Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhus kuoli hoitamattomana hoitokodissa

Vierailija
15.11.2014 |

Kirsi Seittenranta-Fadil kysyy, miten hänen isänsä saattoi kuolla hoitamattoman anemian seurauksena Attendon hoivakodissa.

Einar Seittenrannan tytär epäilee, ettei vanhus saanut kaikkea tarvitsemaansa hoitoa ennen kuolemaansa. (KIRSI SEITTENRANTA-FADIL)

Einar Seittenranta muutti vantaalaiseen Lustikullan Hoivakotiin vuonna 2011. Aluksi hoitoalalla työskentelevä tytär Kirsi Seittenranta-Fadil oli tyytyväinen, mutta pian häntä alkoi kaduttaa hoivapaikan valinta.

- Isä soitti minulle öisin ja sanoi, ettei saa ilmaa. Hän huusi apua huoneessaan ilman, että kukaan tuli katsomaan.

Tytär puhui isän kanssa jopa tunnin kuullakseen vastataanko avunpyyntöihin. Kun hän itse soitti henkilökunnalle ja kysyi, miksi kukaan ei mene vanhuksen luo, vastaus oli usein sama: hälytysranneke oli varmaan rikki.

Seittenranta-Fadil kertoo tehneensä yli 30 vuotta hoivatyötä Suomessa ja Norjassa ja nähneensä vain pari rikki mennyttä hälytysranneketta.

Osa hoitajista sanoi suoraan, että vanha mies hälytti apua liian usein ja turhaan.

- Kun kysyin, mikä on turhaa, kerrottiin että isä sanoi, ettei ole vettä, hän ei ylety puhelimeen tai on yksinäinen. Vastasin, että minun mielestäni nuo kaikkihan kuuluvat hoitajan työhön, eivätkä ole turhia asioita.

Hemoglobiini romahti

Kun Einar Seittenranta muutti Lustikullaan, hän käveli rollaattorin avulla. Tyttären mielestä vanhusta ei kävelytetty tarpeeksi, ja kun jumppari kävi vain kerran viikossa, isän liikuntakyky heikkeni nopeasti.

- Jalat surkastuivat pikkuhiljaa. Hän kaatui usein ja jäi lopulta tuoliin istumaan.

Viime kesänä isän vointi alkoi heiketä. Heinäkuussa hemoglobiiniarvo oli vain 109.

- Isällä oli rintakipua ja hengenahdistusta. Hän sanoi tuhansia kertoja, että häntä hengästytti, eikä hän saanut hengitettyä.

Einar Seittenranta, 85, kuoli marraskuun alussa Peijaksen sairaalassa. Verikoe paljasti, että hänen hemoglobiininsa oli laskenut edelleen. Se oli vain 78.

- Lääkärin mukaan kuolinsyy oli hoitamattoman anemian aiheuttama sepelvaltimotaudin paheneminen.

Ei heti sairaalaan

Seittenranta-Fadil arvelee, ettei isää hoidettu tilanteen vaatimalla perusteellisuudella.

- Jos asiaan olisi paneuduttu jo heinäkuussa, sille olisi voitu tehdä jotain. Eikä vanhan ihmisen olisi tarvinnut kuukausia huutaa yksin huoneessa, ettei saa henkeä.

Tytär jopa epäilee, ettei isää haluttu hoitaa.

- Tuli tunne, että vanhuksen kunto ajetaan siihen pisteeseen, ettei voi enää parantua. Sain vasta nyt tietää, ettei hemoglobiinin mittaaminen kuulu rutiinikokeisiin. Olin aivan ällistynyt.

Kun isän kunto huononi, hänen olisi tyttären mielestä pitänyt päästä nopeasti sairaalaan.

- Henkilökunta konsultoi sekä Peijaksen että Attendon lääkäriä. Ambulanssi kävi, mutta lääkärit olivat sitä mieltä, ettei isä tarvitse sairaalahoitoa.

Seuraavana aamuna vanhuksen kunto huononi ja hänet vietiin sairaalaan, jossa hänen olonsa koheni hetkeksi.

- Parin tunnin kuluttua tuli puhelu, että isä oli kuollut.

Kirsi Seittenranta-Fadil on tehnyt kantelun Valviralle.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:36"]Luin jutun lehdestä aamulla ja jäin ihmettelemään miksi tytär ei tehnyt mitään isänsä eläessä. Varsinkin kun itse hoitoalalla on niin sitä suuremmalla syyllä ihmettelen.

Jokaiselle oman vanhemman kuolema on raskas koettelemus, ei kukaan normaali haluaisi vanhempiensa kuolevan. Tunnesiteet on vahvat omiin vanhempiin.

Realiteetit nyt saattuu olemaan että tänne synnytään ja jossain vaiheessa kuollaan.

Järjellä ajatellen monella pitkäaikaissairaalle kuolema on parempi vaihtoehto kun elää kituen jossain hoitolaitoksessa tai kotona. Monet vanhukset jopa toivoo kuolevansa.

[/quote]
Olen samaa mieltä että on liian myöhäistä kannella valviralle kun omainen on jo kuollut. Mutta kuoleminen niin ettei hengenahdistusta hoideta, on väärin. Jokainen kuolee, mutta ennen kuolemaa perushoidon on oltava hyvää ja sairaalahoitoon on tarvittaessa päästävä. Jos rintakipuista ei ole otettu ambulanssin kyytiin kertaakaan, on todella kummallinen juttu. Vaikka ambulanssinauhassa ei näkyisi muutoksia, yleensä mennään sairaalaan tsekkaamaan infarktilabrat kuitenkin. Tässä artikkelissa todennäköisesti on epätarkkaa ja väärää tietoa.

Vierailija
122/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 06:18"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:26"] Yksityisissä hoivalaitoksissa meno ihan villinlännen menoa. Kannustakaa vain hoidon yksityistämistä. Siellä tehokkuus ja taloudellisuus jyrää.  [/quote] Kyllä ainakin USA:ssa, jossa hoivakodeissa on kilpailua, saa tasokkaampaa ja ihmisarvoisempaa hoitoa. Siellä tosin "yksityistäminen" ei tarkoita sitä, että kunta kilpailuttaa palvelut ja ottaa ne sieltä mistä halvimmalla saa, vaan ihminen voi niitä itse (edullisemmin) hankkia. Eipä Suomessa nimittäin kaikkialla tuo kunnallinenkaan vanhustenhoito ole mitenkään hurrattavissa. Teljetään mummot ja vaarit pieniin koppeihin ja annetaan muhia siellä omissa ulosteissaan. Välillä hoitaja käy tiuskimassa että taasko on paskat housussa... [/quote] Kaikista eniten vituttaa ihmiset, jotka eivät tiedä mistä puhuvat. Tällaisia hoitajia on varmasti hyvin harvassa, itsellä ei ole koskaan tullut vastaan ja olen työskennellyt useammassa palvelukodissa.

[/quote]

Äitini ja tätini ovat olleet molemmat töissä vanhainkodissa joten tiedän kyllä mistä puhun. En syytä hoitajia, heitä on vain yleensä aivan liian vähän ja on aivan inhimillistä että hermot menevät jossain vaiheessa.

Jos hoitajia olisi enemmän, lievittäisi se jo monen vanhuksen yksinäisyyttäkin. Nythän se päivän sosiaalinen kontakti voi olla vain aamu- ja iltalääkkeiden jako, jos vanhus pystyy itse kävelemään ruokailemaan niin tähänkään ei välttämättä hoitajaa tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:27"]Omaisen näkemys asioista on aina ihan eri kun niiden jotka hoitavat asiakasta päivittäin.  Miksi tytär ei vienyt itse isäänsä lääkäriin, jos oli tietoinen hb:n alenemisesta?

Vanhukset hoitokodeissa hälyttelevät oikeasti todella usein turhaan. Ja kyllä paikoissa joissa minä olen ollut töissä kaikkiin hälytyksiin on vastattu. Kyllä on käyty aina katsomassa vaikka tiedossa on, että se Selma nyt varmaan taas haluaa vessaan vaikka 5min sitten kävi.

Ranneke ei välttämättä ole ollut rikki, mutta yhteyksissä on voinut olla häiriöitä.

Vanhuksen liikuntakyky nyt heikkenee ihan luonnostaan. Ei siinä tarvita sen kummempaa makuuttamista. Asikasta voidaan kävelyttää kaikki mahdolliset matkat, mutta silti ne jalat vaan ei ehkä seuraavana päivänä enää kanna.

En usko, että kukaan hoitaja tai hoitokoti uskaltaa edes tahaltaan jättää jonkun hoitamatta. Miksi jättäisi? Mikä ihme olisi voinut olla syynä, ettei tämän vanhuksen asioita olisi hoidettu. Jos on soitettu amppariakin paikalla ja hekin todenneet, että ei ole sairaala tarvetta. Ei kukaan hoitoalan ihminen halua itselleen syytettä hoitovirheestä ja kutsua käräjille.
[/quote] Näinhän se on... Ja tyttärenkin olisi ymmärrettävä tosiasiat, kyseessä kuitenkin 85- vuotias, sairas, hoitokodissa asuva mies. Vaikka tällä isällä olisi ollut hoitaja vieressä 24/7, ja vaikka tuo anemiakin olisi hoidettu, olisiko isä elänyt hyvää elämää vielä 20 vuotta? Tuskin. Itselläni on äärettömän rakkaat, yli 80- vuotiaat isovanhemmat, ymmärrän miten pahalta luopuminen tuntuu, mutta joskus ne kädet on pakko nostaa ylös kun ei voi tehdä enempää. 85- vuotiaan hoitovastekaan ei ole enää kovin hyvä, anemia ei olisi välttämättä parantunut hoidollakaan... T: tuleva hoitaja

Vierailija
124/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:37"]

Ja sitten näitä jolta otetaan hälytysranneke pois, ja huutavat kurkku käheänä jatkuvasti apua ja hoitajaa ilman mitään hätää. Voisiko joku ystävällinen kertoa mitä pitäisi tehdä, kun hoitajaa ei voida mitoittaa yhden asukkaan viereen istumaan vierelle 24/7, toisaalta voidaanhan sitä lääkkeilläkin muuttaa vanhus zombiksi mutta se on vastoin ammattietiikkaani.

[/quote]

Meillä on muutama satatuhatta työtöntä, jotka joutaisi istumaan ja sanomaan "ei ole hätää" vaikka 100 kertaa tunnissa. Siis ei tekemään mitään muuta, vain olemaan.

[/quote]

Mene sinä sitten myös ilmaiseksi töihin, orjaksi, alkaen heti seuraavasta työpäivästäsi, jos kerran on ihan ok alkaa orjaksi, tehdä työtä ilman palkkaa. Vapaaehtoistyö on sitten aivan asia erikseen, sitä kukin tekee omien kutsumuksiensa pohjalta. Olet kamala ihminen.

[/quote]

Aina tätä samaa soopaa ja sontaa. Niin kauan, kun valtiolta jotain rahaa saat et työtä tee ilman palkkaa. Ei kaltaisillesi pässeille ole mitään syytä syytää rahaa tyhjäntoimittamisesta.

[/quote]

Minä kyllä olen töissä, tai ainakin juuri nyt olen, mutta sinä voit minun puolestani poistaa itsesi kokonaan vaikka maapallolta, niin saadaanpahan jakoon yksi asiallinen työpaikka lisää, JOSSA TYÖSTÄ MYÖS KUNNOLLA MAKSETAAN. Alkeellinen nimittelijä olet, mutta niinhän natsit usein.

Vierailija
125/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:36"]

Yksityisten firmojen tarkoitus on tehdä voittoa. Harva niistä toimii minkään jdeologian perusteella.

[/quote]

Totta, yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa omistajille. Mutta jos useampi yritys kilpailee samoilla markkinoilla, on asiakkaalla valinnanvaraa ja yritysten on pakko tarjota hyvää palvelua.

Nythän tämä touhu on ihan hölmöläisen hommaa, että kunnat kilpailuttavat, ottavat halvimman tarjoajan ja palvelu on mitä on koska palvelun käyttäjä itse ei valitse palveluntarjoajaa.

