Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?

Vierailija
25.09.2021 |

Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?

Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..

En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.

Kommentit (289)

Vierailija
281/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerilta voi tilata ksylitolipurkkaa ja ksylitolipastilleja 700 gramman pussissa. Se tulee paljon halvemmaksi kuin pienet pakkaukset ruokakaupasta.

Vierailija
282/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene suuhygienistille, joka antaa henkilökohtaisesti sinulle suositukset. Yleisesti kai on hampaiden tikuttaminen/lankaus ja oikean pesutekniikan opetelu + hampaita kuluttavien elintapojen välttäminen. Toki myös muu terveydentila voi heijastua hammasterveyteen ja päinvastoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on jättää karkit suklaat ja limsat pois, myös sokerittomat ja energiajuomat hapon takia. Pullia ja leivoksia kohtuudella, ei mitään sokerikuorruteyllätyksiä. Irvistyttävän happamat ruoatkin on parempi unohtaa.

Sitten pesu aamuin illoin ja päivittäinen lankaus. Lankaimet on käteviä.

Vierailija
284/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Löytyy reikiä. 

Vierailija
285/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppeli ohje kaikille:

2x päivässä hampaiden pesu (mieluiten sähköhammasharjalla) fluoripitoisella hammastahnalla. 

2x päivässä hammasvälien putsaus itselle sopivalla välineellä. 

Vältä turhaa napostelua pitkin päivää. 

Hankaavia hammastahnoja ei kannata käyttää säännöllisesti, mieluiten ns kuuri luontoisesti, jos tarvetta on. Alkoholitonta suuvettä voi käyttää milloin tahansa raikastamaan ja pika putsaamaan suu. Xylitolituotteiden käyttäminen aterioiden jälkeen. Muiden fluorituotteiden käyttö tarpeen mukaan hammaslääkärin suosituksesta. Säännölliset hammastarkastukset ym. 

Vierailija
286/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 60 v. eikä ole ongelmia hampaissa tai ikenissä. Ei ole hammaskiveä tms,
kun pesen hampaat kolmesti päivässä heti herättyäni, päivällä ja illalla. Käytän 1-2 kertaa päivässä hammasväliharjaa, joka on tehokkaampi kuin lanka.
Syön kun huvittaa ja toisinaan myös makeaa.

Hammaslääkärit suosittelevat hampaiden pesua kahdesti päivässä, mikä ei ole riittävä määrä. Käytän sähköhammasharjaa, jossa on pehmeä harjaspää.

Vierailija
287/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 60 v. eikä ole ongelmia hampaissa tai ikenissä. Ei ole hammaskiveä tms,
kun pesen hampaat kolmesti päivässä heti herättyäni, päivällä ja illalla. Käytän 1-2 kertaa päivässä hammasväliharjaa, joka on tehokkaampi kuin lanka.
Syön kun huvittaa ja toisinaan myös makeaa.

Hammaslääkärit suosittelevat hampaiden pesua kahdesti päivässä, mikä ei ole riittävä määrä. Käytän sähköhammasharjaa, jossa on pehmeä harjaspää.

Miksei ole 2x päivässä ole riittävä määrä? Tajuun jos 3x päivässä pesee hampaansa, mutta sitä enemmän on jo liikaa. 

Vierailija
288/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestessä on tärkeää katsoa mitä tekee, pitää hammasharjaa oikeassa kulmassa ja todella pestä jokaisen hampaan kaikki pinnat huolellisesti. Moni ilmeisesti suihkii vaan menemään vähän sinne sun tänne ja samaan aikaan juoksee pitkin kämppää keräilemässä tavaroita jne. Tuollaisesta pesusta ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
289/289 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkini:

- Nykyaikainen sähköhammasharja (mikrovärähtelevä) käyttöön

- Hellävarainen, mutta tehokas fluorihammastahna kahdesti päivässä

- Hammasvälien putsaus iltaisin ennen pesua 

- Ksylitolipastillit aterioiden jälkeen

- Säännölliset hammastarkastukset ja hammaskiven poistot

Näillä pääsee jo pitkälle