Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä
Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.
Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?
Kommentit (234)
Mullakin oli juuri äsken.. Heräsin puol 5 aamulla, paniikkiomaiseen tunteeseen ja sanoin ääneenkin "en voi" ja juoksin vessaan..
Aluksi ei mitään, sitten tuli todella paljon ilmaa ulos! Ja sit lähti lapasest, korvat menivät nopeaa tahtia lukkoon (oli kraana auki jotenka kuuntelin miten kuulen sitä), kylmä hiki, silmissä mustia pisteitä ja olo niin mielettömän paniikkimainen! Kun pystyin nousemaan olin kalpea kun seinä!
Viimeksi oli samanlainen Vuosi sitten :s
Olisikohan kyse paniikkikohtauksesta? Tiedän itse, että "pelkään" kontrollin menettämistä ja pahaa vointia. Jolloin saatan mennä paniikkiin.
Edellisenä iltana kun oltiin kaupassa, iski vain paniikki kun oli niin paljon ihmisiä.. En voinu hengittää..
Aika lääkärille varattu
Neurologisia oireita jos sulla ei oikeasti ollut mitään muuta aihetta kuten känni tai krapula.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:39"]Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.
Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?
[/quote]
Haimatulehdus
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:39"]Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.
[/quote]
Sappikivet
Mullakin on ollu! En oo synnyttäny enkä ollu raskaana koskaan. Ei voi olla diabetesta, koska välillä oon liian pitkiä aikoja syömättä, ja siitä tulee vaan se perus paha olo. Ja kerran kun söin puuron heikotukseen jonka oletin johtuvan nälästä, puuro tulikin pian yrjönä ylös. Mullakin oli nuorempana hirveitä menkkakohtauksia että luulin/toivoin pari kertaa kuolevani, mutta e-pillereiden myötä ne on hävinny, eikä nää uudemmat kohtaukset liity mitenkään menkkoihin/tyhjennysvuotoon. Ja en usko olevan vatsatauti, koska on niin nopeasti ohi! Yks hirvee vapinakylmyysvalkoisuusripulijaoksennuskohtaus, ja parin tunnin päästä on täysin fine!
Sama täällä, jos herään nälkään niin siihen ei auta muu kuin syöminen, sitten käyn takas nukkumaan.
Mulle tapahtui jotain vastaavaa kun työskentelin rakennuksessa jossa oli homeongelma.heräsin keskellä yötä siihen että oli uskomattoman huono olo ja pyörrytti vaikka jo makasin selälläni. Sain taistella että taju pysyisi ja tuota kohtausta kesti kauan, olin likomärkä hiestä. Joskus kun on ollut pahemmanlaatuista vatsatautia, on myös ollut huono olo, oksettanut ja pyörryttänyt, mutta ei tätä voi verrata mihinkään vatsaongelmista johtuvaan huonoon oloon. Tämä oli kymmenen kertaa pahempaa. Uskon kyllä että jos tällaiseen tilaan joutuu missä tuntee kuolevansa, vatsan kouristelu ja ripulointi tuntuu kuin se olisi tuon ensimmäisen tilan aiheuttamaa eikä ollenkaan niin päin että vatsa aiheuttaa huonon olon. Silloin kun ihminen on kuolemassa tai suuren stressin alaisena, suoli tyhjenee, niin vähän samanlaisena reaktiona minä sen koin. Eli ripulointi ja vatsan kouristelu olisi tavallaan seurausta jostain muusta elimistön häiriöstä.
Sanoisin kyllä, että sinulla on ollut sappikivikohtaus. Olen sen monesti kokenut. Ensin tulee lievä pahoinvointi, sitten alkaa pallean kohdalla sattua kovasti, mahaa veivaa ja kipu alkaa siirtyä alaspäin. On pakko lähteä vessaan vaikka ei oikeen pystyisi. Heinäsirkat soittaa korvissa, vatsa on ihan vesilöysällä, kylmä hiki päällä. Välillä mentävä makaamaan wc:n lattialle ja taas selvittävä jotenkin pytylle istumaan. Kun pahoinvointi alkaa, pitäisi olla saatavana LITALGIN lääke , joka auttaa. Jos em.lääke ei auta on syy jokin muu kuin sappikivikohtaus. Älä syö paistettua ja rasvaista ruokaa. Pahimmillaan jo ranskikset voivat saada kohtauksen aikaa. Toivottavasti helpottaa.
Oireita googlettelemalla eksyin vauva-sivulle. Olen nelikymppinen mies. Avausviestin oireet natsaa täysin, paitsi, että meikäläisellä "kohtausta" on aina edeltänyt lievästi häiriintynyt tasapainoaisti, ns. laivan kannella kävely-fiilis. Mulla oli yleinen teini-iässä, jolloin pyörryin usein. Aika usein koulussa. Välillä ripuloin housuihini. Jonkin verran vaivaa tutkittiin silloin 1980-luvun lopulla, mutta mitään syytä ei silloin keksitty. Parisenkymmentä vuotta ollut poissa, mutta nyt elokuussa se on iskenyt jo kolmesti. Ainakin nämä uudet tapaukset ovat sattuneet hellekelissä ulkoillessa (kerran juosten, kahdesti kävelyllä) ja olen pistänyt jonkinlaisen nestevajauksen piikkiin.
Hyvin tuttua. Mahassa alkaa kouristaa, sillä viisiin, että jaahas nyt tulee ripulikakka.
Menen pöntölle eikä mitään tule, sen sijaan silmissä mustenee ja tulee pelko että kuolen, pyörryn ja lisäksi huoli että pas...ka tulee hallitsemattomasti( Ihan kuin se siinä tilanteessa olisi muka kauheinta, kunhan tulisi vaan...vaikka sänkyyn tai vessan lattialle).
Eilen pyörryin vessanpöntöltä, mieheni ennätti hätiin ottamaan vähän vastaan. N. minuutin olin tajuttomana. Heräsin vessan lattialta. Mies oli jo ambulanssia soittamassa mutta sanoin, että nou hätä, tätä on sattunut aikaisemminkin. JA minulla ON paniikkihäiriö. Stressaavien elämäntilanteiden jälkeen, vaikkapa parin viikon jälkeenkin, saattaa tulla tuo mahan kouristus, pyörtyminen ja tointumisen jälkeen uloste tulee vellinä. Tuttavapiirissä samoja tapauksia. Pyörtymisen tunne on helevetin pelottavaa, mutta rupea pitkällesi lattialle ja anna pyörtymisen tulla, jos on tullakseen. Olo nimittäin helpottuu. Ja äläkä välitä, jos pelkäät että kakka tulee sillä välin. Mitäs siitä? Vettä ja luut
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:30"]
Mulle tulee aina hese-ja mäkkiruoan jälkeen :D
[/quote]
Mulla kans, kunnes rupes tulee joka pastan ja pullankin jälkeen, syy keliakia. Gluteenitonta hampparia pystyy syömään mäkkärissä ilman tuota kipukohtausta ja ripulia.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:02"]
Mulle tuli tota raskausaikana ja olikin sitten raskausdiabetes (vaikka normaalipainonen, nuori, ei suvussa diabetesta) täysin puskista tuli tuo. Ja siis nuo oireet tuli ku sokerit nousi liian ylös. Ihan kylmään hikeen meni naama, meinaa pyörtyä, tulee ripulit ja naamaki meni ihan vitivalkoiseksi.
Eli tsekkaappas sokerit
[/quote]Ihan sokereista mulla johtuu. Aamuisin usein tuo kohtaa minut. Hypoglygemian oire=liian alhainen veren sokeri. Lapsella oli kerran kohtaus ja lääkäri sanoi sen johtuvan alhaisesta verensokerista.
Ei tietyst ole ainoa syy, mutta yleinen.
Joilllakin voi juuri laukaista esim. makeisten syönti tyhjään vatsaan, kun sokeri ei ehdi vielä imeytyä. Periaatteessa mulla auttaa ruisleivän pala tai kaurapuuro(hitaat hiilihydraatit)
Minulle tuli joskus ja menin päivystykseen. Maksa-arvot oli koholla monta päivää ja niitä sitten tutkittiin (sappikivet ym). Myös kohdunulkoinen raskaus suljettii pois.
Toisella kertaa oli kyseessä ruokamyrkytys.
Myös menkkojen ensimmäisenä päivänä meinaa aina taju lähteä, ihan puhtaasti kivun takia.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:50"]Mulla tulee itseasiassa jalopenoista!
[/quote]
-___-
Itselläni menee maha välillä niin kovaksi, että tulee juuri samanlainen olo, kuin vuosisadan kankkunen. Se on se vaihe kun paska on pökälöitynyt suolessa ja on valmis tulemaan ulos, mutta tulee hitaasti. Mistään paniikista ei ole kyse, vaan liiallisesta suklaan syömisestä. Se kovettaa mahan tehokkaasti. Siihen vähän kahvia niin avot.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:38"]Itselläni menee maha välillä niin kovaksi, että tulee juuri samanlainen olo, kuin vuosisadan kankkunen. Se on se vaihe kun paska on pökälöitynyt suolessa ja on valmis tulemaan ulos, mutta tulee hitaasti. Mistään paniikista ei ole kyse, vaan liiallisesta suklaan syömisestä. Se kovettaa mahan tehokkaasti. Siihen vähän kahvia niin avot.
[/quote]
Kahvi siis pahentaa tosiaan, ei paranna. Tarkoitin...
Mulla kans tullu pari kertaa kun oli syönyt jotain huonoa ja kerran myös pyörryin kun tulin vessasta.
Luulin että oon ainut kelle tota on tapahtunut. Huh se on ollut ihan hirveetä, ja kiva ollu lähteä vessasta sokkona etsimään sänkyä kun silmät ihan sumeena. Mulla itsellänikin on tosi herkkä vatsa ja noita "kohtauksia" on tullut muutaman kerran. Nyt ei onneksi pitkään aikaan.
3