Vierailija
126/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten näitä jolta otetaan hälytysranneke pois, ja huutavat kurkku käheänä jatkuvasti apua ja hoitajaa ilman mitään hätää. Voisiko joku ystävällinen kertoa mitä pitäisi tehdä, kun hoitajaa ei voida mitoittaa yhden asukkaan viereen istumaan vierelle 24/7, toisaalta voidaanhan sitä lääkkeilläkin muuttaa vanhus zombiksi mutta se on vastoin ammattietiikkaani.

[/quote]

Meillä on muutama satatuhatta työtöntä, jotka joutaisi istumaan ja sanomaan "ei ole hätää" vaikka 100 kertaa tunnissa. Siis ei tekemään mitään muuta, vain olemaan.

[/quote]

Mene sinä sitten myös ilmaiseksi töihin, orjaksi, alkaen heti seuraavasta työpäivästäsi, jos kerran on ihan ok alkaa orjaksi, tehdä työtä ilman palkkaa. Vapaaehtoistyö on sitten aivan asia erikseen, sitä kukin tekee omien kutsumuksiensa pohjalta. Olet kamala ihminen.

[/quote]

Tämä on tuttu itku. Monen laitosvanhuksen lapset tai lapsenlapset ovat työttömiä, heillä olisi aikaa istua vanhuksen vierellä toistamassa "ei ole hätää", mutta hepä eivät sitä suostu tekemään. Mieluummin itketään lehtien palstoilla, että vanhuksen häytyskellonsoittoon ei vastata, että siellä se yksinään itkee huoneessaan.

Onko oikeasti ihan mahdotonta olla välittämättä omista vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, jos ei tarvitse käydä töissä vaan on valinnut työttömyyden? Onko omalle isälle puhuminen orjatyötä? Olenko oikeasti kamala ihminen, jos ehdotan, että vanhuksen omat lapset välittäisivät edes muutaman tunnin viikossa?

Vierailija
127/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:25"]

Vanhuksen saa kyllä hoitokodistakin viedä lääkäriin, jos epäilee että hoitoa tarvitsee, luulisi hoitoalalla 30v olleen ymmärtävän jos isä on tuhansia kertoja kertonut että ahdistaa. 

ja ihmisen saa hoitakodista toiseenkin jos ei ole tyytyväinen hoitoon.

taas näitä huono omatuntoisia omaisia.

[/quote]

Ja sekin on vain totta, että 85 vuotiaat ihmiset nyt ruukaavat kuolla. Sen kummemmin nyt hoivakotia puolustaakseni. Mutta olen niin monta kertaa nähnyt tämän, että omaista ei käydä katsomassa, kuin kerran vuodessa ja ollaan niin järkyttyneitä, kun hoidetaan huonosti, kun kunto huononee. No 80v-90v nyt kunto huononee, vaikka pumpuliin käärittäisiin

Vierailija
128/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tämä on tuttu itku. Monen laitosvanhuksen lapset tai lapsenlapset ovat työttömiä, heillä olisi aikaa istua vanhuksen vierellä toistamassa "ei ole hätää", mutta hepä eivät sitä suostu tekemään. Mieluummin itketään lehtien palstoilla, että vanhuksen häytyskellonsoittoon ei vastata, että siellä se yksinään itkee huoneessaan.

Onko oikeasti ihan mahdotonta olla välittämättä omista vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, jos ei tarvitse käydä töissä vaan on valinnut työttömyyden? Onko omalle isälle puhuminen orjatyötä? Olenko oikeasti kamala ihminen, jos ehdotan, että vanhuksen omat lapset välittäisivät edes muutaman tunnin viikossa?

[/quote]

Et selvästikään kykene kuin merkityksettömien yleistysten laukomiseen, vai seuraatko kenties monenkin kansalaisen yksityisiä menemisiä ja tekemisiä, että kuinka usein he käyvät vanhuksiaan katsomassa? Tai jos eivät käy, niin mitkä ovat oikeat syyt. Pidätkö oikein kirjaa siitä, kuin monta kertaa kuussa joku henkilö käy vanhuksensa luona? Jos niin teet, niin minkäs diagnoosin alla oikein kuljet? Ja jos teet, niin, eli vaikka minkälainen vinoutunut kyylä olisitkin, niin et taida siltikään omata kovin laajaa otosta omaisista ja vanhuksista tai heidän työtilanteista, joten puheesi on alun alkaenkin turhaa. Kuten sinäkin. Näin joulu kun lähenee ja ihmisillä lämmin mieli :), niin toivon sinulle sitten sinne sinun vanhuuteesi oikein sellaista loppusijoituspaikkaa, että sinä toivot pääseväsi sieltä pian seuraavan portaan eteenpäin, eli helvettiin, minne kuulutkin.

Vierailija
129/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 06:18"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:26"] Yksityisissä hoivalaitoksissa meno ihan villinlännen menoa. Kannustakaa vain hoidon yksityistämistä. Siellä tehokkuus ja taloudellisuus jyrää.  [/quote] Kyllä ainakin USA:ssa, jossa hoivakodeissa on kilpailua, saa tasokkaampaa ja ihmisarvoisempaa hoitoa. Siellä tosin "yksityistäminen" ei tarkoita sitä, että kunta kilpailuttaa palvelut ja ottaa ne sieltä mistä halvimmalla saa, vaan ihminen voi niitä itse (edullisemmin) hankkia. Eipä Suomessa nimittäin kaikkialla tuo kunnallinenkaan vanhustenhoito ole mitenkään hurrattavissa. Teljetään mummot ja vaarit pieniin koppeihin ja annetaan muhia siellä omissa ulosteissaan. Välillä hoitaja käy tiuskimassa että taasko on paskat housussa... [/quote] Kaikista eniten vituttaa ihmiset, jotka eivät tiedä mistä puhuvat. Tällaisia hoitajia on varmasti hyvin harvassa, itsellä ei ole koskaan tullut vastaan ja olen työskennellyt useammassa palvelukodissa.

[/quote]

Äitini ja tätini ovat olleet molemmat töissä vanhainkodissa joten tiedän kyllä mistä puhun. En syytä hoitajia, heitä on vain yleensä aivan liian vähän ja on aivan inhimillistä että hermot menevät jossain vaiheessa.

Jos hoitajia olisi enemmän, lievittäisi se jo monen vanhuksen yksinäisyyttäkin. Nythän se päivän sosiaalinen kontakti voi olla vain aamu- ja iltalääkkeiden jako, jos vanhus pystyy itse kävelemään ruokailemaan niin tähänkään ei välttämättä hoitajaa tarvita.
[/quote]

Tiedät tasan sen mitä äitisi ja tätisi on kertonut ja kertoma taitaa olla kuinka he itse toimivat. En itsekään ala haukkua kirurgian osastoja, kun äitini ja siskoni on ollut siellä töissä. En tiedä nimittäin muuta kuin hyvin yks kantaan kerrotut enkä tosiasiassa mitään.

Vierailija
130/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin firmat palkkaisivat lisää porukkaa jos palkat olisi alhaalla. Ei vaan ne tehtäisiin edelleen samalla henkilökunnalla, mutta pienemmillä kuluilla ja suuremmilla voitoilla. 

Vierailija
131/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:36"]

Luin jutun lehdestä aamulla ja jäin ihmettelemään miksi tytär ei tehnyt mitään isänsä eläessä. Varsinkin kun itse hoitoalalla on niin sitä suuremmalla syyllä ihmettelen.

Jokaiselle oman vanhemman kuolema on raskas koettelemus, ei kukaan normaali haluaisi vanhempiensa kuolevan. Tunnesiteet on vahvat omiin vanhempiin.

Realiteetit nyt saattuu olemaan että tänne synnytään ja jossain vaiheessa kuollaan.

Järjellä ajatellen monella pitkäaikaissairaalle kuolema on parempi vaihtoehto kun elää kituen jossain hoitolaitoksessa tai kotona. Monet vanhukset jopa toivoo kuolevansa.

[/quote]

Minä olen suunnitellut itselleni samanlaisen lopun, kun sukulaiseni jäätyään leskeksi (siis jo mieheni kuolee aiemmin). Jätän kylmästi lääkkeet pois ja ainon antaa itselleni ihmismäisen lopun kuolemalla kotiini yksin. En halua hoivakotiin ja tilanteeseen, missä minua väkisin pidetään hengissä. Haluan arvokkaan kuoleman yksin kotoni. Sukulaiseni sai siis sydänkohtauksen ja sai kuolla melko nopeaa vaimonsa perään omassa sängyssään rauhassa.

Vierailija
132/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Et selvästikään kykene kuin merkityksettömien yleistysten laukomiseen, vai seuraatko kenties monenkin kansalaisen yksityisiä menemisiä ja tekemisiä, että kuinka usein he käyvät vanhuksiaan katsomassa? Tai jos eivät käy, niin mitkä ovat oikeat syyt. Pidätkö oikein kirjaa siitä, kuin monta kertaa kuussa joku henkilö käy vanhuksensa luona? Jos niin teet, niin minkäs diagnoosin alla oikein kuljet? Ja jos teet, niin, eli vaikka minkälainen vinoutunut kyylä olisitkin, niin et taida siltikään omata kovin laajaa otosta omaisista ja vanhuksista tai heidän työtilanteista, joten puheesi on alun alkaenkin turhaa. Kuten sinäkin. Näin joulu kun lähenee ja ihmisillä lämmin mieli :), niin toivon sinulle sitten sinne sinun vanhuuteesi oikein sellaista loppusijoituspaikkaa, että sinä toivot pääseväsi sieltä pian seuraavan portaan eteenpäin, eli helvettiin, minne kuulutkin.

[/quote]

Helvettihän se on oikea paikka kaikille niille, jotka välittävät vanhemmistaan. :-)

Miksi sinusta on mahdotonta ajatella, että työttämän ja sossun tukea nauttivana käyttäisit osan viikosta siihen, että olisit hätääntyneen vanhuksen turvana. Se ei vaatisi sinulta muuta kuin aikaa - ai niin, orjatyötähän se olisi, että pitäisi tehdä jotain, anteeksi, että unohdin. Sinulle välittäminen on maksullinen palvelu, ei mitään ihmiseen itseensä koodattua halua auttaa.

Työttömiä on Suomessa satoja tuhansia. Heillä on aikaa, aikaa ja aikaa. Vanhuksia on laitoksissa kymmeniä tuhansia. Heilläkin on vain aikaa. Suurimmalla osalla vanhuksista lapsissa ja lapsenlapsissa on joku työtön, joka voisi käydä tapaamassa vanhusta ihan silkasta inhimillisyydestä. Mutta ei sitten. Kun vanhuksesta ei enää ole ilmaiseksi lastenhoitajaksi ja eläkekin menee hoitomaksuihin, niin nimenomaan työttömät voivat unohtaa sen vanhuksen itkemään yksin.

Empiirisen havaintomateriaalini pohjalta väitän, että eläkeläiset ovat suurin vanhuksia tervehtimässä käyvä ryhmä ja sen jälkeen tulevat työssäkäyvät 40-60v naiset. Jostain syystä työttömiä ei palvelutaloissa näy kuin eläkepäivänä hakemassa sen 50 e, joka vanhukselta jää hoitomaksujen ja parin pikkuostoksen jälkeen käyttörahaa.

Vierailija
133/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:38"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:20"]

Ja sairaalassa kun hoitajat istuvat koneella, ei, eivät ole facebookissa vaan joutuvat kirjoittamaan KAIKEN mitä ovat kenellekkin tehneet ja tarkastamaan tuloksia ja tekemään määräyksiä omille potilaille yms. Se on erittäin aikaavievää hommaa se... :/

[/quote]

Ja aikaa se vie, kun pitää aina välissä ehtiä av:lle vastaamaan kaikenlaisiin kommentteihin siitä, kuinka hoitaja muka ehtisi hoitaa potilastakin. 

Mitä sinne muuten kirjataan? Joka yö potilaskohtainen essee? Ei ainakaan minun tiedoissa ollut juuri mitään hoitajien merkintöjä, kun olin jokunen päivä sairaalassa. 

[/quote]

No ainakin itselläni menee aamulla hävyttömän paljon aikaa, kun ensin kirjaudun käyttäjätunnuksella ja kone hurraa ja hurraa. Sitten sisään ohjelmaan ja taas odotetaan. Sitten 23 potilaan tiedot yöltä. Vie aikalailla aikaa kirjata jokaisen kohdalle nukkumiset ja vessat ja annetut lääkkeet ja muut huomiot. Jos voisin valita, jättäisin kirjaamisen paljon vähemmälle, mutta koska näin on pakko tehdä, yksin yököttäessäni istun melkein tunnin aamuyöllä koneella odottamassa ohjelman aukemista ja kirjaan 23 kertaa, että nukkunut, käynyt vessassa, kuivitettu, käännetty kaksi kertaa, annettu tarvittavat jne..

Vierailija
134/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten pitäminen hengissä on vähän kuin Titanicin tuolien uudelleenjärjestäminen kun se oli uppoamaisillaan. Eli ei vaikuta oleellisesti elinikään. Asioihin pitäisi puuttua ajoissa, jo kun ihmiset ovat 30-vuotiaita. Silloin immunopatologia on lievempi kun ongelmia ruvetaan hoitamaan.

Vierailija
135/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:24"]

Vanhusten pitäminen hengissä on vähän kuin Titanicin tuolien uudelleenjärjestäminen kun se oli uppoamaisillaan. Eli ei vaikuta oleellisesti elinikään. Asioihin pitäisi puuttua ajoissa, jo kun ihmiset ovat 30-vuotiaita. Silloin immunopatologia on lievempi kun ongelmia ruvetaan hoitamaan.

[/quote]

Tai ihmiset pitäisivät itse itsestään parempaa huolta. Vähemmän alkoholia, tupakka pois ja liikuntaa tilalle ja ylipaino pois. Ihmeellinen ajatusmaailma, että eletään kuin Ellun kanat ja sitten odotetaan yhteiskunnan parantavan ja pitävän hengissä. Ja kun kuollaan, nostetaan oikeusjuttu.

Vierailija
136/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:45"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:26"]

Väärin on ehdottomasti toimittu, mutta Attendon tuntien en tietyllä tavalla ylläty, jos tuo tyttären kertoma pitää paikkansa. Henkilökuntaa on aivan liian vähän työmäärään nähden, todennäköisesti paljon satunnaisia sijaisia ja valitettavasti hoitajissakin on monenlaisia yksilöitä. Pisti vain silmään tuo, että vanhus hälytti henkilökunnan mukaan liian usein. No, valitettava tosiasia on, että henkilökunnalla ei ole aikaa istua vanhuksen vieressä vain siksi, että hän on yksinäinen. Ei, vaikka kuinka haluaisi. Siellä on ehkä 20 muuta vanhusta, ehkä enemmänkin, jotka tarvitsevat apua ja hoitoa ihan samalla tavalla.

[/quote]

ehkä se ei olisi soittanut kelloa sataan kertaan jos joku olisi tullut sen luokse!!

[/quote]

Ihan varmasti on menty käymään. Jotkut vaan soittaa sitä kelloa ihan jatkuvasti. Dementikot ei edes osaa soittaa vaan ne tulee 100 kertaa sieltä huoneestaan ulos ja yrittävät mennä muiden huoneisiin tai ulos. Toinen soittaa vessa-apua vaikka on 10min sitten käynyt. Seuraava soittaa oikeasti vessa tarvetta ja lähdet häntä sinne avustamaan. Siinä välillä tulee 10 hälyytystä lääkeriippuvaiselta mummolta jota "ahdistaa". Ahdistus on kestänyt sellaisen 5 vuotta sen kummemmin muuttumatta, vahvat lääkkeet toki on joita pitäisi saada lisää (opamox). Hoitaja ei voi kuitenkaan antaa mitään enempää kun siellä lääkelistalla seisoo.

Kun olet siellä vessassa sen yhden mummon kanssa niin tämä dementikko on jo jonkun huoneessa ja herättää toisen asukkaan.

Tämän yhden harhailevan mummon vuoksi joudutaan laittamaan kaikkien muiden ovet lukkoon, ettei mene herättämään tai jopa pahoinpitelemään muita. Itse kun koitat saada tätä mummia takaisin sänkyyn niin saat nyrkistä, kynsistä ja syljet päällesi. Jos olet sellaisessa paikassa, ei auta kun pyytää apua toiselta hoitajalta toiselta osastolta. Hän kun tulee avuksi niin hänen osastolta jää potilaat yksin. Joka paikassa tämä ei edes ole mahdollista vaan olet ihan yksin koko rakennuksessa.

Ei, siinä ei kerkeä käydä joka hälytystä katsomassa heti. Kyllä pitää olla pelisilmää että kuka hälyttää. Onko sinne kiire vai hoidanko tämän nyt ensin. Puheyhteys on myös, jolloin asiakas voi kertoa (jos osaa) mikä on hätänä. Jos henkeä ahdistaa eikä auta menevät tarvittavat lääkkeet niin soitan 112 ja olen onnellinen jos vievät yhden hoidettavat minulta pois.

Hoitajan arkea yövuorossa. Päivällä tähän voidaan lisästä toinen hoitaja tai ehkä jopa kolmas + ruokien jakamiset, syöttämiset, pukemiset, vessatukset, suihkutukse, lääkkeenjaot yms. yms.
[/quote]

Mutta juuri tällaiseen pitää puuttua. Ja omaisten keino on tehdä kantelu. Ei se kohdistu hoitajaan henkilönä, vaan siihen toimintatapaan, jossa vanhuksille ei jää aikaa. Jostain syystä hoitajat asettuvat puolustuskannalle kun heidän pitäisi sanoa, että yritän parhaani, mutta meitä on aivan liian vähän.

Vierailija
137/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotihoidossa tälllä hetkellä keskimäärin 13 minuuttia aikaa per asiakaskäynti. Ja tämän laskin niin että hoitaja ei pidä lakisääteisiä taukojaan vuoronsa aikana. Ja kun joukossa on useampi asiakas jonka luona menee pakosti kauemmin aikaa, jää muille se hikinen 5 minuuttia. Ja tämä kunnallisella puolella.

Kun valmistuin hoitajaksi, kuvittelin pääseväni ihmisläheiseen työhön, mutta nyt kärsin joka kerta kun joudun jättämään turvattoman vanhuksen yksin. Räikeissä tapauksissa on helppo haukkua henkilökunta mielenterveysongelmaisiksi ja narkeiksi ja vähä-älyisiksi mutta useimmiten hoitajat ovat ainoat ihmiset jotka vanhusten luona käyvät.
Tottakai on perheitä joissa omaiset hienosti huolehtivat vanhuksistaan yhteistyössä hoitajien kanssa, mutta suurin osa asiakkaistamme on vain näiden hätäisten kotikäyntien varassa.
Päiväkodeissakin on kiintiö kuinka monta hoidettavaa voi yhdellä hoitajalla olla. Meillä voi olla 21 kotikäyntiä illassa. Se tarkoittaa sitä, että minulla ainakin joka ikinen työvuoro venyy vähintään puolella tunnilla yli vaikka kuinka napakasti käynnit tekisi. Sitten kotona kaksi lasta odottavat vielä hoivaa ja huomiota, omakin koti hoitoa.
Hoitajia ei säästösyistä palkata tarpeeksi, joten hoidon laatu kiireessä kärsii. Ja sitten hutiloidusta työstä osoitellaan hoitajaa...

Vierailija
138/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa s..... edes vettä!!

Vierailija
139/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Aina tätä samaa soopaa ja sontaa. Niin kauan, kun valtiolta jotain rahaa saat et työtä tee ilman palkkaa. Ei kaltaisillesi pässeille ole mitään syytä syytää rahaa tyhjäntoimittamisesta.

[/quote]

Miten se auttaa näitä vanhuksia, jos vieressä istuu pakotettuna orjatyössä joku, joka ei halua siinä olla ja purkaa tämän pahan olonsa vanhukseen? Usko pois, ei kaikkia ole luotu hoitotyöhön, pakotettuna tai vapaaehtoisestikaan.

Vierailija
140/154 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]

Ihan käsittämätöntä, että 85v. Kuolee?! Olisi voinut olla vielä monia antoisia vuosia laitoksessa, johon omaiset ovat jättäneet.kyynel.

[/quote]

Niin. Kuinka vanhaksi ja huonokuntoisena ihmisen pitää elää, ettei omaisille vaan tulis paha mieli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän