toimia lapsesi parhaaksi.

Jos olet kasvatusalalla, asia on sinulle erittäin tuttu!

[/quote]

Ei voi olla totta, aivan älytöntä. Voithan ap sanoa jatkossa aina tarkistaneesi läksyt. Sä et vain oikein ymmärtänyt, että ne oli väärät läksyt, katsoit kyllä, mutta... Opettaja deals with it. Sitten siinä on sana sanaa vastaan. Noin mä tekisin, jos mun lapsi pärjää, mutta joskus ei olis läksyjä tehnyt. Antakoon ope lapselle jälki-istuntoa sitten!

[/quote]

Miksi pitää ruveta kalistelemaan kuvaannollisia peniksiä, jos lapsen koulunkäynnin ongelmista on kyse? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan lapsi.

[/quote]

Just. No sitä voi kysellä näiltä lastensuojelulla uhkaavilta. Jos opettaja heiluttaa sitä korttia niin yhteistyö ainakin mun kanssa on sitten siinä. Koska näen, että sitä ei ole, vaan heidän työnsä sysätään kotiin. En ole koulunopettaja, enkä oppilas, miksei voi antaa jälki-istuntoa, jos kyse on vain tavallisesta unohtelusta? (Jos siitä on jo kotona ja koulussa huomauteltu). Jos ei ole tavallisesta unohtelusta kyse, niin lapsi neurologisiin tutkimuksiin, eikä huudeta apuun mitään lastensuojelua. 

[/quote]

Mutta jos siitä muistutuksesta ja muusta ei ole apua ja, kuten ap:n tapauksessa, vanhemmilla ei ole aikomustakaan tehdä kotona asialle mitään, alkaa opettajalla olla keinot vähissä.

Ja tässä tapauksessahan ongelmaa ei ole koulussa, vaan nimenomaan kotitehtävien kanssa, eikä minusta ole kohtuutonta olettaa, että vanhemmat pitävät huolen, että hajamielisyydestä tunnettu lapsensa tekee ne oikeat tehtävät.

[/quote]

Opettajan keinona on antaa huonot numerot, jos läksyjen tekemättömyys vaikuttaa koemenestykseen. Ja lopulta voi jättää luokalle, jos on liikaa huonoja numeroita.

Itse kummeksun enemmän sitä, kun jotkut vanhemmat tarkastavat läksyt siten, että vääriä vastauksia ei enää lapselle jää. Sitten kokeesta tulee huono numero, kun opettaja ei ole osannut arvata huonoa asioiden omaksumista.

[/quote]

Sekö sitten on ratkaisu? Mekaanista numeroarviointia ja kotiin ilmoitusta wilman välityksellä ja siinä se? Kodilta ei saa vaatia minkäänlaista panostusta asiaan? Siinä ei ap:llä mene kuin kymmenen minuuttia päivässä, kun tarkistaa, että lapsi tekee oikea tehtävät, mutta tähän hänellä ei ole kuulemma aikaa, mutta koulu ei saisi sanoa mitään asiasta. Minusta tuo on aika huolestuttavaa.

[/quote]

Mutta vanhemmalla ei mene kahta tuntia tarkastaa, että lapsi rupeaa tekemään oikeita läksyjä. 

Vierailija
36/87 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää tällaista! En ihmettele yhtään, jos lastensuojelu on tukossa, jos satunnaisesti tekemättömät läksyt ovat syynä lastensuojeluilmoitukseen. 

Holhousvaltio tämä on! Aina on ollut lapsia, joita ei koulu niin kiinnosta ja läksyt siitä syystä satunnaisesti tekemättä. Ja kyllä ennen koulut ovat osanneet hoitaa itse asiansa ilman lastensuojelua! Nytkö pitäisi huostaanottaa nuo lapset, koska opettajat eivät jaksa opettaa kuin sellaisia lapsia, jotka osaavat kaiken ja läksyt aina tehtynä.

Kiristystä tuollainen koulun malli on. Ap ei sanonut mitään siitä, ettei hän olisi valmis tekemään mi-tään lapsen läksyjen unohtelun suhteen. Hän kysyi, onko hänen pakko suostua opettajan käskyyn tarkastaa läksyt joka päivä Wilmasta ja sitten kirjoista, että onhan lapsi merkannut läksyt oikein ja tehnyt oikeat tehtävät. Tuo on ihan eri asia kuin valvoa, että lapsi tekee läksyt eli istuu alas ja keskittyneesti kirjoittaa, lukee, laskee yms.

Mutta ilmeisesti vanhemmilla ei nykyään mitään oikeuksia! Koulu saa sanella ehdot ja mitä tehdään, vanhempien pakko suostua mitä omituisiimpiinkin määräyksiin, koska muuten lapsi voidaan huostaanottaa.

