Lapsen läksyjen valvomisesta: lakifaktaa kaivataan!
En haluaisi kuulla nyt tässä viestiketjussa mitään kommentteja, että miksi tehdä lapsia, jos ei ole valmis huolehtimaan niistä... Te kommentoijat voitte mennä kiillottamaan hyvän vanhemman sädekehäänne muualle!
Haluaisin saada faktatietoa siitä, miten paljon koulu oikeasti voi velvoittaa, että vanhemmat osallistuvat lapsen kotitehtävien tekoon? Lain mukaan siis, ei mitään mutu-tuntumaa tai "tietysti se on vanhempien tehtävä" eli perusteita kaipaisin.
Lapsella menee koulussa hyvin, mutta toisinaan, ehkä kerran viikossa, läksyt unohtuu. Käsken lasta joka päivä tekemään läksyt ja varmistan, että onhan ne tehnyt. Toisinaan on merkannut läksyt väärin ja tehnyt väärältä sivulta tai merkannut oikein ja tehnyt silti väärältä sivulta. Noista tulee Wilmaan tietysti merkintä.
Minulla ei olisi aikaa ruveta päivittäin tarkastamaan, onko lapsi tehnyt varmasti oikeat läksyt. Autan tietysti tarvittaessa ja joka päivä varmistan, onko läksyt tehty. En usko että siitä on yhtään mitään hyötyäkään, lapsi vaan muuttuu entistä huolimattomammaksi, jos ajattelee, että minä tarkitan, että onhan tehnyt oikeat tehtävät.
Voiko opettaja velvoittaa, että minun pitäisi joka päivä ruveta kirjat käymään läpi ja katsomaan, mitä on merkannut ja onko tehnyt oikein? Käytännössä jos lapsi merkannut väärin, pitäisi minun käydä ensin Wilmasta tarkistamassa mitä on tullut läksyksi.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:49"]
Onko vanhemmilla velvollisuus myös korjata lapsen väärin menneet läksyt? Vai tarkistaako opettaja jokaisen läksyt koulussa yksityiskohtaisesti ja merkkaa väärät punakynällä?
Meidän lapsella on usein vaan hymynaamoja ja leimoja, vaikka näkyy jotain olevan väärinkin. Oletan, että ope ei ole käynyt kaikkia läpi, tai ei ole ainakaan korjannut väärin menneitä läksyjä.
[/quote]
luokassa on 20-30 oppilasta. Millä ihmeen ajalla opettaja ehtisi käymään läpi jokaisen oppilaan jokaisen tehtävän? Siihenhän ne oppitunnit sitten menisivätkin.
Opettaja saattaa silmäillä tehtävät läpi ja laittaa leiman tms. ihan jo siksi, että tehtävät on tehty.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee.
Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin.
[/quote]
Koulun vika, koska lapsi unelmoi tunneilla? Ei helvetti.
Meillä ekaluokan (laiska! ope sanoi ettei vanhempien tehtävä ole tarkastaa läksyjä. Lapsien pitää oppia ottamaan vastuuta. Lisäksi opettaja ei tiedä että lapsi ei ole oppinut jotain jos vanhempi korjaa väärin tedyt läksyt.
Itselläni on kolme lasta joilla joskus niinpaljon läksyjä että kaikki illat menisi lasten läksyjä tarkastaessa. Ei siis ole mahdollista.
Jos unohduksia on paljon, täytyy tietysti miettiä keinoja millä lapsi oppii muistamaan läksynsä. Läksyvihko usien parempi kuin wilma. Palkitsemiset viikoista jolloin ei tule unohduksia jne. kerta viikossa on aika paljon mutta ei kylä ihan mahdottoman paljon, yläkoululaisella melko normaalia
Meillä poika 3lk eikä Wilmassa oo ollut koskaan mitä on läksynä.Pitää vaan uskoa et poika tekee oikeat läksyt.Vieläkin täytyy muistuttaa et tee läksyt sitten kaverit.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]
Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee.
Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin.
