Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?
Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?
Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..
En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.
Kommentit (276)
vihlontaa kirjoitti:
Onko teillä hyviä vinkkejä hampaiden vihlontaan?
Olen ostellut eri hammastahnoja, joilla luvataan vihlonnan vähenevän, mutta radikaalia muutosta ei ole tapahtunut. Vihlontaa on lähes kaikissa hampaissa. Kerroin asiasta hammaslääkärillekin jossakin vaiheessa. Hän tutki hampaita ja sanoi, ettei niissä ainakaan reikiä ole, eikä osannut sanoa asiaan mitään ohjetta.
On sellainen hassu tunne kuin hampaat olisivat liian ohuet. Kohta valmistan itse kuoret niiden päälle. :D
Oletko Elmex sensitiveä kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Sähköhammasharja ehdoton. Tahnaksi Oral-B 3D tahna. Juo vettä aina kun olet syönyt jotakin, niin hampaat huuhtoutuvat puhtaiksi. Hammaslankaus ainakin kerran viikossa.
Hampaat pitää kyllä langata päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt oikeasti niin, ettei hammaslankaa kuuluisikaan käyttää? Ostin jokin aikaa sitten ensimmäistä kertaa ahtaille hammasväleille sopivaa hammaslankaa ja tadaa! pystyinkin ensimmäistä kertaa lankaamaan hampaat niin, ettei tarvinnut pelätä että lanka jää ikuisiksi ajoiksi hampaiden väliin kiinni. En ole tuon takia koskaan saanut hampaiden lankaamisesta jatkuvaa rutiinia, mutta nyt olen oppinut tekemään sitä edes jotenkin säännöllisesti. Ei toivoakaan, että tuollainen harja menisi hampaiden väliin. Vahingoittaako lankaus ikeniä vai onko harja vain tehokkaampi?
Tuo on täysin yksilöllistä aivan kuten hammasvälitkin ovat yksilölliset. Tärkeintä on puhdistaa matalalla kynnyksellä hammasvälejä. Jokainen voi miettiä, että tuntuuko joku pilaantuva ruoanjätteitä hampaiden välissä kivalta. Itse en kerta edes marjansiementä hampaiden välissä vaan lankaan sen pois.
Joku mainitsi hammasharjan joka hälyttää 30sec välein ja sitten 2min kohdalla kun ”aika on täysi”. Itselläni oli joskus tuollainen harja enkä kyllä saanut tuossa ajassa mieleistäni tulosta. Käytännössähän tuo tarkoittaa, että (ainakin minun suussani) 30 sekunnissa tulisi käydä huolellisesti läpi seitsemän hampaan kaikki kolme purupintaa ja välit. Eli vain noin sekunti per pinta. Itse tykkään käyttää hieman enemmän aikaa, jotta jokainen hammas ja väli tulee käsiteltyä huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt oikeasti niin, ettei hammaslankaa kuuluisikaan käyttää? Ostin jokin aikaa sitten ensimmäistä kertaa ahtaille hammasväleille sopivaa hammaslankaa ja tadaa! pystyinkin ensimmäistä kertaa lankaamaan hampaat niin, ettei tarvinnut pelätä että lanka jää ikuisiksi ajoiksi hampaiden väliin kiinni. En ole tuon takia koskaan saanut hampaiden lankaamisesta jatkuvaa rutiinia, mutta nyt olen oppinut tekemään sitä edes jotenkin säännöllisesti. Ei toivoakaan, että tuollainen harja menisi hampaiden väliin. Vahingoittaako lankaus ikeniä vai onko harja vain tehokkaampi?
Lankaus ei vahingoita ikeniä, kunhan et napsauta lankaa täysillä hammasvälistä ikeneen.
Harja on tehokkain hampaiden "vapailla pinnoilla" ja lanka (tai metalliton hammasväliharja) on tehokkain hammasväleissä.
Itse tykkään langasta, kun sillä saa hampaat "halailtua" puhtaaksi. Mutta valitse hammasväliesi koon mukaan.
t. Suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.
Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.
Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.
Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.
Juu, haistan tänne asti 🤮
Hyvä trollaus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "laadukas sähköhammasharja" eli mikä on the paras?
Entä tahna? Olen ymmärtänyt että 2-3-4 kertaisia temppuja mainostavat tahnat eivät ole hyviä, niissä pitäisi vain olla fluoria ja se on siinä.
Mitä pastilleja kannattaisi käyttää jos xylitol-purkka ei käy ja haluaisi raikkaan tuoksun hengitykseen?
Oletko oikeesti hoitamassa hampaitasi vai onko tämä haave?
…Vähän niinkuin laihdutuskuuri.
Tikuta hammasvälit joka ilta. Samalla hieroo ikeniä. Hammaslankaa ei kaikille sovi… tai se ei auta ientulehdukseen kaikilla. Käytä pehmeää hammasharjaa.
Merilevän syöminen ehkäisee tutkitusti hammaskiveä.
Raakaruokosokeriin (esim. intiaanisokeri) siirtyminen vaikutti omalla kohdallani siten, että reikiintyminen loppui kokonaan. Söin valkoista sokeria viimeksi vuonna 1999 ollessani iältäni kolmekymppinen. Yli kahteenkymmeneen vuoteen ei sen jälkeen ole tullut uusia reikiä.
Merilevän ansiosta ei ole myöskään tarvinnut poistaa hammaskiveä. Viimeksi hammaslääkäri sanoi, että voit tulla seuraavan kerran tarkastukseen vaikka kolmen vuoden päästä, kun ei sinulle näköjään tule mitään hoidettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin koko nuoruuteni aftoista suussa. Inhottava vaiva. Niitä ilmeistyi säännöllisesti ja olivat myös välillä todella kipeitä. Samaan aikaan saattoi olla 4 aftaa eri puolilla suuta. Niihinhän ei ilmeisesti ole löydetty virallista syytä saati hoitoa, hammaslääkärit eivät osanneet kertoa muuta keinoa joita hoidoksi voisi kokeilla kuin vaahtoamattomat hammastahnat.
Ongelma kuitenkin poistui itsellä siirryttyäni sähköhammasharjan käyttäjäksi. Samoihin aikoihin minulta tosin poistettiin myös kaikki viisaudenhampaat joten lieneekö näiden yhteisvaikutusta; suu on kaiken kaikkiaan nyt puhtaampi. Todella paljon mukavampaa on ollut elämä ilman tuota vaivaa!
Itselläni näitä aftoja aiheuttaa useimmat hammastahnat. Elmex ja Parodontax ovat olleet ainoita jotka sopivat suulleni. Jos käytän jotain muuta vaikka matkakokoista tuubia pari päivää, niin heti tulee pari aftaa.
Aion koittaa seuraavaksi Yotuel Classic-tahnaa.
Dippaa pikku hammasväliharjaa hammastahnaan, kun puhdistat sillä hammasvälit. Saavat fluoria välit siitäkin. Imeskele maitohappokapseleita (esim Rainbow-merkkisiä), lisää suun hyvä bakteereita. Älä napostele, syö vain 1-2 krt päivässä. Tekee muutenkin kropalle hyvää (googleta autofagia).
Olin just ekaa kertaa hammaslääkärillä kolmeen vuoteen eikä ollut muuta huomautettavaa kuin että muistaisin oikeasti kerta päivään langata hampaat kunnolla, hammaskiveä oli tullut mutta ilmeisesti itsellä ei vaan ole paljoa taipumusta kun se ei vielä mitään pahaa ollut aiheuttanut. Eli pesee hampaat kahdesti päivässä ja lankaa vähintään kerran päivässä, tai hammasväliharjalla, riippuen ihan omista hammasväleistä.
Vielä tärkeämpää on mitä muuta laitat suuhun, niitä kuitenkin tulee päivässä useammin kuin hampaiden puhdistusvälineitä. Eli janojuomaksi vesi, mehut limsat energiajuomat yms mahdollisimman vähiin, rajaa sokerin käyttöä, ja perunalastuja! Samalla lailla kuin sipseistä jää mähmää sormiin, jää sitä hampaisiin. Jos vielä juo limsaa sipsien kanssa niin on kyllä huono hampaille. Happamat ruoat käskettiin myös syödä isompien aterioiden yhteydessä.
Varmaan hankalinta lopettaa se napostelu ja karkit yms.
Jokapaikassa mihin menee, rannalle,kaupungille, ihmiset jatkuvasti pistää jotain suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
vihlontaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin itsekin vinkkejä hampaiden vihlontaan.
Elmex Sensitive -hammastahna. Saa ainakin suuremmista marketeista. Plussaa on sekin, ettei vaahtoa kovin paljon, eli mukavampaa käyttää sähköhammasharjan kanssa.
Itse kokeilin Elmexiäkin, mutta ei ollut apua.
Siksi itse ihmettelen tuota vihlomista, että en esim. käytä happamia juomiakaan. Olen kyllä miettinyt, johtuisiko se siitä, että minulla on pahanlainen närästys, jota parhaillaan ollaan hoitamassa. Nousisiko ne hapot hampaiden pinnalle ja kuluttaisivat niitä.
Voi olla hyvin nuo hapotkin, mutta käytätkö tai oletko joskus käyttänyt kovaa hammasharjaa? Minulle hammaslääkäri sanoi, että liian kovalla voimalla tai harjalla harjaaminen voi aiheuttaa ikenien vetäytymistä, jolloin se ikenen alta paljastunut hampaan osa vihloo helposti vaikka vain kylmästä tai kuumasta syötävästä.
On minulla ollut kovia hammasharjoja ja vähintään medium. Itsestä tuntuu, ettei sillä pehmeällä saa puhtaaksi, tosin ostin nyt pehmeän harjankin. Kaikki konstit on kokeiltava. Kiitos vinkistä!
Kunnollinen sähkohammasharja, ei halvin, mutta ei tarvitse olla kallein. Harjaa ohjeiden mukaisesti, eli pitämällä harjaa siinä hampaan kohdalla, ei vetelemällä edes takaisin. Harjaa kunnolla myös ikenien kohdalta painamatta, jotta hampaat puhdistuu myös reunoilta, sinne kertyy kivasti hammaskiven aiheuttajia.
Käytä lankaa ja niitä muoviharjatikkuja. Ja jos käyttä suuvettä, käytä alkoholitonta, esim. Fluxia. Hammastahnassa pitää olla floria, eli ei mitään ekohömpötyksiä eikä halvinta. Kysy hammaslääkäriltä suosituksia, itse suosin tinafluoridia sisältävää hammastahnaa.
Käy hammastarkastuksissa ja tarvittaessa suuhygienistillä. Vaikka hampaissa ei ole vaivoja, hammaskiveä voi silti syntyä ja ongelmat kasautuvat ajan kanssa kunnolla.
Muista myös, että jos on juonut tai syönyt happamia, pitää odottaa ja huuhdella suu, ennen kuin pesee hampaat. Ja moni hammaslääkäri suosittelee hampaiden pesua ennen aamiaista, jotta yön aikana kuivaan suuhun pesiytyneet bakteerit peseytyvät pois ja hampaat suojautuvat paremmin happohyökkäykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden Pesu 2 kertaa pvässä
Hammaslankaa ( välit puhtaaks)
Flux fluorilla purskuttelen
… ja nukkumaan.Näillä eväillä on menty vuosia ja vältytty hammaslääkäri reissuilta👍
Minulla ihan sama kaava, tosin käytän hammastikkuja, olen sen verran harvahampainen.
Yhtäkään reikää ei ole ollut 25 vuoteen!
Ketjussa on paljon hyviä vinkkejä, ne tulevat henkilöiltä jotka tykkäävät panostaa hampaiden hoitoon.
Mutta mikä neuvoksi niille joita asia kiinnostaa vähän, aikaa ei haluta käyttää paljoa, kuitenkin reikiintymistä haluttaisiin välttää ? Eli haetaan kevyttä ratkaisua.
Reikiintymisen aiheuttavat happohyökkäykset. Ne saa pois kun aterian jälkeen pureskelee xylitol purukumia.
Jo tämä pelkästään ehkäisee reikiintymistä, mutta jos reikiä ilmaantuu, ne tulevat purupinnoille ja hammasväleihin.
Seuraava taso on pestä aterian jälkeen hampaat mekaanisella harjalla keskittyen siihen että purupinnat ja hammasvälit tulevat mahdollisimman puhtaiksi. Ei tarvita välttämättä hammastahnaa, vesi toimii hamaastahnana jos veteen kastamisen jälkeen harja viedään suuhun nopeasti. Harjausliike : vedot hammasvälien suuntaisesti. Tämän operaation jälkeen suuhun laitetaan xylitol purukumi. Tällä menetelmällä reikiä ei pitäisi tulla ollenkaan.
No, seuraava taso : hampaiden halutaan olevan plakittomat, hyvän näköiset.
Nyt on pakko ottaa mukaan hammastahna, sähköhammasharja ja hammasvälien puhdistus (hammaslanka tai tikku).
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi hammasharjan joka hälyttää 30sec välein ja sitten 2min kohdalla kun ”aika on täysi”. Itselläni oli joskus tuollainen harja enkä kyllä saanut tuossa ajassa mieleistäni tulosta. Käytännössähän tuo tarkoittaa, että (ainakin minun suussani) 30 sekunnissa tulisi käydä huolellisesti läpi seitsemän hampaan kaikki kolme purupintaa ja välit. Eli vain noin sekunti per pinta. Itse tykkään käyttää hieman enemmän aikaa, jotta jokainen hammas ja väli tulee käsiteltyä huolellisesti.
Tuo on mulle merkki siitä, että nyt tuli minimi täyteen. Jos pesisin hammas kerrallaan, saattaisin seisoa lavuaarin edessä puoli tuntia.. minun tapani pestä on antaa harjan kulkea pyöritellen ienrajassa ulkopuoli neljäsosasta leukaa. Sitten sisäpuoli. Etuhampaiden kohdalla liikuttelen ylös-alas. Sitten käyn takimmaisen hampaan takana putsaamassa ja ihan lopuksi surautan purupinnan. Käyn näin joka osa läpi, pysähtymättä yksittäisiin hampaisiin. 2 minuutin jälkeen käsittelen tiettyjä kohtia vähän extraa, minulla on muutama hammas vinksallaan, ja tiedän mihin kohtaan se vähäinen hammaskivi tulee.
Tällä metodilla olen vuosia reiätön. Suurin muutos tapahtui kun aloin langata (tavallisella langalla) hammasvälejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "laadukas sähköhammasharja" eli mikä on the paras?
Entä tahna? Olen ymmärtänyt että 2-3-4 kertaisia temppuja mainostavat tahnat eivät ole hyviä, niissä pitäisi vain olla fluoria ja se on siinä.
Mitä pastilleja kannattaisi käyttää jos xylitol-purkka ei käy ja haluaisi raikkaan tuoksun hengitykseen?
Oletko oikeesti hoitamassa hampaitasi vai onko tämä haave?
…Vähän niinkuin laihdutuskuuri.
Tikuta hammasvälit joka ilta. Samalla hieroo ikeniä. Hammaslankaa ei kaikille sovi… tai se ei auta ientulehdukseen kaikilla. Käytä pehmeää hammasharjaa.
Hoidan hampaitani ja ne ovat hyvässä kunnossa. Haluan optimoidan hoidon ja kokeilla mahdollisesti jotain lisää.
En käytä tikkuja vaan lankaan.
Minulla ei ole ientulehdusta tms vaivoja.
Käytän sähköhammasharjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Napostelu pois, happamat juomat pois. Ruokailua 1-3 krt päivässä. Suun purskuttelu alkoholittomalla suuvedellä, pesu. Pikku harjoilla hammasvälien puhdistus. Maiitohappokapselien ja dentiplus-kapselien imeskely.
Nämä ja se hammasvälien puhdistus aina ennen harjausta.
Sehän oli mainittu. Hammaslankaa ei nykyään suositella. Itse käytän niitä pikku ”pulloharjoja”.
Mulla ei mahdu ne ohuimmatkaan sinne hampaiden väliin! :( Tosi ahtaat välit.
En ymmärrä vanhempia, jotka maistelevat ruokaa lapsen lusikalla ja siirtävät oman kariesbakteerinsa lapsen suuhun. Eikö muka raskita käyttää kahta erillistä lusikkaa liiallisen tiskin pelossa?