Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä
Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.
Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?
Kommentit (234)
Mä oon alle kuukaus ni kolmetoista ja mulla on ollu kaks kertaa, viimeks puol tuntii sitte semmonen että ku menee vessaan ni hirvee olo tulee ihan yhtäkkiä, alkaa oksettaa, pyörryttää ja kylmä hiki nousee pintaan. Sit siinä ku koitat pidätellä oksennusta ni toisesta päästä tulee vaa ripulia. Ku pääsen vessasta ulos ni pyörryttää niin paljon että tulee vaa näkökenttää mustia laikkuja eikä pysty kävelemään, mä vaan lyyhistyin maahan. Tää on ihan hirveetä koko kohtaus, siinä oikeesti aattelee (ja toivoo) kuolevansa. Tsemppii kaikille kenellä tällasia ällöttäviä kohtauksia on <333
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen että miten te vaan uskallatte jatkaa elämää tuollaisen jälkeen tai aikana kuin ei mitään :o? Varmaan itse soittaisin lanssia välittömästä kun taju rupeaa menemään ja silmissä sumenee ja kylmää hikeä pukkaa...
Ei ainakaa suoraa siinä tilanteessa ees aattele pystyvänsä soittaa mitää ambulansseja :)) se on ihan hirveetä koko kohtaus
Mulla on ollut muutaman kerran hyvin samantyyppistä, mutta lisäksi kova pääkipu.
Yleensä herätessä hyvin kipeä pää, huono olo, kylmänhikisyyttä ja maha menee sekaisin. Jalat voimattomat ja vapisevat. Vessakäynnin jälkeen (joka helpottaa oloa) otan Buranan ja nukun 10-20 minuuttia niin olo on huomattavasti parempi sen jälkeen.
Kerran oksensin voimakkaasti pari kertaa, muulloin ei ole tuota ollut.
Ja kerran pyörryin suorilta jaloilta. Tuli huono olo päivällä, ei pääkipua tuolloin. Näkö pimeni ja yritin lähteä ulos raikkaaseen ilmaan, pyörryin ja heräsin miltei heti. Vointi oli normaali kun ylös pääsin.
Onneksi noita on nykyään todella harvoin.
Mulla on tullut kerran tuollainen. Yhdistin sen itse silloin nestehukkaan ja liialliseen kofeiinin nauttimiseen.
Tuleeko tästä sanonta "kylmä rinki perseen ympärillä"
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee itseasiassa jalopenoista!
Vai että jalopenoista... tiedetään, 2014. Itsepähän nostitte.
Mulla tulee joskus tollanen mahavaivakohtaus. Sietämätöntä tuskaa, taju meinaa lähtä. Viimeksi jouduin ajamaan päin punaisia, kun kohtaus iski ratissa ja pelkäsin, että taju lähtee ja paska tulee housuun. Sit paskottua olo on oli taas niin ku ei mitään. Paitsi, että vaatteet on ihan märät hiestä loppupäivän.
Mulla tulee kans parin vuoden välein , tajukin on lähtenyt ja tosiaan paskalla käyminen helpottaa. Suoli ärtynyt jostain syystä ja siksi reagoi.
Mulla diagnosoitiin noin puolisen vuotta sitten haavainen paksusuolentulehdus. Suosittelen kaikkia oireita saavia vaan menemään lääkäriin. Tiedän että keskustelupalstoilta haetaan sitä välitöntä vastausta joka auttaisi siihen epätietoisuuden ahdistavaan fiilikseen ja hyvä jos auttaa! Mutta lääkäriltä saa sitä faktatietoa omista oireistaan. Oma sairauteni olisi ollut paljon helpompi hoitaa jos olisin vaan mennyt lääkäriin aiemmin enkä vasta jatkuvan veriulosteen alettua.
Mulla tuli noita aikoinaan kun tupakoin, niin joskus aamuröökin jälkeen. Kerran teininä piti jäädä bussista pois muutaman pysäkin päästä ja oksentaa + kylmä hiki päälle. Kerran olin sairaalassa epäonnistuneen kaavinnan (keskenmeno oli epätäydellinen) jälkeen ja menin illalla kiukuspäissäni röökille pihalle. Ei päästy miehen kanssa edes takas aulaan, kun jalat meni ihan veteläksi, minä valkoiseksi ja kauhea kylmä hiki. Raahustin vessaan, jossa yökin pöntöllä, korvissa humisi, enkä nähnyt mitään. Ilmaa tuli mahasta ainakin runsaasti, hirveän hajuisia pieruja. Kun kohtaus helpotti, mies joutui lainata aulasta pyörätuolia ja kärrätä mut sillä huoneeseen, hirvee hedari tuli vielä kaupanpäälle.
Kaikki nämä tämmöset kohtaukset ovat liittyneet tupakkaan jollain tapaa mulla. En ole polttanut pian 8 vuoteen, enkä muista että olisi tommosia enää ollut.
Mulla on ollut tommoista nuorempana pari kertaa ja viimeksi pari vuotta sitten samantyyppinen kohtaus voimakkaana missä pyörrytti kovasti, vatsaa väänsi ja hikoilutti. Poikkeuksena aikaisempaan oli se, että kohtaus tosiaan kesti pitkään, ei mennyt ohi makaamalla tai vessassa käymällä. Tuli kesken työpäivän ja minut kiikutettiin lääkäriin.
Diagnoosiksi sain asentohuimauksen. Kaikki veriarvot, sokerit, verenpaineet ym oli ihan kunnossa. Joku neurologinen "testi" tehtiin myös ja sekin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:52"]
Ap, oletko huomannut miten sydämesi reagoi samalla, hakkaako nopeammin? Kuulostaa nimittäin autonomisen hermoston ylireagoinnilta, tuon tyylisiä oireita on itselläni ollut parisen vuotta yhdistettynä rytmihäiriöihin. Mahavaivat ja hikoilu tosin tulevat lievempänä. Diagnoosi oli autonominen dystrofia/dysautonomia.
Kerrotko vielä lyhyesti, mitä tiedät tuosta dysautonomiasta? Googletin, mutta tosi huonosti löytyi mitään tietoa. ap
Huonosti tunnettu epämääräinen diagnoosi. Ei sulla sellaista ole, jos kerran viidessä vuodessa oireilet. Autonominen hermosto toki oireet aiheuttaa mutta menee ihan normaalin toiminnan piikkiin. Kipu saattaa aiheuttaa autonomisen hermoston vasteen joka johtaa verenpaineen laskuun ja pyörtymisen tunteeseen ja kompensoidakseen verenkierron sydän nostaa vastaavasti sykettä.
Tamponin käytöstä tuli muutaman kerran nuorena (enää en sitten ole käyttänytkään) ja kerran rautatabletista tyhjään mahaan raskaana
Itsellä (mies) ollut jonkun kerran kun tuli ryypiskeltyä aika lailla, aamuyöstä kun veren alkoholi loppui, aloin hikoilla niin, että sänkyvaatteet oli pantava kuivumaan. Kai tekemisissä, että nukuin pitkästä aikaa ilman viinaa! Painajaisia!
Vai pitikö tuon kuvailun tulla "Mies, miten käyttäydyt ihastuksesi lähellä" -ketjuun
Mulla muutaman kerran ollut tämänkaltaisia kohtauksia. Osa oli selvästi allergisia, koska niihin liittyi myös voimakas punoitus ja kutina, mm. korvakäytävissä.
Viime vuosina taas on tullut näitä kohtauksia kun olen syönyt ja juonut huonosti.
Mulla on viikonlopun ajan ollu voimakasta mahakipua heti kun olen syönyt tai juonut yhtään, lisäksi särkee päätä ja jos teen "yhtään mitään" alkaa hikoilu ja hengästys. Tosi kurja olo, ei jaksa tehdä mitään. Huomenna töihin, kun ei tää nyt miltään sairaudelta kuulosta.
Oisko nestehukkaa, kun välttelen juomista myös vatsakivun pelossa? Alkoholia en ole juonut pisaraakaan, ei ei ole darraa.
Mulla ollut useita kohtauksia. 15 vuotta sitten tutkittiin enemmänkin mutta mitään selvää syytä ei löytynyt. Oireina kylmä hiki, heikotus, kalpeneminen.. sydämen tykytys kuului korvissa ja muut äänet vaimenivat, silmissä sumeni. Joskus menetin tajunnan hetkeksi, joskus oksensin ja kohtaus meni hetken päästä ohi. Mahdollisia syitä voi olla diabetes (ei ollut) paniikkihäiriö (ei ollut) nestehukka (voi olla) tai joku piilevä sydän- tai verenkierron sairaus (ei ole vielä mitään löytynyt). Viimeksi tuli vuosi sitten kun nousin kotona sängystä -päädyin sitten lattialle kun pyörryin. Ehdin vain tajuta että "ohhoh, tulipas huono olo"