Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä
Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.
Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?
Kommentit (234)
Viime yönä tuli tällainen. Heräsin pissahätään, mutta eteni nopeasti ihan muuksi.:( Kamalaa oli. Sain jatkettua unia, mutta nyt ei tekisi mieli nousta sängystä ylös ollenkaan. Järjellä ajateltuna olon ei pitäisi pahentua, mutta hirvittää silti.
Onneksi ei ole mitään pakollisia menoja tänään.
Kärsin vuosia tällaisista kohtauksista aina toisinaan kuukautisten alkamisen yhteydessä, kunnes keksin syödä suolaa jo heti pienenkin heikotuksen ja pahan olon alkaessa. Imeskelen sellaisia karkeita himalajansuola-rakeita, ja sillä olen nyt ainakin pari kertaa saanut torjuttua alkavan kohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin vuosia tällaisista kohtauksista aina toisinaan kuukautisten alkamisen yhteydessä, kunnes keksin syödä suolaa jo heti pienenkin heikotuksen ja pahan olon alkaessa. Imeskelen sellaisia karkeita himalajansuola-rakeita, ja sillä olen nyt ainakin pari kertaa saanut torjuttua alkavan kohtauksen.
Kiitos vinkistä! Pidän tämän mielessä mahdollisen uuden kohtauksen tullessa. Se oli melko nopeasti ohi, mutta henkinen palautuminen säikähdyksestä näköjään kestää kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Sain opiskeluaikoina kolme tällaista kohtausta keskellä yötä. Vatsaa väänsi ja huono olo. Pöntöllä istuessa oli todella lähellä ettei taju mennyt. Ripuloin ja oksensin samaan aikaan. Kesti aikansa, ehkä puoli tuntia. Menin takaisn sänkyyn ja aamulla olo oli hyvä. Näitä kohtauksia tosiaan tuli kolme noin 3-4 kuukauden aikana. Noin 4-5 vuotta myöhemmin sain samanlaisen yhtenä yönä. Syytä ei löydettu eikä tosin kummemmin tutkittukaan, koska muita ongelmia ollut.
Viime yönä oli just samanlainen kohtaus mulla.
Vatsaan sattuminen alkaa äkkiä ja siitä homma eteni nopeasti noihin muihin oireisiin. Aattelin että taitaa henki lähteä.
Sitten kun kuitenkin meni ohi niin olo oli lähes parempi kuin ennen kohtausta ja nukutti hyvin aamuyön pitkälle aamuun.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:49"]
Verenpaine laskee äkillisesti. Olitko syönyt ja juonut normaalisti? Olitko esim. väentungoksessa tai paikassa missä on huono happi?
äkillinen verenpaineen lasku tekee juuri hikoilua, silmissä sumenee, tuntuu että tulee kurat housuihin tai voi oksettaakin. Sitte pulssi hakkaa kun yrittää korvata sitä verenpainetta. Jos siulla on noita 5vuoden välein niin tuskin on mitään vaarallista taustalla.
[/quote]
Molemmilla kerroilla kotona, rauhallisen koti-illan jälkeen. Yhteistä se, että molemmat tuli alkuyöstä. Eka kerralla olin jo nukkumassa, toisessakin jo sängyssä unta odottamassa. Ja kohtaus alkaa tosiaan niin, että alkaa vatsassa kiertää ja maha kipeytyy. Siitä sitten vasta ripuloinnin seurauksena tai yhtä aikaa kylmä hiki ja taju lähtee -tunne. ap
Aivan selvä mahatauti. Mikäli oireet olisivat IBS tai jokin muu vatsan toimintaan tai toimintahäiriön liittyvä, et heräisi keskellä yötä siihen. Mahatauti herättää yölläkin! Mahataudissa on aivan normaalia, että ripuloinnin jälkeen tulee tosi huono olo ja pyörryttää, sekä tulee kylmähiki tms. Kaikki oireesi viittaavat mahatautiin.
Joku mainitsikin jo sympatikotonian. Minulla oli usein kuvailemasi kaltaisia kohtauksia uupumuksen syventyessä. En itse tajunnut omaa tilannettani ja painoin vain täysillä eteenpäin. Keho yritti herätellä minua juurikin tällaisilla kohtauksia. Sinuna pysähtyisin miettimään, mitä keho tällä viestii? Onko viime aikoina ollut liian rankkaa?
Oletteko käyneet lääkärissä ja saaneet selville syytä?
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee aina hese-ja mäkkiruoan jälkeen :D
Sama täällä
Vierailija kirjoitti:
Litalginia auttaa
Ei auta, taitaa olla lumelääkettä
Sappikohtauksen ensioireita, vuosien aikaan pahenee. Oireet loppui kun sappirakko kivineen leikattiin.
Voiko johtua sappikivistä, vaikka kohtauksen aikana ei olisi vatsakipua muuten kuin että on oksettava olo? Kaikissa lukemissani lähteissä puhutaan ylävatsakivuista.
En tiedä mikä kohtaus se on, mutta minulla ja isälläni on ollut sitä samaa. Olen luullut vatsasta johtuneeksi, vaikka oli todellakin myös kylmä hiki ja tunne, että pyörtyy tuskasta, iho meni aivan kalmankeltaiseksi. Hirveä tunne oli. On onneksi vähentynyt iän myötä.