Vierailija
37/87 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatkohan AP ne wilmamerkinnät liian vakavasti? Vai jäikö mulla lukematta se kohta missä selitit miten opettaja ja koulu on vaatinut sinulta sitä ja tätä ja nyt mietit onko pakko kun ei viitsis.. Merkintä laitetaan kun läksy on unohtunut, ei se merkintä ole vanhemmalle mikään uhkavaatimus että nyt alatte yhdessä tekeen niitä läksyjä sitten tai... Se on tiedoksi huoltajalle ja muistiin opettajalle. 

Hauskasti AP ei ymmärrä miten opettaja vois vaatia että hän joka päivä varmistaa että lapsi on merkinnyt läksyn oikein ja tehnyt ne mutta sitten kuitenkin AP:n mielestä olis opettajan velvollisuus varmistaa että lapsi merkitsee läksyn oikein :P Jos lapsi ei osaa/muista/huomaa koulussa merkitä läksyjä oikein niin tuskin hän osaa/muistaa/huomaa niitä kotona tehdäkään itsenäisesti eli tarvitsee ehkä tukea ja apua molempiin. 

Vierailija
38/87 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:04"]

Mä kävin koulun 80-luvulla eikä mun äiti koskaan valvonut mun läksyjä. Se olisi ollut aivan naurettavaa. Opettajat koittaa vain ulkoistaa omia hommiaan kotiin. Ei kai se laki ole niistä ajoista mihinkään muttunut. Ei silloin koskaan puhuttu siitä, että läksyt pitää olla tehtynä tai muuten jotain muuta kuin huono numero. Huostaanottoko nykyään pitäisi sen takia tehdä? Hah hah.

[/quote]

miten ihmeessä läksyjen tekemisestä huolehtiminen voisi olla opettajan tehtävä? Ei tuossa mitään opettajan tehtävien ulkoistamisesta ole kyse, kyllä se on ihan kodin asia huolehtia (ja kantaa vastuuta), että läksyt tulevat tehdyiksi. Viime kädessähän se on sen oman lapsen etu!

Jos koti ei huolehdi lapsen koulunkäynnistä eikä tue sitä, niin koulu on velvollinen tekemään asiasta lastensuojeluilmoituksen. Normijärjellä varustettu ihminen ymmärtänee, ettei muutana unohdus silloin tällöin ole vielä huolenaihe.

Läksyjä ei välttämättä aina käydä/tarkisteta tunnilla tehtävä tehtävältä läpi, siihen ei yksinkertaisesti aika riitä.

Ap:lle sanoisin, että joka viikkoinen unohdus on jo melko paljon.

Vierailija
39/87 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:37"]

Otatkohan AP ne wilmamerkinnät liian vakavasti? Vai jäikö mulla lukematta se kohta missä selitit miten opettaja ja koulu on vaatinut sinulta sitä ja tätä ja nyt mietit onko pakko kun ei viitsis.. Merkintä laitetaan kun läksy on unohtunut, ei se merkintä ole vanhemmalle mikään uhkavaatimus että nyt alatte yhdessä tekeen niitä läksyjä sitten tai... Se on tiedoksi huoltajalle ja muistiin opettajalle. 

Hauskasti AP ei ymmärrä miten opettaja vois vaatia että hän joka päivä varmistaa että lapsi on merkinnyt läksyn oikein ja tehnyt ne mutta sitten kuitenkin AP:n mielestä olis opettajan velvollisuus varmistaa että lapsi merkitsee läksyn oikein :P Jos lapsi ei osaa/muista/huomaa koulussa merkitä läksyjä oikein niin tuskin hän osaa/muistaa/huomaa niitä kotona tehdäkään itsenäisesti eli tarvitsee ehkä tukea ja apua molempiin. 

[/quote]

aivan totta. Lisäksi ne Wilma-merkintöjen avulla pystytään seuraamaan (Wilma-merkintöjä seuraavat tarvittaessa erityisope, kuraattori jne.). Niiden kautta saa jo hyvän kuvan, missä mennään.

Vierailija
40/87 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vanhemmilla velvollisuus myös korjata lapsen väärin menneet läksyt? Vai tarkistaako opettaja jokaisen läksyt koulussa yksityiskohtaisesti ja merkkaa väärät punakynällä?

Meidän lapsella on usein vaan hymynaamoja ja leimoja, vaikka näkyy jotain olevan väärinkin. Oletan, että ope ei ole käynyt kaikkia läpi, tai ei ole ainakaan korjannut väärin menneitä läksyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän