Vanhus kuoli hoitamattomana hoitokodissa
Kirsi Seittenranta-Fadil kysyy, miten hänen isänsä saattoi kuolla hoitamattoman anemian seurauksena Attendon hoivakodissa.
Einar Seittenrannan tytär epäilee, ettei vanhus saanut kaikkea tarvitsemaansa hoitoa ennen kuolemaansa. (KIRSI SEITTENRANTA-FADIL)
Einar Seittenranta muutti vantaalaiseen Lustikullan Hoivakotiin vuonna 2011. Aluksi hoitoalalla työskentelevä tytär Kirsi Seittenranta-Fadil oli tyytyväinen, mutta pian häntä alkoi kaduttaa hoivapaikan valinta.
- Isä soitti minulle öisin ja sanoi, ettei saa ilmaa. Hän huusi apua huoneessaan ilman, että kukaan tuli katsomaan.
Tytär puhui isän kanssa jopa tunnin kuullakseen vastataanko avunpyyntöihin. Kun hän itse soitti henkilökunnalle ja kysyi, miksi kukaan ei mene vanhuksen luo, vastaus oli usein sama: hälytysranneke oli varmaan rikki.
Seittenranta-Fadil kertoo tehneensä yli 30 vuotta hoivatyötä Suomessa ja Norjassa ja nähneensä vain pari rikki mennyttä hälytysranneketta.
Osa hoitajista sanoi suoraan, että vanha mies hälytti apua liian usein ja turhaan.
- Kun kysyin, mikä on turhaa, kerrottiin että isä sanoi, ettei ole vettä, hän ei ylety puhelimeen tai on yksinäinen. Vastasin, että minun mielestäni nuo kaikkihan kuuluvat hoitajan työhön, eivätkä ole turhia asioita.
Hemoglobiini romahti
Kun Einar Seittenranta muutti Lustikullaan, hän käveli rollaattorin avulla. Tyttären mielestä vanhusta ei kävelytetty tarpeeksi, ja kun jumppari kävi vain kerran viikossa, isän liikuntakyky heikkeni nopeasti.
- Jalat surkastuivat pikkuhiljaa. Hän kaatui usein ja jäi lopulta tuoliin istumaan.
Viime kesänä isän vointi alkoi heiketä. Heinäkuussa hemoglobiiniarvo oli vain 109.
- Isällä oli rintakipua ja hengenahdistusta. Hän sanoi tuhansia kertoja, että häntä hengästytti, eikä hän saanut hengitettyä.
Einar Seittenranta, 85, kuoli marraskuun alussa Peijaksen sairaalassa. Verikoe paljasti, että hänen hemoglobiininsa oli laskenut edelleen. Se oli vain 78.
- Lääkärin mukaan kuolinsyy oli hoitamattoman anemian aiheuttama sepelvaltimotaudin paheneminen.
Ei heti sairaalaan
Seittenranta-Fadil arvelee, ettei isää hoidettu tilanteen vaatimalla perusteellisuudella.
- Jos asiaan olisi paneuduttu jo heinäkuussa, sille olisi voitu tehdä jotain. Eikä vanhan ihmisen olisi tarvinnut kuukausia huutaa yksin huoneessa, ettei saa henkeä.
Tytär jopa epäilee, ettei isää haluttu hoitaa.
- Tuli tunne, että vanhuksen kunto ajetaan siihen pisteeseen, ettei voi enää parantua. Sain vasta nyt tietää, ettei hemoglobiinin mittaaminen kuulu rutiinikokeisiin. Olin aivan ällistynyt.
Kun isän kunto huononi, hänen olisi tyttären mielestä pitänyt päästä nopeasti sairaalaan.
- Henkilökunta konsultoi sekä Peijaksen että Attendon lääkäriä. Ambulanssi kävi, mutta lääkärit olivat sitä mieltä, ettei isä tarvitse sairaalahoitoa.
Seuraavana aamuna vanhuksen kunto huononi ja hänet vietiin sairaalaan, jossa hänen olonsa koheni hetkeksi.
- Parin tunnin kuluttua tuli puhelu, että isä oli kuollut.
Kirsi Seittenranta-Fadil on tehnyt kantelun Valviralle.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:20"]
Ja sairaalassa kun hoitajat istuvat koneella, ei, eivät ole facebookissa vaan joutuvat kirjoittamaan KAIKEN mitä ovat kenellekkin tehneet ja tarkastamaan tuloksia ja tekemään määräyksiä omille potilaille yms. Se on erittäin aikaavievää hommaa se... :/
[/quote]
Ja aikaa se vie, kun pitää aina välissä ehtiä av:lle vastaamaan kaikenlaisiin kommentteihin siitä, kuinka hoitaja muka ehtisi hoitaa potilastakin.
Mitä sinne muuten kirjataan? Joka yö potilaskohtainen essee? Ei ainakaan minun tiedoissa ollut juuri mitään hoitajien merkintöjä, kun olin jokunen päivä sairaalassa.
[/quote]
Mulla oli synnärikeikalta melkoinen romaani kertynyt, kun pyysin luettavaksi. Monta asiaa meni kohdallani pieleen, joten ehkä siksi kirjaamisia oli paljon, mutta oli siellä niitä "käyty katsomassa vointia klo 03 ja äiti ja vauva nukkuivat" kirjaamisia. Paljon oli ihan mielialani kirjaamisia, varmaan joku käytäntö kun olin aika huonossa kunnossa ja järkyttynyt.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:47"]
Onko hoitokodissa oleva ihminen holhouksen alainen? Eikö hänellä ole oikeutta vetää sitä opamoxia naamaan sen verran kuin huvittaa tai ottaa vähän kuppia illalla? Saako omia ruokia olla, ja herkkuja omassa pikku jääkaapissa? Päättääkö muut ihmiset ihan kaiken? Mitä oikeuksia omaan kehoonsa hoitokodin tai vanhainkodin asukkaalla on? Kuulostavat ihan helvetin esikartanoilta.
[/quote]
Ei mitään oikeuksia. Ruoka tulee laitoskeittiöstä ja pillerit hoitajilta. Pesulle pääsee tiettyinä päivinä ja on osallistuttava viriketoimintaan. Joskus se on hengellistä virsien veisuuta, toisinaan askartelua wc-paperirullista. Mihinkään et sieltä pääse ellei satu olemaan tarpeeksi hyviä välejä sukulaisiin tai ystäviin, jotka hoitavat asioita puolestasi. Yksin kökit huoneessasi ja välillä kärrätään päiväsaliin "osallistumaan". Maksaa ihan hitosti, mutta mitään et sillä rahalla saa. Todellakin helvetin esikartano.
"....Suomessa on älytön määrä työttömiä. Kuka tahansa pystyy auttamaan ihan kuin toimimaan henkilökohtaisena avustajanakin."
Tosi hienosti vvälittyy tuostakin lauseesta hoitotyön ja hoitoyön ammattilaisten arvostus. Niinpä niin, "kuka tahansa" pystyy sitä työtä tekemään. Kattaako tämä vain vnahustenhuollon vai voiko sen yleistää vaikkapa sisätautien vuodeosastolle, leikkaussaliin, teho-osastolle, ensiapuun, ambulanssiin, psykiatriaan? Lastenosastollakin varmaan pystyy työskentelemään kuka tahansa työtön, jolla on omia lapsia?
Olen itse tehnyt yli kymmenen vuoden työuran hoitotyössä ja nähnyt kaikenlaista laidasta laitaan. On niitä hoitajia, jotka todella tekevät työnsä suurella sydämellä ja ammattitaidolla, mutta on sitten niitäkin jotka ovat väsyneet työhönsä ja menettäneet sen palon tehdä työtä koko sydämellään. Kaikkea ei voi kuitenkaan henkilökunnankaan niskaan kaataa, on myös hankalia omaisia, hankalia potilaita (siis psyykenongelmaisia, ilkeitä, asenneongelmaisia) ja paineet säästämisestä ja tehokkuuden lisäämisestä. On vaikeaa tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisi, jos siihen ei yksinkertaisesti anneta resursseja (aikaa, riittävästi henkilökuntaa, asianmukaisia välineitä jne).
Hoitotyön arvostus on pohjamudissa, eikä se todellakaan lisää työssä jaksamista. Onneksi osa uusista alalle valmistuvista jaksavat vielä koettaa nostaa ammattinsa profiilia, mutta suurin osa heistäkin luovuttaa hyvin pian. Muutos pitäisi lähteä muista kanssaihmisistä käsin, niin kauan kuin "siviilistä" huudellaan näitä "kuka tahansa"-kommentteja, ei paljoakaan ole tehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:26"]
Yksityisissä hoivalaitoksissa meno ihan villinlännen menoa. Kannustakaa vain hoidon yksityistämistä. Siellä tehokkuus ja taloudellisuus jyrää.
[/quote]
Kyllä ainakin USA:ssa, jossa hoivakodeissa on kilpailua, saa tasokkaampaa ja ihmisarvoisempaa hoitoa. Siellä tosin "yksityistäminen" ei tarkoita sitä, että kunta kilpailuttaa palvelut ja ottaa ne sieltä mistä halvimmalla saa, vaan ihminen voi niitä itse (edullisemmin) hankkia.
Eipä Suomessa nimittäin kaikkialla tuo kunnallinenkaan vanhustenhoito ole mitenkään hurrattavissa. Teljetään mummot ja vaarit pieniin koppeihin ja annetaan muhia siellä omissa ulosteissaan. Välillä hoitaja käy tiuskimassa että taasko on paskat housussa...
Näihin asioihin on ratkaisu ystävät. Se on epäterveellinen, lyhyt elämä.
Onhan näitä hoitajia laidasta laitaan..mutta ei kuitenkaan saa yleistää. Meillä ainakin hoidetaan vanhukset todella hyvin ja itse tykkään työstäni paljon, joka päivä on mukava mennä töihin ja olen valtavan iloinen ja onnellinen saadessani tehdä työtä josta pidän todella. (=kutsumus).
Omaiset tulevat epäluuloiseksi kun lukevat tällaisia juttuja ja myös hoivakodit, joissa todella hyvä hoito ja hoitajat jotka todella rakastavat työtään joutuvat ottamaan kaikenlaista kakkaa niskaansa...onneksi osa omaisista järkeviä ja näkevät myös itsekkin, että hoito on hyvää -niin hyvää kuin puitteissa on mahdollista, eli hoitajat tekevät parhaansa.
on naurettava väittää etteikös happivajetta huomaisi..sen näkee jo yhdellä vilkaisulla, että nyt on asiat hullusti..potilas on mm.okkurainen ja uninen..ei saa pudettyä itteensä hereillä..näin ainakin eilen kun menin erään vanhuksen huoneeessa käymään..en ole aikaisemmin kohdannut ko.tilannetta, kun olen alalla ollut vasta vuoden, mutta sen kyllä ymmärtää heti, että nyt on vakavammasta asiasta kyse!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:08"]
Kirsi Seittenranta-Fadil kysyy, miten hänen isänsä saattoi kuolla hoitamattoman anemian seurauksena Attendon hoivakodissa.
Einar Seittenrannan tytär epäilee, ettei vanhus saanut kaikkea tarvitsemaansa hoitoa ennen kuolemaansa. (KIRSI SEITTENRANTA-FADIL)
Einar Seittenranta muutti vantaalaiseen Lustikullan Hoivakotiin vuonna 2011. Aluksi hoitoalalla työskentelevä tytär Kirsi Seittenranta-Fadil oli tyytyväinen, mutta pian häntä alkoi kaduttaa hoivapaikan valinta.
- Isä soitti minulle öisin ja sanoi, ettei saa ilmaa. Hän huusi apua huoneessaan ilman, että kukaan tuli katsomaan.
Tytär puhui isän kanssa jopa tunnin kuullakseen vastataanko avunpyyntöihin. Kun hän itse soitti henkilökunnalle ja kysyi, miksi kukaan ei mene vanhuksen luo, vastaus oli usein sama: hälytysranneke oli varmaan rikki.
Seittenranta-Fadil kertoo tehneensä yli 30 vuotta hoivatyötä Suomessa ja Norjassa ja nähneensä vain pari rikki mennyttä hälytysranneketta.
Osa hoitajista sanoi suoraan, että vanha mies hälytti apua liian usein ja turhaan.
- Kun kysyin, mikä on turhaa, kerrottiin että isä sanoi, ettei ole vettä, hän ei ylety puhelimeen tai on yksinäinen. Vastasin, että minun mielestäni nuo kaikkihan kuuluvat hoitajan työhön, eivätkä ole turhia asioita.
Hemoglobiini romahti
Kun Einar Seittenranta muutti Lustikullaan, hän käveli rollaattorin avulla. Tyttären mielestä vanhusta ei kävelytetty tarpeeksi, ja kun jumppari kävi vain kerran viikossa, isän liikuntakyky heikkeni nopeasti.
- Jalat surkastuivat pikkuhiljaa. Hän kaatui usein ja jäi lopulta tuoliin istumaan.
Viime kesänä isän vointi alkoi heiketä. Heinäkuussa hemoglobiiniarvo oli vain 109.
- Isällä oli rintakipua ja hengenahdistusta. Hän sanoi tuhansia kertoja, että häntä hengästytti, eikä hän saanut hengitettyä.
Einar Seittenranta, 85, kuoli marraskuun alussa Peijaksen sairaalassa. Verikoe paljasti, että hänen hemoglobiininsa oli laskenut edelleen. Se oli vain 78.
- Lääkärin mukaan kuolinsyy oli hoitamattoman anemian aiheuttama sepelvaltimotaudin paheneminen.
Ei heti sairaalaan
Seittenranta-Fadil arvelee, ettei isää hoidettu tilanteen vaatimalla perusteellisuudella.
- Jos asiaan olisi paneuduttu jo heinäkuussa, sille olisi voitu tehdä jotain. Eikä vanhan ihmisen olisi tarvinnut kuukausia huutaa yksin huoneessa, ettei saa henkeä.
Tytär jopa epäilee, ettei isää haluttu hoitaa.
- Tuli tunne, että vanhuksen kunto ajetaan siihen pisteeseen, ettei voi enää parantua. Sain vasta nyt tietää, ettei hemoglobiinin mittaaminen kuulu rutiinikokeisiin. Olin aivan ällistynyt.
Kun isän kunto huononi, hänen olisi tyttären mielestä pitänyt päästä nopeasti sairaalaan.
- Henkilökunta konsultoi sekä Peijaksen että Attendon lääkäriä. Ambulanssi kävi, mutta lääkärit olivat sitä mieltä, ettei isä tarvitse sairaalahoitoa.
Seuraavana aamuna vanhuksen kunto huononi ja hänet vietiin sairaalaan, jossa hänen olonsa koheni hetkeksi.
- Parin tunnin kuluttua tuli puhelu, että isä oli kuollut.
Kirsi Seittenranta-Fadil on tehnyt kantelun Valviralle.
[/quote]
Melko kyseenalaista toimintaa Iltalehdeltä julkaista tälläisiä juttuja. Tämä tarinahan on käytännössä suoraan omaisen sanelema ilman minkäänlaista kommenttia toiselta osapuolelta tai kyseenalaistusta toimittajalta. Tälläinenkö on hyvän journalistisen tavan mukaista? Mikäli kuolinsyyntutkintaa ei ole tehty, ja epäilen että ei ole, niin tämä kommentti hemoglobiinin yhteydestä kuolemaan on täyttä arvailua. Artikkelistahan tulee ilmi, että henkilö kuoli sydänperäiseen syyhyn. Valitettavasti on näitä ihmisiä, jotka aina haluavat jonkunlaisen syntipukin löytää vaikka sellaista ei edes olisi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:26"]
Väärin on ehdottomasti toimittu, mutta Attendon tuntien en tietyllä tavalla ylläty, jos tuo tyttären kertoma pitää paikkansa. Henkilökuntaa on aivan liian vähän työmäärään nähden, todennäköisesti paljon satunnaisia sijaisia ja valitettavasti hoitajissakin on monenlaisia yksilöitä. Pisti vain silmään tuo, että vanhus hälytti henkilökunnan mukaan liian usein. No, valitettava tosiasia on, että henkilökunnalla ei ole aikaa istua vanhuksen vieressä vain siksi, että hän on yksinäinen. Ei, vaikka kuinka haluaisi. Siellä on ehkä 20 muuta vanhusta, ehkä enemmänkin, jotka tarvitsevat apua ja hoitoa ihan samalla tavalla.
[/quote]
ehkä se ei olisi soittanut kelloa sataan kertaan jos joku olisi tullut sen luokse!!
[/quote]
Ihan varmasti on menty käymään. Jotkut vaan soittaa sitä kelloa ihan jatkuvasti. Dementikot ei edes osaa soittaa vaan ne tulee 100 kertaa sieltä huoneestaan ulos ja yrittävät mennä muiden huoneisiin tai ulos. Toinen soittaa vessa-apua vaikka on 10min sitten käynyt. Seuraava soittaa oikeasti vessa tarvetta ja lähdet häntä sinne avustamaan. Siinä välillä tulee 10 hälyytystä lääkeriippuvaiselta mummolta jota "ahdistaa". Ahdistus on kestänyt sellaisen 5 vuotta sen kummemmin muuttumatta, vahvat lääkkeet toki on joita pitäisi saada lisää (opamox). Hoitaja ei voi kuitenkaan antaa mitään enempää kun siellä lääkelistalla seisoo.
Kun olet siellä vessassa sen yhden mummon kanssa niin tämä dementikko on jo jonkun huoneessa ja herättää toisen asukkaan.
Tämän yhden harhailevan mummon vuoksi joudutaan laittamaan kaikkien muiden ovet lukkoon, ettei mene herättämään tai jopa pahoinpitelemään muita. Itse kun koitat saada tätä mummia takaisin sänkyyn niin saat nyrkistä, kynsistä ja syljet päällesi. Jos olet sellaisessa paikassa, ei auta kun pyytää apua toiselta hoitajalta toiselta osastolta. Hän kun tulee avuksi niin hänen osastolta jää potilaat yksin. Joka paikassa tämä ei edes ole mahdollista vaan olet ihan yksin koko rakennuksessa.
Ei, siinä ei kerkeä käydä joka hälytystä katsomassa heti. Kyllä pitää olla pelisilmää että kuka hälyttää. Onko sinne kiire vai hoidanko tämän nyt ensin. Puheyhteys on myös, jolloin asiakas voi kertoa (jos osaa) mikä on hätänä. Jos henkeä ahdistaa eikä auta menevät tarvittavat lääkkeet niin soitan 112 ja olen onnellinen jos vievät yhden hoidettavat minulta pois.
Hoitajan arkea yövuorossa. Päivällä tähän voidaan lisästä toinen hoitaja tai ehkä jopa kolmas + ruokien jakamiset, syöttämiset, pukemiset, vessatukset, suihkutukse, lääkkeenjaot yms. yms.
[/quote]
Läkeriippuvaiselta mummolta? Mistä tiedät, ettei häntä ahdista oikeasti? Todella vastenmielistä syyttää ihmisiä ties mistä ilman todisteita.
Uskon täysin, että tämän jutun vanhuksen kuolema oli hoitovirhe. Kokemusteni mukaan valitettavan moni nykyhoitaja on alalle sopimaton, ilkeä ja epäempaattinen. Seurasin lähisukulaisen (nuori ihminen) hoitovirhejuttua: hoitaja oli tehnyt virheen lääkkeen annostelussa (täysin väärä lääke, liian suuri annos). Sukulaiseni oli mennyt sekavana hoitajien kansliaan rukoilemaan apua. Siellä hänelle oli huudettu, että hän on vaivaksi yms. talutettu väkisin huoneeseen ja annettu lisää samaa lääkettä. Myöhemmin samana päivänä sukulaiseni sai sydänpysähdyksen ja hänet jouduttiin elvyttämään. Hoitajat eivät olleet käyneet hänen huoneessaan moneen tuntiin. Jollei omainen olisi tullut paikalle, ja huomannut elvytystilannetta, sukulaiseni olisi kuollut. Myöhemmin hoitajat vielä kirjasivat valheellisesti potilasmerkintöihin huomanneensa itse elvytystilanteen, mikä ei pitänyt paikkaansa. Tämä on sitä ns. laadukasta hoitoa Suomessa! Tämänkaltaiset hoitajat ansaitsisivat menettää työnsä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:24"]
Aivan älytön väite, ettei hoitajia arvosteta ja arvostus on pohjamudissa. HÄH? eihän tässä ole mitään muuta tehtykään viime vuodet, kun hehkutettu hoitajien työn arvoa. Kannattaisi ensin vähän miettiä, miltä esimerkiksi insinööreistä ja paperimiehistä tuntuu, kun jatkuvasti saavat kuulla olevansa tyhmiä ja turhia ja saavansa ehdottomasti liikaa palkkaa verrattuna hoitajiin jne. Mikään muu ammattiryhmä ei viime vuosina ole saanut niin paljon glooriaa kuin hoitajat ja osa siitä on ansiosta, osa ansiotonta.
[/quote]
Hoitajana kerron eriävän mielipiteeni. Eräässä työpaikassani (julkisessa yksikössä) kärsimme pahasta henkilökuntapulasta. Paikkoja oli täyttämättä ja tilanne oli melko sietämätön henkilöstön kannalta. Mitä tekee päällikkö? Haukkuu meidät hoitajat lyttyyn aina tilaisuuden tullen! Ongelma ei ollut vähäisessä hoitajamäärässä vaan siinä, että me olimme ammattitaidottomia emmekä osanneet tehdä työtämme kunnolla. Kiireestä johtuen työn jälki oli usein huonoa ja omaiset valittivat. Osa valitti vain hoitajille. Osa valitti päälikölle, joka taas haukkui meidät. Harvassa paikassa esimiehet ovat henkilökunnan puolella. Ennemmin syytetään hoitajia laiskoiksi. Onneksi en ole enää hoitoalalla! Varmasi maailman paskin ala!
Saa nähdä, onko kymmenen vuoden päästä hoitovirhe, jos lähes 100-vuotias ihminen sattuu kuolemaan? Onko hoito onnistunut vain silloin, kun ihminen kituuttaa laitoksessa mahdollisimman vanhaksi ja kuolee sellaiseen syyhyn, joka on pelkästään vanhuuden raihnaisuus ja hauraus? Suurimmalla osalla ihmistä on joku tauti, johon kuollaan. Väärin on kuolla kitumalla ja hirveässä tuskassa, mutta kuoleminen ei sinänsä ole kenenkään syy. Kautta aikojen ihmiset ovat kuolleet johonkin. Sitä emme valitettavasti pysty estämään. Kuolema on erikoinen asia, kun se ahdistaa ihmisiä niin paljon. Usein vanhukset itse ovat jo aivan valmiita lähtemään, mutta luopumisen tuska on omaisille vaikeaa. Tässä en puhu nyt selkeistä virheistä hoidossa vaan yleisestä suhtautumisesta kuolemaan. Jos haluaa vanhukselle vierihoitajan, niin silloin pitää ottaa se omaan kotiin hoidettavaksi eikä lykätä laitokseen. Apua huutavat, kipuja valittavat ja ahdistuneet mummot ja papat ovat laitosten arkea. Siellä on ennemminkin epänormaalia, jos joku ei valita mitään. Eihän niitä ihmisiä laitoksiin pistettäisi, jos niillä olisi kaikki hyvin ja pärjäisivät kotona.
[/quote]
Läkeriippuvaiselta mummolta? Mistä tiedät, ettei häntä ahdista oikeasti? Todella vastenmielistä syyttää ihmisiä ties mistä ilman todisteita.
[/quote]
Sen jälkeen kun minua syytettiin sairaalassa lääkeriippuvaiseksi ihan ilman syytä, kun 40 asteen kuumessa hourailin ja en tiennyt missä olen olen suhtautunut syytöksiin lääkeriippuvuudesta suurella epäluuloisuudella. Ei ketään saa syyttää ilman todisteita. Potilas on syytön, kunnes toisin todistetaan. Moiset valheelliset huhut hankaloittavat suuresti potilaan hoitoa ja pilaavat pahimmassa tapauksessa hänen maineensa.
On olemassa muitakin tapoja saada laitosvanhus hengiltä. Tiedätte varmaan ylilääkityksen, mutta se ei ole edes tavallisin ainakaan meillä.
Tiedättekö, että nykyään virtsatieinfektioita ei tarvitse hoitaa, jos ovat oireettomia? Ja "oireettomiahan" ne ovat aina dementoituneilla (jotka vaan muuttuvat levottomiksi ja puhuvat rivoja), ja varsinkin puhekyvyttömillä ja muilla sellaisilla, jotka eivät osaa ilmaista itseään.
Helppo keino on kuivattaminen, kun ei "ehditä" juottaa. Kun ei ole nestettä, ei tule riittävästi virtsaa, sitten tulee tulehdus helpommin kun vaippoja käytetään yleisesti (vessassa käyttäminen on niin vaivalloista). Ainakin kaksi tällaista tapausta voisin vaikka nimeltä mainita. Kumpikaan ei ollut minun läheiseni mutta tiedän, että heitä hoitivat omaiset melkein henkensä uhalla niin pitkään kuin suinkin mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:41"]
On olemassa muitakin tapoja saada laitosvanhus hengiltä. Tiedätte varmaan ylilääkityksen, mutta se ei ole edes tavallisin ainakaan meillä.
Tiedättekö, että nykyään virtsatieinfektioita ei tarvitse hoitaa, jos ovat oireettomia? Ja "oireettomiahan" ne ovat aina dementoituneilla (jotka vaan muuttuvat levottomiksi ja puhuvat rivoja), ja varsinkin puhekyvyttömillä ja muilla sellaisilla, jotka eivät osaa ilmaista itseään.
Helppo keino on kuivattaminen, kun ei "ehditä" juottaa. Kun ei ole nestettä, ei tule riittävästi virtsaa, sitten tulee tulehdus helpommin kun vaippoja käytetään yleisesti (vessassa käyttäminen on niin vaivalloista). Ainakin kaksi tällaista tapausta voisin vaikka nimeltä mainita. Kumpikaan ei ollut minun läheiseni mutta tiedän, että heitä hoitivat omaiset melkein henkensä uhalla niin pitkään kuin suinkin mahdollista.
[/quote]
Tuo kuivattaminen on kauhea tapa kuolla :( Mutta tietyt sairaalat valittavat, että anestesialääkärin hakeminen tippaa huonosuoniselle ihmiselle tippaa laittamaan maksaa liikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 06:02"]
"....Suomessa on älytön määrä työttömiä. Kuka tahansa pystyy auttamaan ihan kuin toimimaan henkilökohtaisena avustajanakin."
Tosi hienosti vvälittyy tuostakin lauseesta hoitotyön ja hoitoyön ammattilaisten arvostus. Niinpä niin, "kuka tahansa" pystyy sitä työtä tekemään. Kattaako tämä vain vnahustenhuollon vai voiko sen yleistää vaikkapa sisätautien vuodeosastolle, leikkaussaliin, teho-osastolle, ensiapuun, ambulanssiin, psykiatriaan? Lastenosastollakin varmaan pystyy työskentelemään kuka tahansa työtön, jolla on omia lapsia?
Olen itse tehnyt yli kymmenen vuoden työuran hoitotyössä ja nähnyt kaikenlaista laidasta laitaan. On niitä hoitajia, jotka todella tekevät työnsä suurella sydämellä ja ammattitaidolla, mutta on sitten niitäkin jotka ovat väsyneet työhönsä ja menettäneet sen palon tehdä työtä koko sydämellään. Kaikkea ei voi kuitenkaan henkilökunnankaan niskaan kaataa, on myös hankalia omaisia, hankalia potilaita (siis psyykenongelmaisia, ilkeitä, asenneongelmaisia) ja paineet säästämisestä ja tehokkuuden lisäämisestä. On vaikeaa tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisi, jos siihen ei yksinkertaisesti anneta resursseja (aikaa, riittävästi henkilökuntaa, asianmukaisia välineitä jne).
Hoitotyön arvostus on pohjamudissa, eikä se todellakaan lisää työssä jaksamista. Onneksi osa uusista alalle valmistuvista jaksavat vielä koettaa nostaa ammattinsa profiilia, mutta suurin osa heistäkin luovuttaa hyvin pian. Muutos pitäisi lähteä muista kanssaihmisistä käsin, niin kauan kuin "siviilistä" huudellaan näitä "kuka tahansa"-kommentteja, ei paljoakaan ole tehtävissä.
[/quote]
On myös psyykeongelmaisia, ilkeitä ja asenneongelmaisia hoitajia ja lääkäreitä. Vika ei aina ole todellakaan potilaassa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:41"]
[/quote]
Turhaan alapeukutat faktaa.
Tuo kuivattaminen on kauhea tapa kuolla :( Mutta tietyt sairaalat valittavat, että anestesialääkärin hakeminen tippaa huonosuoniselle ihmiselle tippaa laittamaan maksaa liikaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:41"]
[/quote]
[/quote]
Kuolinprosessiin kuuluu, että nielemisrefleksi häviää vähitellen. Kun ihminen tekee kuolemaa ja kuivuu, niin kipureseptorit lakkaavat toimimasta, jolloin kivuntunne lievenee.
kuolevan suuta voi tietenkin kostuttaa siihen tarkoitetuilla kostutusgeeleillä.
Ei nyt mitään tippoja pidä laittaa laitoksissa, jos ei ole jotain selkeää syytä korvata nestetasapainoa.
Tuo anemian paheneminen on tietysti tilanne, johon tulisi reagoida, jos hemoglobiini menee liian alas. Sekin on syytä kuitekin muistaa, että iso osa laitoksissa asuvista vanhuksista on anemisoituneita hoidoista huolimatta.
Yhteiskunta on ottanut sen linjan, että vanhusten tulisi saada viettää elämänsä loppuaika kodinomaisissa olosuhteissa. Sairaalaan ei ole pakko mennä kuolemaan.
Nämä elämän ja kuoleman kysymykset ovat sellaisia, joita pitäisi pohtia jo nuorena. Mitä haluaa omalta vanhuudeltaan. Ja mikä on omasta mielestä inhimillinen kuolema? Onko anemiaan kuoleminen väärin? Mikä on oikea tapa kuolla?
Onko hoitokodissa oleva ihminen holhouksen alainen? Eikö hänellä ole oikeutta vetää sitä opamoxia naamaan sen verran kuin huvittaa tai ottaa vähän kuppia illalla? Saako omia ruokia olla, ja herkkuja omassa pikku jääkaapissa? Päättääkö muut ihmiset ihan kaiken? Mitä oikeuksia omaan kehoonsa hoitokodin tai vanhainkodin asukkaalla on? Kuulostavat ihan helvetin esikartanoilta.