Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?

Vierailija
25.09.2021 |

Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?

Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..

En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.

Kommentit (276)

Vierailija
101/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä säännöllisesti ammattilaisella poistattamassa hammaskivi. Sitä kertyy myös ikenen ja hampaan rajapintaan sekä ientaskuihin. Jos tämä ja plakki saavat muhia vuosikaudet niin lopputuloksena hampaiden heiluminen ja irtoaminen. Kurjaa jos rahatilanne on niin tiukilla, että ei edes kerran vuodessa pysty putsauttamaan suutaan.

Vierailija
102/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihlontaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin itsekin vinkkejä hampaiden vihlontaan. 

Elmex Sensitive -hammastahna. Saa ainakin suuremmista marketeista. Plussaa on sekin, ettei vaahtoa kovin paljon, eli mukavampaa käyttää sähköhammasharjan kanssa.

Itse kokeilin Elmexiäkin, mutta ei ollut apua. 

Siksi itse ihmettelen tuota vihlomista, että en esim. käytä happamia juomiakaan. Olen kyllä miettinyt, johtuisiko se siitä, että minulla on pahanlainen närästys, jota parhaillaan ollaan hoitamassa. Nousisiko ne hapot hampaiden pinnalle ja kuluttaisivat niitä. 

Kyllä närästyksellä on tällainen hampaita tuhoava vaikutus. Hammaslääkärin pitäisi kyllä huomata jos hapot kuluttavat kiillettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin koko nuoruuteni aftoista suussa. Inhottava vaiva. Niitä ilmeistyi säännöllisesti ja olivat myös välillä todella kipeitä. Samaan aikaan saattoi olla 4 aftaa eri puolilla suuta. Niihinhän ei ilmeisesti ole löydetty virallista syytä saati hoitoa, hammaslääkärit eivät osanneet kertoa muuta keinoa joita hoidoksi voisi kokeilla kuin vaahtoamattomat hammastahnat.

Ongelma kuitenkin poistui itsellä siirryttyäni sähköhammasharjan käyttäjäksi. Samoihin aikoihin minulta tosin poistettiin myös kaikki viisaudenhampaat joten lieneekö näiden yhteisvaikutusta; suu on kaiken kaikkiaan nyt puhtaampi. Todella paljon mukavampaa on ollut elämä ilman tuota vaivaa!

Vierailija
104/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vihlontaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elmex Sensitive -hammastahna. Saa ainakin suuremmista marketeista. Plussaa on sekin, ettei vaahtoa kovin paljon, eli mukavampaa käyttää sähköhammasharjan kanssa.

Siksi itse ihmettelen tuota vihlomista, että en esim. käytä happamia juomiakaan. Olen kyllä miettinyt, johtuisiko se siitä, että minulla on pahanlainen närästys, jota parhaillaan ollaan hoitamassa. Nousisiko ne hapot hampaiden pinnalle ja kuluttaisivat niitä. 

Kyllä närästyksellä on tällainen hampaita tuhoava vaikutus. Hammaslääkärin pitäisi kyllä huomata jos hapot kuluttavat kiillettä.

Kiitos vastauksesta. Olenkin menossa mahan tähystykseen, niin otan asian puheeksi. Ehkä tilanne hampaiden osaltakin paranee, kun saa mahan hoidettua kuntoon. 

Vierailija
105/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko lisävinkkejä? Mikä on sun lempparitahna? Onko jotain hyvänmakuista tai suorastaan herkullista olemassakaan? Muistelen jostain kasarilta sellaista raidallista (puna-valko-sininen?) geelimäistä tahnaa.. nykyisin tuntuu, että kaikki tahnat ovat samanlaisia.

En ois uskonu mikä ero tahnoilla voi olla ellen olisi kokeillut, eli Oral B:n professional protection on itselläni ehdoton ykkönen. En mielellään muuta enää käytä.

Vierailija
106/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko muilla Yotuelin valkaisevat tahnat? Olen käyttänyt nyt puoli vuotta, mutta en huomaa eroa vaaleudessa.

Vierailija
107/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä säännöllisesti ammattilaisella poistattamassa hammaskivi. Sitä kertyy myös ikenen ja hampaan rajapintaan sekä ientaskuihin. Jos tämä ja plakki saavat muhia vuosikaudet niin lopputuloksena hampaiden heiluminen ja irtoaminen. Kurjaa jos rahatilanne on niin tiukilla, että ei edes kerran vuodessa pysty putsauttamaan suutaan.

Hammaskiven pystyy estämään ihan itse.

Vierailija
108/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käytä sähköhammasharjassa aina parhaita saatavilla olevia vaihtopäitä. Minulla on Philips sonicare-sähköhammasharjassa uudet 'A3 Premium All-in-One'-harjaspäät käytössä, tätä ennen edellinen "huippumalli". Ero tavallisiin malleihin on uskomaton. Harjaan haastavimpia hampaiden välejä välillä myös pystysuorassa asennossa (kyseinen harja ei ole pyörivä, mutta toimii minulla paremmin kuin pyörivät) – sotkee kylpyhuonetta mutta hampaat puhdistuvat.

2. Käytä jotain parempaa hammastahnaa. Itse käytän Elmex Anti Caries Professional -hammastahnaa, se on paljon parempi ehkäisemään reikiä kuin perusmalli.

3. Puhdista hammasvälit ja ientaskut hyvin joka päivä (vähintään joka toinen päivä) ja harjaa hampaat sen jälkeen. Minulla on käytössä Jordan 3 in 1 flosser -lankain, koska hammasvälini ovat todella ahtaat. Kokeile useita eri tuotteita jotta löydät omille hammasväleillesi parhaan ratkaisun.

4. Jos käytät suuvettä, käytä alkoholitonta. Purskuta sitä hammasvälien läpi puhdistuksen lopuksi iltaisin. Käytän Elmex Sensitive -suuvettä.

5. Pidä syömisten ja muun kuin veden juomisen välillä vähintään 3 tuntia aikaa. Tämä on hyväksi myös suolistolle.

6. Jos syöt tai juot mitään makeaa ota lopuksi hampaita varten suunniteltua xylitolpurkkaa tms. Älä kuitenkaan käytä kovin montaa palaa päivässä tai lopputuloksena on ripuli. Herkut kannattaa syödä "jälkiruokana" heti aterian jälkeen ja mahdollisimman harvoin.

7. Käy riittävän usein hammaslääkärissä, sillä monet reiät näkyvät vain röntgenkuvissa. Siinä vaiheessa kun hammas alkaa särkeä, tarvitaan yleensä juurihoitoa eli siihen asti ei missään nimessä kannata odottaa. Monelle sopiva käyntien väli on vuosi, joillekin riittää parin vuoden välein, joidenkin kannattaa käydä puolen vuoden välein.

8. Jos hampaasi vihlovat, syynä voi olla narskuttelu tai hampaiden pureminen yhteen öisin. Kokeile purentakiskoa. Itse sain avun todella pahaan vihlontaan DenTek Maximum Protection Dental Guardista, mutta erilaisia malleja on useita ja kiskon voi myös teettää hammaslääkärissä.

9. Jos hampaissa on reikä tai alkava reikä käytän välillä Gum Paroex -suuvettä, joskus jopa pumpulipuikolla suoraan ongelmakohtaan. Minulla tämä ja aiemmat luettelemani keinot ovat jopa pysäyttäneet paikkausta vaatineen reiän etenemisen (nämä toki tulee aina paikkauttaa mahdollisimman pian mutta korona-aikana asuinmaassani oli tarvetta odottaa). Välillä myös lankaan hampaat tähän suuveteen kastetulla hammaslankaimella. Vahvoja suuvesiä ei kuitenkaan pidä käyttää jatkuvasti tai liian usein.

Vierailija
109/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Käytä sähköhammasharjassa aina parhaita saatavilla olevia vaihtopäitä. Minulla on Philips sonicare-sähköhammasharjassa uudet 'A3 Premium All-in-One'-harjaspäät käytössä, tätä ennen edellinen "huippumalli". Ero tavallisiin malleihin on uskomaton. Harjaan haastavimpia hampaiden välejä välillä myös pystysuorassa asennossa (kyseinen harja ei ole pyörivä, mutta toimii minulla paremmin kuin pyörivät) – sotkee kylpyhuonetta mutta hampaat puhdistuvat.

2. Käytä jotain parempaa hammastahnaa. Itse käytän Elmex Anti Caries Professional -hammastahnaa, se on paljon parempi ehkäisemään reikiä kuin perusmalli.

3. Puhdista hammasvälit ja ientaskut hyvin joka päivä (vähintään joka toinen päivä) ja harjaa hampaat sen jälkeen. Minulla on käytössä Jordan 3 in 1 flosser -lankain, koska hammasvälini ovat todella ahtaat. Kokeile useita eri tuotteita jotta löydät omille hammasväleillesi parhaan ratkaisun.

4. Jos käytät suuvettä, käytä alkoholitonta. Purskuta sitä hammasvälien läpi puhdistuksen lopuksi iltaisin. Käytän Elmex Sensitive -suuvettä.

5. Pidä syömisten ja muun kuin veden juomisen välillä vähintään 3 tuntia aikaa. Tämä on hyväksi myös suolistolle.

6. Jos syöt tai juot mitään makeaa ota lopuksi hampaita varten suunniteltua xylitolpurkkaa tms. Älä kuitenkaan käytä kovin montaa palaa päivässä tai lopputuloksena on ripuli. Herkut kannattaa syödä "jälkiruokana" heti aterian jälkeen ja mahdollisimman harvoin.

7. Käy riittävän usein hammaslääkärissä, sillä monet reiät näkyvät vain röntgenkuvissa. Siinä vaiheessa kun hammas alkaa särkeä, tarvitaan yleensä juurihoitoa eli siihen asti ei missään nimessä kannata odottaa. Monelle sopiva käyntien väli on vuosi, joillekin riittää parin vuoden välein, joidenkin kannattaa käydä puolen vuoden välein.

8. Jos hampaasi vihlovat, syynä voi olla narskuttelu tai hampaiden pureminen yhteen öisin. Kokeile purentakiskoa. Itse sain avun todella pahaan vihlontaan DenTek Maximum Protection Dental Guardista, mutta erilaisia malleja on useita ja kiskon voi myös teettää hammaslääkärissä.

9. Jos hampaissa on reikä tai alkava reikä käytän välillä Gum Paroex -suuvettä, joskus jopa pumpulipuikolla suoraan ongelmakohtaan. Minulla tämä ja aiemmat luettelemani keinot ovat jopa pysäyttäneet paikkausta vaatineen reiän etenemisen (nämä toki tulee aina paikkauttaa mahdollisimman pian mutta korona-aikana asuinmaassani oli tarvetta odottaa). Välillä myös lankaan hampaat tähän suuveteen kastetulla hammaslankaimella. Vahvoja suuvesiä ei kuitenkaan pidä käyttää jatkuvasti tai liian usein.

Unohdin mainita aika perusjutun:

10. Harjaa hampaat sekä illalla että aamulla. Jonkun tutkimuksen mukaan paras olisi jopa harjata hampaat kolme kertaa päivässä mutta sitä enempää ei kannata.

Vierailija
110/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden harjaus 2x päivässä mieluiten sähköhammasharjalla, ja hyvän tahnan (ei valkaisevan) kanssa. Iltaisin hammasvälien puhdistus esim. hammaslankaimella ennen harjausta. Säännöllisesti suuhygienistillä kerran vuodessa putsauksessa ja hammaslääkärillä kahden vuoden välein tarkastuksessa. Näin ainakin mun hammaslääkäri on sanonut yleisohjeeksi.

Vierailija
111/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden harjaus 2x päivässä mieluiten sähköhammasharjalla, ja hyvän tahnan (ei valkaisevan) kanssa. Iltaisin hammasvälien puhdistus esim. hammaslankaimella ennen harjausta. Säännöllisesti suuhygienistillä kerran vuodessa putsauksessa ja hammaslääkärillä kahden vuoden välein tarkastuksessa. Näin ainakin mun hammaslääkäri on sanonut yleisohjeeksi.

Eikä mitään mainintaa, että itse pystyy ennaltaehkäisemään ongelmia ??

Vierailija
112/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelmana hammaskivi, reikiä ei ole ollut moneen vuoteen. Puhdistan hampaat todella tarkasti sekä tavallisella harjalla että ongelmakohdat sähköharjalla. Hammasväleihin käytän tepesin harjoja ja gumin silikonitikkuja. 

Hammaskiveä tulee silti muutamassa viikossa kaikesta puhdistamisesta huolimatta niin, että nyt alkaa olla motivaatio puhdistamisen suhteen kateissa. Hammashoitaja-suuhygienistin käsittelyssä joudun käymään neljä kertaa vuodessa. 

Kummallista että vihloville hampaille on keksitty jos vaikka minkälaisia tahnoja ja suuvesiä, mutta hammaskiveä vastaan ei mitään.

Muuta syömisiäsi paremmaksi.

Osaat varmaan kertoa, miten?

T. eri, mutta hammaskiveä kertyy minullakin.

Hammaskivi syntyy huonon ravinnon seuraksesta. Suositusruoka on juurikin sitä.

Siis ravitsemussuositusten mukainen ruoka on huonoa ravintoa? Mitä/miten mielestäsi sitten pitäisi syödä?

Vierailija
113/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on harjata myös ikenet koska sieltä karies leviää alaspäin, jolloin hammasta ei enää pysty peladtamaan vaan on poistettava. Kokemusta on!

Vierailija
114/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelmana hammaskivi, reikiä ei ole ollut moneen vuoteen. Puhdistan hampaat todella tarkasti sekä tavallisella harjalla että ongelmakohdat sähköharjalla. Hammasväleihin käytän tepesin harjoja ja gumin silikonitikkuja. 

Hammaskiveä tulee silti muutamassa viikossa kaikesta puhdistamisesta huolimatta niin, että nyt alkaa olla motivaatio puhdistamisen suhteen kateissa. Hammashoitaja-suuhygienistin käsittelyssä joudun käymään neljä kertaa vuodessa. 

Kummallista että vihloville hampaille on keksitty jos vaikka minkälaisia tahnoja ja suuvesiä, mutta hammaskiveä vastaan ei mitään.

Siis ravitsemussuositusten mukainen ruoka on huonoa ravintoa? Mitä/miten mielestäsi sitten pitäisi syödä?

No suositusten vastaista ruokaa, urpo!

Vierailija
115/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhammasharja ehdoton. Tahnaksi Oral-B 3D tahna. Juo vettä aina kun olet syönyt jotakin, niin hampaat huuhtoutuvat puhtaiksi. Hammaslankaus ainakin kerran viikossa.

Vierailija
116/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat laitetaan illalla lasiin Illodin-aineella kyllästettyyn nesteeseen ja aamulla sinulla on puhtaat ja raikkaat hampaat suuhun laitettavaksi.

Vierailija
117/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese kahdesti päivässä lankaa kahdesti viikossa käytä suuvettä kahdesti kuussa.

Vierailija
118/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ksylitolipurkkaa voi jäystää

Vierailija
119/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suositusten vastaista ruokaa, urpo!

Eli kovaa rasvaa, valkoista sokeria mielin määrin, raakaa viinaa ja punaista lihaa. Ei väliä ylipainolla, diabeteksella tai sepelvaltimotaudilla, kunhan vain hammaskivi pysyy poissa. Kappas kun en aiemmin tajunnut!

Vierailija
120/276 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihlontaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla hyvin nuo hapotkin, mutta käytätkö tai oletko joskus käyttänyt kovaa hammasharjaa? Minulle hammaslääkäri sanoi, että liian kovalla voimalla tai harjalla harjaaminen voi aiheuttaa ikenien vetäytymistä, jolloin se ikenen alta paljastunut hampaan osa vihloo helposti vaikka vain kylmästä tai kuumasta syötävästä.