Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (805)

Vierailija

Vieralja kirjoitti:
Luin "mumin" vintillä vanhemman serkun vanhoja Suosikkeja 70-luvun lopulta ja 80-luvun alusta- Tää tapahtui joskus 80-90 luvun vaihteessa. Oli selkeä jako punkkarit, "liimaletit" (hipit?) ja fiftarit. Muistan ajatelleeni että onpa tiukkaa, ei mun oman lapsuuden ja nuoruuden nuorisomedioissa ollut niin tarkkaa jakoa ja nykyään onneksi vielä vähemmän. Muistan miten musta Blondie ja Vicky Rosti oli "ihan kauheita" kun itse elin aikaa jolloin Kylie Minogue oli "ihana"

Kyllä Kylie on vieläkin aika ihana:

Hän on tehnyt harvinaisen pitkän ja menestykkään uran moneen muuhun 1980-luvulla aloittaneeseen artistiin verrattuna eikä hänen tarvitse esiintyä vain jollakin nostalgisilla kasarifestivaaleilla.

• ylös 12
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisit itse elänyt silloin.

Suurin osa täällä kommentoinneista on mitä ilmeisimmin elänyt 1980-luvulla, mutta ennen 1990-luvun Usenetin uutisryhmiä (newsgroups) näistä asioista ei voinut kirjoittaa nettiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan stadilainen ei sano Hesa. Kiinni jäi.

On muuten alkuperäistä Stadin slangia.

Totta. Hesan stadissa. Stad = kaupunki

Ei se muuta sitä tosiasiaa, että Hesa kuulostaa tänä päivänä junttimaiselta sanalta.

Se on sinun ongelmasi. Yrität olla jotain mielestäsi parempaa, erottautua "junteista".

Ei se ole kenenkään ongelma, vaan tosiasia, että käsitteet ja puhekieli muuttuvat. 

Sinä varmaan tilaat taksin soittamalla telefonilla automobiilin.

Vierailija

Micmacin ihanat farkut, niin kireät, mutta upeat päällä. Kultsan disco ja välillä Bottalle. Entäs Kapan vaatteet ja niissä collage- vaatteissa mentiin myös discoon. Hapsusaappaat ja untuvatakit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oli hienoa saada kreppirauta. Oli todella tyylikkäät hiukset (lapaluihin saakka), kun ne kreppasi tyvestä latvaan. :D Oli meinaan melkoinen pehko!

18-vuotiaan illanviettoa kasarilauantaina:

Ei muuta kuin sähkönsinistä kajalia silmiin, sähkönsinistä ripsaria sekä sähkönsininen paita, jossa oli jäätävät olkatoppaukset. Musta minihame. Saumasukkahousut ja ylipolven mokkasaappaat jalkaan. Etkojuomana vähän minttusuklaata tai libistä. Kuunneltiin Madonnan La isla bonitaa ja Rick Astleytä. Loppusilauksena vaaleaa huulipunaa ja puoli litraa LouLouta suihkien, ja siinä hajuvesipilvessä olikin kiva purjehtia Kynälle tai Arkkuun. (Takkina oli tietty sen olkatoppauspaidan päällä joku olkatoppausbleiseri. Näytettiin varmaan joltain amerikkalaisen jalkapalloilun joukkueelta.

Meillä oli tyttökavereiden kanssa sellaisia pitkiä savukkeita, jotka olivat matalassa kukikkaassa rasiassa. Savukkeet maistuivat hirveän pahalta, mutta ne näyttivät hienoilta. Enemmän niitä vain pidettiinkin kädessä, kun nojailtiin pöytään ja siemailtiin sinisiä enkeleitä It's a sinin raikuessa taustalla. Silloin oli muuten drinkeissä semmoisia pimeässä hohtavia kiemurapillejä.

Voih, LouLou!

Olin kasarilla alle kouluikäinen, joten minulla ei ollut mitään hajuvesiä, mutta äitini käytti usein tätä lähtiessään jonnekin, ja hänen jakkunsa ja pikkulaukkunsa tuoksuivat tälle, sillä hänellä oli sellainen käsilaukkuun mahtuva pikkupullo.

Löysin uuden pullon tätä lentokentältä pari vuotta sitten, ja tuoksu oli aivan erilainen kuin muistin. Muistan sen kasarituoksun olleen sellainen makea ja pehmeän puuterinen, mutta uusi versio tuoksui voimakkaasti patsulille.

Vierailija

80-luvun puhelinkioskit olivat elämys.

Kesäisin ne haisi kuselle ja talvella olivat jääkylmiä. Yleensä joku ikkunoista oli rikottu ja talvella siitä puhalsi kylmä tuuli ja sisäpuolella saattoi olla lumikinos. Kesällä rikottu ikkuna raikasti kusen hajua. Puhelinluettelosta katsottiin numero, ellei juuri sitä sivua ollut revitty pois. Joskus koko puhelinluettelo oli kadonnut. Puhelinkioskin oven takana saattoi olla jono ja pitkään puhujalle sanottiin, että lopeta jo. Pahimmillaan puhelimen johto oli katkaistu ja parhaimmillaan saattoi löytää kolikoita palautuslokerosta.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kasarin puolivälissä oli sellainen minijääkausi, esim talvi 85-86 , 2 kuukautta pakkasta -30 ja yli.

Silloin oli pahimmillaan 40 asteen pakkasia.

Vierailija

Tytöillä oli mustat hiihtarit. Kesällä kiinantossut ja valkoiset reikäpitsisukat ja talvella mokkasaappaat, käännettävä varsi. Tukka krepattu ja iso rusetti päässä. Välillä oli pitkät (nilkkoihin saakka) takit muotia. Farkkuihin kloorattiin läikkyjä vääntämällä ne rullalle ja likoamaan rullattuna klooriveteen. Hiukset blondattiin taikalumijauheella ja vetyperoksidilla.

serene

Kultainen kasari! 

Kesäloma tuntui kestävän ikuisesti mummolassa maalla. Siellä kävi kirjastoauto, josta lainattiin Tiina-kirjoja ja Viisikkoja. Kauppa-auto kävi myös, josta ostettiin Dracula-pillereitä.. 

Telkkarista katottiin Hills Street Bluesia, Dallasia ja Yön kuumuudessa. Viikonloppuna taisi tulla Pätkis?! 

Ennen koulun alkua käytiin Tiimarissa ostamassa koulutarvikkeita, hajukumeja ja 2-puolinen magneettipenaali, joka aukesi AINA repussa! Ekana päivänä päällä oli Ellokselta tai Anttilasta tilatut uudet kouluvaatteet. Olin ns. avainkaulalapsi, koulun jälkeen kavereiden kanssa pihalle hyppimään ruutua, twistiä ja hyppynarua. Pelattiin myös keinupalloa , kirkonrottaa & Väriä ja maata. Jossain välissä kotiin syömään aina sitä keitettyä perunaa ja kastiketta :) Viikkorahat tuhlattiin kioskilla, jossa oli vain ikkunaluukku, sisään ei päässyt. "Markalla noita, markalla noita..." 

Äiti tilasi meikkejä Yves Rocherilta ja antoi mulle saamiaan näytteitä.  

Lankapuhelimella soitettiin sensseihin.. huoh! 

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Ihanasti kuvailtu ❤️ Ihan kun mun elämästä suoraan kirjoitat. Huoh, voi niitä aikoja. Yves rocherin magnolia hajuvesi oli ihanaa!

serene kirjoitti:
Kultainen kasari! 

Kesäloma tuntui kestävän ikuisesti mummolassa maalla. Siellä kävi kirjastoauto, josta lainattiin Tiina-kirjoja ja Viisikkoja. Kauppa-auto kävi myös, josta ostettiin Dracula-pillereitä.. 

Telkkarista katottiin Hills Street Bluesia, Dallasia ja Yön kuumuudessa. Viikonloppuna taisi tulla Pätkis?! 

Ennen koulun alkua käytiin Tiimarissa ostamassa koulutarvikkeita, hajukumeja ja 2-puolinen magneettipenaali, joka aukesi AINA repussa! Ekana päivänä päällä oli Ellokselta tai Anttilasta tilatut uudet kouluvaatteet. Olin ns. avainkaulalapsi, koulun jälkeen kavereiden kanssa pihalle hyppimään ruutua, twistiä ja hyppynarua. Pelattiin myös keinupalloa , kirkonrottaa & Väriä ja maata. Jossain välissä kotiin syömään aina sitä keitettyä perunaa ja kastiketta :) Viikkorahat tuhlattiin kioskilla, jossa oli vain ikkunaluukku, sisään ei päässyt. "Markalla noita, markalla noita..." 

Äiti tilasi meikkejä Yves Rocherilta ja antoi mulle saamiaan näytteitä.  

Lankapuhelimella soitettiin sensseihin.. huoh! 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
80-luvun puhelinkioskit olivat elämys.

Kesäisin ne haisi kuselle ja talvella olivat jääkylmiä. Yleensä joku ikkunoista oli rikottu ja talvella siitä puhalsi kylmä tuuli ja sisäpuolella saattoi olla lumikinos. Kesällä rikottu ikkuna raikasti kusen hajua. Puhelinluettelosta katsottiin numero, ellei juuri sitä sivua ollut revitty pois. Joskus koko puhelinluettelo oli kadonnut. Puhelinkioskin oven takana saattoi olla jono ja pitkään puhujalle sanottiin, että lopeta jo. Pahimmillaan puhelimen johto oli katkaistu ja parhaimmillaan saattoi löytää kolikoita palautuslokerosta.

Pitää paikkansa. Lisäksi jaloissa ja puhelinluettelon päällä, saattoi
pyöriä sinappi, ketsuppi ja kurkkusalaatin jäämillä höystettyjä lihis papereita 😁

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarin puolivälissä oli sellainen minijääkausi, esim talvi 85-86 , 2 kuukautta pakkasta -30 ja yli.

Silloin oli pahimmillaan 40 asteen pakkasia.

84-85 oli pirun kylmä talvi armeijassa.Tämä soi varmaan eniten tuvassa.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

"miehet oli komeita 80-luvulla"

Miehet olivat miehiä. Nykymiehethän ovat todistetusti melkein tyttöjä. 1986 jälkeen syntyneillä on 25% vähemmän testosteronia kuin aikaisemmilla sukupolvilla.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Seppälästä sai tekoturkisvuorattuja farkkutakkeja ja puseroita, joissa oli olkatoppaukset Madonnan tyyliin.
Säärystimet ja tuubikaulurit piti olla ja jaloissa purkkarit.

Vierailija

Ihmiset ajelivat avoautoilla tai ainakin avoautoja näki liikenteessä enemmän. Vaatteet olivat muodikkaita, kirkkaita ja loisti neonväreissä eikä kukaan kulkenut nilkat paljaana. Radiossa soi pelkkä disko ja aurinkoisia päiviä oli enemmän kuin sadepäiviä. Aku Ankkakin oli silloin parhaimmillaan ja Coka Colaa sai juoda joka päivä jos halusi eikä tarvinnut piitata siitä että se syövyttää hampaat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankapuhelimet! Kerran kaveri soitti meille ja jätti puhelun jälkeen puhelimen vahingossa auki. Mun piti fillaroida kaverille ja pyytää laittamaan luuri kiinni, että saatiin soitettua mummulle.

?
Miksette laskeneet omaa luurianne vaan alas ja katkaisseet puhelua?

Eikös linja jäänyt auki jos soittanut osapuoli ei sulkenut luuria

Kyllä tuolloinkin ihan lyötiin luuria korvaan ties mille puhelinmyyjälle, eli en tiedä oliko eri paikkakunnilla jotenkin erilaiset puhelinlinjat tms, koska itse en ole tällaisesta kuullutkaan.
Ois myös moni kauhuleffan juoni, tai oma dramaattisen teiniajan puhelun lopetus jääny olematta, jos tosiaan luurin korvaan lyöminen ois vastaajalta mahdotonta. 

Vierailija

Mitenhän tuntuu, että tämän vuosikymmenen trendilemmikki oli undulaatit. Meidän perheessä niitä oli (Rauha heidän muistolle), mutta yhtälailla monilla tuttavaperheillä. Kylässä kun käytiin niin kyllä undulaatteja löytyi monistakin perheistä. Näkeehän noita edelleenkin, mutta mun mielestä ei enää niin ahkerasti mitä tuolloin. 

• ylös 12
  • alas 0

Sivut