[/quote]
Lapset vastuulla merkata läksyt eikä koulun vastuulla vasmistaa ett oppilas merkitsee ne. Kasvata lastasi paremmin!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee. Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin. [/quote] Poikasi voi olla ADD ja opettajan tulisi varmistaa, että lapsellasi on oikein merkityt kotitehtävät. Normaali läksyjen seuraaminen kotona pitää riittää. Se että kysytään onko tehty varmistetaan, että lapsella riittävä aika ja rauha kotitehtävien tekoon. Jos ei onnistu niin koululle läksykerho ja siellä avustajan kanssa tehdään läksyt ennen kuin pääsee kotiin.
[/quote]
Koulun tehtävä ei ole varmistaa että oppilas on merkinnyt läksyt vaan oppilaan itse se tulee varmistaa. Läksyjen ideana on se että ne tehdään kotona eikä koulussa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:25"]
En voi käsittää tällaista! En ihmettele yhtään, jos lastensuojelu on tukossa, jos satunnaisesti tekemättömät läksyt ovat syynä lastensuojeluilmoitukseen.
Holhousvaltio tämä on! Aina on ollut lapsia, joita ei koulu niin kiinnosta ja läksyt siitä syystä satunnaisesti tekemättä. Ja kyllä ennen koulut ovat osanneet hoitaa itse asiansa ilman lastensuojelua! Nytkö pitäisi huostaanottaa nuo lapset, koska opettajat eivät jaksa opettaa kuin sellaisia lapsia, jotka osaavat kaiken ja läksyt aina tehtynä.
Kiristystä tuollainen koulun malli on. Ap ei sanonut mitään siitä, ettei hän olisi valmis tekemään mi-tään lapsen läksyjen unohtelun suhteen. Hän kysyi, onko hänen pakko suostua opettajan käskyyn tarkastaa läksyt joka päivä Wilmasta ja sitten kirjoista, että onhan lapsi merkannut läksyt oikein ja tehnyt oikeat tehtävät. Tuo on ihan eri asia kuin valvoa, että lapsi tekee läksyt eli istuu alas ja keskittyneesti kirjoittaa, lukee, laskee yms.
Mutta ilmeisesti vanhemmilla ei nykyään mitään oikeuksia! Koulu saa sanella ehdot ja mitä tehdään, vanhempien pakko suostua mitä omituisiimpiinkin määräyksiin, koska muuten lapsi voidaan huostaanottaa.
[/quote]
Vanhempien kuuluu kasvatttaa ja opettaa lastansa. Jos lapsi ei opiskele on se 100% vanhempien vastuulla. Opettajan ei kuulu kasvattaa lasta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 02:38"]
Herrajumala, ei kai nyt oikeasti aikuiset ihmiset täällä tarkista lastensa läksyjä!? Sitä vartenhan lapsi käy koulua, että oppii menemään sinne oikeaan aikaan, pakkaamaan mukaan oikeat kirjat, seuraamaan opetusta ja tekemään läksyt kotona jne.
Vanhempien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsella on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteita. Kokeisiin vedetään nimmari ja siinä voi samalla katsoa, miten lapsi on osannut ja minkälaisia virheitä on mahdollisesti tehnyt.
Toki lapsissa on eroja ja jotkut tekevät hommat ilman patistelua ja toisia joutuu potkimaan persuuksille. Mutta kyllä se riittää, kun silloin tällöin kysäisee, onko läksyt tehtynä.
Läksyjen tarkistelun sijaan vanhemmat voivat hieman opastaa esitelmän teossa, miten sitä tietoa haetaan ja prosessoidaan, kuinka monta kalvoa kannattaa tehdä 20 minuutin esitelmään jne. Sama pätee isompien projektien aikataulutukseen - että ei kannata jättää viime tinkaan jne.
[/quote]
Aikanaan lapsen luokkakaverin äiti sanoi minulle täsmälleen noin: aikuisten tehtävänä ei ole tarkistaa läksyjä, tehkööt virheensä ja oppikoot niistä. En uskonut vaan jatkoin tarkistamista ja kun virheitä oli, käytiin tehtävä läpi miettien, miksi lapsi oli päätynyt väärään lopputulokseen (tai erilaiseen, kuin mikä minusta oli oikein). Lapset saivat kokeissa kymppejä, vaikka tehtävät oli tarkistettu kotona eli vanhemman kiinnostus lapsen koulutehtäviin ei ainakaan heikentänyt oppimistulosta.
Nyt toinen lapsista lukee lakia ja toinen on kauppatieteitä. Sen "en ikinä tarkista lapsen läksyjä" -äidin lapsi on kahdesti keskeyttänyt ammattikoulun. Jokainen tekee läksynsä miten tekee ja jotkut oppivat vasta aikuisina, että ehkä olisi pitänyt alusta asti saada tukea vanhemmilta
[/quote]
Onhan se nyt päivänselvä että jos kukaan ei ikinä lapsuudessa ja nuoruudessa tue niin se jää muistiin. Sitä paitsi jos lasta/nuorta ei auta niin se voi jonkun asian takia tippua jälkeen ihan turhaan, turhautua ja se aiheuttaa pidempi aikaisia ongelmia.
Se että vanhemmat tukevat ja oikeasti auttavat lastaan on aivan selvä korrelaatio lasten menestykseen. Tietenkin vanhempien pitää jostain jotakin tajutakkin. Moni vanhempi ei osaa nykyään edes ala-asteen kertolaskuja.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:27"]
Pitkällä tähtäimellä on samantekevää onko ne läksyt tehty vai ei. Paljon tärkeämpää on että oppilas on omaksunut asian, tavalla tai toisella.
Wilma on vain opettajan muistilista itselle . Kysele siis edelleen onko läksyt tehty noin muodon vuoksi mutta varmista että itse asia on ymmärretty. Kokeista saatu numero on ainoa millä on merkitystä.
[/quote]
Oletko tyhmä vai provo?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:54"]
Lapseni vihaa läksyjen tekemistä. Suurimmaksi osaksi minä tai mieheni ne sitten tekevät ja sanelemme ne lapselle. Ei tulisi mieleenkään, että menisi kouluun ilman, että ne on tehty ja riskeerattaisiin ls-ilmoitus. Pakosta päädyimme tähän ratkaisuun, muuten olisimme vielä kello 23 tekemässä niitä. Valikoi siinä sitten kahdesta pahasta. Ei ainakaan opettaja valita ja uhkaile kaiken muun raskaan ja vaativan lapsen lisäksi. Minulla ei ole enä mitään tavoitteita hänen koulutuksensa suhteen. Toivottavasti päästään edes peruskoulu läpi, ilman että jää luokalle. En kestäisi enää yhtä ainoatakaan ylimääräistä vuotta koulunkäyntiä!
[/quote]
Oikein tulevaisuuden toivo
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:01"]
Oma lapsi on vasta 1-vuotias, mutta mielestäni läksyt ovat lapsen vastuulla. Itse menin ekalle vuonna 1991, enkä muista, että äiti tai isä olisi valvonut, teenkö läksyjä vai en. Eikä silloin ollut wilmaa, joten läksyt merkittiin ylös, eikä mistään voinut tarkistaa, onko ne merkitty oikein vai ei. Auttaa voi, jos lapsi sitä pyytää. Huithapelienkin pitäisi oppia huolehtimaan itse läksyistään. Jos läksyt ovat jatkuvasti tekemättä, niin sitten täytyy miettiä jotain muuta keinoa, mutta käsittääkseni tässä ei ollut kyse siitä. Ja laista ei ole mitään hajua.
[/quote]
Sama. Lapseni opettaja sanoi, että läksyt on lapsen työtä ja hänen vastuullaan. Mitä siitäkin tulee, kun vanhemmat tarkistaa, että läksyt on oikein tehty. Pikkusen alkaa opettajaa epäilyttämään, kun kuitenkin tietää ettei oppilas ole ihan huippu10-luokkaa.
Muistuttaa toki voi ja taata rauhallisen läksyjentekoajan, mutta en kyllä menisi toisen läksyjä tarkistelemaan ja korjauttamaan.
Mä en jaksa näitä vanhempia, jotka kuvittelee tekevänsä lapselle palveluksen sillä perusteella että "kun lapsi jätetään yksin läksyjensä kanssa, se oppii vastuuta ja oppii tekemään itse". Joku oppii, joku ei. Lapsilla on tosi isot taitoerot esim. oman toiminnan ohjauksessa, itsesäätelyssä, tarkkaavaisuudessa, impulssikontrollissa yms. Jotkut lapset tarvitsevat ihan oikeasti tavallista enemmän aikuisen tukea mm. läksyjen tekemisessä, jotta mm. itsekontrolli, toiminnanohjaus ja impulssien hallinta kehittyy. On aika kova paikka jättää tällainen "läksyhaasteellinen" ylivilkas/hajamielinen/tarkkaamaton tms. lapsi yksin koulutehtäviensä kanssa. Vaikka olisi kuinka kurjaa ja haastavaa aikuiselle valvoa läksyjä, niin silti jos lapsi tarvitsee tässä apua, on vanhemman velvollisuus sitä kotona tarjota!
Vanhempien on myös turha haaveilla sinne kultaiselle 80-luvulle, jolloin ehkä tehtiin koulun jälkeen rästinä läksyjä, mutta nyt aika harvassa koulussa on mahdollista tarjota läksykerhoja tai tukiopetusta tekemättömiä läksyjä varten. Koulujen tuntikehys eli budjetti on vedetty tänäpäivänä äärimmäisen tiukaksi, joten kouluissa ei oikeasti ole yhtään ylimääräistä rahaa siihen, että ope voisi koulun jälkeen pitää läksytuntia oppilaille joiden vanhemmat eivät ole hoitaneet hommiaan. Ja turha vaatia, että open pitäisi omalla ajallaan eli palkatta jäädä koulun jälkeen valvomaan oppilaiden läksyjenlukua. Opettajallakin on oma elämä eikä opettajilta voi vaatia palkatonta työtä, etenkään sellaista työtä joka kuuluisi vanhemmille. Toki on eri asia jos vanhemmilla on esim. sellaiset oppimisvaikeudet, etteivät voi auttaa lastaan läksyissä, mutta joka ikinen vanhempi voi seurata sitä että läksyjä kuitenkin yritetään tehdä. terveisin, äitiyslomalla oleva koulupsykologi
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:56"]
Perusopetuslaki, §35 "Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti."
Oppilaalla on siis lain mukaan velvollisuus tehdä tehtävänsä. Koska oppilas on alaikäinen, niin periaatteessa siis vanhemmilla on velvollisuus varmistaa, että oppilas ne tekee, mutta en tiedä minkä holhouslain pykälästä sellainen löytyisi.
Lapsella selvästi on ongelma asian suhteen, jos unohduksia on paljon, ja sulla taitaa olla asenteessa ongelmaa asian suhteen. Luulisi vanhemman haluavan auttaa lastaan tekemään velvollisuutensa.
[/quote]Mites se laki, että Suomessa ei ole edes joulupakkoa, vaan oppivelvollisuus.?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:01"]
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, 1. luku 1 §
"Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus."
Eli lain mukaan vanhemmalle kuuluu "tarpeellinen valvonta ja huolenpito". Siihen voidaan katsoa kuuluvaksi myös se, että tarkistaan läksyt. Tai sen, että ne on tehty.
[/quote]
Ei se nyt noin mene.
Fakta: mikään laki ei määrittele vanhemman tehtäväksi varmistaa, että lapsi tekee pilkulleen oikeat läksyt ja oikein.
Se - siis läksyjen oikea merkitseminen ja tekeminen - ovat asioita, joita OPETELLAAN koulussa. Lapset oppivat sen pikku hiljaa alakoulun aikana, kukin persoonansa ja taitojensa mukaisessa tahdissa.
En lukenut ketjua vielä tuota siteeraamaani tekstiä pidemmälle, joten en tiedä, kertooko ap, minkä ikäisestä lapsesta on kyse, mutta kyllä läksyjen unohtelua tai velttoa tekemistä on aivan kaikilla luokka-asteilla.
En ap:na alkaisi painikoida läksyistä. Riittää, että hän muistuttaa niiden tekemisestä ja auttaa tarvittaessa. Lapsi oppii kyllä niiden teon, ja opettajan tehtävänä on valvoa ja tarkistaa, onko ne tehty.
Lastensuojelusta on turha tässä yhteydessä puhua. Yhtään lasta ei varmasti ole huostaanotettu Suomessa vain siksi, että hän on tehnyt vääriä läksyjä tai unohtanut merkitä niitä.
terv. luokanope
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:25"]
En voi käsittää tällaista! En ihmettele yhtään, jos lastensuojelu on tukossa, jos satunnaisesti tekemättömät läksyt ovat syynä lastensuojeluilmoitukseen.
Holhousvaltio tämä on! Aina on ollut lapsia, joita ei koulu niin kiinnosta ja läksyt siitä syystä satunnaisesti tekemättä. Ja kyllä ennen koulut ovat osanneet hoitaa itse asiansa ilman lastensuojelua! Nytkö pitäisi huostaanottaa nuo lapset, koska opettajat eivät jaksa opettaa kuin sellaisia lapsia, jotka osaavat kaiken ja läksyt aina tehtynä.
Kiristystä tuollainen koulun malli on. Ap ei sanonut mitään siitä, ettei hän olisi valmis tekemään mi-tään lapsen läksyjen unohtelun suhteen. Hän kysyi, onko hänen pakko suostua opettajan käskyyn tarkastaa läksyt joka päivä Wilmasta ja sitten kirjoista, että onhan lapsi merkannut läksyt oikein ja tehnyt oikeat tehtävät. Tuo on ihan eri asia kuin valvoa, että lapsi tekee läksyt eli istuu alas ja keskittyneesti kirjoittaa, lukee, laskee yms.
Mutta ilmeisesti vanhemmilla ei nykyään mitään oikeuksia! Koulu saa sanella ehdot ja mitä tehdään, vanhempien pakko suostua mitä omituisiimpiinkin määräyksiin, koska muuten lapsi voidaan huostaanottaa.
[/quote]
Vanhempien kuuluu kasvatttaa ja opettaa lastansa. Jos lapsi ei opiskele on se 100% vanhempien vastuulla. Opettajan ei kuulu kasvattaa lasta.
[/quote]
Väärin menee niin että roikaa. Lapsen kasvatus on kuule meillä ihan OPS:ssa. Tietenkin koulussa tapahtuu kasvatusta, ei pelkästään opetusta! Ja alakoulussa alimmilla luokilla yksi keskeisistä opetustavoitteista on koulunkäyntitaitojen - siis opetuksen seuraamisen, tehtävien teon, ryhmässä olon, läksyjen merkinnän ja teon, opettajan ohjeiden noudattamisen - opettelu.
Oikeasti, jos et tuon paremmin tunne koulujärjestelmää, voisit pitää suusi kiinni.
terv. luokanope
Meillä toimii se, että kännykkä/pelikone on päivän jäähyllä, jos vilmassa merkintä. En tarkista siis läksyjä vaan koitan saada lapsen itse hoitamaan. Sanon kyllä aina iltaisin, onko läksyt tehty ja sitten alkavat tehdä, jos ei vielä ole tehty.
Mutta jos lapsi saa sellaisen kuvan, että vanhempia ei haittaa, jos unohtelee niin on se minusta väärä signaali.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:25"]
"Meillä on koulussa selkeä linja: kun lapsi on kolmannen kerran kuukauden sisään joutunut tekemättömien läksyjen takia klinikkaluokalle, tehdään lastensuojeluilmoitus." Huh huh, missä koulussa näin menetellään?
[/quote]
No ei yhdessäkään. Kunhan provoilee. Kaikkea ei kannata uskoa täällä....
terv. luokanope
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:07"]Lapsi tekee tehtävänsä tunnollisesti ja huolellisesti! Hyvin kiltti ja kuuliainen poika kyseessä. Asiasta ollaan keskusteltu enkä usko, että hän valehtelee. Ongelma on enempi tässä tapauksessa koulun päässä. Lapsi vajoaa joskus haaveilemaan eikä heillä ole siellä resursseja varmistaa, että lapsi on ymmärtänyt, mitä on tullut läksyksi ja lapsi merkkaa läksyt väärin. [/quote] Poikasi voi olla ADD ja opettajan tulisi varmistaa, että lapsellasi on oikein merkityt kotitehtävät. Normaali läksyjen seuraaminen kotona pitää riittää. Se että kysytään onko tehty varmistetaan, että lapsella riittävä aika ja rauha kotitehtävien tekoon. Jos ei onnistu niin koululle läksykerho ja siellä avustajan kanssa tehdään läksyt ennen kuin pääsee kotiin.
[/quote]
Koulun tehtävä ei ole varmistaa että oppilas on merkinnyt läksyt vaan oppilaan itse se tulee varmistaa. Läksyjen ideana on se että ne tehdään kotona eikä koulussa.
[/quote]
Meillä alakoulun opettaja pyys oo olemaan yhteydessä kouluun, jos lapsella menee läksyihin liian kauan (puoli tuntia) sitten mietitään tulitikkuja mua. Niihin lapsella on oikeus
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:30"]
Meillä toimii se, että kännykkä/pelikone on päivän jäähyllä, jos vilmassa merkintä. En tarkista siis läksyjä vaan koitan saada lapsen itse hoitamaan. Sanon kyllä aina iltaisin, onko läksyt tehty ja sitten alkavat tehdä, jos ei vielä ole tehty.
Mutta jos lapsi saa sellaisen kuvan, että vanhempia ei haittaa, jos unohtelee niin on se minusta väärä signaali.
[/quote]
Tuo on hyvä järjestelmä. Ihan ekaluokkalaisilla en vielä antaisi rangaistuksia, vaan käsittelisin asian puhumalla, koska kyse tosiaan on läksyjen teon opettelusta. Mutta isommilla lapsilla pieni rangaistus on paikallaan, varsinkin jos läksyjen tekemättömyys on laiminlyönti eikä vahinko.
terv. luokanope
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 02:38"]
Herrajumala, ei kai nyt oikeasti aikuiset ihmiset täällä tarkista lastensa läksyjä!? Sitä vartenhan lapsi käy koulua, että oppii menemään sinne oikeaan aikaan, pakkaamaan mukaan oikeat kirjat, seuraamaan opetusta ja tekemään läksyt kotona jne.
Vanhempien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsella on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteita. Kokeisiin vedetään nimmari ja siinä voi samalla katsoa, miten lapsi on osannut ja minkälaisia virheitä on mahdollisesti tehnyt.
Toki lapsissa on eroja ja jotkut tekevät hommat ilman patistelua ja toisia joutuu potkimaan persuuksille. Mutta kyllä se riittää, kun silloin tällöin kysäisee, onko läksyt tehtynä.
Läksyjen tarkistelun sijaan vanhemmat voivat hieman opastaa esitelmän teossa, miten sitä tietoa haetaan ja prosessoidaan, kuinka monta kalvoa kannattaa tehdä 20 minuutin esitelmään jne. Sama pätee isompien projektien aikataulutukseen - että ei kannata jättää viime tinkaan jne.
[/quote]
Käsketkö sitten lapsesi painua helvettiin, kun hän laittaa vihkonsa nenäsi eteen ja sanoo, että tarkista? Entä kun hän pyytää sinua auttamaan kokeisiin lukemisessa? Lösähdätkö sohvalle, korkkaatko sidukkapullon, avaat television ja sanot hänelle, että yritä pärjäillä?