Elämä 1980-luvulla. Kerätään muistoja tähän ketjuun.
Kommentit (2913)
Kyllä ulkona ja ikkunoissa näkyy edelleen tussilla textattuja mainoksia . Meillä oli koulussa textaus ja mainostyöt . Liikelinja. Mainostoimistot syntyi niistä. Mökkibuumi oli kova mutta se vaihtui ulkomaan matkoihin . Tuli lomailu lennot.
Viron synagogat moskeijat ; siellä haisi kaali niin pahasti ei ollut muuta ruokaa. Sitten 90 luvulla vasta alkoi avautua.
Voi riisi ja kaali kirjoitti:
Viron synagogat moskeijat ; siellä haisi kaali niin pahasti ei ollut muuta ruokaa. Sitten 90 luvulla vasta alkoi avautua.
Kaali haisi myös Moskovassa, jos joku siellä kävi. Taisi olla lähes kansallisruokaa.
Vuonna 1983 lähdettiin likkakaverin kanssa ekalle etelänmatkalle Las Palmasiin, HassenMatkat matkatoimiston kautta. Tvstäkin tuli mainos missä laulettiin ”hyppää Hassen, hyppää Hassen siivelle..”. Perillä sitten ostettiin tuliaisia. Neonvärisistä Benetton ja YSL kopio trikoita, putkikasseja yms.
Heti reissun jälkeen alettiin säästämään uutta matkaa varten, sitten Rhodokselle. Hasse oli halvin matkanjärjestäjä, joten sillä taas mentiin. Lentokoneessa jouduttiin istumaan takariville. Se oli tupakkaosasto, joten melkoinen käry oli ja päänsärky kun koneesta pääsi ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tukholman-risteily oli paljon isompi juttu kuin nykyään. Laivalle pukeuduttiin hienommin, illaksi laitettiin jopa juhlavaatteet päälle. Buffetissa oli tasokkaammat ruoat kuin nyt on. Tukholmassa oli monia kauppoja, joita Suomessa ei ollut vielä lainkaan mm. HM ja monille risteilyn tärkein juttu oli päästä shoppailemaan merkkivaatteita yms. Suomi tuntui Tukholmaan verrattuna ankealta takapajulalta.
Me käytiin laivalla Tukholmassa, koska siellä oli Burger King. Se oli hienoa silloin.
Kyllähän jotkut kävivät Virossa jo tuolloin, tosin harvat sillä se oli monmutkaista ja vaikeaa.
Täytyi anoa kallis viisumi, jonottaa satamassa kaksi tuntia passijonossa, jne. Ei se ollut sellaista matkustamista kuin nykyään.
Virossa kävivät kommunistit ihailemassa, ja oikeistolaiset taivastelemassa, että onpa surkeaa.
Sitä Viron surkeutta sitten esiteltiin kotona valokuvin. Kattokaa niitä raukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhdessä ruokakaupassa oli nostettu yläseinälle kuvat myymälävarkaista ja varoitettiin kuvien kera varastamasta mitään, rikos oli tyyliin "tämä henkilö nimi.. vei yhden jäätelön pakastealtaasta ja sai sakot ja porttikiellon". Vartijoilla oli enemmän myös oikeuksia.
Ei ole ollut sallittua. Ainakaan tunnistettavat kuvat.
Ne oli niitä kampanjamainoksia ja kuvat kenestä lie silmien edessä musta palkki.
Muistan nämä. Saateteksti oli "älä varasta tulevaisuuttasi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhdessä ruokakaupassa oli nostettu yläseinälle kuvat myymälävarkaista ja varoitettiin kuvien kera varastamasta mitään, rikos oli tyyliin "tämä henkilö nimi.. vei yhden jäätelön pakastealtaasta ja sai sakot ja porttikiellon". Vartijoilla oli enemmän myös oikeuksia.
Ne oli niitä kampanjamainoksia ja kuvat kenestä lie silmien edessä musta palkki.
"Myymälävaras syö teillä"
Kyllä oli hienoa aikaa. Silloin uskalsi luottaa tulevaisuuteen. Se on jotain niin korvaamatonta. Nykyään vaan toivoo että kuolis nopeasti pois tästä maailmasta.
On täälläkin puhuttu, että Tv:n ohjelmien sisältä ei ollut tuolloin kovin laadukasta. Mielestäni oli, mutta tarjonta oli niukempaa ja vähäisempää kun vain periaatteessa oli kaksi kanavaa ja jollain harvoilla saattoi se Kolmoskanava näkyä. Mukaanlukien ne taivaskanavat. Meillä näkyi jotain ulkolaisia musiikkikanaviakin lapsuudessa. Nyt voi olla tarjonta monipuolisempaa, mutta silti aika väritöntä ja välillä tuntuu, ettei kannattaisi koko laitteita enää paljoa avata. Ei aina jaksa sytyttää maajussille morsianten etsintä tai Olet mitä syöt tai niiden kaltaiset ohjelmat.
Monille kasarilapselle lapsuus oli sitä, että lauantaisin sauna, sen jälkeen lasi limua ja katsottiin Napakymppi. Aivan kuin mullekin. Tosin toimi muutkin ohjelmat vaikka Karpo tai Pirkka-Pekan sketsisarja kuten Pulttibois tai Hymyhuulet. Se riippuu toki, mutta nämä ohjelmat yhdistyy mulla niihin lapsuuden saunailtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi yläasteen käyminen. Jalassa Beavers-farkut ja Adidas-lenkkarit. Samat farkut joka päivä koulussa. Polkupyörällä kouluun, ilman kypärää. Sitä ei ollut kellään. Jos jollain olisi ollut, hänet olisi lähes naurettu koulusta ulos.
Koulusta kotiin ja välipalaa syömään. Samalla oli kiva lukea Aku Ankkoja tai muita lehtiä.
Televisiossa oli harvoin hyvää ohjelmaa. Perjantai-iltaisin tuli Dallas. Perjantaina tein myös läksyt pois, että sain olla viikonlopun niiltä rauhassa.
Ei ollut tietokoneita eikä kännyköitä. Kaikki läksyt luettiin kirjoista tai itse kirjoitetuista muistiinpanoista. Jokaista ainetta varten oli oma vihkonsa, johon jäljennettiin taululta tai opettajan sanelusta tekstiä. Myös läksyjä tehtiin vihkoihin, jos ei ollut tehtäväkirjaa erikseen.Kavereille soiteltiin kotoa lankapuhelimella. Jos oli sairastumisen takia poissa koulusta, joku koulukaveri soitti ja kertoi läksyt, tai sitten itse piti soittaa koulukaverille. Oli itsestäänselvää, että läksyjen tietoonsaamisesta piti huolehtia itse ja nimenomaan toisilta oppilailta kysymällä.
Muutenkin odotettiin oma-aloitteisuutta tosi paljon. Apua ja hyysäämistä ei ollut paljon tarjolla, oikeastaan mihinkään asiaan. Piti vaan pärjätä.
Kylällä vanhemmat sopi kotiintuloajoista että kaikilla sama ja kaikki kasvatti kaikkia pienellä paikkakunnalla . Pieniä kolttosia tehtiin , soiteltiin yleisistä puhelinkopeista pilapuheluja , poliiseja liikkui kylällä vahtimassa ettei viety pyörän tarakalla kaveria ja puuttuivat heti asioihin . Harrastukset hoidettin itse , vanhemmat ei kuljettanut mihninkään vaan mentiin itse kävellen tai pyörällä .Ihanaa aikaa . Salaa juotiin joskus kaljaa kun sitä saatiin eikä kiusaamisia ollu mitä nyt on .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lökäri housut oli muotia, sitten tuli ratsastushousut ja sitten sivutaskuhousut, paita oli lepakkohihainen collegepaita. Myös armeijatyyliset vaatteet oli muotia.
Mutta kuka muistaa NAHKASOMISTEISET farkut, joita myytiin ainakin Seppälässä! :D
Mulla oli tuollaiset, joissa koko etulahkeet oli ruskeaa keinonahkaa, mutta niitä ei saanut seppälästä vaan oli sellainen pienempi farkkuliike. Muistaisiko joku kaupan? Tai merkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Lapset leikkivät ulkona koko ajan. Oli valtava määrä pihaleikkejä: naruhyppelyä, tvistaamista, kaikenlaisia ruutuhyppelyleikkejä. Lisäksi jännittäviä metsäleikkejä sekä "vakoilua" (jossa varjostettiin tuntemattomia ihmisiä kaduilla).
Yksi ajanviettotapa oli sellainen, että menimme jonkun vieraan kerrostalon käytävään kertomaan kummitusjuttuja, ja kun joku tuli käytävään, menimme portaiden alle piiloon.
Jossain vaiheessa 80-luvulla tulivat muotiin käsien läpsyttelyleikit, joissa laulettiin samalla joitain omituisia loruja.
Olin itse ujo introverttilapsi, mutta minäkin olin koko ajan leikeissä mukana. Silloin ei ollut tietokonejuttuja, ja tv:stäkin tuli lastenohjelmia rajallisen ajan. Lapset käyttivät mielikuvitustaan ja seikkailivat ulkona.
Kyllä mulla ja melkein kaikilla mun kavereilla oli tietokone 80-luvulla. Ensin Sinclair Spectrum tai Spectravideo MSX, sitten Commodore 64 ja myöhemmin Amiga 500. Vuosikymmenen lopulla tuli sitten ekat PC-koneet viihdekäyttöön. Sitä aiemmin ne olivat lähinnä työkäytössä.
Kotitietokoneet ei olleet yleisiä 1980-luvulla. Sinun tuttavapiirisi oli todennäköisesti paremmintoimeentulevaa väkeä jos teillä lähes kaikilla oli tietokoneet.
Ei tarvinnut olla paremmin toimeentuleva, mutta ei ihan köyhimmillä varmaan ollut. Vic 20 oli monella, sitten tuli Commodore 64, jota rupesi olemaan yhdellä sun toisella. Olin opiskelija ja silloin poikakaverini, nykyinen mieheni hankki sellaisen. Sittenmmin vaihtui Amigaan, kun muutettiin yhteen.
Meidän kylän pojat kävivät pelaamassa veljeni Commodore 64:llä. Oli iso juttu pojilla nuo videopelit. Ei niitä vaan maaseudulla joka talossa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma ettei noita nykyisin näy telkkarissa. Tuskinpa meno miksikään on muuttunut, pahemmaksi varmaan 😕
Vierailija kirjoitti:
Seppälä, Tiimari, Elanto, Wulf - kirjakaupat
Seppälässä oli tosi hyvännäköisiä vaatteita 80- luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Tukholman-risteily oli paljon isompi juttu kuin nykyään. Laivalle pukeuduttiin hienommin, illaksi laitettiin jopa juhlavaatteet päälle. Buffetissa oli tasokkaammat ruoat kuin nyt on. Tukholmassa oli monia kauppoja, joita Suomessa ei ollut vielä lainkaan mm. HM ja monille risteilyn tärkein juttu oli päästä shoppailemaan merkkivaatteita yms. Suomi tuntui Tukholmaan verrattuna ankealta takapajulalta.
Laivan karkkeja ei saanut maista , yhtä juhlaa taxfree-ostokset . Nyt samat saa lähikaupasta . Ja kuusi tölkkiä kaljaa sai kerralla tuoda .
Vierailija kirjoitti:
Seppälä, Tiimari, Elanto, Wulf - kirjakaupat
Anttilan tavaratalo ja kevät - syyskuvastot joita odotti kuin kuuta nousevaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oli punkkareita diinareita ja hämyjä. ei oikein samaan paikkaan mahduttu, tappelut oli yleisiä. ai niin raggarit unohtui.
Diinarikundit oli suloisia. Sai elää samaa muotia, kuin 50-luvulla.
Bootseja näkyi monella. Nahkatakkeja, farkkutakkeja, niitä baseball-takkeja vai mitä ne nyt oli. Putkikasseja hirveästi. Karhu-lenkkareita. Poninhäntiä, permanetteja, otsatukkaa. Otsatukkia oli paljon tytöillä ja naisilla, hameita käytettiin yleisesti myös, ainakin aikuiset naiset.
Ei tarvinnut olla paremmin toimeentuleva, mutta ei ihan köyhimmillä varmaan ollut. Vic 20 oli monella, sitten tuli Commodore 64, jota rupesi olemaan yhdellä sun toisella. Olin opiskelija ja silloin poikakaverini, nykyinen mieheni hankki sellaisen. Sittenmmin vaihtui Amigaan, kun muutettiin yhteen.