Työkaveri saikulla tunturivaelluksella.
Saiken syynä kipeä kyynärpää. Meillä töissä se ei rasitu millään lailla; enimmäkseen istutaan paikallaan. Kävelyä on jonkun verran päivässä. Muuten saa liikkua tai olla paikallaan oman mielen mukaan.
Tuo kyynärpää on hänellä kipuillut jo vuosia. Siitä erikoinen vaiva, että paranee aina sunnuntaivuoron ajaksi. Maanantaina on taas liian kipeä töissä istumiseen.
Kyllä, ottaa pannuun. Ja ei, ei ole minun bisnekseni. Kyllä, siitä huolimatta moinen loislusmuilu syö omaa työmotivaatiota.
Laiskurit pois duunista. Pitäisi tehdä joku kansalaisaloite.
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikke?
Sairausloma.
Ap
Missä päin näin sanotaan? En ole ikinä kuullutkaan, luulin, että näppäilyvirhe, joka toistuu :D
En kerro ettei mene liian tunnistettavaksi. Suurin osa puhuu täällä saikesta.
Ap
Ap voi ihan itsekin hakea sairaslomaa ja lopettaa tuo vinkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi ihan itsekin hakea sairaslomaa ja lopettaa tuo vinkuminen.
Niinhän sitä voisi. Toisaalta olen ihan ylpeä selkärangastani ja työmoraalistani. Kai nämä asiat ovat sellaisia piirteitä jotka joihinkin kasvatetaan ja toisiin taas ei. Varmaan geneettistäkin tietyssä määrin.
Ap
Ap, olet kyttäävä hapan katkera narttu.
Anna mun saikuttaa jos mä haluun, se ei ole sun asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen miten helposti jotkut saa sitä saikkua?!?! Itsellä repesi polvesta ristisiteet ja ensimmäinen lääkäri kirjoitti viikon saikkua. No paraneminen kesti 3kk ja olen kokki, että näin...
Riippuu tosi paljon lääkäristä. Itsellenikin on tyrkytetty saikkea jos johonkin vaivaan. Ihottumasta viikko, hampaiden lohkeamisesta esteettisistä syistä 2 viikkoa... En ole pitänyt yhden yhtä päivää mutta kyllä sitä saikkea tosiaan tietyiltä lääkäreiltä saa ihan typeristä syistä.
Ap
Nyt alkaa jo riepomaan tämä kummallinen sanaväännös "saikke", jota AP käyttää varsin anteliaasti. Taidan skipata loput, kun muutenkin alkaa kuulostaa jo vähän rasittavalta kyttäämiseltä koko AP:n touhu.
T. Eräs, joka on viimeksi ollut saikulla vuonna 2015 rannemurtuman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet kyttäävä hapan katkera narttu.
Anna mun saikuttaa jos mä haluun, se ei ole sun asia!
En minä ole työkaverin saikkea kieltämässä, enkä sellaista voisi edes tehdä. Kytätä ei tarvitse ollenkaan kun kollega hieroo saikkeaan ja reissujaan kaikkien naamaan vaikka kukaan ei haluaisi kuunnella.
Ja asia ei varsinaisesti ole minun, mutta ihan yleisesti tunnettuna ilmiönä vapaamatkustajat ja itsekkäät lasikurit aiheuttavat kanssaihmisissä negatiivisia reaktioita.
Ap
Minuakin ärsyttää työkaverit jotka lusmuilee tai tekee vähemmän kuin muut, mutta tämä ketju jossa ap paasaa pakkomielteisesti työkavereista saa jostain syystä hermostumaan. Sillä SAIKELLA saattaa olla pieni osa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen miten helposti jotkut saa sitä saikkua?!?! Itsellä repesi polvesta ristisiteet ja ensimmäinen lääkäri kirjoitti viikon saikkua. No paraneminen kesti 3kk ja olen kokki, että näin...
Riippuu tosi paljon lääkäristä. Itsellenikin on tyrkytetty saikkea jos johonkin vaivaan. Ihottumasta viikko, hampaiden lohkeamisesta esteettisistä syistä 2 viikkoa... En ole pitänyt yhden yhtä päivää mutta kyllä sitä saikkea tosiaan tietyiltä lääkäreiltä saa ihan typeristä syistä.
