Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä

Vierailija
14.11.2014 |

Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.

Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?

Kommentit (234)

Vierailija
121/234 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee toi kohtaus jos verensokeri laskee liian alas. Tulee ihan varoittamatta. Mulla ei ole diabetestä mutta verensokeri heilahtelee ja nykyään osaan jo syödä tasaisin väliajoin, koska toi tunne on todella hirveä ja paskatkin meinaa tulla housuun.

Vierailija
122/234 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Itse epäilin alhaista verensokeria, eli lievää hypoglykemistä kohtausta. Tosin ripulointia ei löydy yleisten oireiden listasta. Silti omassa tapausessani alhainen verensokeri olisi voinut olla hyvinkin todennäköinen selitys, joten sillä lohduttelin itseäni. :)

Mulla oli teininä tällaisia oireita, tosin ilman ripulia jos olin pitkään syömättä. Tuli todella, todella paha olo, oksetti ja pyörrytti. Kun söin, tila meni ohi. Päättelin, että kyse on verensokerin tipahtamisesta alas. Vanhemmiten tämä jäi pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/234 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet syönyt jotain sopimatonta tai vatsatauti. Tuskin se mikään krooninen vaiva on jos se 5 vuoden välein iskee. 

Vierailija
124/234 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä klo. 1:50 alkoi alavatsaa vihloa . Pakko nousta veskiin pönnäämään. Heti ei tulppa auennut vaan tuli kylmä hiki ja oksetti samalla. Ekaks tuki vähän kiinteempää ulostetta. Vähän kuin muovailuvahaa. Sitten löysempää . 2:20 takaisin sänkyyn ja aamulla kaikki ok. Mulla tää n. 3x vuodessa, muttei yleensä näin voimakkaasti.

Vierailija
125/234 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska juttu.... kirjoitti:

Viime yönä klo. 1:50 alkoi alavatsaa vihloa . Pakko nousta veskiin pönnäämään. Heti ei tulppa auennut vaan tuli kylmä hiki ja oksetti samalla. Ekaks tuki vähän kiinteempää ulostetta. Vähän kuin muovailuvahaa. Sitten löysempää . 2:20 takaisin sänkyyn ja aamulla kaikki ok. Mulla tää n. 3x vuodessa, muttei yleensä näin voimakkaasti.

Mulla ollut samanlaissia oireita ja kaikkikerrat tapahtunut öisin

Opiskeluaikana noita tuli satunnaisesti, väliä joku 3 kuukautta. Terkkarilta kysyin,mutta ei osannut sanoa mitään. Joku ruuansulatushäiriö.

Aamulla aina ihan normaali olo, vaikka yöllä oksensin ja kakin kunnolla ja otsalla kylmä hiki ja melkein pyörryin.

Viimeksi kohtaus tuli 2 vuotta sitten. Viimeisen 8 vuoden aikana tullut joku kolme kertaa, sitä ennen vähän useammin.

Vierailija
126/234 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa vaivaa on ollut täällä. Kylmä himi on niin hirveä, että paita pitää heittää pois ja joskus on sitten hikilammikot lattialla.

Tätä tapahtui ennen melkein kerran viikossa, mutta nyt en ole syönyt punaista lihaa kolmeen kuukauteen juuri ollenkaan, eikä ole ollut yhtään tuollaista ripulikohtausta, vaikka vatsa onkin joskus ollut löysällä. En sitten tiedä onko sattumaa vai onko noilla asioilla oikeasti yhteys.

Vierailija
127/234 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut pari kertaa tuollainen kohtaus ja kerran pyörryin vessaan

Vierailija
128/234 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee sama kohtaus soijasta. Jos tuote saattaa sisältää soijaa, meinaan kivun ja heikotus/ hien takia pyörtyä pöntölle. Ja tämä iskee aina keskellä yötä. Huutelen sitten miestä taluttamaan sänkyyn.

Mies ei kyllä usko, ettei vatsani kestä soijaa. Laittoi sitä joskus ruokaan ja kertoi vasta jälkikäteen "ethän sä edes maistanu sitä". Asiaa auttoi, kun kaappiin ilmestyy soija, kaadan sen lavuaariin.

