Elämä 1980-luvulla. Kerätään muistoja tähän ketjuun.
Kommentit (2913)
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin että 1980-luvulla kaikkia appelsiinia pienempiä sitrushedelmiä kutsuttiin mandariineiksi eikä puhuttu erikseen satsumas ja klementtiini lajikkeista.
Tuo kuulostaa oudolta, minä muistan että jo 70-luvulla oli satsumaksia ja tykkäsin nimen omaan niistä enkä klementiineistä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin monissa ruokaravintoloissa ajateltiin, että laktoositonta ruokaa tilaava ei tarvitse ruoasta lainkaan kaloreita ja että kasvisateriankin tilaajalle riittää pelkät salaatinlehdet, tomaatti ja kurkku.
Laktoosista ei puhuttu mitään 80-luvun alkupuolella, eikä juuri allergioistakaan, olivat tuntemattomia. Kaverini oli tosi allerginen, silti tarhatädit väkisin syöttivät hänelle kalaa vaikka oli lääkärintodistus.
Jossain vaiheessa tuli myyntiin vähälaktoosista Hylamaitoa, ei mitään muita tuotteita. Ankeaa oli laktoosi-intolerantikon elämä vielä pitkälle 2000- luvun alkuun jolloin täysin laktoosittomat tuotteet alkoivat kunnolla lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Joulun toivotuimmat lahjat: Stiga kelkka tai pöytälätkä.
Alkuperäistä Stiga pöytälätkää pelattiin jo 60-luvun alkupuolella.
Pöytälätkän virittely toi kehittävää askartelua teininuorukaisen iltapäivään.
Yks mua pari kuukautta nuorempi poika sanoi mulle: ''mulla on enemmän elinaikaa jäljellä kuin sulla''. Se on jäänyt mieleen. Tämä oli varmaan joskus 1989 tjsp.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut, pitkähkö tukka, hyvää musaa, rentoa meininkiä, porkkanaraastetta, jauhelihakastiketta, eskimojäätelöä, sukulakua, unclebens-riisiä, ensimmäisiä matkapuhelimia, NMT, ja sellaisia autopuhelimia, joissa oli luuri ja punainen nappi jota painamalla saatiin yhteys keskukseen (olikohan laa-keskus) ja pyydettiin puhelu, esim näin: saanko Helsinki 123456 ja vain yhteen suuntaan kerrallaan puhuttiin, joten vuorotellen piti sanoa mitä sanottiin.
Lankapuhelimet, puhelinluettelo, poliorokotus sokeripalassa, pienoisröntgenkuvaus vuosittain, kouluissa opittiin kotitaloutta paremmin kuin ennen, teeleipiä tehtiin.
Ja oli huoleteon meininki yleensä.
Mikä ihmeen pienoisröntgenkuvaus vuosittain, en minä ainakaan muista semmoista?
Seulottiin tuberkuloosia.
Olen syntynyt 1971, eikä ollut mitään vuosittaisia kuvauksia, mutta kun menin amiksen asuntolaan, piti olla tuberkuloositodistus.
Sitä varten piti käydä keuhkorontgenissä.
Olen 60-vuotias ja muistan että 70-luvulla vielä tuli koulun pihalle sellainen bussi, jossa oli röntgen. Koko koulun oppilaat sitten kuvattiin siellä. Tämä siis Helsingissä.
Kun opiskelin USA:ssa 90-luvulla vaadittiin yliopistossa tuberkuloositesti ennen kuin sai osallistua opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neukkulaa pelättiin edelleen. Ei saanut sanoa julkisesti mitään pahaa siitä, USA:sta sai.
Myös Israel oli yleisesti halvennettava maa. Uutisissa näytettiin ruumita sota uutisisssa ja nälänhädissä yms.
Tuomiojan Ekille ja hänen aatetovereille Israel oli helppo maalitaulu, sillä se oli Yhdysvaltain tukema valtio eikä sen arvostelu vaarantanut suhteita Neuvostoliittoon. Silti Israelissa on asiat hoidettu huomattavasti paremmin kuin suurimmassa osassa Lähi-idän maissa mm. naisten aseman osalta ja hallitukset vaihtuvat vapaissa vaaleissa.
Mutta palestiinalaiset menettivät maansa ja laittomat siirtokunnat palestiinalaisalueilla senkun kasvavat.
Kumma että ne palestiinalaiset eivät ole voineet asettua asumaan muihin lähellä oleviin arabimaihin kuten Jordaniaan, Libanoniin, Syyriaan tai Egyptiin. Ilman juutalaisia kyseinen maa olisi köyhä kehitysmaa.
Heitä ei haluta, he ovat hyödyllisempiä marttyyreina.
Kyllä palestiinalaisia asuu muissa arabimaissa.
Mun muisto 80-luvulta. Pikkuveli oli alkanut kuunnella musaa kavereidensa kanssa. Ei ollut silloin nettiä, joten sanat piti kääntää itse.
Mulla on edelleen hyllyssä mun vanha englannin sanakirja, ja sen takakannen sisälle veli on kirjoittanut huonolla käsialallaan käännettävän lauseen: "Dirty deeds done dirt cheap" 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli nuorillakin naisilla vielä kunnon "ryijyjä". Nykyään posliineita. Ryijyt takaisin adressi pystyyn!
Hmmm. Oma kokemus ainakin se, että jos on kunnon ryijy niin hajutkin on tuhdimmat alakerrassa. Karvoihin jää kiinni valkovuodot ja pissatipat vaikka kuinka pyyhkisi, ja ne haisee ihan kunnolla. Karvaton tussu on puhtaampi ja myös tuoksuu puhtaalle.
Vielä 1980-oltiin sitä mieltä, että ne karvat ovat alapään suojana. Ehkä silloin oli aihetta epäillä hajuja, kun ei vessassa ollut alapesusuihkua niin kuin nykyään on melkein kaikissa. Pesisit sinäkin tussusi niin kuin me muut.
Karvanpoistoaineita oli, mutta ei ollut erikseen höyliä naisten karvoja varten. 1980-luvulla kosmetologeiksi valmistuneet tuskin osasivat kuvitella, mitä kaikkea joutuvat vuosikymmeniä myöhemmin tekemään. Ei enää kulmakarvojen nyppiminen riitä.
Vierailija kirjoitti:
Joulunpyhinä ravintolat olivat kiinni. TV.stä ei tullut edes uutisia, eikä mainoksia.
Mainos-TV aloitti 1957 ja TV-uutiset 1959, että kyllä niitä molempia oli jo ollut pitkään, kun tultiin 1980-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Tosin meidän kaupungin pääkirjastossa oli jo 80-luvulla käytössä valokuvaustekniikka, eli virkailija otti jokaisesta lainattavasta kirjasta ja lainaajan kortista valokuvan. Jos se perustui filmitekniikkaan, niin mahtoi olla älyttömän kallis ratkaisu.
Mikrofilmille kuvattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulunpyhinä ravintolat olivat kiinni. TV.stä ei tullut edes uutisia, eikä mainoksia.
Mainos-TV aloitti 1957 ja TV-uutiset 1959, että kyllä niitä molempia oli jo ollut pitkään, kun tultiin 1980-luvulle.
Niinpä tuli, mutta pitkään vain kahdelta kanavalta.
Vierailija kirjoitti:
Mun muisto 80-luvulta. Pikkuveli oli alkanut kuunnella musaa kavereidensa kanssa. Ei ollut silloin nettiä, joten sanat piti kääntää itse.
Mulla on edelleen hyllyssä mun vanha englannin sanakirja, ja sen takakannen sisälle veli on kirjoittanut huonolla käsialallaan käännettävän lauseen: "Dirty deeds done dirt cheap" 😂
Veljelläsi oli hyvä musiikkimaku:
Likaisia temppuja pilkkahintaan!
Jokainen täysijärkinen tietää, että nimenomaan karvattomuus altistaa alapään tulehduksille ja on epähygieenistä. Ne karvat on siellä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut, pitkähkö tukka, hyvää musaa, rentoa meininkiä, porkkanaraastetta, jauhelihakastiketta, eskimojäätelöä, sukulakua, unclebens-riisiä, ensimmäisiä matkapuhelimia, NMT, ja sellaisia autopuhelimia, joissa oli luuri ja punainen nappi jota painamalla saatiin yhteys keskukseen (olikohan laa-keskus) ja pyydettiin puhelu, esim näin: saanko Helsinki 123456 ja vain yhteen suuntaan kerrallaan puhuttiin, joten vuorotellen piti sanoa mitä sanottiin.
Lankapuhelimet, puhelinluettelo, poliorokotus sokeripalassa, pienoisröntgenkuvaus vuosittain, kouluissa opittiin kotitaloutta paremmin kuin ennen, teeleipiä tehtiin.
Ja oli huoleteon meininki yleensä.
Mikä ihmeen pienoisröntgenkuvaus vuosittain, en minä ainakaan muista semmoista?
Seulottiin tuberkuloosia.
Olen syntynyt 1971, eikä ollut mitään vuosittaisia kuvauksia, mutta kun menin amiksen asuntolaan, piti olla tuberkuloositodistus.
Sitä varten piti käydä keuhkorontgenissä.Olen 60-vuotias ja muistan että 70-luvulla vielä tuli koulun pihalle sellainen bussi, jossa oli röntgen. Koko koulun oppilaat sitten kuvattiin siellä. Tämä siis Helsingissä.
Kun opiskelin USA:ssa 90-luvulla vaadittiin yliopistossa tuberkuloositesti ennen kuin sai osallistua opetukseen.
Ja Ranskaan opiskelija-asuntoloihin vaaditaan edelleen tuberkuloosi-testi Afrikasta & Itä_Euroopasra tulevilta opiskelijoilta, eikä syyttä. Follaarit ovat nähtävästi peruskoulutasoa koska moinen testihän loukkaisi heidän ihmisoikeuksiaa enkä ole heidän mainitsevan moisesta laittomuudesta koskaan.
Röntgen-kuvaajat kiertelivät laitteittensa kanssa eri työpaikoilla. Olin töissä eräässä laitoksessa ja sinne tuli pari tyyppiä pakettiautolla. Laittoivat röntgenkoneen isoon juhlasaliin ja siellä koko henkilökunta kuvattiin tuberkuloosin varalta.
Jonossa odotettiin omaa vuoroa rinnustat paljaina.
Vierailija kirjoitti:
- telkkarista ei tullut juuri mitään, ennen kuin Maikkari ja sitten Nelonen tuli.
- Lauantaiaamuisin tuli piirrettyjä, ainakin Pätkis jossa oli Disneyn lyhyitä animaatioita
Kolmoskanava aloitti 1986, MTV siitä tuli vasta 1993. Nelonen aloitti vasta 1997.
Pätkiksissä ei juuri koskaan ollut Disneyn juttuja, suurin osa taisi olla Looney Tunesin animaatioita (maantiekiitäjät, Repe Sorsa).
- kun VHS:t tuli, nauhoitettiin Hittimittarista musavideoita ja myöhemmin NYT TV (tmv. jossa oli Baba Lybeck ja Holle Holopainen)
NO TV oli sen nimi, mutta sekin alkoi vasta 1990.
Vierailija kirjoitti:
Pizzaa eikä mitään muutakaan ruokaa voinut tilata kotiin.
Kyllä pizzaa pystyi tilaamaan kotia. Se vaan tehtiin veivaamalla lankapuhelinta tai käymässä lähimmässä kolikkopuhelimessa soittamassa pizzeriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa myytiin "roiskeita".
Palvelutiskiltä myytiin paikan päällä siivutettuja makkaroita sekä lihaleikkeleitä. Siivuttaessa rikki menneet siivut ja makkara/kinkkupötkön päät sekä murenet myytiin halvalla 'roiskeina'.
Ruotsissa näin toimitaan vieläkin, ja lihaa siivutetaan lihatiskillä sen verran kuin grammoissa asiakas lihaa aikoo ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset kebab ravintolat tuli Suomeen. Samaten ensimmäiset Amerikkalaiset hampurilaisravintolat . Carols oli Helsingissä jo , mutta se oli Suomalaisten omistama. Samoin tuli kermajäätelöt kauppoihin ,kuten Mövenpick. Aikaisemmin myytiin vaan Suomessa tehtyjä jäätelöitä, jotka oli tehty maidosta ei siis kermasta. Koska oli hintakatto , miten paljon jäätelö saa maksaa.
Miten mä muistan elävästi kuinka kebab tuli Suomeen vuonna 1998 tai 1999? Olin teini ja silloisen poikaystävän kanssa käytiin jatkuvasti kebabilla.
Minun isän firma meni konkurssiin v.1992 ja muistan että isän työautolla käytiin grillillä syömässä kebabbia. Olet ihan hukassa noiden vuosilukujesi kanssa.
Muistan vielä joku vanha muori vesteli pyörivästä tangosta kebabbia ja käytiin usein sitä syömässä 1990-luvun alussa.
Kesätöitä sai aina kun vaan haki. Valinta oli hakijan, yleensä eka paikka mihin haki, olis ollut valmis ottamaan töihin. Mitä kummallisimpia töitä sai ihan olemattomalla kokemuksella, vissiin luotettiin siihen että kyllä se työ opettaa. Pankkikortti oli uusi ja ihmeellinen asia, oli täydellisen outoa että rahaa sai mihin kellonaikaan vaan pankin "seinästä", jos tilillä vaan oli fyffeä ja että muoviläpyskällä pystyi maksamaan ostoksensa! (Tosin alkuaikoina ostaminen kortilla maksoi, monessa paikassa markan.) Telkkarissa ei vuosikymmenen alussa ollut kuin muutama kanava, Helsingissä vähän enemmän kun sinne muutin opiskelemaan. Ihmiset tapas toisiaan livenä ja soitti puhelimella, se oli ainoa tapa :)