Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä 1980-luvulla. Kerätään muistoja tähän ketjuun.

Vierailija
25.09.2021 |

Mitä muistoja teillä on 1980-luvusta?

Kommentit (2913)

Vierailija
2101/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensaa sai sadalla markalla 33 litraa, muutenkin elämä oli helpompaa kun raksan kesätyöpalkoilla pärjäsi mainiosti.

Vierailija
2102/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan jotenkin 80-luvulta, miten hirveältä kaikilla huoltoasemilla silloin haisi. Pinttynyt tupakka, kitkerä kahvi, hikiset ja likaiset äijät, käristetty makkara tai munkkirasva. Pesemättömät tilat. WC. 2-tahtibensan haju.

Voi jeesus.

Olen syntynyt 1981, enkä kyllä oikeastaan kaipaa yhtään mitään viime vuosituhannelta. En niin mitään. Jotenkin niin surkeaa, törkyistä, sotkuista, jälkeenjäänyttä, hidasta, haisevaa, rumannäköistä. Aivan kaikki. Autoista asuntoihin, ihmisten pukeutumisesta hiustyyleihin, silmälaseihin, hajuvesiin, partavesiin ja ties mihin olkatoppauksiin asti. Neuvostoliiton lonkerot tuntuivat ulottuvan Suomeen todella vahvasti.

Miehet haisivat poikkeuksetta hirveälle. Kainalohiki, kitkerä partavesi, tupakka, keskiolut. Suusta välkkyi kultahampaita tai aukkoja hammasrivistössä. Rumat rannekellot. Kamalat vaatteet. Epäsiistit hiukset ja parrat. Keltaiset hampaat. Likaiset lippalakit.

Naiset haisivat joko mummolle tai hirvittävälle hajuvedelle, jonka haju pinttyi vaatteisiin. Televisioilta näyttävät silmälasit saivat kenet tahansa yli 25-vuotiaan näyttämään 80-vuotiaalta. Kamalat vaatekuosit. Käsilaukut. Kengät. Rumat alusvaatteet ja sukkahousut. Hirvittävät, myssymäiset villapäähineet, joiden alla päänahka hikosi, hilseili ja haisi. Paistinrasvan ja pekonin käry seurasi vanhempia sukulaisnaisiani joka paikkaan.

Onpa erikoisia muistoja, tosin en voi tietää missä ihmeessä tämä -81 syntynyt on elämänsä ensimmäiset 9 vuotta elänyt.

Neuvostoliitosta olet ehkä kuullut tai lukenut vasta myöhemmin.

Itse 1966 syntyneenä en havainnut koskaan Neuvostoliiton lonkeroita, vihollinen se on aina meille ollut ja tulee olemaan.

80-luvun lopulla Neuvostoliiton vaikutus alkoi olla maailmallakin vähenevää.

Vaatteissa ei ollut mitään kummallista, olimme muodikkaita silloin ja vaatteet olivat erittäin laadukkaita.

Huoltoasemat olivat vielä silloin HUOLTOasemia autoilijoille, ei ravintoloita jossa myydään joskus myös lukkosulaa.

Varsinkin 80-luvun loppu oli upeaa aikaa, jolloin kaikki tuntui olevan mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankeata aikaa kun ei ollut maidon eikä lihankorvikkeita.

Juotiin vettä ja mehua, syötiin kalaa, kasviksia, munaa.

Ei niinkään kanaa, koska broileria ei oltu vielä lanseerattu. Kokoliha oli kallista. Makkaraa syötiin enemmän.

Vierailija
2104/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi asu ja kengät saatiin koulun alkaessa.

Yleensä Aholaidalta, tai äiti ompeli.

Vierailija
2105/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niinkään kanaa, koska broileria ei oltu vielä lanseerattu. Kokoliha oli kallista. Makkaraa syötiin enemmän.

1980-luvulla myytiin kokonaisia pakastebroilereita, jotka maustettiin itse ja valmistettiin uunissa paistipussissa tai riisipedillä lasisessa uunivuoassa. Silloin ei ollut vielä valmiiksi marinoituja broilerin koipireisiä tai rintapaloja.

Vierailija
2106/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto ei ollut vielä lämmennyt, eivätkä muunsukupuoliset syntyneet.

Kyllä muunsukupuoliset varmasti tunsivat itsensä sukupuoliseksi jo 1980-luvulla, mutta eivät varmastikaan useinkaan ottaa asiaa esille, koska heidät olisi mahdollisesti lähetetty psykiatriseen sairaalaan ja annettu heille psyykelääkitys.

Mä olin jo silloin kinky, mutta ajattelin että se on joku huolestuttava ja salattava poikkeuma ja häiriö.

Nyt miehen kanssa ollaan kypsällä iällä yhdessä onnellisen kinkyjä. Harmi että se upea kroppa jäi sinne puritaaniseen aikaan.

Vierailija
2107/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe kirjoitti:

Tv:stä seurattiin:

- Ihmemies

- ritari ässä

- galactica

- Dallas

- Dynastia

- viinitila Falcon crest

Dallasista esitettiin yksi jakso viikossa perjantai-iltaisin.

Vierailija
2108/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten synttäreillä tarjolla oli kermainen mansikkakakku tai vaihtoehtoisesti kermakakku banaanitäytteellä sekä vihreää mehukattimehua.

Vierailija
2109/2913 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin tutkintoni loppuun, menin työhön, avioiduin, ostimme rivarinpätkän, sain lapseni ym. pientä.

Jotenkin 80-luku oli aika överiä aikaa. Kaikki sijoittivat johonkin ja ottivat valuuttalainoja. Ennen 90-luvun lamaa ja kylmää suihkua niskaan.

Muistan, että kasarin lopussa kuuntelin Tina Turnerin konserttia TV:stä ja ajattelin, että onpahan hyvä laulaja. Olikohan tuolloin ekoja musiikkivideoita, jotka olivat pökkelöitä nykyisiin verrattuna. Lasten Disney-elokuvien VHS-videoita tuli jouluksi vuonna 1990.

Vierailija
2110/2913 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla myytiin kokonaisia pakastebroilereita, jotka maustettiin itse ja valmistettiin uunissa paistipussissa tai riisipedillä lasisessa uunivuoassa. Silloin ei ollut vielä valmiiksi marinoituja broilerin koipireisiä tai rintapaloja.

Kokonaisia grillattuja broilereita myytiin mm. erilaisissa tapahtumissa, ja lähikaupassa niitä oli aina lauantaisin. Kana oli sitten eri ruokaa.

Vierailija
2111/2913 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen autoverottajan luomus jota GM ei olisi ikinä itse tehnyt, Chevrolet Camaro ja Pontiac Firebird avolavat!

Vierailija
2112/2913 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot oli laadukkaita niin kuin kaikki muukin, mikro oli uusi keksintö ja sillä oli kiva vähän leveillä kavereille ku meillä oli, vanhemmilla ihmisillä kuten omilla isovanhemmilla oli vielä mustavalkotelkkari, kouluissa oli vielä kuritusaikakautena palvelleita opettajia jotka ääneen monesti marisivat menneiden aikojen perään kun vielä sai kurittaa, KAIKKI aikuiset tupakoivat niin sisällä talossa kuin autoissakin eikä lasten valitus ikävästä katkusta tuntunut saavan mitään aikaan ja nykyään historiallisesti arvokkaita jälleenrakennuskauden alueita kuten omia synnyinnurkkia pidettiin alemman keskiluokan asumuksina ja tasakattoiset uima-altaalla varustetut hometalot oli 5/5.

Vierailija
2113/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autot oli laadukkaita niin kuin kaikki muukin, mikro oli uusi keksintö ja sillä oli kiva vähän leveillä kavereille ku meillä oli, vanhemmilla ihmisillä kuten omilla isovanhemmilla oli vielä mustavalkotelkkari, kouluissa oli vielä kuritusaikakautena palvelleita opettajia jotka ääneen monesti marisivat menneiden aikojen perään kun vielä sai kurittaa, KAIKKI aikuiset tupakoivat niin sisällä talossa kuin autoissakin eikä lasten valitus ikävästä katkusta tuntunut saavan mitään aikaan ja nykyään historiallisesti arvokkaita jälleenrakennuskauden alueita kuten omia synnyinnurkkia pidettiin alemman keskiluokan asumuksina ja tasakattoiset uima-altaalla varustetut hometalot oli 5/5.

No, minun lähipiirissä oli hyvin vähän tupakoitsijoita eikä kumpikaan vanhemmista koskaan polttanut eivätkä parhaat kaverini olleet mitään röökääjiä. Ainoastaan siinä vaiheessa kun rupesin käymään iltaravintoloissa, sitä joutui tahtomattaan tekemisiin tupakansavun kanssa.

Vierailija
2114/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autojen laaduista voi olla toistakin mieltä. Totta se, että Lada pörähti käyntiin 30 asteen pakkasesta ilman lämmitystä ja sen lampun vaihto kävi noin minuutissa jopa minulta, jonka tuskin tiesin, miten päin meisseliä pidetään kädessä. Mutta kyllä niitä lamppuja saikin vaihtaa! Parasta siinä oli hyvä maavara.

Ihan kaikki aikuiset eivät polttaneet, en minäkään. Mutta se ikimuistoisen matkan muistan, kun erään tilaisuuden jälkeen matkustin autossa, jossa kaikki 4 muuta polttivat, ja minä kärsin.

Vierailija
2115/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu köyhiä eikä kipeitä, käytiin ulkomailla monta kertaa vuodessa. Kotiin ostettiin kaikki uudet laitteet ja härpäkkeet ihan omaksi iloksi, sitten koitti 90-luku ja juhlat loppuivat. 

Vierailija
2116/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autojen laaduista voi olla toistakin mieltä. Totta se, että Lada pörähti käyntiin 30 asteen pakkasesta ilman lämmitystä ja sen lampun vaihto kävi noin minuutissa jopa minulta, jonka tuskin tiesin, miten päin meisseliä pidetään kädessä. Mutta kyllä niitä lamppuja saikin vaihtaa! Parasta siinä oli hyvä maavara.

Ihan kaikki aikuiset eivät polttaneet, en minäkään. Mutta se ikimuistoisen matkan muistan, kun erään tilaisuuden jälkeen matkustin autossa, jossa kaikki 4 muuta polttivat, ja minä kärsin.

Ladan teknologia oli peräisin 60-luvulta, ensin Fiat 124:na tunnettu.

Varsinkin 80-luvun Japanilaisautot olivat teknologian kehityksen kärjessä, laadukkaita ja luotettavia. Euroautot olivat selvästi karumpia ja saattoi olla pikkuvikoja, toisaalta euroautot oli ehkä parempia ajaa kuin japsit.

Ladasta ja laadukkuudesta ei kannata puhua samana päivänäkään :D

Vierailija
2117/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän meitä 80-luvun lapsia komennettiin:

Vierailija
2118/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sai kaupan grillistä varmaan jo 70luvulla. Harvinaista herkkua saksassa. Suomessa syötiin kanaviillokkia ja -koipia.

80luku oli mahtavaa aikaa!

Vierailija
2119/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaija kirjoitti:

Ei oltu köyhiä eikä kipeitä, käytiin ulkomailla monta kertaa vuodessa. Kotiin ostettiin kaikki uudet laitteet ja härpäkkeet ihan omaksi iloksi, sitten koitti 90-luku ja juhlat loppuivat. 

Just näin!

Vaatteita ja harrastuksia oli yllin kyllin, kaikkea kivaa oli varaa ostaa. Olin teini ja ostin stockalta lancomen itseruskettavaa voidetta!

Sitten tuli grunge ja lama kuin pimeä peitto, jo loppuvuonna -89.

Vierailija
2120/2913 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -81, joten mun muistelot on lapsen näkökulmasta.

-Oliko silloin köyhyyttä tai oliko se erilaista? Osasivatko ihmiset elää köyhinä eri tavalla? En halua olla ilkeä, mutta en aina käsitä näitä pleikkarikeräyksiä vähävaraisille. Kasarilla oltiin ilman, jos ei jotain ollut. Mun naapurin pojalla ei ollut pyörää ja se sitten vaan juoksi toisten perässä. 

-Jotenkin tuntuu, että kaikilla oli samanlaiset/saman tasoiset vaatteet koulussa ja kaikilla oli ruokana pottuja ja kastiketta, ei sen kummempaa. Pizzaa minun äitikin yritti tehdä, mutten oikein pitänyt siitä. Saarioisten jauhelihanpizzaa ostan joskus nostalgian vuoksi nykyäänkin.

-Takkahuoneen pöydän jalan vieressä kossupullo. Siis aikuisilla, ei mulla :)

-Naisilla oli jotenki "hienoja" vaatteita. Blazereita, paitapuseroita, koruja ja laitetut hiukset. PERMIS!  Tulispa uudestaan muotiin niin sais vähän kohotusta. (Olin itse nuori 90-luvulla enkä ikinä oppinut laittamaan hiuksia, koska muotia oli lättätukka, vastapainona kasarin ja alku-ysärin tupeerauksille)

-Avioeroja kyllä oli eikä sitä kukaan (järkevä) tuominnut, vaikka sen ajan vanhuksilla saattoi olla tooosi vanhanaikaisia mielipiteitä. Mutta naiset olivat usein kotiäitejä, ei sitä noin vain lähdetty liitosta vaikka turpaan olis tullut. En tiedä, millaisia sosiaalituet olivat ja miten asuntoja ja päiväkotipaikkoja sai. Mutta nämä taloudelliset seikat vaikuttavat eroamiseen enemmän kuin jonkun paheksunnat. 

- Pappa kertoi sotajuttuja.

-Tv:n viihdeohjelmat olivat Soitinmenot, Ilotalo(?) yms sketsiohjelmat. Heikki Kinnunen, Leo Lastumäki ja Pentti Siimes niissä. Ei kaikki ihan lapsille sopivia juttuja.

-Naapurin lestadiolaisperheessä kävi kodinhoitaja. Pyörin siellä jaloissa kun se vihreäessuinen täti touhusi. Kuulemma kodinhoitaja saattoi jopa soittaa aamulla, että "nyt peruuntui työkohde, saanko tulla teille?" Toisaalta sen perheen teinitytär hoiti pieniä sisaruksiaan koko kesälomansa ajan. Muistan, kuinka mun vanhemmatki päivitteli et "on kai tuo vähän jo kun ei saa tyttö edes koulun kesälomaa vapaaksi..." Se tyttö muuten eros lestadiolaisuudesta vielä kotona asuesssaan. Mutta oisko nykyään tehty lasu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi