Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?
Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?
Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..
En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.
Kommentit (276)
Onko se nyt oikeasti niin, ettei hammaslankaa kuuluisikaan käyttää? Ostin jokin aikaa sitten ensimmäistä kertaa ahtaille hammasväleille sopivaa hammaslankaa ja tadaa! pystyinkin ensimmäistä kertaa lankaamaan hampaat niin, ettei tarvinnut pelätä että lanka jää ikuisiksi ajoiksi hampaiden väliin kiinni. En ole tuon takia koskaan saanut hampaiden lankaamisesta jatkuvaa rutiinia, mutta nyt olen oppinut tekemään sitä edes jotenkin säännöllisesti. Ei toivoakaan, että tuollainen harja menisi hampaiden väliin. Vahingoittaako lankaus ikeniä vai onko harja vain tehokkaampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka aterian jälkeen juustosiivu, siinä tulis vuodessa toistatuhatta ylimäärästä juustosiivua syötyä..
Kyse on juustonpalasta, sen ei tarvitse olla suuri. Miten niin "ylimääräistä"??
Jokaiselle ylipainoiselle se pienikin juustopala on ylimääräistä.
Niin, että purkka tai pastilli olisi ylipainoiselle parempi vaihtoehto? Älä nyt naurata!
Yhdessä viipaleesta juustoa on n.100 kcal. Jos syöt 5krt pv/puolikas juustoviipale ruokailun päätteeksi, päivässä tulee juustoista n. 250kcal.
5kpl xylitolpurukumia, yht. n.15 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka aterian jälkeen juustosiivu, siinä tulis vuodessa toistatuhatta ylimäärästä juustosiivua syötyä..
Niin, että purkka tai pastilli olisi ylipainoiselle parempi vaihtoehto? Älä nyt naurata!
Yhdessä viipaleesta juustoa on n.100 kcal. Jos syöt 5krt pv/puolikas juustoviipale ruokailun päätteeksi, päivässä tulee juustoista n. 250kcal.
Olet täysurpo!!
Väliharjalla saa rassattua paremmin, mutta jos ei mahdu, niin kyllähän se lanka on kuitenkin hyvä. Pääasia että edes jollain niitä välejä putsaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt oikeasti niin, ettei hammaslankaa kuuluisikaan käyttää? Ostin jokin aikaa sitten ensimmäistä kertaa ahtaille hammasväleille sopivaa hammaslankaa ja tadaa! pystyinkin ensimmäistä kertaa lankaamaan hampaat niin, ettei tarvinnut pelätä että lanka jää ikuisiksi ajoiksi hampaiden väliin kiinni. En ole tuon takia koskaan saanut hampaiden lankaamisesta jatkuvaa rutiinia, mutta nyt olen oppinut tekemään sitä edes jotenkin säännöllisesti. Ei toivoakaan, että tuollainen harja menisi hampaiden väliin. Vahingoittaako lankaus ikeniä vai onko harja vain tehokkaampi?
Kyllä kuuluu käyttää. Se on ihan sun valinta millä välineellä ne välit putsaat ja jos on ahtaat välit, on pakko valita välineet joilla homma onnistuu. Olen ihan vasta käynyt hammaslääkärillä, joten perustan tämän siihen mitä oma lääkäri on sanonut ja neuvonut.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä säännöllisesti ammattilaisella poistattamassa hammaskivi. Sitä kertyy myös ikenen ja hampaan rajapintaan sekä ientaskuihin. Jos tämä ja plakki saavat muhia vuosikaudet niin lopputuloksena hampaiden heiluminen ja irtoaminen. Kurjaa jos rahatilanne on niin tiukilla, että ei edes kerran vuodessa pysty putsauttamaan suutaan.
Hammaskiven kertyminen on yksilöllistä. Mulla sitä tulee hyvin vähän, silti käyn vuosittain putsauksessa ja aina sitä vähäisiä hippusia löytyy tietyistä kohdista. Jos sitä kertyy paljon, kävisin ainakin vuosittain ellen puolivuosittain.
Vaihda sähköhammasharjan pää / hammasharja 3 kk välein. Ja aina sen jälkeen kun olet käynyt hammaslääkärillä / hygienistillä putsaamassa ja korjaamassa ne. Ja jos olet sairastanut flunssan.
Tässä asiassa ei kannata säästellä. Pese välillä myös hammasmuki. Itse otin lasin käyttöön ja laitan välillä astianpesukoneeseen liotuksen jälkeen. Siihen kertyy sitä tahnaa tai jotain kalkintapaista.
Hammastikut on tosi hyvät. Kannattaa tikuttaa vaikka telkkaa katsoessa. Ellei häiritse muita. Reiät ja ientulehdus ja hammaskivi on muisto vain. Mutta ei kannata syödä kovin happamia ruokia isoja määriä tai ainakin huuhdella suu syömisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden harjaus 2x päivässä mieluiten sähköhammasharjalla, ja hyvän tahnan (ei valkaisevan) kanssa. Iltaisin hammasvälien puhdistus esim. hammaslankaimella ennen harjausta. Säännöllisesti suuhygienistillä kerran vuodessa putsauksessa ja hammaslääkärillä kahden vuoden välein tarkastuksessa. Näin ainakin mun hammaslääkäri on sanonut yleisohjeeksi.
Eikä mitään mainintaa, että itse pystyy ennaltaehkäisemään ongelmia ??
En nyt ihan varma ole mitä tarkoitit kommentillasi, mutta siis juuri näillä tavoin ongelmia ennaltaehkäistään, huolehtimalla puhdistuksesta päivittäin ja säännöllisillä tarkastuksilla. Se sanottiin kyllä ja näköjään myös monelle tutulleni jotka huolehtivat samalla tavoin. Ei mulla ole ollut koskaan minkäänlaisia ongelmia hampaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä melkoinen juustoviipale olla, että tulee 100 kcal.
Vierailija kirjoitti:
GUM in silikonisen harjatikun ergometrinen kaareva muotoilu helpottaa hammasvälien puhdistusta. Ei sisällä metallia eikä lateksia. Näitä on erikokoisia eli löytyy kaikenkokoisiin hammasväleihin. Päihittää mennentullen hammaslangan ja eivät vahingoita hammasvälejä kuten väliharjat, joissa on metallilanka.
Oma hammaslääkäri kertoi näistä ja olen todennut ne hyviksi.
Samaa tikkua voit käyttää useamman kerran. Suosittelen kokeilemaan.
Eihän tuolla saa mitään aikaiseksi koska se katkeaa saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Hammastahnavalmistaja mainostaa tuotettaan vetämällä harjaosan pituudelta tahnaa harjaan. Hammaslääkärit taas suosittavat, että herneenkokoinen määrä tahnaa riittää. Riittäähän se sähköharjoissakin. Mainostettu tapa on härski tapa lisätä menekkiä moninkertaiseksi.
Herneenkokoinen "riittää"? Itse olen käyttänyt paljon vähemmän. Tahna maistuu pahalta ja saattaa kirvelläkin. Josta tuleekin mieleen: onko markkinoilla yhtään tahnaa joka ei maistuisi pahalta?
Sokeri ja sokeriset,happamat juomat minimiin/kokonaan pois. Samoin napostelut kunnon ruokien välillä. Noi on tehokas tapa saada hampaat huonoon kuntoon.
Jälkiruuat ja napostelut sitten ruuan yhteydessä, muuten happohyökkäys on koko ajan päällä!
Harjaat hampaat joka päivä, muista myös hammaslanka.
Eikä tarvitse olla mitään ihme ultimate superhyper sähköhammasharjoja.
Käy säännöllisesti hammaslääkärillä.
Tossa on perusasiat, niistä kun pitää huolen niin pysyy hampaatkin kunnossa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammastahnavalmistaja mainostaa tuotettaan vetämällä harjaosan pituudelta tahnaa harjaan. Hammaslääkärit taas suosittavat, että herneenkokoinen määrä tahnaa riittää. Riittäähän se sähköharjoissakin. Mainostettu tapa on härski tapa lisätä menekkiä moninkertaiseksi.
Herneenkokoinen "riittää"? Itse olen käyttänyt paljon vähemmän. Tahna maistuu pahalta ja saattaa kirvelläkin. Josta tuleekin mieleen: onko markkinoilla yhtään tahnaa joka ei maistuisi pahalta?
Ei sitä hammastahnaa ole tarkoitus syödä eikä niellä, sillä puhdistetaan hampaat ja syljetään pois. Se ei välttämättä ole nautinto, mutta hampaat kiittää. Jos se n.2min on niin paha koska tahna ei maistu mansikalle (paitsi lasten hammastahnoissa), on turha ihmetellä miksi hampaat tippuu suusta.
Ps:Mun mielestä hammastahna antaa raikkaan maun suuhun.
Siemenneste toimii hyvin hampaiden valkaisuna eikä hio hampaan pintaa kuten kaupalliset tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä valkaisevia hammastahnoja, niissä on niitä rouheita, jotka hioo hampaista kiilteen pois. Olen itse huomannut, että golgate tahnat ei ole yhtä hyviä kuin pepsodent tahnat. Huuhtele suu vedellä aina kun olet syönyt ja ota sellainen pureskeltava xylitol pastilli.
Hedelmät, niin terveellisiä kuin ovatkin niin hampaille ne ovat huonoja happamuutensa takia. Joten syö hedelmä nopeasti tai juo se smuuthiena ja sitten äkkiä suun huuhtelu vedellä ja xylitolia perään.
Karkkia ei kannata syödä ollenkaan, moni karkki oikein junttaa kiinni hampaisiin ja hammasväleihin. Pahimpia on imeskeltävät karkit ja tikkarit, siinä oikein tuntee kuinka hampaat sulaa suuhun. Ja suuhygienistillä kannattaa käydä kerran vuodessa. Sitäpaitsi ne nykyiset xylitolia sisältävät pastillit on ihan yhtä hyviä kuin karkit. Maistakaa niitä! Esimerkiksi se uusi polka maku on ihan kuin oikea karamelli.
Valkaisevia tahnoja on myös sellaisia mitkä ei sisällä kiteitä ja vaurioita kiillettä esim youtuel on tälläinen. Saa apteekista ja oma hammaslääkäri suositteli tätä :)
Itse olen hoitanut hampaani esimerkillisesti koko ikäni, pesut aamuin illoin, säännölliset ruoka-ajat + xylitolpastillit. Karkkia ym. herkkuja vain viikonloppuisin, siitä huolimatta reikiä poskihampaissa. Ikenet minulla ovat niin terveet, että hammaslääkäritkin hämmästelevät, kun vertaavat niitä hampaiden kuntoon. Nykytiedon mukaan osalla ihmisistä on suussaan niin ärhäkkä bakteerikanta. En varmaan saisi syödä makeaa ollenkaan ja juoda kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hoitanut hampaani esimerkillisesti koko ikäni, pesut aamuin illoin, säännölliset ruoka-ajat + xylitolpastillit. Karkkia ym. herkkuja vain viikonloppuisin, siitä huolimatta reikiä poskihampaissa. Ikenet minulla ovat niin terveet, että hammaslääkäritkin hämmästelevät, kun vertaavat niitä hampaiden kuntoon. Nykytiedon mukaan osalla ihmisistä on suussaan niin ärhäkkä bakteerikanta. En varmaan saisi syödä makeaa ollenkaan ja juoda kahvia.
Listasta jäi pois hammaslanka ja väliharja, ja hammaskiveäkään minulla ei ole ollut ikinä.