Ap
Nyt alkaa jo riepomaan tämä kummallinen sanaväännös "saikke", jota AP käyttää varsin anteliaasti. Taidan skipata loput, kun muutenkin alkaa kuulostaa jo vähän rasittavalta kyttäämiseltä koko AP:n touhu.
T. Eräs, joka on viimeksi ollut saikulla vuonna 2015 rannemurtuman vuoksi.
Jep, kannattaa skipata. Ei ole mitään järkeä osallistua keskusteluun jos joku murresana aiheuttaa noin suurta mielipahaa. Toivottavasti kuitenkin pääset tästä yli jossain vaiheessa elämääsi. Ota vaikka saikkea.
Ap
Minun mielestäni CV:hen pitäisi laittaa pakollisena tietona sairaspoissaolojen määrä prosentuaalisesti työhistoriassa.
Työnantaja voisi valita hyvän tunnollisen työntekijän ja saikuttajat miettisivät kaksi keraa, kannattaako olla turhaan saikulla..
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää työkaverit jotka lusmuilee tai tekee vähemmän kuin muut, mutta tämä ketju jossa ap paasaa pakkomielteisesti työkavereista saa jostain syystä hermostumaan. Sillä SAIKELLA saattaa olla pieni osa myös.
Missä minä paasaan pakkomielteisesti? Enkö saa vastata tekemäni ketjuun tuleviin kommentteihin?
Ap
ParasPomo kirjoitti:
Minun mielestäni CV:hen pitäisi laittaa pakollisena tietona sairaspoissaolojen määrä prosentuaalisesti työhistoriassa.
Työnantaja voisi valita hyvän tunnollisen työntekijän ja saikuttajat miettisivät kaksi keraa, kannattaako olla turhaan saikulla..
Täysin samaa mieltä.
Ap
Yhdessä edellisessä työpaikassa esimies siirsi tällaisen elämäntapasaikettajan arkivuoroon, eli otettiin pois ne rahallisesti kannattavammat viikonloppuvuorot, jotka kummasti aina kiinnostivat. Todettiin, että niin paljon poissaoloja, ettei voi luottaa että tulee paikalle (oikeasti toki tiedettiin että ainakin sunnuntaina tulee). Toki sitten työterveyskin puuttui kun tietty määrä poissaoloja.
Ja niille joita ärsyttää, ainakin täällä Helsingissä omassa tuttavapiirissä se on saikke. Tai saikku. Miten vaan, ei raavi kenekään persusta mitä sanaa käyttää.
Jos ap. suunittelee alan ja työpaikan vaihtoa lusmujen takia, kannattaa lukea lääkäriksi, kun kyseenalaistat nykyisten lääkärien ammattitaidon ja osaamisen, kun määräävät potilaille sairaslomaa ja kävelyä käden leikkauksesta toipumiseen. Olis Suomessa silloinkin ainakin yksi pätevä lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikke?
Sairausloma.
Ap
Missä päin näin sanotaan? En ole ikinä kuullutkaan, luulin, että näppäilyvirhe, joka toistuu :D
Ap
Vai että suurin osa? No ehkä se alkaa vaikuttaa siltä kun itse olet käyttänyt ketjussa sitä jo noin 500 kertaa. Loput kertoo ettei ole kuulleet noin typerää sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikke?
Sairausloma.
Ap
Ap
Jaa että tunnistettavaksi, kun spekseinä on se, että työskentelet valtiolla ja käytät murresanaa, jota KUKAAN täällä ei ole kuullut?! Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä edellisessä työpaikassa esimies siirsi tällaisen elämäntapasaikettajan arkivuoroon, eli otettiin pois ne rahallisesti kannattavammat viikonloppuvuorot, jotka kummasti aina kiinnostivat. Todettiin, että niin paljon poissaoloja, ettei voi luottaa että tulee paikalle (oikeasti toki tiedettiin että ainakin sunnuntaina tulee). Toki sitten työterveyskin puuttui kun tietty määrä poissaoloja.
Ja niille joita ärsyttää, ainakin täällä Helsingissä omassa tuttavapiirissä se on saikke. Tai saikku. Miten vaan, ei raavi kenekään persusta mitä sanaa käyttää.
Näin pitäisi ehdottomasti toimia meilläkin. Nykyään on meinaan työn ja tuskan takana saada ketään sijaistamaan lauantaita ja sunnuntaita mikäli tämä elämäntapasaikettaja on se jota tuurataan. Ei kukaan halua uhrata viikonloppuaan kun valmiiksi on jo varmaa, että sunnuntaivuoro peruuntuu viime tippaan. Lauantain lisät ovat niin onnettomat että moni on mieluummin sitten koko viikonlopun vapaalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt tajuta, sairaslomat ei kuulu työkavereille, vaan niistä voidaan sopia yritysjohdon kanssa, vaikka ei itsellä olisikaan konkreettista sairautta. Siihen riittää puolison vakava sairaus, vanhempien tai lapsen sairaus, perheväkivalta, onnettomuus, mielenterv. tai vaikea avioero jne. Ja nämä asiat ovat salassapidettäviä johtoryhmälle, eikä tippaakaan kuulu työkavereille.
Eihän PUOLISON tai muun läheisen vakavan sairauden vuoksi voi itselle saada sairauslomaa. Ei vaan se on "pakottava perhesyy" ja yleensä palkaton, mutta joskus voi saada Kelalta jotain korvausta. Onnettomuus, mielenterveys ja sitä horjuttava avioero ovat asiallisia sairausloman syitä, kun lääkäri voi antaa jonkun ICD-diagnoosin.
Mikään laki ei kiellä yritystä tarjoamasta parempia etuja tai työolosuhteita, mitä tess edellyttää. Tess on minimi.
Esim. meillä työntekijä on voinut jäädä palkalliselle vapaalle vanhempien saattohoitoon tai jos ongelmia perheessä.
Ja myös kivuliaiden kuukautisten ajaksi, ilman mitään lääkärintodistuksia.Joissakin firmoissa kun osataan luottaa henkilökunnan arvostelukykyyn ja panostetaan henkilöstön hyvinvointiin ja sitoutuminen on silloin molemminpuolista.
Kyttääminen ja epäluottamus on huonoa johtamista.
Voin vain sielunisilmin kuvitella ap. esimiehenä, millainen hän olisi. Siinä kielinystyrät laulaisi.
Näinhän meillä juuri nykyään tehdään, luotetaan luottamasta päästyäkin. Kaikki eivät vain ole luottamuksen arvoisia, siitähän tässä nimenomaan on kyse.
Olisi mahtavaa päästä tähän työhön esimieheksi. Ensi töikseni selvittäisin työkaverin ja lääkärin kanssa miksi kättä mitenkään rasittamaton työnteko ei ole mahdollista mutta matkustelu ja vaeltaminen on. Ja millä ihmeen taikakeinolla käsi paranee aina pyhäpäiviksi, vaikka muuten on niin kipeä ettei mitään voi tehdä (paitsi reissata).
Ap
Sori, mutta nyt en yhtään ihmettele, miksi hengi haluaa sairaslomalle, eikä ole työmotivaatiota, jos olet yhtä "ystävällinen työkaveri" heille työyhteisössä, kun kirjoittelet tänne palstalle.
Moni ei kestäisi edes tietoisuutta sairaslomalla, vaan pää halkeaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikke?
Sairausloma.
Ap
Ap
Ai että ei ole tunnistettavaa, kun sinä olet ainoa, joka on koskaan kuullutkaan sanaa saikka, mutta "täällä" suurin osa puhuu siten? Ei todellakaan ole vaikea päätellä, mikä on tässä maassa se ainoa (?) "täällä", jossa yleisesti saikesta puhutaan sellaiselle, joka sattuu sinun lisäksesi sen paikan tietämään.
AP ei siis oikeasti tiedä sairausloman syytä. Jos työnantaja ei millään tavalla asiaan puutu, kyse on todennäköisesti jostain sellaisesta psykiatrisesta ongelmasta, joka voi hyvinkin tunturivaelluksella parantua. Kyynärpää on vaan sellainen peitetarina, koska todellinen on niin arkaluontoinen, ehkä peräti hävettävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap. suunittelee alan ja työpaikan vaihtoa lusmujen takia, kannattaa lukea lääkäriksi, kun kyseenalaistat nykyisten lääkärien ammattitaidon ja osaamisen, kun määräävät potilaille sairaslomaa ja kävelyä käden leikkauksesta toipumiseen. Olis Suomessa silloinkin ainakin yksi pätevä lääkäri.
Tuskin lääkärit ovat näistä hänen lomavuoroistaan ja sunnuntain ihmeparantumisesta lainkaan tietoisia.
Ap