Vierailija
129/234 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa aihetta taas ylös. Kerron oman kohtaukseni viimeyöltä.

Neljältä yöllä heräsin vatsakipuun. Mikään asento ei tuntunut hyvältä. Menin kylmälle laminaattilattialle makaamaan. Kylmä hiki alkoi pukata. Alkoi oksettaa.

Menin vessaan, mutta kipu oli niin suunnaton, etten onnistunut istumaan pöntölläkään (en ollut edes varma onko minulla tarvetta pöntöllä käyntiin). Ei muuta kuin makaamaan vessan kaakelilattialle kippuralle.

Kylmän hien määrä oli niin järkyttävä, että olo oli kuin olisin suihkussa maannut. Hikea oikeasti virtasi pitkin selkää ja kasvoja. Illalla pessyt hiuksetkin olivat taas märät... hiestä...

Uudestaan vessan pöntölle kippura-asennossa. Nyt sitten suoli päätti tyhjentyä ja olo helpotti huomattavasti. Mitätön pieni vatsavääntö tuntui, mutta muuten ei enää sattunut. Kylmän hien virtaus loppui.

Meninpä sitten suihkuun ja uudestaan nukkumaan.

En usko, että tämä mitään vakavaa on lukemani perusteella.

Taustoja tapahtumalle: Aiempana päivänä syöty hyvin ja terveellisesti. Illalla tuli kauhea paahtoleivän himo, joten söin kaksi paahtoleipää kunnon voinokareilla.

Vierailija
130/234 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla allergiakohtaus tekee tuon

Vierailija
131/234 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi myöhään liikkeellä, mutta nuo Ap:n luettelevat oireet ovat ihan tavalliset pyörtymiseen liittyvät tuntemukset. Niiden perusteella yksin ei siis voi päätellä, mistä se johtuu, koska kaikki tuo näön sumentuminen, pahoinvointi, kylmänhikisyys ja voimattomuus ovat ihan siihen itse pyörtymiseen liittyviä ilmiöitä (vaikka taju ei olisi mennytkään). 

Kannattaa lukea tämä ohje, etenkin jos on joskus pyörtynyt/ollut pyörtymäisillään ilman selvää syytä. http://www.terve.fi/ensiapu/74664-kun-paassa-yhtakkia-sumenee

Vierailija
132/234 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nostaa, kun googletin oireet (tiedän,aina niin fiksua..) ja tää keskustelu tupsahti ruudulle.

Olin tänään lähössä normaalisti perjantaispinningiin, kun yhtäkkiä eteisessä tuli tosi huono olo, vatsaan alkoi sattua ja olin varma, et oksennan (ainakin halusin, kun oli niin kamala olo). Sitten petti jalat, menivät ihan veteläksi ja humps vaan lattialle. Pysyin kuitenki tajuissani koko ajan ja vapisten sitten taapersin sohvalle. Kädet ja jalat olivat vetelät ja kylmät +se vapina.

En nähny kunnolla, kaikki ympärillä tuntui pyörivän ja se vaan pahensi sitä oksetuksen tunnetta. En kuitenkaa päässy liikkumaan mihinkään, kun jalat ei toimineet ollenkaa. Tunnin tärinän, hikoilun ja epätodellisen olon jälkeen alkoi helpottaa ja kun viimein pystyin pitämään edes puhelinta kädessä niin tottakai googletin ja tadaa, vauva.fi antoi osuvimmat vastaukset. Luin tän ketjun ja mietin, et huh, ei sentään ripulia itsellä. No, 10min siitä ja valtavalla kiireellä vessaan.. Nyt vihdoin 2,5h "kohtauksen" (mikä lie) alkamisesta alkaa tuntua normaalimmalta, ainoastaan silmät tuntuvat hakeutuvan kieroon tms.omituista näköhäiriötä.

Kaikkee sitä.

Vierailija
133/234 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen maitoallergia.

Vierailija
134/234 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy noin, jos syön sokerittomia Mynthoneita. Joskus olen meinannut lanssin tilata, kun olen luullut että henki lähtee, kun vatsa kramppaa, kylmää hikeä pukkaa ja tajunta hämärtyy. Mutta tiedänpä ainakin, millä saa ummetuksen nopeasti loppumaan 😆

Vierailija
135/234 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös oli noita, mutta onneksi ei nyt hetkeen ole ollut. Itse otin Treo merkkistä lääkettä heti, kun vatsakipu alkoi (yöllä ei tietenkään ehtinyt kuin vessaan ruuttaamaan tavaraa ulos molemmista päistä). Oli ainoa lääke joka auttoi. Lisäksi noiden aiemmin mainittujen lisäksi oli helvetinmoinen sirinä päässä (kuin sähkölinjat tai miljoona heinäsirkkaa tyylinen). Veljelläni oli myös ja hän kävi lääkärissä, toimitti ulostenäytteen ja söi jonkun lääkekuurin, jonka nimeä en tietenkään nyt muista. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan löytynyt.

Vierailija
136/234 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Ei tuo oo mitään vaarallista.

Vierailija
137/234 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa vaivaa on ollut täällä. Kylmä himi on niin hirveä, että paita pitää heittää pois ja joskus on sitten hikilammikot lattialla.

Tätä tapahtui ennen melkein kerran viikossa, mutta nyt en ole syönyt punaista lihaa kolmeen kuukauteen juuri ollenkaan, eikä ole ollut yhtään tuollaista ripulikohtausta, vaikka vatsa onkin joskus ollut löysällä. En sitten tiedä onko sattumaa vai onko noilla asioilla oikeasti yhteys.

On jos punainen liha ei sovi sun elimistölle. Niinkuin ilmeisesti ei sovi.

Vierailija
138/234 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko huomannut miten sydämesi reagoi samalla, hakkaako nopeammin? Kuulostaa nimittäin autonomisen hermoston ylireagoinnilta, tuon tyylisiä oireita on itselläni ollut parisen vuotta yhdistettynä rytmihäiriöihin. Mahavaivat ja hikoilu tosin tulevat lievempänä. Diagnoosi oli autonominen dystrofia/dysautonomia.

Mulle tuli kerran kohtaus, jossa kävelin ylämäkeen normaalia reittiä ja yhtäkkiä väsyin täysin, en jaksanut kävellä, en hengittää ja huippasi ja teki pahaa. Pysähdyin, hengitin, kaikki näkökentässä ikäänkuin terävöityi ja äänet kuuluivat kauempaa, oli epätodellinen olo. Mihinkään ei sattunut. Hetken kuluttua tuli kylmä hiki ja olo palautui normaaliksi. Sattunut ei kertaakaan.

Olen erittäin herkkävatsainen, mutta voisin kuvitella että hermostostakin johtui.

Tämän jälkeen laihduin kymmeniä kiloja eikä kohtausta enää ole tullut. Se oli niin omituinen, että mietin jopa voisiko olla infarkti.

Vierailija
139/234 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös oli noita, mutta onneksi ei nyt hetkeen ole ollut. Itse otin Treo merkkistä lääkettä heti, kun vatsakipu alkoi (yöllä ei tietenkään ehtinyt kuin vessaan ruuttaamaan tavaraa ulos molemmista päistä). Oli ainoa lääke joka auttoi. Lisäksi noiden aiemmin mainittujen lisäksi oli helvetinmoinen sirinä päässä (kuin sähkölinjat tai miljoona heinäsirkkaa tyylinen). Veljelläni oli myös ja hän kävi lääkärissä, toimitti ulostenäytteen ja söi jonkun lääkekuurin, jonka nimeä en tietenkään nyt muista. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan löytynyt.

Helikobakteeri lääkekuurin söi, mutta turhaan eli siis kyse ei ollut siitä.

Nuo sappikivijutut mainittu useampaa kertaan, mutta voiko olla siitä johtuvaa jos kohtaukset tulevat kerran tai kaksi vuodessa tai harvemmin. Luulisi, että kohtaukset tulisi toistuvasti jos ei asialle mitään tee. Itsellä ei ole ollut muistaakseni pariin vuoteen ja ruokavaliossa ei ole mikään muuttunut.

Vierailija
140/234 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen että miten te vaan uskallatte jatkaa elämää tuollaisen jälkeen tai aikana kuin ei mitään :o? Varmaan itse soittaisin lanssia välittömästä kun taju rupeaa menemään ja silmissä sumenee ja kylmää hikeä pukkaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan